Amikor az X1-es BMW lényegét próbáltam megtalálni, teljesen kétségbeestem. Egymást kioltó gondolatok cikáztak az agyamban, miközben alapvetően a kérdést sem tudtam megfogalmazni, amire a választ kerestem. Valami olyasmi lett volna, hogy mi is ez a kocsi voltaképpen.
Egy – szép emlékek visszatérnek
Majdnem négy éve történt. Akkor kapta meg első tartós tesztautóját a VEZESS.HU, egy BMW 330xd-t. Nagy meglepetés nem volt, kiderült róla, szinte tökéletes. Mentünk vele hóban, homokbányában, elvitt Genfbe, Párizsba.
Emlékszem, kínszenvedés volt vele városban menni. 231 lóerővel 50-60 között csak vergődtünk, az autópályát szerette. Észrevétlenül ment 180-at, gyorsult onnan 250-ig (ezt csak akkor tudtuk meg, amikor Németországon keresztül tartottunk Svájcba). És ami a legjobb, 9 liternél kevesebbet fogyasztott.
Szörényi Bandi kolléga egy bánatos párizsi úton 6,7 literes ütemben apasztotta a tankot, amit különféle matematikai számításokkal tud igazolni. Zavart, hogy a hideg ülés sütötte a combomat, mert az ülésfűtés kimaradt, és a tempomat hiánya is rosszul esett.
A 17-es felnik az alig gumikkal sűrű anyázásokra kényszerítettek, amikor egy-egy ótvar nagy lyukat nem sikerült kikerülni. Összemértük egy 530xd-vel is, de nem nagyon tudtunk dűlőre jutni, melyik a jobb. Most meg itt ülök az X1-ben, és a 330xd jut eszembe. Melyik lehet a jobb?
Kettő – befér-e az álomgarázsba?
Mint minden rendes autóbuzi, időről időre lelkesen kutakodom használt- és újautó-keresőkben, nagylelkűen osztom be a képzeletbeli milliókat különféle autókra. Rendszerint valamilyen BMW-nél kötök ki. 1-es automata váltóval (az asszony miatt). 3-as kombi. Esetleg 530xd, ha rám szakad a bank. Vagy újabban az ötös GT. Akár egy X6? És most az X1.
Mókásan ravasz matekosok ülnek a BMW termékmenedzseri székeiben, akik reggeltől estig úgy ügyeskednek az alapárakkal és az extraárakkal, hogy lényegében egy hasonlóan összeállított 1-es, 3-as és X1-es pont ugyanannyi legyen a kasszánál. Mert az X1-nek alacsonyabb az induló ára, de a szérialista máris vékonyabb – nincs automata klíma, csak felárért, a metálfény viszont olcsóbb, a 17 colos kerék széria. Viszont ha automatát akarok, az csak összkerékhajtással van (az sDrive nevűek csak hátsókerekesek).
A végén 9-10 millió között ugyanolyan X1-es vagy hármas kombit dob ki a gép. Nesze neked, legyél okos. Miben jobb az 1., mint a 3.? És az X1-ik?
Három – mit mond a Nő?
Anno 1-es BMW-re alkudtunk, már meg is volt a kiszemelt darab, de jött a gyerek, vele a többfunkciós babakocsi, ami az istennek se akart a csomagtartóba férni. Végül a családi autó archetípusa, egy Volvo kombi (alapdízel V50) lett a gyerek- és asszonyhordó jármű.
Funkcionálisan bevált, számomra ez a legtöbb emóciót felsorakoztató Volvo, de a valós érzelmek a BMW-hez kötnek. Főleg most, hogy kínaiak kezébe kerül a svéd gyár.
Feleség azt mondja, neki az X1 tulajdonképpen az első flashhez képest kissé csalódás (egyelőre a jobb első ülésből gondolkodik hangosan, nem is kérdezem, magától mondja). Úgy érti, nincs ebben az autóban semmi különös. Szép, jópofa, de eksztázis még nincs. Főként az ostoba pohártartó szúrja a szemét és bal combját, de később legalább kiderül, a poharat megtartja.
Csere, most ő ül a bal egybe, én átmegyek kérdezőbe. Kiderül, kezdi megkedvelni (basszus). Bár a színe (barna-e?) és bézsszerű kárpitja nem bejövős, a magas, ámde kombiszerű üléshelyzet passzol hozzá (nem ő az autóhoz, az autó hozzá).
Mindig is vonzódott a magasabbakhoz (autó, pasi), B-osztály és Land Cruiser tartoznak a kedvencei közé (meg én és Brad Pitt). Közben az X1 praktikus is, mert valójában mégsem olyan nagyon magas, ezért szoknyában is egyszerű végig elegánsnak mutatkozva belibbenni. Másfél centivel magasabb csak egy Ford Fusionnél, hat és féllel egy Golfnál.
Négy – vas és dizájn
Az ugye világos, hogy az X1-kérdést nem az észérvek döntik el, hanem az érzelmek. Ez a tesztautó például 16 millió körül jár, amiért már X5-ösből is jót kapni, de van ennyiért például Lexus RX450h is (luxus SUV hatalmas regadó-kedvezménnyel, pfuj!).
Hogy X1 kéne-e jobban vagy 3-as kombi, esetleg 1-es vagy valami egészen más, azt nem tudom. Azt viszont igen, hogy az X1 23d ravaszul meggyőző autó, tudatalattiba férkőző, kisördögként bennem bujkáló. Ahogy fotóztam, azt vettem észre, hogy minden szögből más és más arcát adja. Szemből agresszív, különösen békaperspektívából.
Profilból nem áll jól neki a hosszú orr, egészen hotrodos, de ahhoz túl magas. Viszont félhátulról, kissé magasabbról nézve igazán terepjárós. Méreteit tekintve is nagyon becsapós.
Ha csak a centiket és litereket nézzük, egy hármas kombi nagyobb nála. Viszont magassága miatt a térérzet jobb, amit ugyan nehéz elmagyarázni annak, aki másfél óra után hátul sajgó lábakra panaszkodik. A csomagtartó 420 literes (szemben a 3-as kombi 460 literjével), ami szintén fontos, ha vizet viszünk, táskáknál ez a különbség alig számít. Az X1-ben a hátsó ülés támláinak szöge állítható, ez is sokat segít az önmeggyőzésben.
Becsapós motort rejt az X1 23d jelzés. Korábban a BMW kiszámíthatóan mutatta motorváltozatait, most ember legyen a talpán, aki fejből nyomja. Ez például egy ikerturbós kétliteres motor jelzése, ami nem azonos a más motoroknál alkalmazott duplaturbóval. Ott két egyforma méretű turbó dolgozik minden fordulaton, ennél a dízelmotornál egy kisebb turbó alacsony fordulatnál él, a nagyobb magasabb tartományra van optimalizálva. Az egész értelme az (lenne), hogy kisebb fordulatnál is fürgén reagáljon az autó, ne csak magasabb fordulaton „éljen a turbó”.
Szép és jó, de a hatfokozatú, automata váltó karaktere valahogy nem illeszkedik ehhez az egészhez. Pont az elinduláskor szükséges vehemencia nincs meg, utána megy minden, ragad magával a kétszáznál is több lóerő. Sose értem, automata kocsiba mi a fenének kell kézzel kapcsolgatható karokat biggyeszteni. Azért automata, hogy ne kelljen váltani és kész. Ha kézi kell (ezzel a motorral nincs), akkor vegyen olyat. Vagy ott az automatában a kézzel kapcsolás lehetősége a kormányfülekkel. És ez ebben az autóban igenis jó! Érzésre ilyenkor fürgébb az autó, a hangja is vadabb.
Öt – a végső válasz
Ugye Önök is úgy szokták, hogy az autóhoz közelítve már messziről figyelik, ott áll-e, még mindig jól mutat-e, megvan-e? Amikor az X1-et jó félutcahossznyiról próbáltam kiszúrni az emlékeimben raktározott parkolóhelyen, megállt bennem az ütő. Sehogy sem láttam kimagaslani BMW terepjáróm tetejét. Nem izgatom sokáig a kedélyeket, nem lopták el, nem máshol álltam meg. Ott volt. Ott lapult.
Az X1 egyáltalán nem lóg ki a tucatautók közül, mégis egészen más. Ez a baromi jó benne.
Műszaki adatok – BMW X1 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (cm3) | 1995 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW/LE) | 150/204 |
Max. nyomaték (Nm) | 400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,3 |
Végsebesség (km/h) | 205 (elektronikus leszabályzással) |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2–kibocsátás (g/km) | 167 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4454/1798/1545 |
Tengelytáv (mm) | 2760 |
Csomagtér (liter) | 420-1350 |
Menetkész tömeg (kg) | 1670 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 11 748 300 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Újautó-kereső |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye: | Fura rétegmodell. A bikaerős motorral, fullextrával igazi gyűjtői autó, de ennyi pénzért van praktikusabb, nagyobb, jobb. |
Pontszám (max. 10) | 8 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|