Az új Priusnak semmi gondja a téllel. (Nem ezzel a csöpögőssel, hanem a karácsony előtti igazival, a mínusz tizenhármassal.) Az egyetlen rendkívüli dolog a hibridautózásban télen annyiban merült ki, hogy rájöttem: ezen a kocsin fantasztikusan jó téli gumi van. Tehát még játékból se nagyon lehet csúszkálni vele.
Leesett a hó – mihez kezd vele a Prius?
Kánikula ellen most nem véd
Egy fehér autó kapcsán korábban már beszámoltunk a harmadik generáció Prius általános dolgairól. Ezt a kocsit, a legdrágább, kilenc és negyed milliós Priust már akkor, szeptemberben jegyeztük elő az importőrnél. A durván meleg ősszel nagyon érdekelt, hogyan működik a fullextrás változat napelemmel táplált szellőzőrendszere, ami a tűző napon hagyott kocsi belsejét is elviselhető hőfokon tartja.
Hát ezt most sem próbáltuk ki, a mínusz tizenháromban nem merült fel a kényelmi szolgáltatás szükségessége. Feltűnt viszont, hogy ebben a drága kocsiban nincs ülésfűtés – jól jött volna. De legalább nem bőrből van a huzat; az alcantara-szerű, bársonyos textil csak egy pillanatig hideg, ha fagyban ülünk bele.
Az sem derült ki, hogy tényleg képes-e a katalógusadatoknak megfelelően egy tizeddel kevesebbet enni a kiskerekű változat a nagykerekűnél. (A Priusnál a legdrágább, Premium verzió kerékmérete két collal kisebb, mint az olcsóbbaké 15-ös csupán, amitől némileg finomabban rugózik és a gondosan tervzett felninek köszönhetően elvileg egy picit kevesebb üzemanyaggal is beéri.) Húsz-harminc fokos hőmérséklet-különbségben mért fogyasztásokat nem lehet összevetni.
A hideg nem érdekli
Kiderült viszont, hogy a Toyota hibridrendszere jóval kevésbé érzékeny a hidegre, mint a klasszikus Otto-motorok. Aki benzines autóval jár, tudhatja, hogy télen, hidegben simán eszik 1-2, vagy még több literrel többet a kocsi. Hát a Prius nem. Az előző teszt 5,3 literes fogyasztásához képest hasonló utakon használva ugyanazzal a sofőrrel a kocsi nemritkán mínusz tíz alatt hajtva még a reggeli jégleolvasztó járatásokkal együtt is elvolt 5,9 literből, a kútnál mérve. Ez hat decivel több, mint a vénasszonyok nyarán volt az előző tesztautóval.
Viccesen kellemetlen érzés, amikor reggel kimegy az ember a kocsihoz, lesöpri a havat a kilincsről, beül, megnyomja a START gombot, és nem történik semmi. (Rendes autónál is előfordul ilyen, csak akkor indulhatunk bikakábelért.) A Prius motorja csak jó pár másodperccel a műszerfal után kel életre – ha csak nem provokáljuk egy kis gázadással, vagy a kormány megrángatásával. |
A tudomány mai állása szerint akkor védjük leghatásosabban az őserdőket és a bálnákat, ha a hidegben a beindított motort nem álló helyzetben melengetjük negyedórákig, hanem szinte rögtön útra kelünk (kezdetben óvatosan, harmadgázzal persze). Sokan mégis inkább élvezik annak luxusát, hogy kávét szürcsölgetve nézik a konyhaablakból, hogyan olvadozik a füstölgő kocsi tetején a hó a beállón. A Priusszal ezt is-azt is kipróbáltuk.
Fagyban jobb, mint egy dízel
A fűtés érezhető megindulásának, a beltér felmelegedésének tempója akár hajtva, akár állva melegítve hasonló egy normál benzineséhez. A kiegészítő fűtésű dízelautósok álma ez; a négy-öt kilométer után már meleget okádó rostély.
A jó téli gumi mindennek az alapja
Bár az elektronika nem kötötte orrunkra, hogy hidegindítás után jobban kíméli-e a motort, mint üzemeleg állapotban, a Prius Atkinson-ciklusú motorjának hidegen szétpörgetése komplikáltabb feladat, mint mondjuk egy kis turbómotoré. 300 ezer kilométerrel inkább vennék Priust, mint mondjuk Octaviát a kis TSI-vel.
A Prius alatt a jég sem csúszik
Na jó, nyilván sok más autónak sem esne nehezére jóindulatóan viselkedni hóban, ködlefagyáson, tükörjégen olyan nagyszerű téli gumikkal, mint a Prius Pirelli Sottozerói. A menetstabilizáló elektronikát csak nyomasztóan durva hülyeségekkel, de még az ABS-t is csak kifejezetten erős fékezésekkel sikerült működésre bírni, felpolírozott jégen is. De még így is megdöbbentő, mennyire semleges tud lenni a hibrid Toyota.
Az elődmodellnek volt némi hajlama fékezés közben elkövetett durva kormányzásra farkat csóválni. Ennek az újnak eszébe se jut ilyesmi. 14 mázsája szépen, kiegyensúlyozottan mozog, a könnyű, nem túl direkt kormányzással nehéz hirtelenkedésre bírni. A vezérlőelektronika és a komplikált bolygóműves váltómű olyan finoman juttatja el az erőt a kerekekre, hogy félrehúzás, kormánytekergető hajtási befolyás alig-alig észlelhető.
Az emberi tényező kiküszöbölése mindig nagyobb üzembiztonságot jelent. A Prius két pedállal és pár gombbal télen szinte tökéletesen bolondbiztos, ha a feleségem ilyenben viszi hóban az óvodába a fiókákat, nyugodtabb vagyok, mintha Hummer volna alatta.
Hátul van egy nehéz akku, de nem érezni rajta
No persze én még vagy tíz-húsz évig inkább maradnék egy nehezen kezelhető, fickándozós hátsókerekesnél. Lehet akár 1,8-as is, mint a Prius. De legyen ez az én bajom.
Műszaki adatok -Toyota Prius III | |
MOTORADATOK | |
Motor | 1798 cm3-es négyhengeres, 16 szelepes, plusz egy állandó mágneses szinkronmotor |
Furat x löket (mm) | 80,5 X 88,3 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 73(98)/5200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 142/4000 |
Összteljesítmény (LE) | 136 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,4 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,8 |
Vegyes (l/100 km) | 4,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 89 (Premium) |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4460/1745/1490 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 445 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1370/435 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 215/45/ R17 |
ÁR |
|
Alapár (forint) | 7 425 000 |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem csak űrhajónak jó, autónak se rossz. Ár-érték aránya sokkal jobb, mint elődeinek. |
Pontszám (max. 10) | 9 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|