A hetvenfős közönséget egyszer csak székestől, noteszestől, tolmácsgépestől kiemeli egy jó kétszáz négyzetméteres lift. Majd a kifutópálya ugrósáncának tetejéről legurulnak, a hatalmas Agusta helikopter mellett visszafordulnak, majd szétszórva leparkolnak a fedélzeten az új Puntók. Fényszórójuk vakít a Földközi-tengerre boruló éjjeli sötétben. Hát igen, az olaszoknak van érzékük a drámához.

Sorakoznak a Punto Evó-k a kikötőben
Puntók a Cavour anyahajón

Puntók a Cavour anyahajón

Puntók a Cavour anyahajón


A Fiat egész jól viseli a válságos időket. Modellkínálata főként praktikus, aranyos kisautókból áll, és az ilyen holmit nem csak azért veszik jobban manapság, mert eleve olcsók, hanem mert számos országban adókedvezményt kap, aki ilyet vesz nagy, erős, sokat fogyasztó kocsi helyett. Nem is igen erőlködnek hát Fiaték, hogy átírják a sikeres receptet – inkább főztek belőle még egy kisautót. A Punto Evót, a Grande Punto továbbfejlesztett változatát.

A Fiat dizájnműhelyében, a Centro Stilében alaposan átrajzolták a külső-belső vonalakat. Kívül azonnal feltűnik, hogy eltűnt a maseratis arc, helyette hatalmas harcsaszáj került a fényszórók közé. Hátra LED-es lámpatestek kerültek. Van, akinek a régi tetszett jobban, de rövid, nem reprezentatív kutatásom alapján többek vannak, akiknek az új jobban bejön.

Kivehető TomTom navi, gyári beépített helyett

Kivehető TomTom navi, gyári beépített helyett

Kivehető TomTom navi


A beltér viszont egyértelműen jobb lett. Komolyabb, kifinomultabb, nagyautósabb. Nagyon szépek a műszerek, harmonikusabb a középkonzol, éjszaka pedig sokat emel a hangulaton a kesztyűtartó feletti, rejtett fényforrással operáló sejtelmes világító csík. Kár, hogy a hely nem lett több: hátul ülni ugyanúgy nyűgös kicsit egy meglett embernek, mint a Grande Puntóban volt.

Nem új Grande – Evo

Bizony, a Punto Evo nem az új Grande, hanem önálló modell. Az Evo névvel a gyártó – a Mitsubishi-rajongók talán megbocsátják neki az elbitorlást – azt akarta kifejezni, hogy az új generáció a Punto alkalmazkodása a megváltozott környezethez.

Vagyis most nem az a lényeg, hogy szép, erős meg olcsó, hanem hogy kipufogóján egész őserdők nőnek ki, és hogy ő kategóriája legbiztonságosabbja.

A ködlámpák bevilágítanak a kanyarba

A ködlámpák bevilágítanak a kanyarba

A ködlámpák bevilágítanak a kanyarba


És ez nem csak tiszta marketingduma. Bár első pillantásra úgy tűnik, a Punto Evo csak egy sima fészlift a Grandéhoz képest, közel nem ez a helyzet. Míg egy ráncfelvarrás költségvetése általánosságban pár tíz, maximum százmillió eurós tétel, a Fiat 220 millió eurós beruházással alkotta újra a kisautót.

Arccal az Euro 5 felé

Bár egyik új modell sem vízzel megy, azért az Evo család tisztább, mint a Grande. A Punto Evóba új motorcsaládok kerülnek, a kis, 1,3 literes dízel második generációs változata hat helyett már nyolc részbefecskendezésre képes egyetlen munkaütemen belül – így az égés kontrolláltabb, szabályozottabb, teljesebb.

A benzinmotorok gerincét a MultiAir nevű, változó szívóoldali vezérlésű család alkotja. Az 1368 köbcentis négyhengeres benzinmotor turbó nélkül 105, feltöltővel 135 lóerős.

MultiAir, a Fiat legújabb innovációja
Motorok az égen

Motorok az égen

Motorok az égen


MultiAir-t Alfában láttunk először, a Mitóban. Földes kolléga a bemutató után meg is írta helyettem, hogy „Az, 1,4 literes – a legkisebb kivételével – turbófeltöltős MultiAir motorok elektrohidraulikus szelepvezérlésé lehetővé teszi a levegő-üzemanyag keverék szabályozását a pillangószelep elhagyása mellett.

A megoldásnak köszönhetően az új motorok tíz százalékkal erősebbek  – a nyomaték tizenöt százalékkal nagyobb – , mint a hagyományos szívórendszerrel szerelt változatok. Emellett fogyasztásuk és szén-dioxid-kibocsátásuk tíz, nitrogén-oxid-emissziójuk negyven-hatvan százalékkal lett alacsonyabb.”

A környezetvédelmet – és az olcsóbb autózást – szolgálja a két gázos modell is. Olaszországban nagy hagyományai vannak ennek, hát a Fiat gyárilag felkészíti LPG vagy földgáz-üzemre az 1,4 literes, nyolcszelepes motort, ha a vevő úgy kívánja.

Essünk zavarba – a Punto Evo teljes motorválasztéka
Benzin
1,2 8v, 65 LE Euro 4
1,4 8v, 77 LE Euro 4
1,4 8v, 77 LE, Start&Stop Euro 5
1,4 16v, 105 LE, MultiAir, Start&Stop Euro 5
1,4 16v, 135 LE, MultiAir, turbó, Start&Stop Euro 5
Dízel
1,3 16v MultiJet, 75 LE Euro 4
1,3 16v MultiJet II, 75 LE, Start&Stop, DPF Euro 5
1,3 16v MultiJet, 90 LE Euro 4
1,3 16v MultiJet II, 95 LE, Start&Stop, DPF Euro 5
1,6 16v MultiJet, 120 LE, DPF Euro 5
Benzin-gáz
1,4, 8v, 70 LE, benzin-metán Euro 5
 1,4 8v, 77 LE, benzin-LPG Euro 4

Vigyáz ránk

Szebb az újabb?

Szebb az újabb?

Szebb az újabb?


A Punto Evo mindent megkapott, ami kellett ahhoz, hogy a Fiat kijelenthesse róla: ez kategóriája legbiztonságosabbja. Tény, hogy van benne védelmi kütyü bőven.

Kanyarodáskor a Punto Evo felkapcsolja az ívbelső ködfényszórót, így bevilágít a kanyarba. A nyolc légzsák mellett alapfelszerelés a térdlégzsák a kormány alatt. A menetstabilizáló elektronika visszagurulás-gátlóval kombinált, vagyis emelkedőn elindulva nem mozdul meg a kocsi, amíg a vezető átemeli lábát a fékről a gázra.

Kütyükben gazdagabb

A számítógép Bluetooth-on kommunikál a navival

A számítógép Bluetooth-on kommunikál a navival

A számítógép Bluetooth-on kommunikál


Sokat vihogtunk már korábban a Fiatok, köztük a Grande Punto hangvezérlésén. A sírból szóló félsüket hölgy (mély hangon beszél és nem ért semmit a rendszer) szerencsére az Evóban is megmaradt mulattatásunkra.

Viszont a Blue&Me fantázianevű, USB-aljzata mellett büszke Windows Mobile logót is viselő rendszer kiegészült egy valóban használható szolgáltatással. A Fiat ugyanis bölcsen felismerte, hogy kell a fenének a gyárban fejlesztett, drága célnavigáció, amikor remek univerzális navik, PNÁ-k kaphatók a piacon. És megegyeztek a TomTommal.

A műszerfalra cuppantható, de saját akkuról is működő TomTom egység nem csak ügyesen navigál, de magyarul is beszél (sőt, magyar férfi és női hang is választható a menüben) – már ezt kevés gyári autós navigáció képes megtenni.

Hangsúlyos krómcsík, mint az 500-ason

Hangsúlyos krómcsík, mint az 500-ason

Hangsúlyos krómcsík, mint az 500-ason


Azt meg egyik se, hogy fent a lakásban mutassa meg az átlagfogyasztást. A legrafináltabb trükk ugyanis a navi és az autó számítógépének összekötése. A PNA kijelzőjén követhetjük a fogyasztást, átlagsebességet és hasonlókat is. Vicces, hogy a talapzatáról levett készülék is folyamatosan mutatja a pillanatnyi fogyasztást – hiszen Bluetooth-on zajlik a kommunikáció TomTom és Fiat között.

Egészen elvakult fogyasztási rekord-megszállottak a naviról számítógépre is tölthetik benzin- vagy gázolaj-égetési statisztikáikat és a neten összehasonlíthatják azokat másokéval. Perverzek!

Fiatok anyahajón
A Fiat hagyományosan hatalmas feneket kerít olyan autóipari világszenzációknak is, mint egy fészlift vagy egy új motor. A Grande Punto közepesen erőteljes átfazonírozását is kellő komolysággal kezelték a cég sajtósai. Meghívták az újságírókat egy éjszakára Olaszország új büszkeségére, a Cavour repülőgép-anyahajóra. Részletesebben a hajóról itt!

Tesztvezetés 1: 1,6-os dízel, 120 LE

Hihetetlen élmény volt a száz kilométer körüli tesztkör ezzel a motorral. Hihetetlen ugyanis, hogy egy 1,6-os dízel 2009-ben ilyen kellemetlen is lehet!

Ezen nincs mit szépíteni. A PSA fejlesztéséhez, a Peugeot-kban, Mazdákban, Volvókban, Fordokban meg némely egyebekben hat éve szolgáló 1,6-oshoz, a Kiák, Hyundaiok szintén remek motorjához, de még a kissé lustácska új VW-motorhoz képest is, hát legalábbis kiforratlan szegény.

Szépek a számlapok

Szépek a számlapok

Szépek a számlapok


Közlekedni persze lehet vele, nagy fordulaton se zajos és simán elég a Punto kis tömegéhez, de alul nagyon gyenge, nehezen jön meg az ereje és a tesztúton a fedélzeti számítógép szerint forszírozott üzemben még a fogyasztása is elég erős.

Ha valaki tényleg ki akarja használni a 150-ről való gyorsítás lehetőségét egy Punto Evó-ban, hát legyen. Aki viszont csak autózni akar, dízellel, takarékosan, fontolja meg alaposan helyette az erősebb, 90 lovas 1,3-as dízelt!

Tesztvezetés 2: 1,4 MultiAir, 135 LE

Hogy ez milyen jó motor! Kicsi, erős, jó a hangja – sokadik alkalom, hogy a Fiat nagyot alkot kis motorban. T-Jet néven is szerettük az 1,4-es Fiat turbót, és ha most MultiAir néven tisztábban és takarékosabban adja ugyanazt az élményt, hát még jobban szeretjük. Ha én Puntót vennék, addig gyűjtenék rá, amíg össze nem jönne az ára ezzel a motorral.

Emlékezetes kis Fiatok

Emlékezetes kis Fiatok

Emlékezetes kis Fiat


Kicsit aggasztó ugyan, hogy egy-egy erős meghajszolás után piros lámpánál, autópálya-kapunál a motort se szó, se beszéd leállítja az automatika (a MultiAir-ekhez jár a Start-Stop rendszer is). Mi van ilyenkor a turbó hűtésével? No sebaj, a Fiat biztos tudja, mire vállal garanciát.

Mennyibe kerül?

A Magyarországon novembertől kapható Evo alapára meg fog egyezni a továbbra is gyártásban maradó Grandééval, amit viszont attól kezdve – nyilván – olcsóbban kínálnak majd. Tehát ha Ön akár régi, akár új Puntót akar venni, azt javasoljuk, várjon még egy picit!