A Kia nagyobb szabadidő-autójának (a kisebb a Sportage) második kgenerációja, az új Sorento nemrég, a Cee’d-del együtt mutatkozott be a világnak. Sőt, mi már korábban is – amikor még csúf álca takarta a vonalait – készítettünk róla néhány fényképet. Illetve bemutatkozott már áprilisban Koreában, de mi csak ezen a nyár végi eseményen vezethettük először.
Átváltozás |
Az új Sorento a szó szoros értelmében új autó. A néven kívül kevés dolog maradt meg az elődből. Odalett az alváz, a merev híd, és mostanában már a felező kapcsolóját is hiába keressük a műszerfalon. A terepjárásban már csak a lejtmenetvezérlő és harmincas tempóig fix 50-50 százalékra állítható első-hátsó hajtás segít. De a stílusváltással jött a bivalyerős, kulturált dízelmotor, a még tágasabb, okos és szép belső. A Kia szépen belenőtt a szó szerint vett szabadidő-autó kategória közepébe. |
Most azonban itt van, teljes életnagyságban – irgalmatlan nagy, majdnem tíz centit nőtt három év alatt – terpeszkedik előttem. A formájába lehetetlen belekötni. Különösen az arca tetszik, érezni rajta, hogy a finom, európai úri népeknek készült, kellően agresszív, lendületes, arányos. Ami a legjobb benne, hogy a fenekénél sem fogytak ki az ötletből, sok szabadidő-autóval ellentétben hátulról is vonzó maradt a kocsi.
Itt két, gigantikus lámpát találunk, amelyekben LED-ek világítanak. Takarékosan, minimális reakcióidővel. Szép nagyok a tükrök, amelyekbe a külvilág mellett még az index is belefért. Csupán a hátsó ablak, illetve az ablaktörlő által tisztán tartott lőrésnyi sáv lehetne szélesebb.
Táguló Univerzum
Odabent elsőként valami Land Cruiseres emlék suhant át rajtam, amikor a műszerfalra és a gigászi ajtónyitóra néztem. A kapcsolók, kijelzők mára megtalálták a helyüket, az anyagok ugyan lehetnének jobbak, de mentségükre szól, hogy még így is eladják magukat puha, kellemes tapintású műanyagoknak. Pedig nem mind ilyen.
Hogy miért tetszik mégis ez a belső? Egyszerű: mert van benne minden, mint a búcsúban. Hatékony, gyors ülésfűtés – amely nemcsak akkor kezd melegíteni, mikorra már beér az ember a munkahelyére – ízléses műszerfal, piros-fehér színkombinációval – ha megálláskor felkapcsolva felejtem a lámpát akkor nem hisztériázik, hanem lekapcsolja, és még sorolhatnám.
Rend van bent, káosznak, átgondolatlan résznek nyoma sincs. Csak egy példa: a kétzónás klímán beállított hőmérsékletek között kisebb számmal ott van a külső hőmérséklet is. Nem a műszerfal túloldalán, nem a kesztyűtartóban lévő panelen, vagy a menü egy félreeső bugyrában, hanem ott, ahová való.
Mindössze az extra, érintőképernyős hifivel voltak összezördüléseink – lassan indul, és a kezelésébe irgalmatlan logikai bakik kerültek – de a remek navi és a dél koreai autóknál szinte kötelező USB-csatlakozó javított az eredményen.
A hely miatt nem kell aggódni, jut mindenkinek bőven. Elöl a szükségesnél jobban elterpeszkedve is marad bőven hely a második sornak. Az 531 literes csomagtartó nem világbajnok, de a kétemeletes megoldás nekem tetszett. A szajrét a padló alá rámolva még elegánsan nyitva hagyott csomagtartó-takaróval is bátran leparkolhatjuk a kocsit. Pont úgy néz majd ki, mintha semmi nem lenne benne.
Izomzat
Sorentót kétféle motorral lehet vásárolni, 2,4-es benzinessel és 2,2-es dízellel. Nyilván utóbbiból fogy majd több és szerencsére a tesztautóban is ez a motor dolgozott. A 197 lóerő és a 421 Nm remek partnerek az élvezetes autózáshoz. A motor még ezres fordulatszám alatt is életképes, és hatosban, alapjáraton is eldöcög, közel ötvennel. Ha pedig nyomjuk neki, akkor megy. Nagyon.
Futóműve nem szlalomozásra termett – a magas, nehéz autó értelemszerűen hajlamos a billegésre – de a nagy, húsos abroncsokkal kényelmes, élvezetes az utazás, amit a motorhang sem zavar meg.
Biztonság |
Az új Kia Sorento a nagyokhoz, a BMW-hez, az Audihoz és a VW-hez szeretne felzárkózni a szabadidő-autó piacon, így a biztonság terén is bizonyítania kell. Ez sikerült is, az autó az EuroNCAP tesztjein ötcsillagosra vizsgázott. Kisebb hibák azonban akadtak, főleg a kormányoszlop és a kormánykerék okozhat kisebb nagyobb sérüléseket. A végeredmény ennek ellenére is ötös, a felnőtt utasok biztonságát illetően 87, míg a gyermekbiztonságot – az EuroNCAP-től megszokott, jelzések miatti hisztivel – 84 százalékra értékelték. A részletes töréstesztért kattintsanak ide. |
Az új Sorento okos, elegáns apróságokkal és bivalyerős dízelmotorral barátságos, hatalmas szabadidő-autó. Aki szereti a nagy, tágas autókat, amely még közepesen csúf földúton is boldogul, de nem létszükséglete, hogy gyűlöljék is az autójáért, annak érdemes kipróbálnia. Hátha egymásra találnak.
Műszaki adatok -Kia Sorento 2,2 CRDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2199 |
Furat x löket (mm) | 85,4 X 96 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 145(197)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 421/1800-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 190 |
FOGYASZTÁS | |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 177 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4685/1885/1710 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 531/1546 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1815-1900/695-610 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 235/60 R18 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 299 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 9 629 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt találhatóak |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |