115-140 lóerő
Mindenki tudja, hogy az akár hét embert hurcoló egyterűkhöz egy turbódízel nyomatéka és takarékossága illik, de a végén többnyire marad az olcsóbb benzines. Nem véletlenül talál gazdára tízből négy Verso az 1,6-os motorral. A 132 lóerős Toyota ellenfele az 1,4-es, de feltöltéssel 130 lóerős Scénic, a tesztben a 115 lóerős, de 1,8 literes Mazda5 és ugyanekkora motorjából 140 lóerőt kicsiholó Opel Zafira veszt még részt.
A teszten résztvevő modellek | Listaár, forint |
|
Mazda5 1.8i TX 7 ülés (115 LE) | 6 289 900 | |
Opel Zafira 1.8 Enjoy 7 ü. (140 LE) | 5 853 000 | |
Renault Scénic 1.4 TCe Dynamique 5 ü. (130 LE) | 4 990 000 | |
Toyota Verso 1.6 Luna 7 ül (132 LE) | 6 010 000 |
A többiek légkondija automata, az Opelé manuális, 22 ezer forintba kerül hozzá egy fedélzeti számítógép, az Enjoy Zafirában nincs ESP, függönylégzsák vagy ködfényszóró és a hátsó elektromos ablakemelő is feláras luxus. A belinkelt újautó-konfigurátorban naprakész árakat és felszereltségi adatokat találnak az Eurotax-adatbázisból. |
Földes Attila
A Renault-t és a Toyotát még átlengi az újszag, annyira rövid idő telt el az értékesítések indulása óta, a Mazda5 és a Zafira viszont már öt illetve négy éve robotol. Így nem is annyira meglepő, hogy az én választásom is valamelyik frissebb modell közül kerülne ki.
Sofőrként eleinte a hideg is kirázott a Toyotától, de később mégis ez került a legközelebb a szívemhez. A lágy, hájas fehér bálna hosszú, fárasztó úton, ahol az utasok amúgy is az idegeinken táncolnak, nem is olyan rossz partner. Ilyenkor hálásak lehetünk a teljesen semleges autónak.
Döntő: Renault vagy Toyota?
Az elsőre tuti befutónak számító Renault főként a modern, ízléses, ügyesen variálható belsejével csábított el. A másik végletet az Opel jelentette, itt minden keményen, határozottan jár, amit az erős motorhang is megerősít. Ilyen autót nem szeretnék hosszú, családi menetekhez.
Utasként, a hátsó sorban ülve egyértelműen a Renault-ra szavazok. Egyesével tologathatóak az ülései, kapok elég levegőt, és ha nagyon perzsel a nap, még be is lehet sötétíteni az oldalablakot. Akad kistálca is, de mivel bárhol, bármilyen pózban képes vagyok elaludni, a legjobban mégis a fej köré hajtogatható fejtámláért vagyok a leghálásabb. Itt baj nélkül végigaludnék egy Budapest-Nyíregyháza turnét is.
Mennyivel drágább a dízel?
A tesztelt motorokhoz legközelebb álló dízel felára a Toyotánál igazi mélyütés: plusz 865 ezer forint a 126 lóerős kétliteres D-4D-ért. Nem csoda, hogy az ezerhatos aránya 43, a kétezres dízelé 24 százalék az értékesítésekben. Ám a dízelmotor nemcsak jóval erősebb, de városban 10 helyett rögtön csak 7 litert fogyaszt. Földközelibb a Renault árképzése, náluk 300 ezer forinttal kerül többe a 106 lóerős 1.5 dCi, mint a tesztelt TCe. A 130 lóerős 1.9 dCi-ért további 300 ezer forintot kell kipengetni a turbós benzines ára felett. A Mazdánál a kétezres, 110 lóerős dízelt 670 ezer forinttal többért mérik, mint az 1,8 literes benzinest. A Zafirához 110 vagy 120 lóerős dízelmotort is választhatunk, azonos felszereltség esetén az árkülönbség 413 és 653 ezer Ft között mozog. |
Nagy Dénes
A Zafira nem lenne rossz. A külső és a belső alapján az egyik legjobb családi egyterű a piacon, de sajnos elég ócska benzinmotorokkal adják csak. Ezzel az 1.8-as benzinessel például szinte lehetetlen normálisan elindulni, annyira megtorpan a kuplung felengedésekor, igaz, másodikban és harmadikban nagyon dinamikusan húz.
A Verso sajnos igen drága jószág, de műszakilag talán ez a legjobb konstrukció. Ebben ráadásul a motort is sikerült valahogy jobbá varázsolni. Az 1.6-os benzinmotor ugyan még mindig nem egy versenypaci, de sokkal kulturáltabb, mint a versenytársaké.
Saját zsebből a Mazda
A felhozatalból egyébként a Renault kéne, leginkább az 1,4-es turbómotor miatt, de ha a saját zsebemre menne a választás, akkor a Mazdát választanám. Mivel ezek 5-6 milliós autók, egy kevésbé jól eleresztett magyar családnak szerintem egy használt Xsara Picasso lenne az igazi.
A következő lapon: a kicsi turbómotor lebőg fogyasztásméréskor és még ketten választunk a négy közül
Rácz Tamás
A négy közül a Renault-val lennék a legboldogabb. Játékos, szellemes, okos autó, remekül elférni benne, a kis turbómotor karakterisztikája vérpezsdítő, a műszerek helyén lévő egérmozival is nehéz betelni. De maximum cégautónak tudom elképzelni, a saját pénzemet nem adnám érte.
Valamelyik japánt
Ha hosszú évekre kellene olyan családi autót választanom, amit én szervizeltetek, aminek az assistance-a lejárta után is tuti haza kell hoznia gyerekestül-feleségestül a tengerről, nem mernék nem japánt venni. És akkor már inkább a Mazda, mert bár a Toyota újabb, tágasabb, modernebb, az 5-öst sokkal-sokkal jobb vezetni.
És bár a középkonzol nyomja a térdem, hátul sem túl sok a hely, a középső pótülés látványától pedig mindig rám jön a röhögés, a tolóajtó praktikuma is ér annyit, mint pár centi válltér. És az 1,8-as Mazda-blokk sokkal dinamikusabb, mint az 1,6-os Toyota, amivel már a legkisebb emelkedőn is komoly feladat elindulni.
Fogyasztás: a turbós volt a legszomjasabb
Tesztünkön a Scénic 1,4 literes turbómotorja volt a legszomjasabb: 8-12,3 liter között zabált, tehát a konkurencia öblösebb szívómotorjai mind takarékosabban működtek nála. Ez égés, hiába erősebb mindnél. A Mazda étvágya országúton 7 literre lenyomható, a felső határ városban 11 liter. Nálunk ugyanebben a tartományban mozgott az Opel étvágya is. A Toyota igényes, modern benzinesével 6,2-10,5 liter közötti értékeket mértünk. |
Észérvek a Zafira mellett
A Zafira? Nem tehetek róla, nem tudom szeretni. Észérvem van mellette bőven: ehhez a legolcsóbb az alkatrész, ez a leghasználhatóbb hétüléses üzemmódban (tán még a Grand Scénicnél is jobban elfér benne hét felnőtt egyszerre), könnyű eladni az Opelekért megvesző magyar piacon.
De hiába a repülők gázkarjára emlékeztető kézifék-fogantyú, hiába ez az egyetlen autó a négy közül, aminek egy bökésre hármat villan az indexe, annyira lélektelen szegény, hogy sosem tudnék örömmel útnak indulni vele. És túl sokat ülök autóban ahhoz, hogy ez ne számítson.
Szörényi András
Ha sokgyermekes, szétcincált idegzetű családapa volnék, akkor a Zafira elcsábítana gazdaságosságával, a legjobban használható csomagtérrel és a sok hellyel, viszont azt érezném, hogy feláldoztam magam: a váltó darabos, az amúgy jó erőben lévő motor pedig mintha behorpadna minden elinduláskor. A Zafira Enjoy mezítlábas, de az egyesével kimazsolázható extrákat nagyra értékelem.
Ha nő volnék, rabul ejtene a Verso: minden ülése könnyen-gyorsan padlóba hajtható, a kormánya-váltója a legkönnyebben jár és a Toyota-jel azt a megbízhatóságot, biztonságot sugározza, ami a fészekrakó nőknek olyan fontos. De nem vagyok nő.
Tetszik a Verso, jó a Mazda5, még jobb a Scénic
Ha következetesebb volnék, csak a Mazda kellene, mert a csodás tolóajtó drága ugyan a gyárnak, de áldás a mindennapokban: gyors, kényelmes és a gyermekek nem nyitják rá semmire. Papíron ez a leggyengébb, mégis felsejlik benne némi tűz, ezt éreztem a legkevésbé trottyosnak a négy közül. Nem olcsó, de a Toyotához hasonlóan jól átrendezhető, gazdagon felszerelt, ár/érték arányban kicsit az előző kettő fölött áll.
Ha elfogulatlan autóvásárló volnék, a Scénicért adósodnék el évekre. A konkurensek nem érnek többet durván egymillió forinttal a Scénicnél, ráadásul a tágas és kényelmes francia egyterű a legjobb életminőséget biztosítja. Turbómotorja ott is húz, ahol a többieké nyamvadt, az anyagminőség lelépi a korosodó, belül búskomor hangulatú Mazdát és Opelt. 12 liter feletti budapesti fogyasztása azonban kiborító, az 1.5 dCi-nek feleennyi is elég.
Árak összevethető kivitelben | Listaár, forint |
|
Mazda5 1.8i TE 7 ülés (115 LE) | 6 009 900 | |
Opel Zafira 1.8 Cosmo 7 ü. (140 LE) | 6 526 000 | |
Renault Grand Scénic 1.4 TCe Dynamique 7 ü. (130 LE) | 5 290 000 | |
Toyota Verso 1.6 Luna 7 ül (132 LE) | 6 010 000 |
A költségek értékeléséhez igyekeztünk nagyjából összehasonlítható felszereltségű és 5+2 személyes utasterű modelleket találni. Körülbelül egy szinten mozgó felszereltséggel a listaárak rögtön másként festenek. A Renault előnye csökken a japánokhoz képest, mert csak a Grand Scénicből van hétszemélyes, a Zafira listaára a gazdagabb Cosmo-felszereltséggel 6,5 millió forintra ugrik, a Mazda pedig az alacsonyabb árú TE-kivitelben is állja a versenyt. |
Ez a véleményünk a négy autóról, de pontoztuk is őket egy összetett, ellenben igen bonyolult séma alapján. A túloldalon a végeredmény elég egyértelmű
Mazda5 1.8 | Opel Zafira 1.8 | Renault Scénic 1.4 TCE | Toyota Verso 1.6 | |
Kint (Max. 40) | 24,25 | 19,75 | 26,5 | 23,75 |
A design értékelését a csinos Renault nyeri a mutatós Mazda5 előtt. A Verso iránt nem lobban lángra a szívünk, a Zafiráért sem tudtunk lelkesedni. Így magyarázta ki Árpi: a kint a design pontszámait takarja, a külcsínt, a belsősávtisztító-faktort és a húbazz!-együtthatót fedi. Utóbbival azt fejezzük ki, mennyire tett ránk nagy hatást az autó kinézete. |
Mazda5 1.8 | Opel Zafira 1.8 | Renault Scénic 1.4 TCE | Toyota Verso 1.6 | |
Bent (Max. 40) | 27,2 | 25,4 | 29,8 | 28 |
Szép, tágas és átgondolt a Scénic, ezért győz ezen a résztávon is. Gyorsan rendezgethető üléseivel a Verso is erős, a jóval öregebb és komorabb Mazda a tolóajtó miatt tudja megszorongatni őt. A Zafira hatalmas és praktikus, de kevéssé friss és vonzó. Így magyarázta ki Árpi: ebben a kritériumcsoportban pontozzuk a belső tér szépségét, a térkínálatot elöl és hátul, a csomagteret, az autó átláthatóságát és élhetőségét. Utóbbin értjük a tárolórekeszek használhatóságát, az üléskoncepció értékét, az átrendezhetőséget. Pontot adunk az átlagot felülmúló ötletekért, például a Mazda5 tolóajtójáért. |
Mazda5 1.8 | Opel Zafira 1.8 | Renault Scénic 1.4 TCE | Toyota Verso 1.6 | |
Vezetés (Max. 40) | 25,9 | 21,4 | 29,9 | 26,6 |
Indulásnál fulladozó, autópályán nagyon hangos motorja miatt nem végzett előrébb az Opel, pedig futóműve jó. A Mazdát élvezet vezetni, de belőle is fájóan hiányzik a hatodik fokozat. A fejlett motor ezzel a súllyal gyámoltalan, de a Verso csendes, béketűrő autó, mindennemű sportos ambíció nélkül. Újfent a Scénic az első, egész halk, a turbótól erős és a nem büntetés benne sofőrnek lenni. Így magyarázta ki Árpi: a pontokat befolyásolja a motor konstrukciója, a gyorsulásérzet, a rugalmasság, a gázreakció. Ide tartoznak az úttartásra, kormányzásra, fékre és váltóra osztott pontok, a városi vezetésben fontos kilátás és parkolás, valamint a hosszabb utakon lényeges kényelmi szempontok, az ülések és a zajszint. |
Mazda5 1.8 | Opel Zafira 1.8 | Renault Scénic 1.4 TCE | Toyota Verso 1.6 | |
Pénzügyek (Max. 40) | 28,4 | 25 | 24,4 | 28,4 |
A Renault messze a legolcsóbb, de értéktartása, garanciája és elég durva fogyasztása nem mérhető a japánokéval. Az Opel vagy drágább, vagy jóval gyengébben felszerelt a többieknél, hosszú távon mégis a leggazdaságosabb lehet. A két japán fogyasztása, ára és jótállása is nagyon hasonló. Így magyarázta ki Árpi: itt a listaár, a fogyasztás és a garanciaidő hossza számít leginkább. A sorrend a várható értékvesztés és az extrafelszerelések ára alapján alakul ki. |
Végeredmény: a legolcsóbb legelöl!
Mazda5 1.8 | Opel Zafira 1.8 | Renault Scénic 1.4 TCE | Toyota Verso 1.6 | |
Kint | 24,25 | 19,75 | 26,5 | 23,75 |
Bent | 27,2 | 25,4 | 29,8 | 28 |
Vezetés | 25,9 | 21,4 | 29,9 | 26,6 |
Pénzügyek | 28,4 | 25 | 24,4 | 28,4 |
Végeredmény (Max. 160 pont) | 105,7 | 91,6 | 110,6 | 106,75 |
A Renault fölénye egyértelmű, a Verso barátságos, eltalált autó, a legöregebb Mazda5 jól tartja magát, vele egyenértékű. A Zafira lemaradása meglepő, dízelmotorral jóval előrébb végezhetne. A pontszámokból kialakult a végső győztes a mi véleményünk szerint, de az autóválasztás szerencsére nem ilyen elvágólagos kérdés. |