Egyterű helyett
Aki hagyományos autóformájú családi járgányt akar, tehát nem egyterűt, annak a leginkább megfizethető autó egy alsó középkategóriás kombi. Itthon szemmel láthatóan sokan gondolják így, a Mégane Grandtourt az olcsó és tágas flottaautót kereső cégeken kívül családok is használják.
Nagyjából fél évvel az ötajtós után kezdődött a kombi értékesítése, amely ismét nyújtott tengelytávú. A kerekek közé betoldott 6,2 centire nagy szükség van, mert az ötajtós bántóan szűk hátul. A különbség pont arra elég, hogy magas utasok is békében elférjenek hátul.
Reklámhadjárat kisbabákkal
Kisbabust várunk, talán ezért vagyok érzékenyebb a témára, mindenesetre ez a kampány annyira tetszik, hogy megér egy keretest. Három év alatt a Renault a Twingótól a Lagunáig szinte teljes választékát lecserélte vagy felfrissítette, talán a Mastert, a Traficot és az Espace-t kivéve. Az új időkre a gyár érdekes hirdetésekkel hívta fel a honfitársak figyelmét szeptember közepén. A Renault 180 ezer hirdetőtáblát szórt meg plakátokkal, ez az eddig legnagyobb franciaországi reklámhadjárat óriásplakáton. A kampány motívumai a pár hónapja vagy néhány éve piacra dobott autókat hasonló korú csecsemőkkel vagy kisbabákkal állítják párba, az üzenet magyarul: egy valóban nagyon fiatal kínálat (Renault, une gamme vraiment tres jeune). A kampányhoz a Renault azért is választhatott gyermekeket, mert keresztnévre hasonlító típusjelzései inkább összhangban vannak egy arccal, mint mondjuk az i30, az 5-ös vagy a C4. |
Ügyes csomagtér
A csomagtér igencsak öblös, de egy család autónál ez csak beugró kérdés. A Mégane kombi ennél többet tud pár okos apróság révén. Lehajtott ülésekkel egy 2,55 méter hosszú lapraszerelt bútornak is helye van, mert jobb egyen is előrehajtható a támla.
Ügyes a kivett kalaptartónak kitalált hely is, mert az ülések lehajtásakor nem kallódik a kocsiban. A Mégane-ból egy Avensis kombiba ültem át, a japánból nagyon hiányzott az a sín, amiben végig lehetett húzni a rolót, hogy ne a levegőben hadonászva kelljen beakasztani a végén.
Ha lakni kellene bennük, akkor a francia autók régóta szimpatikusak, de egy osztriga állagú váltó, a zselés kormányzás és az index végére száműzött duda hajlamos elvenni az ember kedvét a vezetéstől.
Jó lett az 1.4 TCe
A Mégane az új motorral elsősorban harmonikus. A turbótól nem kell azt várni, hogy az 1,4 literes motorral atomot hasítunk, de mintha pont ehhez a mérethez és súlyhoz találták volna ki a négyhengerest. Szép nyugodtan jár, 2000 és 3000 között, amikor a motor még viszonylag takarékos, gyorsan erőre kap és nekilódul.
Mire jó a turbósítás?
Egy benzines motor hatásfoka 30 százalék alatt marad, tehát az üzemanyagban lévő rengeteg energiának alig harmada hasznosul. Körülbelül egyharmad kell a motor hűtésére, ugyanennyi megy veszendőbe a kipufogógáz energiájával. A turbófeltöltő azért javítja a motorok hatásfokát, mert munkára fogja a kipufogócsövön át távozó gázokat. Nissan-motoron alapul Feltöltéssel a méretcsökkentés (downsizing) elvének megfelelően egy 1,4 literes motor is megadja egy szívó kétliteres teljesítményét, de profitálunk a kisebb motor csökkenő belső veszteségeiből, például a kisebb csapágyak miatt. A Renault motorjának alapja a Nissan 1,5 és 1,6 literes benzinese volt, amelynek hasznos vonása a szelepeket mozgató vezérműlánc. A szíjjal ellentétben ez nem hajlamos elszakadni, ami a szelepekbe beleverő dugattyú miatt drága motorhibával járhat. 300 ezer km A vezérműlánc élettartama legalább 300 ezer km a gyár szerint, olajcserére 30 ezrenként vagy kétévente van szükség. A franciák megoldása a TCe (Turbo Control efficiency) nevet kapta a keresztségben, a FIAT Tjet, a Peugeot THP, a VW-konszern TSI vagy TFSI néven árul feltöltött benzines motorokat. A csekély fogyasztás elérése mégsem olyan egyszerű, hogy turbósítsuk az összes motort, legyenek jó kicsik és hurrá. A feltöltéssel a motorba benyomott levegőtöbbletből csak akkor lesz több lóerő, ha több üzemanyagot is adagolunk hozzá. Aki rúgja a turbós motornak, annak zabálni is fog, hiába méretezik kisebbre. Ha nem aknázzuk ki folyton tartalékait, kedvező fogyasztást érhetünk el, ha pedig kell, egy nagyobb szívómotor erejét élvezhetjük. Erre a fejlődésre a magyar állam is reagált: 2011-től a teljesítmény alapján kell kötelező biztosítást fizetni, nem pedig a hengerűrtartalom után. |
Folytatódik a cikk a túloldalon, árban jó a Mégane kombi, de a fogyasztásától nem esetünk hasra
Jó érzés az energikus motorral járni, a már 2250-nél leadott 190 Nm révén kevés a megoldhatatlan feladat. A hatfokozatú, tisztességesen kapcsolható váltó jól passzol a motorhoz, bár autópályára hosszabbra áttételezett hatodik is elkelt volna, mert nem elég halk a Mégane.
Fogyasztás: jobbat vártunk
A fogyasztásától viszont nem voltunk elájulva. Ha a hasonló erőben lévő 1,8-kétliteres szívó benzinesekhez mérjük, akkor jó az M7-en mért 7,3 és a Budapesten adódó 9,5 liter.
A VW konszern gyakorlatilag pont ilyen erős 1.4 TSI-je viszont fél-egy literrel kevesebbet evett a Golfban és az Octaviában.
Érzéketlen, továbbra is mű érzetű kormányzása ellenére a kombi Mégane kellemes, szerethető autó ezzel a motorral.
Mégane III: Könnyebb, de biztonságos
Jó ideje tart az autók dagadása, gyakorlatilag állandó a súlygyarapodás. A Renault azonban a Laguna után a Mégane leváltásakor is lépett. Azonos motor és felszereltség esetén az ötajtós Mégane III nyolc kilóval kevesebbet nyom elődjénél, pedig 8,6 centivel hosszabb nála. A könnyítés nem megy a biztonság rovására. Utasvédelemre a Mégane III majdnem pontveszteség nélkül kapott öt csillagot, az oldalütközésen remekelt a Lagunából átvett kétkamrás oldallégzsákokkal. Gyermekvédelemre négy, gyalogosvédelemből viszont csak két csillagot szerzett. |
Nem rossz vétel
Stabilitása semmi különös, mert a konkurensek is biztonságosak, de kényelmes a rugózása és főleg nagyon szép a belseje. Látszik, hogy az anyagokon eddig spóroló franciáknak ezen a téren is össze kellett kapniuk magukat, ha tartani akarják piaci részesedésüket.
Mi hivatalból is sokat nézegetjük az árlistákat, és sokszor fel is horkanunk, hogy mi kerül egy ezerhatos Mondeón 6,5, egy ötajtós alap Golfon 4,7 vagy egy kicsit is jobban felszerelt, de ezerkettes Corsán 3,7 millió forintba? A mai listaárakkal 4 990 000 forintért a Dynamique kivitelű Mégane jó ajánlat kombiként, ezzel a motorral és az ESP-től kezdve az összes fontos biztonsági, kényelmi extrával.
Kompakt kombik, normális benzines motorral |
Listaár, forint |
|
Ford Focus kombi 1.6 Ti-VCT Titanium (115 LE) | 5 731 000 | |
Peugeot 308 SW 1.6 VTi Premium (120 LE) | 5 769 000 | |
Opel Astra Caravan 1.8 Cosmo (140 LE) | 5 523 000 | |
Renault Mégane Grandtour 1.4 TCe Dynamique (130 LE) | 4 990 000 | |
VW Golf Variant 1.4 TSI Comfortline (122 LE) | 5 737 250 |
Lapozás után jönnek a műszaki adatok az autóról és az érdekes új motorról az értékeléssel
Műszaki adatok – Renault Mégane Grandtour 1.4 TCe | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1397 |
Furat x löket (mm) | 78,0 X 73,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 96(130)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 190/2250 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 153 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4559/1804/1507 |
Tengelytáv (mm) | 2702 |
Csomagtér (liter) | 524/1595 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1315/475 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár Dynamique kivitelben (forint) | 4 990 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Ez egy link! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Ára, tágassága és új motorja miatt szimpatikus a Mégane. Főleg futóműben vannak nála jobb autók a kategóriában, de nem ennyi pénzért, ezért kap ilyen magas pontszámot. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|