Sorhat és V8 helyén
Ilyen kis motort ekkora autóban még sosem láttunk. A soros hathengeres és V8-as motorokra méretezett orrban szinte elveszik a tucatnyi más autóban is bevetett dízelmotor.
A PSA Peugeot Citroën és a Ford közös motorja univerzális masina, bármilyen autóban jó. Találkozni vele a Suzuki az SX4-ben, hajtja a Peugeot 207-től a Citroën C5 kombiig a legtöbb francia típust, a Ford továbbadta a Mazdának és a Volvónak.
A legtakarékosabb felső középkategóriás autók | Teljesítmény/nyomaték | Fogyasztás/CO2-emisszió: |
Audi A6 2.0 TDIe Limited, 9 535 500 Ft |
136 LE/320 Nm | 5,3 l/100 km 139 g/km |
BMW 520d (ár később) | 184 LE/380 Nm | 5,0 l/100 km 132 g/km |
Mercedes-Benz E 200 CDI BlueEfficiency, 10 671 250 Ft | 136 LE/360 Nm | 5,2 l/100 km 137 g/km |
Volvo S80 1,6D DRIVe Kinetic, 8 790 000 Ft |
109 LE/240 Nm | 4,5 l/100 km 119 g/km |
Most, hogy az új 520d-ben a BMW 184 lóerőt és 380 newtonmétert ígér 5,0 literes fogyasztással, a Volvo máris reagált: a továbbfejlesztett S80 4,5 literes szabványos átlagot tud, növelve a konkurencia lemaradását. A tesztautó a korábbi modell, 4,9 literes és 129 grammos értékekkel. |
CO2-ben a legjobb
A svédek az S80-V70 modellekben is megkockáztatták az ezerhatos dízelt, ami szén-dioxid-kibocsátásban és fogyasztásban a legkedvezőbb értékeket ígéri a felső középkategóriában. A tulaj csökkentheti ökológiai lábnyomát, kevesebbet tankol és nem terheli annyi CO2-vel a légkört, ami valószínűleg felelős a globális felmelegedésért és annak drámai következményeiért.
De felgyorsult és eldurvult világunkban ki akar kiszolgáltatva lenni egy nagynak és erősnek tűnő, de alulmotorizált autóban? Mai eszünkkel ez a kérdés hamar felmerül, de nem volt ez mindig így.
Apró, de életteli motor
1994-ben az Audi az 1,9 TDI-vel lepte meg a világot az akkori A6-ban, és senki nem kesergett a 90 lóerő vagy a 202 Nm miatt. Húsz-30 éve a Mercedesnél is volt keletje a 200 D-nek, pedig annak mozgására gázadással nemigen lehetett hatni.
Az S80-ban egyedül elinduláskor szenved a kis motor. Szolid gázzal nehezen lendül mozgásba a nagy test, lendületes rajthoz fogyasztani kell a kuplungot, mintegy kezdő. Fekvőrendőrökön is vigyázni kell, kettesben nem lehet csak úgy felengedni a kuplungot.
És itt meg is szűntek az apró dízellel szembeni fenntartásaink. Nyilván nem törtet olyan letaglózó erővel, mint egy D5, de kimondottan harmonikus vele az autó. Négyhengeres dízel létére a motor olyan finoman jár, mintha fűtőtesten olvadozó margarinba ágyaznák.
Lapozás után kiderítjük, mitől képes öt liter alatt fogyasztani egy ekkora autó
Valóban keveset fogyaszt
A 240 (túltöltéssel kis ideig 260) Nm nyomaték nem olyan kevés, hogy vert helyzetben érezzük magunkat. Az S80 autópályán is bevált, 150 körüli, egyenletes sebességnél amúgy is nehéz többet menni.
Amikor rászántuk az időt a spórolásra, autópályán 4,8 literes minimumfogyasztást mértünk az alapmodellként is 1630 kilós S80-nal. A 7,2 literes, Budapesttel dúsított tesztfogyasztás is kedvező, de főleg az előbbi érték páratlan, mert végig egy valódi luxusautó kényelmét és biztonságát élvezhettük.
Ez már luxus
Pazar hangminőségben szól a zene, a nagyobb Volvók első ülései generációk óta híresen kényelmesek, a motor valahol nagyon távol dolgozhat, szavát sem lehet venni. A műszerfal sík homlokfelület, fél méter hosszan megszakítatlan dekorbetétje mintha a W 126-os S-osztályt idézné, illik a klasszikusan békés, megnyugtató autó karakteréhez.
Mitől DRIVe? |
Számos aprósággal nyomja lejjebb a Volvo az S80 étvágyát. Csökkentett gördülési ellenállású gumikkal, csekély ellenállású váltóolajjal, átírt motorvezérléssel, hosszabbra áttételezett 3-4-5-ik fokozattal és a hűtőlevegő eltérő vezetésével sikerült apasztani a fogyasztást. A takarékos vezetésben a váltásra figyelmeztető nyilak segítenek a vezetőnek, ami a legolcsóbb és leghatékonyabb fogyasztáscsökkentési megoldás. A gyári kiképzésben részesültek hangsúlyosan ejtik a szó végén az e-t, azaz az ít, az ő szájukból drájv-íí-nek hangzik a megoldás. Az autóra nincs ráírva, de ennek a szónak nem önmagában van értelme, hanem a „drive towards zero”, azaz haladás a nulla emisszió felé jelmondat részeként, amit lelkiismeretes autógyártóként a Volvo is kitűzött maga elé. |
Az S80, amely szembemegy egy BMW vagy Audi divatosnak szánt agilitásával, agresszív hangolásával. Vezethetősége ráérősen nehézkes, a biztonság és a kényelem a lényeg. Rugózása sem akar sportosnak látszani, a komfortos futóművel a felfagyásokon úgy haladt át, mintha nem is magyar utakon járnánk.
Mélyütés: a kétliteres kevesebbe kerül
Most, hogy ezt a váratlanul harmonikus autót jól megdicsértük, jöhet a kijózanodás. A DRIVe esetében hiányzik az anyagi ösztönzés az alacsony fogyasztás és a csekélyebb környezetszennyezés mellől.
Röhejes, hogy a takarékossági megoldásokat nélkülöző, de mégiscsak jóval erősebb és hatfokozatú váltós, kétliteres dízel kevesebbe kerül. Egyedül a regisztrációs adótétel eltérése miatt adódik végül 200 ezer Ft árkülönbség a kisebbik motor javára.
Gyenge presztízs erős Insignia, Passat helyett?
9-10 millió forintos tételeknél ez nem oszt, nem szoroz, és még csak azt sem mondhatjuk, hogy az S80 az új motor híján ne érne el egy fontos ügyfélkört a céges autók között. A 2.0D alapára is kilencmillió forint alatt van, az is képes elcsábítani a nagyon jól felszerelt Insigniában, Passatban gondolkodókat. Mert reggelente egy S80-hoz odamenni, benne utazni és a nagy Volvóval megérkezni más életminőséget jelent.
Műszaki adatok |
Volvo S80 1.6D DRIVe |
|
Hengerűrtartalom | 1560 ccm | |
Teljesítmény/nyomaték | 109 LE/4000, 240 Nm/1750 | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 13,0 s | |
Végsebesség | 185 km/h | |
Szabványos átlagfogyasztás: | 4,5 l/100 km |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|