Spóroljunk, de hogyan?

A Fordnál a takarékos rendszer alapját az 1,6 literes Duratorq TDCi motorja adja, amely  új injektorokat kapott, és átdolgozták a szívó- és kipufogórendszerét is. Emellett kis viszkozitású motorolajjal töltik fel a motort, amivel szintén meg lehet takarítani némi üzemanyagot.

Kb. 300 000 forinttal lesz drágább
Tele van átalakításokkal

Tele van átalakításokkal

Tele van átalakításokkal


A dízelmotor kétféle teljesítményű – 109 és 90 lóerős – kivitelben választható. A takarékosabb üzem érdekében számos apró trükköt vetett be a cég, így a már megszokottnak mondható aerodinamikai reszelés mellett a kis gördülési ellenállású Michelin Energy Saver abroncsok, a módosított áttételű sebességváltó sem maradt ki a csomagból. De vannak ennél sokkal érdekesebb dolgok is az autóban.

Azért olcsóbb, mint egy villamos:
Költséges spórolás: Focus ECOnetic 44
Ha áll, nem fogyaszt

A lényeg a plasztik alatt van

A lényeg a plasztik alatt van

A lényeg a plasztik alatt van


Értelemszerűen egy autó akkor fogyaszt a legkevesebbet, ha áll a motorja. Így a Focusba bekerült a Auto-Start-Stop rendszer is, amely üresben, álló helyzetben leállítja a motort. Ha kuplunghoz, vagy a gázhoz ér a vezető, a motor azonnal, 0,3 másodperc alatt beindul.

A Ford szerint ez vegyes üzemben ötszázalékos, sűrű megállásokkal nehezített városi autózáskor pedig akár tíz százalékos üzemanyag megtakarítást is jelenthet. A rendszer nulla fok alatt, illetve az üzemi hőmérséklet elérése előtt nem állítja le a motort.

Természetesen a nagyobb teljesítményű indítómotor, a megerősített szerkezet és masszívabb akkumulátor nem maradhatott el. Hogy a gyakori indítási folyamat ne zavarja az utasokat, ilyenkor plusz akkumulátor gondoskodik a fedélzeti elektronikus berendezések, illetve a világítás egyenletes, feszültségingadozásmentes üzemét.

a videó a hirdetés után indul

Az akkumulátorok töltését is rafinált technikára bízták, így ha az autó lassul, vagy a vezető fékez, akkor az Intelligens energia-visszanyerő rendszer növeli a generátor teljesítményét, így alakítva elektromos árammá az autófeleslegessé vált mozgási energiáját.

Van a generátor körül még egy apró trükk, ahol meg lehet takarítani pár csepp üzemanyagot. Az átalakított ékszíjtárcsa, a beépített szabadonfutó, valamint a lazább ékszíj további súrlódás csökkenést, ezáltal fogyasztáscsökkenést eredményez.

Szirmok és koszorúk

Szöveges értékelés

Szöveges értékelés

Szöveges értékelés


Hogy a takarékos, spórolós autózásban – amely gyakran olyannak tűnhet, mint egy temetési menet – mégis legyen valami öröm és játék, a Ford fedélzeti számítógépe folyton figyeli, mit csinálunk a volán mögött. Majd bizonyos időközönként értékeli is a teljesítményünket, amelyet eleinte virágszirmokkal – ez jelenti a piros pontokat -, később szöveges üzenetben közöl velünk.

Ha elég nagypapásan vezetünk, akkor akár az Advanced Eco Driver címet is megkaphatjuk az autónktól. Állítólag ezt a játékot a tesztelésbe bevontak is szinte kivétel nélkül élvezték.

Tantárgyak

Energy Saver

Energy Saver

Energy Saver


Három tantárgyban szerezhetünk szirmokat a fedélzeti számítógép kijelzőjén szomorkodó virágainkra. Az első virág akkor kerekedik ki, ha ügyesen használjuk a standardnál váltóénál hosszabb harmadik, negyedik és ötödik fokozattal készülő ötfokozatú manuális váltót.

Ebben kapunk segítséget is, a műszerfalon nyilak jelzik, mikor hová illene váltani ha takarékosan akarunk közlekedni.

Gyűjtsünk szirmokat

Gyűjtsünk szirmokat

Gyűjtsünk szirmokat


A középső – távcsővel jelölt – virágocska akkor kapja meg a szirmait, ha előrelátóan vezetünk. Ebben sincs semmi ördöngösség, csupán a két piros lámpa közötti vad gyorsítást, majd padlóféket kell elfelejteni.

Városban közlekedve nagyobb követési távolsággal, kiegyensúlyozott, ráérős vezetéssel gyűjthetjük a pontokat. Meg a többi autóstól kapott egyéb témájú megjegyzéseket.

A harmadik lágyszárú a gazdaságos autópályás vezetéstől borul teljes pompájába, tehát nem érdemes száguldozni az autóval.

Mennyi?

Az 1,6-os TDCi adta az alapot

Az 1,6-os TDCi adta az alapot

Az 1,6-os TDCi adta az alapot


Hogy pontosan mennyibe is fog kerülni a jövő év elején érkező Eco-csomag, azt még a forgalmazó sem tudja, de várhatóan 300 ezer forint körüli felárra lehet számítani, és ebben még nincs benne az Auto-Start-Stop rendszer.

Rögtön felmerül a kérdés, vajon megéri-e ez a felár? Ha csak azt számoljuk, hogy ezért az összegért jelenleg durván ezer liter üzemanyagot vehetünk, akkor nehéz elképzelni,hogy az árérzékeny hazai piacon valaki így akarna spórolni.

Persze vannak országok, ahol nemcsak széles jókedvükben, önként és dalolva környezettudatoskodnak a polgárok, hanem a magára valamit is adó kormányzat adókedvezményekkel jutalmazza azokat, akik szerény  CO2 emissziójú autóval róják az utakat. Nálunk erről egyelőre nincs szó, pedig a Ford mellett más gyártónak is jól jönne egy hasonló célú hazai intézkedés.

Érdekes adat, írja fel a noteszébe:
Ha idegesítő, ki lehet kapcsolni

Ha idegesítő, ki lehet kapcsolni

Ha idegesítő, ki lehet kapcsolni


Hitték volna, hogy az autók mérhetően többet fogyasztanak esőben? A pluszként használt elektromos fogyasztók – ablaktörlő, ablakfűtés, a hatékony párátlanítás miatt magasabb fordulatszámon működő szellőzőventilátor – mind mind növelik az üzemanyag-fogyasztást.

Ezen felül vizes felületen az abroncsok gördülési ellenállása, illetve az autó légellenállása is megnő.

Kipróbálná?

A Ford érdekes akcióval próbálja majd megszerettetni az ECOnetic modelleket. A tervek szerint a flottavásárlóknak egy ECOnetic modellt felár nélkül adnak majd, hogy kiderüljön, számukra megéri-e a drágább, de kisebb fogyasztású modell megvásárlása. Már most kíváncsiak lennénk az eredményre.