Legelőször Frankfurtban, a Toyota standjának félreeső zugában láttuk az új Land Cruisert. Persze a sok hibrid és CO2 bajnok kiskocsi között furcsán mutatott volna egy több mint kéttonnás terepjáró, amely a legtöbb zöldnek maga a megtestesült gonosz. Pedig az autó nem érdemli meg, hogy rejtegessék. Annál is inkább, mert a kategóriájában a Land Cruiser büszkélkedhet a legalacsonyabb szén-dioxid kibocsátási értékkel. A nyolcliteres átlagfogyasztás mellé 214 gramm/km CO2 kibocsátás tartozik.
Névbaj
A legújabb Land Cruiser neve, pontosabban számozása körül akad egy kis logikai zavar, de ne foglalkozzunk vele túl sokat. A fanatikusokon kívül szinte mindenkinek lényegtelen, hogy most melyik mekkora, és az a számozásban hogyan követhető. Csak annyit magoljunk be, hogy az új Land Cruiser tudományos neve: Land Cruiser Prado 150, illetve 155, attól függően, hogy három, vagy ötajtós modellel hozott össze a jó sorsunk. Tehát örömködés közben ne suttogjunk a fülébe mást, nehogy csúnyán ráfaragjunk.
Forma
Egy terepjáró formájával nem nagyon lehet sokat játszani. Feltéve ha rendeltetésszerűen akarjuk használni, akkor a kockaformát, a masszív alvázat, elnyűhetetlen hajtásláncot nem húzhatjuk le az összetevők listájáról. Ennek ellenére új modellnél muszáj valamit változtatni a külsőn.
A Land Cruisernél eltűntek a műanyag sárvédőívek, helyüket fém vette át, megváltoztak a lámpák, az orr is szögletesebb lett és az üvegfelületek is kisebbek lettek. Kár, hogy a csomagtartó ajtaja továbbra is a baloldali közlekedésre optimalizáltan jobbra nyílik. Az európai szenvedésen ugyan sokat javít, hogy gombnyomásra felnyitható a hátsó ajtó üvege.
Üveg helyett acél
Amellett, hogy kényelem szempontjából a Land Cruisertől mindent megkaphatunk, azért a belsőn érezni, hogy ha akarnánk, akkor a gyerekek iskolába, óvodába cipelésén túl bármikor nekivághatnánk vele valami komolyabb kalandnak is. Ehhez a megnyugtató érzéshez határozottan hozzájárul az is, hogy az utastérben nem találni apró, szánalmat keltő kis vackokat. Az ajtónyitó kilincs akkora, hogy a legtöbb nő akár két kézzel is belekepaszkodhatna, a kapcsolókat, nyomógombokat pedig talán lánckesztyűben is baj nélkül lehetne működtetni.
Javult az eddig is tágas belső tér komfortja is, tologathatóak a második üléssor három darabban ledönthető támlájú ülései, illetve a hétszemélyes kivitelnél a leghátsó sorba kényszerített utasoknak is kényelmesebb üléspozíciót kínál ezután a Land Cruiser.
A műszerfal környéke, hasonlóan a külső elkockuláshoz, szintén inkább derékszögekből, vízszintes és függőleges vonalakból építkezik. Ezeknek a gyönyörködtetés mellett szerepük van abban is, hogy a terepező sofőrnek referenciapontot nyújtsanak. Nem túl meggyőző, de higgyük el, hogy ez jó nekünk.
Bekamerázva
Az egyre kisebb üvegfelületek értelemszerűen egyre rosszabb kilátással járnak együtt, ami nem feltétlenül válik előnyére egy autónak. A Land Cruisernél hamar megoldották ezt a problémát, és a már megszokottnak mondható tolatókamera mellé még előre, valamint a külső visszapillantóba is építettek kamerákat. Így amit nem látni a szélvédőn át, azt a központi kijelzőn mutatja meg a kamera. Sőt, még arról is pontos képet kapunk, amit amúgy sohasem látnánk a vezetőülésből.
Igaz, a tetőről csorgó hígtrágya majd elveszi az ember kedvét a kamerázgatástól, de sejthető, hogy Európában és Amerikában ez egyáltalán nem okoz majd gondot a tipikus Land Cruiser tulajdonosnak. Ők ugyanis az életben sosem fognak vele letérni az aszfaltról.
Terepen és közúton
Igazi terepjáróhoz méltóan – a Toyota saját bevallása szerint nem kötött kompromisszumot, az új Land Cruiser így terepen és városban egyaránt száz százalékot teljesít – az autó terepképességein is javítottak valamit. A terepszögek ugyan a többi autós túlélési esélyeinek növelése miatt nem javultak, de néhány dologgal így is sikerült ügyesebbé tenni az autót.
Számtalan program segít a vezetőnek, hogy akár a legmostohább terepen is túljusson. Feltéve ha bírja fékbetéttel. Külön program választható homokos, sziklás, dimbes-dombos terepre, és még az akadály leküzdésének sebességét is meghatározhatja a sofőr. Ilyenkor sem gázt, sem féket nem kell nyomni, az autó magától teszi a dolgát. Furcsa érzés, csak a kormányzással foglalkozni. A konzervatívabbaknak szerencsére továbbra is kapcsolgathatják kedvükre a difizárakat.
Toyota vs. fizika
A pár órás terepgyakorlat után két dolog lett világos. Az egyik, hogy a Land Cruiser továbbra is a világ egyik legjobb terepjárója, a másik pedig az, hogy azért a fizikával még ő sem tud kibabrálni. Ha nincs tapadás – gyári, utcai használatra szánt abroncsokkal próbáltunk talpon maradni velük – akkor az autót nem mi irányítjuk.
Idehaza 100-120 darab új Land Cruiser eladásával tervez az importőr. Bár kétféle motorral gyártják az autót, Magyarországra csak a háromliteres, 173 lóerős, négyhengeres dízelmotorral felszereltek érkeznek. Az előzetes várakozások szerint szinte kizárólag ötajtós modellek fogynak majd, illetve hasonlóan nagy aránya lesz az automatikus váltóval eladott autóknak is.
Land Cruiser Prado 150 árak:
Felszereltségi szintekhez tartozó induló árak |
Ár |
|
3 ajtós M/T-6 TX | 11 070 000 | |
5 ajtós M/T-6 TX | 11 780 000 | |
3 ajtós M/T-6 VX | 12 210 000 | |
5 ajtós M/T-6 VX | 13 990 000 | |
3 ajtós M/T-6 VX Navi | 12 950 000 | |
5 ajtós M/T-6 VX Navi | 14 990 000 | |
3 ajtós A/T-5 VX | 12 745 000 | |
5 ajtós A/T-5 VX | 14 525 000 | |
3 ajtós A/T-5 VX Navi | 13 485 000 | |
5 ajtós A/T-5 VX Navi | 15 525 000 | |
5 ajtós A/T-5 VX Sport | 15 940 000 | |
5 ajtós A/T-5 VX Executive | 18 155 000 |