Kis vagy kompakt autó?

Apróbb modellfrissítésen esett át a Suzuki SX4. Sok módosításra nemigen volt szükség, mert koncepcióját nézve az SX4-gyel a Suzuki megelőzte korát: a három évvel későbbi Toyota Urban Cruiser pont ilyen autó, a Nissan most mutatta be a Juke-ot, a GM pedig még mindig csak fejleszti a maga konkurensét.

Nagy falat: 4 908 000 Ft az alapár
Új az órák számlapja a ráncfelvarrás óta

Új az órák számlapja a ráncfelvarrás óta

Új az órák számlapja a ráncfelvarrás óta


Közkeletű tévedés az SX4-et kompakt autónak hinni, a Suzuki is ráerősít a Swiftnél tényleg nagyobb autó szerepére. Az alsó középkategóriás mezőnyhöz viszonyítva az SX4 menthetetlen helyzetben volna, annyival kényelmetlenebb és szűkebb mondjuk egy 308-asnál.

Maradjunk inkább a kiskocsik között, ahol az SX4 270 literes csomagtartója már nem nevetséges, hanem közel átlagos méretű, a második sor tágasságával egyenesen kiemelkedik az autó.

a videó a hirdetés után indul


Városban nagyon él

Belül minden anyag elég egyszerű

Belül minden anyag elég egyszerű

Belül minden anyag elég egyszerű


Az SX4 így is fapados, a kerekek felől vizes úton harsog a gumizaj, a motor a jól áttételezett, ésszerűen hosszú ötödik fokozat ellenére is lehetne halkabb autópályán.

Érezni, hogy ez a Suzuki is városi autó, mint a Swift, a Splash vagy a májusra várt Alto. A nagyvárosi dzsungelharcban az SX4 adottságai majdnem tökéletesek.

Terepen is boldogul

Gázra is tud farolni, szerencsére

Gázra is tud farolni, szerencsére

Gázra is tud farolni, szerencsére


Ha az irtózatosan vaskos első tetőoszlop nem rontaná a kilátást, optimális lehetne, így viszont egy kafferbivaly is elbújhat a holtterében.

A terepes verzió 19 centis hasmagassága kifogott ugyan az emelőn, de ennél fontosabb, hogy könnyű járdára állni az autóval és nem veri oda az orrát a legotrombább fekvőrendőrön sem.

A rövid autóval könnyű parkolni, a magas ülésből jól kilátni előre, és a tesztelt verzió összkerékhajtása az idei havas télben csodálatos volt, igazi áldás annak, aki meredek utcákban jár haza.

i-AWD: 4×4 egyszerűen
Magától osztja el az erőt a tengelyek között

Magától osztja el az erőt a tengelyek között

Magától osztja el az erőt a tengelyek között


Az i-AWD névre keresztelt rendszer egy elektronikus vezérlésű kuplunggal csinál összkerekes autót az elöl hajtó SX4-ből.

A kézifék melletti kapcsoló minden helyzetre választ ad. 2WD-állásban a legkisebb a fogyasztás, ilyenkor csak az első kerekek hajtják az autót.

Néhány kivételes esettől eltekintve ez jó is, mert a fronthajtású SX4 is elboldogul hóban. A rendszert Auto állásba téve, az első kerekek kipörgésétől függően kapcsolódnak be a hajtásba a hátsó kerekek.

556 ezer Ft a 4x4 felára

556 ezer Ft a 4×4 felára

556 ezer Ft a 4×4 felára


A harmadik lehetőség a 4×4 Lock, ami szorult helyzetből is könnyedén kirántja az autót, ilyenkor állandó 50:50 az erőeloszlás, a jó magas hasú autó küszöb fölé érő hóban, felázott, bakhátas úton is elemében van. Az SX4 nem terepjáró, de fixre zárt négykerék-hajtással igen sokat nyújt.

Rendes téli gumival nincs olyan havas utca, ahol anyunak akár csak megizzadna a tenyere, míg a kicsikkel hátul felgördül oda, ahol előtte sokkal drágább autók is visszacsúsztak. Ez a beállítás 60 km/óránál kikapcsol, a kocsi átvált Auto módba. Az alábbi videó értékes, japán nyelvű magyarázattal dúsítja a hajtásrendszer működéséről készített felvételeket.

Hátul igazán tágas az SX4

Hátul igazán tágas az SX4

Hátul igazán tágas az SX4


A kívül csak ibolyaszerény változásokat hozó modellfrissítéssel inkább a technika fejlődött, mindkét benzines motorban találtak még 13 lóerőt a japánok.

A változó szelepvezérlés és szívócsőhosszúság jót ígér, az ezerhatos szívó benzinesek között a 156 Nm és a 120 lóerő is szép eredmény.

Húzatni kell a 120 lóerőért

Talán az összkerekes hajtásláncban vesztek el, mindenesetre egy 120 lóerős kisautóhoz képest az SX4 álmosan indul meg.

Néni, bácsi, kutyus és SX4

Néni, bácsi, kutyus és SX4


Kedvcsináló a galériához

6,6 és 9,7 liter között fogyasztott

6,6 és 9,7 liter között fogyasztott

6,6 és 9,7 liter között fogyasztott


A motor kényelmesen elég az utazáshoz közepes és kis fordulaton, de szemrebbenés nélkül forgatni kell legalább hatezerig, hogy felébredjen. A váltóhoz határozottan kell közelíteni, némi erő kell a kapcsolásokhoz.

A tesztautó árával együtt a fogyasztás sem suzukisan alacsony. Amikor erősen ráértünk, országúton 100 alatt haladva 6,6 literre ment le a fogyasztás. A 9,7 literes budapesti értéknek azonban aligha örülne egy tulajdonos.

Vetélytársak Listaár, forint
Kia Soul 1,6 CVVT EX 2WD (128 LE) 4 449 000 
Suzuki SX4 1.6 GS 2WD (120 LE) 4 352 000
Suzuki SX4 1.6 GS 4WD (120 LE) 4 908 000
Toyota Urban Cruiser 1,33 2WD Exe (100 LE) 5 160 000
Skoda Yeti 1,2 TSI Ambition 2WD (105 LE) 5 138 500


Nem drága a 4×4

Nagy falat: 4 908 000 Ft az alapár

Nagy falat: 4 908 000 Ft az alapár

Nagy falat: 4 908 000 Ft az alapár


A 4×4-es hajtás tehát öröm és kolonc egyaránt, az SX4-ből a nagy többség nem véletlenül veszi az elsőkerék-hajtásút. Én örömmel megadnám neki ezt a pluszt, mert a Suzuki a letakarítatlan, nyaktörően síkos utcákban és mély hóban is fölényesen mozgott.

Ha az a kérdés, hogy tankolok-e bele 1-1,5 literrel többet, mint a fronthajtásúba, de eljutok szinte mindenhová, akkor az idei tél után a válasz talán igen, legalábbis nálam. Azért csak talán, mert az SX4 első hajtással is jól kapaszkodik, az 556 ezer forintért mért 4×4-re nincs igazán szükség a gazdagon felszerelt GS-ben.

Műszaki adatok – Suzuki SX4 1,6 GS 4WD
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1586
Furat x löket (mm) 78,0 X 83,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88(120)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 156/4400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,5
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,5
Vegyes (l/100 km) 6,5
CO2 kibocsátás (g/km) 149
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4150/1755/1620
Tengelytáv (mm) 2500
Csomagtér (liter) 270/625/1045
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1330/355
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 205/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 908 000
Tesztelt autó ára (forint) 5 000 300
A szériafelszereltség fontosabb tételei (SX4 GS) Hat légzsák, ABS, menetstabilizáló elektronika, kulcsnélküli indítás, elektromos ablakemelő elöl-hátul, távirányítós központi zár, automatikus légkondicionáló, ülésfűtés elöl, könnyűfém keréktárcsa, offroad optikai csomag, fedélzeti számítógép, kormányról vezérelhető CD-s rádió 9 hangszóróval,    
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Hasonló felszereltséggel, teljesítménnyel és összkerékhajtással sehol nem találni olcsóbb autót, de egy SX4-ért 4,9 millió Ft túl nagy falat. Egy szűk réteg tud élni a 4×4 előnyeivel, ők elégedettek lesznek a fapados kisautóval.  
Pontszám (max. 10) 6,75 pont

Mellette – Ellene
  • Tágas hátsó lábtér, sok hely a fejnek
  • Értékes terepjáró-képesség
  • Kiváló téli alkalmasság és ülésfűtés
  • Jó városi használhatóság
  • Stabil útfekvés
  • Gazdag felszereltség
  • Nincs olcsóbb konkurens
  • Zötyögős rugózás
  • Hangos motor
  • Közepes utastéri anyagminőség
  • Vastag A-oszlop, rossz kilátás
  • Jelentékeny fogyasztás
  • Szűk csomagtér
  • Túl magas ár