Jön fel, mint a talajvíz:
A koreai autógyártókról már évekkel korábban megmondták a szakik, hogy érdemes számolni velük a jövőben. A minőséggel egyetemben rendeletlenül fejlődik presztízsük is, amivel mára odáig jutottak, hogy teljes értékű konkurensei a német és japán gyárak termékeinek.
Sőt, valamivel talán azoknál is többet nyújtanak: ez a plusz a garancia, amiben mind a Hyundai, mind a KIA rendesen odateszi magát.
Épp a napokban számoltunk be róla, hogy a Hyundai testvérmárkája minden modelljére kiterjesztette a 7 éves garanciavállalást, ami a 150 ezer kilométeres határ ellenére rendkívül magabiztos lépésnek tűnik.
A Hyundai szép csendben talán ennél is többet vállal. Ugyan az évek száma itt kettővel kevesebb (öt), viszont nincs kilométer-korlátozás, ami egy sokat futó céges autónál biztos, hogy sokkal nagyobb érték a plusz két évnél.
Egy ehhez hasonló vállalás még tűnhetne agyafúrt marketingfogásnak is, de az elérhető ár, a normális minőség és a jó felszereltség már meghozták a sikert a dél-koreai vállalatnak. A rózsásnak épp nem mondható tavalyi évben, amikor a magyar autópiac a harmadára zuhant, a Hyundai világviszonylatban 11,5 százalékkal több autót értékesített, mint 2008-ban.
Ez 3,1 millió db járművet jelent számszerűsítve, ami nagyjából duplája az itthon talán erősebb marketinggel rendelkező KIA eladásainak. Együtt a kettő 4,6 millió autót jelent a válság közepén, amivel a hatodik legnagyobb autógyártóvá lépett elő a cég, a tíz évvel ezelőtti 11. helyről. (1. Toyota, 2. VW-konszern, 3. GM, 4. Ford, 5. Renault-Nissan, 6. Hyundai-Kia).
Nemcsak kicsiben
Az i30 járt már nálunk többféle kivitelben, jellemzően a kisebb benzinesek és a dízelek érdekeltek bennünket. A Hyundai motorpalettáján ott van viszont a kétliteres dízel is, amivel mostanra már biztosan megéri foglalkozni. Ugyan a korábban jellemző árelőnyt a Hyundai részben elvesztette, aminek csöppet sem örülünk, de ezen a szinten már el tudjuk nézni neki.
Az önálló fejlesztésű, 136 lóerős, kétliteres dízelmotorral szerelt i30-nál szinte minden tétel a szérialistán szerepel, így az extrákra gyakorlatilag nem kell áldoznunk. Persze a hatmillió forintos ár még így is egy gyengébben motorizált középkategóriás autó ára. Mit kapunk, ha ennyi pénzért választunk egy Golf/Astra méretű dél-koreait?
Autópályára való
Már többször ráeszméltünk, hogy ilyen remek 1,6-os motorok mellett kicsit felesleges dőzsölés a kétliteres dízelmotor, de egy 136 lóerős azért mégiscsak élvezetesebb egy 115 lóerősnél, a 90 lóerőre visszafojtottaknál pláne. A lóerők mellé párosított 304 newtonméteres nyomaték bőséges, és olyan tempóra teszi képessé az i30-ast, amire sem mi, sem a környezet nem számít.
A 205 km/órás végsebesség több mint elég, gyakran nem fogunk élni vele, annyi biztos, ahogyan az is, hogy városba is felesleges a kétliteres ereje. Ilyen terepviszonyok között az 1,6-os CRDi-hez képest a gyári adatok szerint a nagyobbik 1,5 literrel többet is bekortyol, ez a gyakorlatban 7,5 litert jelent visszafogott tempóban.
Országúton, autópályán vesszük igazán hasznát a kétliteresnek, az előzések nyomatékból egyszerűek és biztonságosak, és a városban használhatatlan hatodik fokozatnak hála szépen csendben forog a motor. 130-nál 2300-2400-as fordulat között parittyázik az ékszíj, ilyenkor 6 liternél kevesebb is elég a haladáshoz. A szépen, csendben muzsikáló motornál hangosabb a szélzaj, ami erősebb az átlagnál.
Ami kell, benne van
A külsőt már többször kielemeztük, a dögös BMW-s hátsó és az ehhez képest kissé erőtlen frontrésznél fontosabb a belső. Európán kívüli gyártótól nem volt igazán elvárás a nekünk is tetsző műszerfal, hiába hangsúlyozzák évek óta, hogy autójuk Európának készült, az itteni igényeknek megfelelően.
A Hyundai szerintünk egyes japán gyártóknál is kellemesebb belsőt tervezett az i30-nak, a praktikus részleteket tekintve mindenképpen. Ennyi és ilyen jól használható pakolórekeszt, pohártartót ritkán találunk hasonló méretű autóban, még ha a kék színű műszerfal-világítás egyeseknek túl ódivatú is. A tetőablaknak az átlagnál magasabbak látják kárát: 190 centivel ugyan a hátsó lábtér még elfogadható, a fejtér viszont kicsit szűkös a sibeda miatt. 6 049 000 forintért – ennyi ugyanis a 2.0 CRDi ára- , jár a tolatóradar, az automata klíma, az ESP, az elektromosan behajtható tükör és többek között a könnyűfém felni is.
Összejött az öt csillag |
Elsőre csak négy csillagot szerzett a Hyundai i30 az EuroNCAP törésteszten, ami elmarad a testvérmodell, a Kia Cee’d ötcsillagos minősítésétől. A koreai gyártó nem nyugodott bele az eredménybe, és visszaküldte az autót, hogy javítson az ötösért. A pótvizsga jól sikerült. |
Keményítve a puhított
Úgy tartják, hogy a Hyundai gyárilag, direkt puhábbra hangolja a futóműveket, mint a KIA, így inkább a családosoknak kedvez. A kétliteres dízel i30 az olvasottak szerint viszont keményített futóművet tartogat nekünk, nyilván a fokozottabb sebességre való tekintettel.
Akárhogy ragozzuk, az i30 futóműve abszolút kellemes, ennél puhább nem kell még a hazai utakra sem, és pont annyi sportos hajlamot véltünk felfedezni benne, ami egy ilyen vérmérsékletű autóba kell. A hatsebességes váltó is meglepően ügyesen mozog, a kormányzás sem túl puha, összesítve abszolút kényelmesen vezethető autóról van szó, minden irányban állítható kormánnyal és kényelmes ülésekkel.
Szörnyülködjünk
Több mint hatmillió forint rengeteg pénz. Ha azt gondoljuk, hogy ennyiért adnak nagyobb autót is, akkor teljesen igazunk van, ha azt, hogy a Hyundai drága, akkor tévedünk. Ha körbenézünk a hasonló felszereltségű és erejű dízelek között a piacon, akkor azt tapasztaljuk, hogy még a KIA is drágább félmillióval, a Golf majdnem egy egésszel, és az új Astra is, igaz, ott 24 lóerővel többet kapunk. Ezért a pénzért az i30 jó választás, az 5 éves kilométer-korlátozás pedig a kötelező kötelező szervizek ellenére is komoly fegyvertény. A koreaiak már régen itt vannak, ahogy azt az okosok már régen megmondták.
Műszaki adatok, ár, összehasonlítás, vélemény táblázatos formában a következő oldalon található
A következő kis táblázatból kiderül, hány lóerős, mennyivel megy és mekkora papucsot hord. Nem feledkezünk meg a felszereltségről sem, sőt néhány konkurens is bekerül a táblázat aljába. Tessék bátran böngészgetni!
Műszaki adatok -Hyundai i30 2.0 CRDi Premium | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1991 |
Furat x löket (mm) | 83,0 X 92,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 100(136)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 304/1800-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,3 |
Végsebesség (km/h) | 205 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 145 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4245/1765/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Csomagtér (liter) | 340 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1459/441 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 6 049 000 |
Konkurensek (forint) | Új Opel Astra 2.0 CDTI Cosmo (160LE): 6 749 000 Ford Focus Ghia 2,0 TDCi(136LE): 6 286 000 VW Golf 2.0 TDI Highline (140LE): 7 193 000 Kia Cee’d 2.0 CRDI: 6 600 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | kb: 6 049 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kényelmes, gyors, takarékos családi autó, megállja a helyét a konkurenciával szemben. Az 1,6-os dízel sem rossz. |
Pontszám (max. 10) | 7, 5 pont |