A Kia nagyobb szabadidő-autójának (a kisebb a Sportage) második kgenerációja, az új Sorento nemrég, a Cee’d-del együtt mutatkozott be a világnak. Sőt, mi már korábban is – amikor még csúf álca takarta a vonalait – készítettünk róla néhány fényképet. Illetve bemutatkozott már áprilisban Koreában, de mi csak ezen a nyár végi eseményen vezethettük először.  

Átváltozás
Csak az a matrica ne volna rajta
Csak az a matrica ne volna rajta

Csak az a matrica ne volna rajta

Csak az a matrica ne volna rajta


Az új Sorento a szó szoros értelmében új autó. A néven kívül kevés dolog maradt meg az elődből. Odalett az alváz, a merev híd, és mostanában már a felező kapcsolóját is hiába keressük a műszerfalon.

A terepjárásban már csak a lejtmenetvezérlő és harmincas tempóig fix 50-50 százalékra állítható első-hátsó hajtás segít. De a stílusváltással jött a bivalyerős, kulturált dízelmotor, a még tágasabb, okos és szép belső. A Kia szépen belenőtt a szó szerint vett szabadidő-autó kategória közepébe.

Ami szép, az szép

Ami szép, az szép

Ami szép, az szép


Most azonban itt van, teljes életnagyságban – irgalmatlan nagy, majdnem tíz centit nőtt három év alatt –  terpeszkedik előttem. A formájába lehetetlen belekötni. Különösen az arca tetszik, érezni rajta, hogy a finom, európai úri népeknek készült, kellően agresszív, lendületes, arányos. Ami a legjobb benne, hogy a fenekénél sem fogytak ki az ötletből, sok szabadidő-autóval ellentétben hátulról is vonzó maradt a kocsi.

Itt két, gigantikus lámpát találunk, amelyekben LED-ek világítanak. Takarékosan, minimális reakcióidővel. Szép nagyok a tükrök, amelyekbe a külvilág mellett még az index is belefért. Csupán a hátsó ablak, illetve az ablaktörlő által tisztán tartott lőrésnyi sáv lehetne szélesebb.

a videó a hirdetés után indul

Táguló Univerzum

Nincsenek prémium anyagok, de mégis jó a hangulat

Nincsenek prémium anyagok, de mégis jó a hangulat

Nincsenek prémium anyagok, de mégis jó


Odabent elsőként valami Land Cruiseres emlék suhant át rajtam, amikor a műszerfalra és a gigászi ajtónyitóra néztem. A kapcsolók, kijelzők mára megtalálták a helyüket, az anyagok ugyan lehetnének jobbak, de mentségükre szól, hogy még így is eladják magukat puha, kellemes tapintású műanyagoknak. Pedig nem mind ilyen.

Hogy miért tetszik mégis ez a belső? Egyszerű: mert van benne minden, mint a búcsúban. Hatékony, gyors ülésfűtés – amely nemcsak akkor kezd melegíteni, mikorra már beér az ember a munkahelyére – ízléses műszerfal, piros-fehér színkombinációval – ha megálláskor felkapcsolva felejtem a lámpát akkor nem hisztériázik, hanem lekapcsolja, és még sorolhatnám.

Majdnem szerelem: új Kia Sorento 72

A képre kattintva a Sorento gyári galériája nyílik meg

Nyerő, fehér-piros kombináció

Nyerő, fehér-piros kombináció

Nyerő, fehér-piros kombináció


Rend van bent, káosznak, átgondolatlan résznek nyoma sincs. Csak egy példa: a kétzónás klímán beállított hőmérsékletek között kisebb számmal ott van a külső hőmérséklet is. Nem a műszerfal túloldalán, nem a kesztyűtartóban lévő panelen, vagy a menü egy félreeső bugyrában, hanem ott, ahová való.

Mindössze az extra, érintőképernyős hifivel voltak összezördüléseink – lassan indul, és a kezelésébe irgalmatlan logikai bakik kerültek – de a remek navi és a dél koreai autóknál szinte kötelező USB-csatlakozó javított az eredményen.

Tornateremnyi tér

Tornateremnyi tér

Tornateremnyi tér


A hely miatt nem kell aggódni, jut mindenkinek bőven. Elöl a szükségesnél jobban elterpeszkedve is marad bőven hely a második sornak. Az 531 literes csomagtartó nem világbajnok, de a kétemeletes megoldás nekem tetszett. A szajrét a padló alá rámolva még elegánsan nyitva hagyott csomagtartó-takaróval is bátran leparkolhatjuk a kocsit. Pont úgy néz majd ki, mintha semmi nem lenne benne.

Izomzat

2,2 literes dízelmotort zártak az orrába

2,2 literes dízelmotort zártak az orrába

2,2 literes dízelmotort zártak az orrába


Sorentót kétféle motorral lehet vásárolni, 2,4-es benzinessel és 2,2-es dízellel. Nyilván utóbbiból fogy majd több és szerencsére a tesztautóban is ez a motor dolgozott. A 197 lóerő és a 421 Nm remek partnerek az élvezetes autózáshoz. A motor még ezres fordulatszám alatt is életképes, és hatosban, alapjáraton is eldöcög, közel ötvennel. Ha pedig nyomjuk neki, akkor megy. Nagyon.

Futóműve nem szlalomozásra termett – a magas, nehéz autó értelemszerűen hajlamos a billegésre – de a nagy, húsos abroncsokkal kényelmes, élvezetes az utazás, amit a motorhang sem zavar meg.

Biztonság
Ötcsillagos

Ötcsillagos

Ötcsillagos


Az új Kia Sorento a nagyokhoz, a BMW-hez, az Audihoz és a VW-hez szeretne felzárkózni a szabadidő-autó piacon, így a biztonság terén is bizonyítania kell. Ez sikerült is, az autó az EuroNCAP tesztjein ötcsillagosra vizsgázott.

Kisebb hibák azonban akadtak, főleg a kormányoszlop és a kormánykerék okozhat kisebb nagyobb sérüléseket. A végeredmény ennek ellenére is ötös, a felnőtt utasok biztonságát illetően 87, míg a gyermekbiztonságot – az EuroNCAP-től megszokott, jelzések miatti hisztivel – 84 százalékra értékelték. A részletes töréstesztért kattintsanak ide.

Az új Sorento okos, elegáns apróságokkal és bivalyerős dízelmotorral barátságos, hatalmas szabadidő-autó. Aki szereti a nagy, tágas autókat, amely még közepesen csúf földúton is boldogul, de nem létszükséglete, hogy gyűlöljék is az autójáért, annak érdemes kipróbálnia. Hátha egymásra találnak.


Műszaki adatok -Kia Sorento 2,2 CRDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2199
Furat x löket (mm) 85,4 X 96
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 145(197)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 421/1800-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,6
Végsebesség (km/h) 190
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km) 6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 177
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4685/1885/1710
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 531/1546
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1815-1900/695-610
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 235/60 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 8 299 000
Tesztelt autó ára (forint) 9 629 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt találhatóak
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10) 8,25 pont