4,9 méter
Veszik, viszik: még az Opel sem remélte, hogy az Insignia ekkora siker lesz. A márka eladásával kapcsolatos hercehurca mintha erősítette volna a kötődést a német vásárlókban, akiknek a Ford kevésbé német, mint – nyolcévtizedes amerikai tulajdon dacára – az Opel.
Pedig a terveket meghaladó értékesítési adatokban a később megjelent Sports Tourernek, a nyugat-európai húzómodellnek még alig van szerepe. Vége a Caravannak, mostantól az Opel is Sports Tourernek hívja a kombit.
Nem kombi, nem Caravan
Amikor a kisiparosok és termékminta-bálákat hurcoló területi képviselők autójaként a kombik megjelentek, nevük a többcélű felhasználásra utalt. Németül Kombinationskraftwagennek hívták őket, amit elég szögletesen hangzana „egyesítőgépkocsiként”. Az Opel is autói többcélúságára utalt a Caravan szóval, amely a Car A Van kifejezésből jön, a kocsi tehát egyszerre személyautó és kisáruszállító, angolul van. Tourernek több gyár hívja kombiját, például a megboldogult Rover 75-ből volt Tourer, az aktuális autók közül a Citroën C5 és a Honda Accord viseli a túrázó nevet. A Sport vagy Sports Tourer sem új, Nagy-Britanniában például a Renault Mégane kombija is ezt a nevet viseli. A hírek szerint Sports Tourerként lép piacra az új Astra kombija is. |
Nincs még egy ekkora kombi a középkategóriában, 4,9 méterrel az Insignia a leghosszabb. Ebből egy arasz jutott a csomagtérbe vezető jó adag lökhárítónak. A hátranyúló platót szép krómfelület díszíti és óvja a sérülésektől, de hajlottabb korban húszkilós bőröndöket nem lesz jó áttuszkolni rajta.
Az Audi Q7-en keretezi hasonlóan kiképzett ülőke a csomagtartót, amely lehajtott ülésekkel kisebb, mint a Vectráé volt. A térfogat 1850-ről 1530 literre csökkent, de az alapeset többnyire fontosabb, ebben nagyon jó az Insignia: hasáb alakú csomagtartójában 530 helyett 540 literes űr tátong.
Használt Vectra egy- és négymillió forint között |
Háromgenerációnyi Vectra után debütált az Insignia az idei év elején. Használt Vectrákat egymillió és 4,4 millió Ft közötti áron találtunk az Autókeresőben a cikk írásakor. |
Omega helyett?
Érdekes a két kiegészítő lámpa, amelyekre az ajtóval felfelé nyíló hátsó lámpák miatt van szükség. Kitárt szájjal a Sports Tourer kicsit olyan, mintha elnyelt volna egy Nissan Micrát.
Az Opel szeretné visszahódítani az Insigniával az Omega-tulajdonosokat, amihez a belső tér nem elég nagy, de a nívó abszolút a felsőbb osztályokat idézi. A tesztautóban lévő ülést tanúsítványával tüntette ki az egészséges hát mozgalom (eredetiben Aktion Gesunder Rücken), amit egyedül a Mercedes-Benz mondhat el magáról.
Középkategóriás kombik, erős benzines motorral |
Listaár, forint |
|
Audi A4 Avant 1.8 TFSI (160 LE) | 9 135 500 | |
Ford Mondeo 2.3 Titanium aut. kombi (170 LE) | 8 891 000 | |
Opel Insignia Sports Tourer 1.6T Sport (180 LE) | 7 990 000 | |
Honda Accord Tourer 2.4 Executive Adv. Safety (201 LE) | 9 499 000 | |
VW Passat Variant 1.8 TSI R-Sportline Business (160 LE) | 8 833 000 |
Erőből nem lesz hiány, de a 180 lóerős Insignia fogyasztása nem az igazi. Részletek a túloldalon
Pazar ülés
Kényelme az ülés elejéből kihúzható lábtámasz miatt is emlékezetes maradna, de az orvosi közreműködéssel tervezett ülés egyszerűen csodás: jól tart, nagyon ergonomikus, pigmeusoknak és jetiknek egyformán beállítható.
Jó innen körbenézni, egy jókora és jó erőben lévő autót uralunk a főhelyről. Azonos furatuk és löketük elárulja, hogy a nemrég tesztelt Cruze és az Insignia motorjának konstrukciósan van némi köze egymáshoz. A feltöltés csodát tesz, a Cruze 1.6 letargiájának semmi nyoma, ha közepes fordulaton használjuk a motort.
1.6 turbó: erős, de enni kér
Kis gázzal indulva, 1500-1800 körül autózva a turbómotor nem sokat csillant meg 180 lóerejéből. Úgy 3000 körüli fordulattól elemében van, és szinte repíti az 1,6 tonnás autót. A közepesnél nem jobb kapcsolhatóságú váltóval nagy összhangban dolgozik a motor.
Egy négyhengeres dízelből átülve mindig élmény egy turbós benzines sima felpörgése, rezgésmentes járása, konok ereje, amit a kisebb hengerűrtartalommal párosuló feltöltés kedvező fogyasztással is képes megfejelni.
A városban mért 13,4 liter/100 km nem túlzás 180 lóerővel és ekkora testtel, egy satnya ezerhatos Toledo vagy Golf nálunk úgy bekapott 11 litert, hogy ihaj. Inkább a Budapesten kívül tapasztalható 10-11 litert tartjuk magasnak, a kétliteres, 220 lóerős Insignia turbó alig eszik többet, ha egyáltalán torkosabb.
Fölényes autó
Ritka szuverén autó a kombi Insignia, nemcsak a motorban van tartalék, hanem a futóműben is.
A felszereltségtől függő elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás gombnyomásra átvált Sport állásba Tourból, de az alapbeállítás egyszerre kényelmes és stabil is, ezért én nem nyomkodtam a lengéscsillapítókat feszesebbre, a gázreakciót élénkebbre, a műszerfal-világítást fehérről pirosra változtató kapcsolót.
Hova lett a térdlégzsák? |
Több vetélytárssal (pl. C5, Mondeo, 407, Superb) illetve sokkal kisebb és olcsóbb autókkal ellentétben az Insigniában nincs térdlégzsák. Ez rosszul hangzik, ha beszűkült tudatunkban a passzív biztonság a minél több légzsákra korlátozódik. Jó esetben a térdlégzsák megléte nem presztízsszempont, hanem műszaki kérdés. Az Insigniából azért maradt ki, mert a kettős (az öv felcsévélőjébe és az ülésbe szerelt) pirotechnikai övfeszítővel megakadályozható, hogy ütközéskor az első utasok előrezuhanjanak, és lezúzzák a lábukat a műszerfalon. A megoldást az Euro NCAP ötcsillagos töréstesztje igazolta, az Insignia a drágán cserélhető hetedik lufi nélkül is hatékonyan védi az utasokat deréktól lefelé. Az Opel mérnökei más kérdésekre is választ adnak az Insignia-blogban, sajnos csak németül értőknek. |
Nyolcmillió forinttól
Ha sietünk, az Insignia méretét meghazudtolóan jól vezethető kacskaringós országutakon, két kanyar között a motornak bőséggel van ereje kigyorsítani.
Mindebből a zavartalan kényelembe és biztonságba ringatott család alig vesz észre valamit, ez a diszkréció az árképzésre is áll. A tesztelt kivitel nyolcmillió forintról induló vételára nem magas, bár a kellemes extrákra egy vagyont el lehet költeni.
Előnyök, hátrányok és műszaki adatok következnek a túloldalon
Műszaki adatok – Opel Insignia 1,6T Sports Tourer | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 |
Furat x löket (mm) | 79,0 X81,5 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 132 (180)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 230/2200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,2 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,2 |
Vegyes (l/100 km) | 7,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 186 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4908/2084/1520 |
Tengelytáv (mm) | 2737 |
Csomagtér (liter) | 540 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1610/555 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 990 000 |
Konkurensek (forint) | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt: http://www.opel.hu/site/local_image/pricepdf/insignia.pdf |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A 160 lóerős dízelnél hatszázezer forinttal alacsonyabb ára miatt az Insignia 1.6T jó vétel lehet. Dinamikus és szép autó, motorja erős, de nem valami takarékos. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|