El tudják képzelni az X5-ösben ülő, két kerekén billegő, buckákon egyensúlyozó BMW vezetőt? Nem? Mi sem. Pedig az autó sok más olyat is tud, amit jó eséllyel sosem fognak vele kipróbálni.
A varázslat
Más, négykerék-hajtású modelleket is gyártó márkához hasonlóan a BMW is meg van győződve arról, hogy a saját portékája a legjobb. A bajorok elsősorban az xDrive rendszer gyorsaságát és hatékonyságát emelik ki, ők úgy érzik, ebben jók. És ezt készséggel meg is mutatták.
Videón az X1-es:
A varázslat abban áll, hogy az xDrive rendszerben az elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló fokozatmentesen variálja a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Alapból előre negyven, hátra hatvan százalék jut, de szélsőséges esetekben, ha valamelyik tengely kerekei elvesztik a tapadást, akár 0-100 százalék is lehet a tengelyek közötti nyomatékarány.
A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg
Mindez fokozatmentesen szabályozható és a javak újraelosztása a másodperc tört része alatt lejátszódik. Kipróbáltuk, valóban működik még akkor is, ha az autó átellenes kerekei a levegőben lógnak. Miután a régebbi modellek nyúzásával végeztünk, végre megkaparinthattuk az X1-esek kulcsait is.
Nem Amerikából jön
Nem Amerikából jött
A nagyobb X5-ös, X6-os modellekkel ellentétben a BMW X1-est nem Amerikában gyártják, hanem Európában, egészen pontosan Lipcsében. Ugyanott, ahol az 1-es sorozat autói gördülnek le a gyártósorról. Ez nem véletlen, hiszen az X1-es vele, illetve a szinté ugyanarra az alapra épülő 3-as sorozattal van igen közeli rokonságban.
Gazdaságos kivitel
Bár a mai próbaautózás leginkább az xDrive-ról és az összkerékhajtás nagyszerűségéről szólt, de megtudtuk azt is, hogy sok más, magasabb építésű szabadidőautó-gyártóhoz hasonlóan a BMW az X1-esből készít csupán kétkerék-hajtású modellt is. Szerencsére az sDrive néven árult modellben – az S Standardot jelent – a hátsó tengelynek jut a nyomatékból.
Beltér
Világos belső
Nem meglepő, hogy az X1-es is hozza a BMW-től elvárható szintet. A kárpitok rendben vannak, a műszerfal nem okoz semmi meglepetést, egyedül a műanyag-fetisiszták kaphatnak a szívükhöz, ha nem tudják leküzdeni a műszerfal alsóbb régióinak kopogtatása iránti vágyukat. Ott bizony már keményebb plasztikfelületek is megtalálhatóak.
Ülései kényelmesek, a kipróbált, jobban felszerelt változatokban villanymotorok állítják a megfelelő pozícióba. A többi X-es szabadidő-autóhoz képest alacsony építés és az emberközeli méret kifejezetten jót tesz az autó hangulatának, a vezető így nem érzi magát rögtön legyőzhetetlennek.
Hely
A sorozat legkisebb tagja
Az első ülések helykínálatába a legtöbb autónál nem lehet belekötni, így ezzel itt sincs baj. Ha nem langaléta csapat ül előttünk, akkor a második sorban utazni sem problémás, pláne, hogy az ülések háttámlájának dőlésszöge is állítható.
A 420 literes csomagtér a hátul ülők derekának derékszögbe állítása után 490 literesre növelhető, ha pedig nem csak megdöntjük, hanem le is hajtjuk a hátsó ülések háttámláját, akkor 1350 liternyi teret kapunk.
Jól megy az xDrive
Semmi változás, tiszta BMW
Idehaza jól fogynak az összkerék-hajtású BMW-k. A tavaly eladott autók 41 százaléka – 658 darab – volt xDrive-os. Az idei arány még inkább errefelé tolódott el, az októberig értékesített autók pontosan fele összkerekes. Itthon tavaly az X5-ös volt a legnépszerűbb, amit idén az X6-os taszított le a trónról.
Mikortól, mennyiért?
Itthon már megrendelhetőek az új X1-es BMW-k. A legolcsóbb X1-es sDrive 18d 8 990 000 forintba kerül, ugyanez xDrive hajtáslánccal hatszázezerrel kerül többe. A legdrágább dízel a 204 lóerős X1 xDrive23d 11 150 000, míg a 258 lóerős benzines X1 xDrive28i 13 676 000 forintba kerül.
Műszaki adatok:
Összkerékhajtású modellek | xDrive18d | xDrive20d | xDrive23d | xDrive28i |
Hengerűrtartalom | 1995 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 | 2996 cm3 |
Teljesítmény | 143 LE | 177 LE | 204 LE | 258 LE |
Nyomaték | 320 Nm | 350 Nm | 400 Nm | 310 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,1 s | 8,4 s | 7,3 s | 6,8 s |
Végsebesség | 195 km/h | 205(213) km/h | 205 (223) km/h | 205 (230) km/h |
Átlagfogyasztás | 5,7 liter | 5,8 liter | 6,3 liter | 9,4 liter |
Hátsókerék-hajtású modellek | sDrive18d | sDrive20d |
Hengerűrtartalom | 1995 cm3 | 1995 cm3 |
Teljesítmény | 143 LE | 177 LE |
Nyomaték | 320 Nm | 350 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 s | 8,1 s |
Végsebesség | 200 km/h | 205 (218) km/h |
Átlagfogyasztás | 5,2 liter | 5,3 liter |