Annak ellenére, hogy alapjaiban a Citroën C4 Picassóra épül az új Peugeot egyterű, a franciák nemcsak a márkaemblémát cserélték le a kocsin. A testvérmodellnél hajszálnyival kisebb, alacsonyabb és komolyabb lett az 5008-as, elsőrangú belsővel.
Ellenfelek
Az öt- és hétüléses 5008-asok abba a szegmensbe érkeznek, ahol a Renault Scénic, az Opel Zafira, a Citroën Picasso, a Mazda5 és a VW Touran már hosszú évek óta osztozik a vásárlókon.
Hogy miért kellett erre a Peugeot-nak ennyit várni, nem tudni – talán házon belül a Citroëné volt eddig ez a terep -, de most végre erős kezdéssel veti magát a márka az ellenfelek közé.
A gyári, eléggé ambiciózus tervek szerint nyolcvanezer darabot szeretnének belőle egy éven belül eladni. Bár ha arra gondolunk, hogy a 3008-asból rengeteget adnak el – a gyárban újabb műszakot kellett indítani, hogy minél előbb ki tudják elégíteni a vevők igényeit -, akkor talán nem is annyira merész az a 80 ezres eladási terv.
Az 5008-as gyártását már jó előre bebiztosította a gyár, így három műszakban készül a sochaux-i üzemben, ahová nyolcszáz pár új munkáskezet is felvettek. Így évente akár 100 ezer darab 5008-as is elhagyhatja majd a gyártósort.
Lakberendezés
Odabent az autó nagyon hasonlít a nem is olyan régen bemutatott 3008-ashoz. Kényelmes, szép, jó szagú, jó tapintású. Nekem ugyan a 3008-as hangulata a vezetőt körbefolyó bútorokkal valamiért közelebb áll a szívemhez, de az 5008-as is közel hibátlan e téren.
Szépek a műszerek, jók az anyagok, és a hatalmas üvegfelületeknek hála világos, vidám a beltér. A számtalan RCA-bemenet után végre a középkonzol tárolórekeszében találtunk USB-csatlakozót is. Így egy mezei pendrive-ról is nyomhatjuk a zenét. Csomagtartója hatalmas, és az utastérben is végtelen számú zsebet, rekeszt nézhetünk át, ha valamit nem találunk.
Kényszerhétszemélyes
Mint a legtöbb hétszemélyes autóba, az 5008-asba is csak végszükség esetén ültessünk megtermett felnőttet a leghátsó sorba. Bár közel nem olyan szűkös, mint amit megszoktunk, mégis leginkább gyerekeknek kényelmes és érdekes, hiszen távol a szülőktől, a csomagtartóban lehet így utazni. Sajnos felnőttként már a második sor sem túl tágas.
Legalábbis 190 centivel a fejtér nem az igazi – a rolóval besötétíthető, látványos, közel 1,7 négyzetméteres üvegtető értékes centiket rabol el a belmagasságból -, cserébe a különálló, három egyforma ülésben széltében bőségesen jut hely mindenkinek, nem kell átfolyni a szomszéd személyes terébe. Elöl persze van hely gazdagon, még saját könyöktámasz is jut az első sorban ülőknek.
Lapozzanak! A következő oldalon a hercegnős és mészárolós filmekkel próbáljuk elnémítani a gyermekeket.
Okos extrák
Maradt a hibrid Head Up Display. Furcsa megoldás, hogy aprócska polikarbonát lemezre vetíti az aktuális sebességet, követési távolságot, és nem rögtön a szélvédőre, de nagyon hasznos csecsebecse.
Ha valaki mégsem rajong az efféle kütyükért, egy gombnyomással eltüntetheti az útból. A navigációs képernyő sincs odabetonozva, ha zavar, azt is elsüllyeszthetjük.
A GPS kijelzője előtt érdekes gombot találunk, S. O. S. felirattal. Ha bajba kerülünk, ezzel kérhetünk segítséget. A telefonvonal túloldalán jelentkező figura meglepően sokat fog tudni a helyzetünkről, ne ijedjünk meg. Rossz hír, hogy ez egyelőre csupán nyolc országban segít a bajunkon, itthon nem. De persze évről évre egyre több országot szeretnének bevonni a rendszerbe.
Ülésvarázs
Az autó legnagyobb vonzereje a variálhatóságában, praktikusságában és tágasságában rejlik. A második sor ülései egyesével tologathatóak, háttámlájuk is állítható és extra pózokra is rávehető, hogy könnyebb legyen megközelíteni a harmadik üléssort.
Ha elég türelmes a sofőr, akkor alapfokú origami tudással pár pillanat alatt hatalmas sík felületet varázsolhat az autó belsejébe, ahonnan hanyatt fekve az üvegtetőn keresztül még fagyban is kényelmesen lehet csodálni a csillagokat.
Gyermekmegőrző
Tudjuk, hogy kisgyerekekkel hosszabb útra indulni mindig kockázatos vállalkozás. Az 5008-ashoz rendelhető multimédiás rendszer jó megoldás lehet képernyőfüggő kiskorúak legális elnémításához.
Két darab hétcolos kijelzőt nézve csorgathatják nyálukat a kárpitra a második sorban ülők, akár külön-külön, hercegnős és mészárlós rajzfilmeket nézve. A hátsó sor teljes némaságához a vezeték nélküli fejhallgatókészlet is hozzájárul. Ha pedig problémás, szuvenírgyűjtő kerületekbe vezet az utunk, akkor csinos bőrzsákkal álcázhatjuk az értékes képernyőket.
Biztonság
Hat légzsák van az autóban, amelyek közül a függönylégzsák az ötszemélyes változatokban kettő, míg a hétszemélyesekben mind a három üléssor védelmét ellátja.
Dízelt vagy benzinest?
Mind a dízel, mind a benzines változatot hatfokozatú, manuális váltóval próbáltuk ki, amely fényévekkel veri az ötfokozatú változatot.
Bár az átdolgozott motorok közül egyértelműen a 150 lóerős, kétliteres dízel a jobb választás, de az 1,6 literes, 156 lóerős benzines is jobban teljesített, mint vártuk. Ha a fogyasztás is fontos, nem lehet kérdés, milyen motorral is rendeljük a 4,53 méter hosszú, kevésbé gyakorlott családanyáknak sem átláthatatlan csapatszállítót.
Mikor, hol?
Az 5008-as legelőször a legnagyobb felvevőnek számító német piacon jelenik meg, majd a nyugat-európai országok következnek még novemberben. Sajnos hozzánk idén már nem érkezik meg az autó, a hazai kereskedőknél leghamarabb 2010-ben láthatóak majd az első árcédulás példányok.