Miközben itthon a hó lassan elzárta előlem a hazatérés útját, Spanyolországban, a Costa del Solon, ahova a télbe beleunt németek az új luxus-Audi bemutatóját szervezték, végig szakadt az eső.
Ettől még persze az új A8-as nagyjából elmegy minden idők legjobb német presztízs-limuzinjának.
Könnyű váz, nagy motorok, végletekig kifinomult formaterv és ergonómia. Mindez csak blabla? Akkor lépj a gázra, és a baromi erős, de nagyon kulturált motorok majd meggyőznek.
Nincs, sosem volt a szívemben az Audi, mint márka, de ez a kocsi, hát ez megragadott.
Méretek | |
Hosszúság: | 5137 mm |
Szélesség: | 1949 mm |
Magasság: | 1460 mm |
Kényelmes, hatalmas, rendes német tepsi. Még mindig kevesebb a lelke a BMW 7-nél és egy kicsit (NAGYON kicsit) kevésbé nyomasztóan fensőbbrendű, mint az S-Merci, de most, 2010-ben kétségtelenül ez a legjobb, legátgondoltabb, leglogikusabb, legnémetebb a német trióból.
Az A8 gyári viedonyersanyaga. Hatalmas és szürke, mint egy nagy Audi
Három remek motor, mind összkerékhajtással és egy okos, ügyes nyolcfokozatú automatával. Kényelmes ülések (kivéve az állítható, feláras csúcsszuper hátsók, de erről majd később), olyan hifi, hogy majd megszólal, hehe, és az igazán drága autóknak az a sajátossága, hogy bár minden minden irányban állítható, mégsem akarok semmit sehova állítani, mert az egész úgy tökéletes, ahogy a gyáriak kitalálták.
Természetesen lehetetlen mindent felsorolni itt és most, amit a kocsi tud, de pár érdekesség: az alumínium karosszériaváz 40% spórolás a tömegből az acélhoz képest. A LED-es fényszórók az R8 után az A8-ba is bekerültek.
A Pre Sense ütközésre felkészülő elektronikus biztonsági rendszer mindig figyel és minimalizálja a szerinte hamarosan bekövetkező baleset következményeit. A belső világítás színei négy hangulati séma szerint állíthatók. A navigációt egy kis tapipadon kézírással instruálhatjuk, és a kis nyavalyás még az én rémronda betűimből is kivette, hogy Nyékládháza.
Most először egy kicsit irigylem Magyarország következő miniszterelnökét, akinek egy ilyen majd hivatalból jár.
4.2 FSI Quattro
Amikor a malagai reptéren megkérdezte a lyány, melyik modellt parancsoljuk, nem sokat gondolkodtunk. Petrol, bitte, mondtam tengerésznyelven, és két perccel később már tudtam, hogy nem hibáztam.
Elég csak rágondolni a gázpedálra és már hörren is fel a motor, pattan vissza négyet-ötöt a nyolcfokozatú automata. Az Audi V8-as benzinmotorja a régi szép Euro-szabványok előtti időket idézi.
Könnyedén veszi és éppoly könnyedén ejti a fordulatot, mintha nem is lenne kismillió számítógép és villanymotor a gázpedál és a szívószelep között, mintha nem is kéne kalkuláltan, optimalizáltan elvenni a benzint, amikor elveszem a gázt. A váltó is remekmű. Annyira gyors, határozott, hogy fel sem merül: jobb lenne egy kézi!
Audi A8 4.2 FSI Quattro | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 4163 |
Hengerek/szelepek | V8/32 |
Max. teljesítmény (kW[LE]) | 273 [372] |
Max. nyomaték (Nm) | 445 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,7 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 13,3 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,2 |
Vegyes (l/100 km) | 9,5 |
Alapár: 27 549 500 Ft |
Száznál mintha állnánk, 180-nál néz le az ember először az órára és 200-ig egyáltalán nincs zaj az utastérben. A többi autó csak zavaró légypiszok, az A8-ban (szándékosan nem írom, hogy a volánja mögött) hamar kialakul az a helytelen meggyőződés az emberben, hogy ő voltaképpen sokkal előbbrevaló, mint a többiek.
Én nem engedném, hogy politikusok Audival járjanak, sokat ront az ilyesmi a szociális érzékenységen.
A légrugó, a kormányzás, a csillapítás és még megannyi más karakterisztikáját a menüben kedvünkre állítgathatjuk, de ez hülyeség. Ahogy már mondta: az igazán jó luxusautó arról ismerszik meg, hogy ha mindent AUTO állásban hagyunk, se földúton döcögve, se két kiló fölött nem fog eszünkbe jutni, hogy valamit piszkálni kéne. Ebben a kocsiban nem jutott eszembe, soha.
3.0 TDI Quattro
Egy ilyet szívesen elvinnék haza. A hathengeres dízel persze sprődebb, közönségesebb a nagy benzinesnél, de ereje pont elég korlátozott ahhoz, hogy még a valóságban maradjak az autópálya belső sávjában is. És tud tíz liter alatt fogyasztani.
Ebben is nyolcfokozatú automata és Quattro összkerékhajtás van, vagyis még a vizes világos aszfalton is olyan finoman, de határozottan gyorsult, lassult, kanyarodott, mint nagyjából semmi más. Csak egyvalami nem illett a rendszerbe. A start-stop automatika.
A motor piros lámpánál leáll, hogy megkíméljen pár fajt a kihalástól. Szép és nemes cselekedet, de a duruzsolás durva kihagyásai megölik az örökkévalóság, a megváltoztathatatlanság, a nyugodt biztonság illúzióját. Fura.
Audi A8 3.0 TDI Quattro | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 2967 |
Hengerek/szelepek | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]) | 184[250] |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 450 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,0 |
Végsebesség (km/h) | 243 |
Fogyasztás | |
Vegyes (l/100 km) | 8,0 |
Alapár Németországban: 72 200 EUR |
A V6-os tesztautó ugyanolyan felszereltségű volt, mint a nagy benzines, tehát volt rajta vakkapcsoló bőven. Az utolsó kocsiban megtudtuk, mi minek a hűlt helye benne.
4.2 TDI Quattro
800 Nm. Lenyűgöző adat, ha ekét lehetne utána kötni, már lehetne rá alapozni egy közepes magángazdaságot. Anélkül viszont elég kevés értelme van. Nem olyan csendesen erős, mint a benzines, nem olyan szerényen gyors, mint a hathengeres dízel. Persze megy ez is, mint a barom, csak valahogy olyan nyersen, munkagép-szerűen. Érdekes, hogy drágábban adják a benzinesnél – szerintem az jóval finomabb, úribb jószág.
Viszont ez a tesztautó tényleg majdnem fullos volt. Nem volt benne minibár és tévé (ja, de, az volt), viszont a fenékszellőztetés, a masszázsfotelek, a kormányfűtés, a két gyári telefonkészülék nem hiányzott belőle. A Bang &Olufsen hifi első csipogói motorindítás után kiemelkednek a műszerfalból! És a hátsó üléseket teljesen motorizálták. Sajnos.
Audi A8 4.2 TDI Quattro | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 4134 |
Hengerek/szelepek | V8/32 |
Max. teljesítmény (kW[LE]) | 258[350] |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 800 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,5 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 10,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,1 |
Vegyes (l/100 km) | 7,6 |
Alapár: 28 200 750 Ft |
Amilyen komfortos volt a sima, fix hátsó fotel, olyan kellemetlen volt ez a motoros. Túl magasan ültem benne, a támla se teljesen ledöntve, se teljesen meredeken nem volt kényelmes. És milyen dolog már, hogy miközben elöl a sofőr és a testőr masszíroztathatja a fenekét az Audival, hátra nem került mechanikus thai lány??? Felháborító. Hát ki itt a főnök, aki elöl ül vagy aki hátul?
Takarékos luxus – ilyen közel a vég?
Szóval az A8 egy nagyszerű, átgondolt, szinte tökéletes luxuslimuzin. Mivel lehetne még eladhatóbbá tenni? Ha mondjuk hat litert fogyasztana? Jó vicc, ugye? Pedig nem vicc.
A háromliteres dízel kétkerék-hajtású változata papíron pont hat litert fog enni százon. Ez öröm, boldogság, viszont a szívem belefacsarodik abba. hogy ez a kocsi fronthajtású lesz. Német presztízslimó, ami elöl kapar? Micsoda szégyen. Talán nem is kéne kifejleszteni, most, a csúcson kéne abbahagyni.
Az A8 egy remek autó, kvázi tökéletes. Olyannyira, hogy vele kellene végleg a sírba gurulnia a belsőégésű motorra alapozott emberi mobilizáció korának. Ennél jobb, gyorsabb, kezelhetőbb, biztonságosabb konstrukciót arra a gusztustalan, büdös, kártékony, egészségtelen, pazarló és immár nem is divatos kémiai reakcióra, ami a szénhidrogének elégetése során egy pléhhengerben végbemegy, nem érdemes és talán nem is igen lehet fejleszteni.
Köszönjük, Audi, tessék küldeni egy-egy A8-ast a fontosabb közlekedési múzeumokba, aztán tessék, itt az új feladat! Lehet nekiállni kifejleszteni az ugyanilyen jó, gyors, kezelhető és biztonságos konstrukciót valami civilizáltabb energiahordozóra.
Hidrogén, villany, sűrített levegő, nekem mindegy, de az olaj elfüstölésének tökéletesebb módját kutatni az új A8 után már teljesen felesleges. A polgári közúti közlekedés ezen technológiája ezzel kifújt, az A8 pedig mehet a vitrinbe a Mallard mellé.