Az új Priusnak semmi gondja a téllel. (Nem ezzel a csöpögőssel, hanem a karácsony előtti igazival, a mínusz tizenhármassal.) Az egyetlen rendkívüli dolog a hibridautózásban télen annyiban merült ki, hogy rájöttem: ezen a kocsin fantasztikusan jó téli gumi van. Tehát még játékból se nagyon lehet csúszkálni vele.


Finoman indul, nem rángat jobbra-balra
Leesett a hó - mihez kezd vele a Prius?

Leesett a hó – mihez kezd vele a Prius?



Leesett a hó – mihez kezd vele a Prius?

Kánikula ellen most nem véd

Nem fűtött, de legalább nem bőr

Nem fűtött, de legalább nem bőr

Nem fűtött, de legalább nem bőr


Egy fehér autó kapcsán korábban már beszámoltunk a harmadik generáció Prius általános dolgairól. Ezt a kocsit, a legdrágább, kilenc és negyed milliós Priust már akkor, szeptemberben jegyeztük elő az importőrnél. A durván meleg ősszel nagyon érdekelt, hogyan működik a fullextrás változat napelemmel táplált szellőzőrendszere, ami a tűző napon hagyott kocsi belsejét is elviselhető hőfokon tartja.

Hát ezt most sem próbáltuk ki, a mínusz tizenháromban nem merült fel a kényelmi szolgáltatás szükségessége. Feltűnt viszont, hogy ebben a drága kocsiban nincs ülésfűtés – jól jött volna. De legalább nem bőrből van a huzat; az alcantara-szerű, bársonyos textil csak egy pillanatig hideg, ha fagyban ülünk bele.

Volt az -13 is néha

Volt az -13 is néha

Volt az -13 is néha


Az sem derült ki, hogy tényleg képes-e a katalógusadatoknak megfelelően egy tizeddel kevesebbet enni a kiskerekű változat a nagykerekűnél. (A Priusnál a legdrágább, Premium verzió kerékmérete két collal kisebb, mint az olcsóbbaké 15-ös csupán, amitől némileg finomabban rugózik és a gondosan tervzett felninek köszönhetően elvileg egy picit kevesebb üzemanyaggal is beéri.) Húsz-harminc fokos hőmérséklet-különbségben mért fogyasztásokat nem lehet összevetni.

A hideg nem érdekli

Kiderült viszont, hogy a Toyota hibridrendszere jóval kevésbé érzékeny a hidegre, mint a klasszikus Otto-motorok. Aki benzines autóval jár, tudhatja, hogy télen, hidegben simán eszik 1-2, vagy még több literrel többet a kocsi. Hát a Prius nem. Az előző teszt 5,3 literes fogyasztásához képest hasonló utakon használva ugyanazzal a sofőrrel a kocsi nemritkán mínusz tíz alatt hajtva még a reggeli jégleolvasztó járatásokkal együtt is elvolt 5,9 literből, a kútnál mérve. Ez hat decivel több, mint a vénasszonyok nyarán volt az előző tesztautóval.

Hibrid és hó: nem ellenségek

Hibrid és hó: nem ellenségek

Hibrid és hó: nem ellenségek


Viccesen kellemetlen érzés, amikor reggel kimegy az ember a kocsihoz, lesöpri a havat a kilincsről, beül, megnyomja a START gombot, és nem történik semmi. (Rendes autónál is előfordul ilyen, csak akkor indulhatunk bikakábelért.)

A Prius motorja csak jó pár másodperccel a műszerfal után kel életre – ha csak nem provokáljuk egy kis gázadással, vagy a kormány megrángatásával.

A tudomány mai állása szerint akkor védjük leghatásosabban az őserdőket és a bálnákat, ha a hidegben a beindított motort nem álló helyzetben melengetjük negyedórákig, hanem szinte rögtön útra kelünk (kezdetben óvatosan, harmadgázzal persze). Sokan mégis inkább élvezik annak luxusát, hogy kávét szürcsölgetve nézik a konyhaablakból, hogyan olvadozik a füstölgő kocsi tetején a hó a beállón. A Priusszal ezt is-azt is kipróbáltuk.

Fagyban jobb, mint egy dízel

A fűtés érezhető megindulásának, a beltér felmelegedésének tempója akár hajtva, akár állva melegítve hasonló egy normál benzineséhez. A kiegészítő fűtésű dízelautósok álma ez; a négy-öt kilométer után már meleget okádó rostély.


A jó téli gumi mindennek az alapja

A jó téli gumi mindennek az alapja



A jó téli gumi mindennek az alapja

Bár az elektronika nem kötötte orrunkra, hogy hidegindítás után jobban kíméli-e a motort, mint üzemeleg állapotban, a Prius Atkinson-ciklusú motorjának hidegen szétpörgetése komplikáltabb feladat, mint mondjuk egy kis turbómotoré. 300 ezer kilométerrel inkább vennék Priust, mint mondjuk Octaviát a kis TSI-vel.

A Prius alatt a jég sem csúszik

Remek téli autó

Remek téli autó

Remek téli autó


Na jó, nyilván sok más autónak sem esne nehezére jóindulatóan viselkedni hóban, ködlefagyáson, tükörjégen olyan nagyszerű téli gumikkal, mint a Prius Pirelli Sottozerói. A menetstabilizáló elektronikát csak nyomasztóan durva hülyeségekkel, de még az ABS-t is csak kifejezetten erős fékezésekkel sikerült működésre bírni, felpolírozott jégen is. De még így is megdöbbentő, mennyire semleges tud lenni a hibrid Toyota.

Az elődmodellnek volt némi hajlama fékezés közben elkövetett durva kormányzásra farkat csóválni. Ennek az újnak eszébe se jut ilyesmi. 14 mázsája szépen, kiegyensúlyozottan mozog, a könnyű, nem túl direkt kormányzással nehéz hirtelenkedésre bírni. A vezérlőelektronika és a komplikált bolygóműves váltómű olyan finoman juttatja el az erőt a kerekekre, hogy félrehúzás, kormánytekergető hajtási befolyás alig-alig észlelhető.

Az emberi tényező kiküszöbölése mindig nagyobb üzembiztonságot jelent. A Prius két pedállal és pár gombbal télen szinte tökéletesen bolondbiztos, ha a feleségem ilyenben viszi hóban az óvodába a fiókákat, nyugodtabb vagyok, mintha Hummer volna alatta.


Hátul van egy nehéz akku, de nem érezni

Hátul van egy nehéz akku, de nem érezni



Hátul van egy nehéz akku, de nem érezni rajta

No persze én még vagy tíz-húsz évig inkább maradnék egy nehezen kezelhető, fickándozós hátsókerekesnél. Lehet akár 1,8-as is, mint a Prius. De legyen ez az én bajom.


Műszaki adatok -Toyota Prius III
MOTORADATOK
Motor 1798 cm3-es négyhengeres, 16 szelepes,
plusz egy állandó mágneses szinkronmotor
Furat x löket (mm) 80,5 X 88,3
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 73(98)/5200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 142/4000
Összteljesítmény (LE) 136
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,4
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 4,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,8
Vegyes (l/100 km) 4,0
CO2 kibocsátás (g/km) 89 (Premium)
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4460/1745/1490
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 445
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1370/435
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 215/45/ R17
ÁR
Alapár (forint) 7 425 000
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nem csak űrhajónak jó, autónak se rossz. Ár-érték aránya sokkal jobb, mint elődeinek.
Pontszám (max. 10) 9 pont
Mellette – Ellene
  • Kevés kompromisszum a hibridség miatt
  • Alig fogyaszt
  • Boldog őserdők és bálnák
  • Bírja a hideget
  • Nem érződik benne az Erő
  • Drága
  • Keveset ad a klasszikus vezetési élményből