Külső változások
Az autók külsején igazán nagy változásokat nem találni. Különösen a Galaxy esetében végeztek leheletfinom munkát a formatervezők. A nagyobbik, főként a luxusra és elképesztően tágas belsőre kihegyezett szabadidő-autó átdolgozott orr-részt kapott, trapéz alakú hűtőmaszkkal és új formájú ködlámpával.
Hátul már látványosabb a változás, itt mindkét modell jellegzetes, LED-es lámpatestekkel gazdagodott. Az S-MAX az ablakok köré krómkeretet, előre pedig LED-es nappali menetfényt kapott a Galaxynál már felsorolt motorházfedél és orrész-plasztika mellé. Az S-MAX belsejében sem fukarkodtak a LED-ekkel, a Ford szerint ők az elsők, akik európai modellben kínálnak takarékos, nagy fényerejű, diódás belső világítást.
A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg:
Kényelmesebb, biztonságosabb
A kényelmi, biztonsági arzenál radaros holttér-figyelővel, a parkolást segédvonalakkal megkönnyítő tolatókamerával és a vezetőülésből vezérelhető gyerekzárral gyarapodott. Szintén újdonság a beállítható sebességkorlátozó automatika is, amellyel a figyelmetlenségből elkövetett gyorshajtások is elkerülhetőek. Ezzel a berendezéssel hamarosan a törésteszteken is lehet további pontokat szerezni. Hogy ez mennyire bölcs dolog, az már más kérdés.
A komfortérzeten a kulcsnélküli ajtónyitás és indítás – az indítógomb jóval értelmesebb helyre került, mint a Kugában – és az ülés alá rejtett extra mélynyomóval megspékelt prémium audiorendszer tovább javít.
EasyFuel
Gondolták volna, hogy Európában évente több százezer alkalommal fordul elő, hogy valaki gázolajat tankol a benzines autójába? Vagy éppen fordítva. Lényeg, hogy a Ford a Galaxy-ba és az S-MAX-ba is beletette az EasyFuel rendszert, amely elejét veszi az üzemanyag-mizériának, hiszen csak a megfelelő töltőcsövet engedi magába a szelep. Ha a téves tankolásoktól nem is igazán félünk, akkor is jó dolog a tanksapka nélküli lét. Tisztább, szárazabb érzés úgy tankolni, hogy semmiféle szénhidrogén-származék nem érintkezik a bőrünkkel.
Új motorok
Európában most debütált a Ford új benzinmotorjainak első példánya, a kétliteres 203 lóerős EcoBoost fantázianevű példány. A korábbi, 2,3 literes 161 lóerős változattal – azt is automatikus váltóval párosítva – összehasonlítva az új motor huszonöt százalékkal erősebb, valamint közel húsz százalékkal alacsonyabb a CO2 kibocsátása.
Az alumíniumból készült motor nemcsak könnyebb, hanem a nagynyomású, közvetlen befecskendezésű üzemanyagbefecskendező-rendszerének és turbófeltöltőjének hála hatékonyabb is elődjénél.
Az új, kétliteres, 203 lóerős benzinmotort az S-MAX-ban, míg az ugyanekkora, de még a vagyonadó 170 lóerős lélektani határán aluli, 163 lovas dízelt a Galaxyban próbáltuk. Előbbit hatfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval, utóbbit szintén hatos, manuálissal vezettük.
Nagy jövő
A Ford sokat vár az új EcoBoost benzinmotorjaitól. A megfizethető áru és fenntartási költségű benzinmotorokkal a dízel és hibrid modellekkel kívánnak versenyre kelni. Néhány éven belül évente 1,3 millió darab eladását tervezik belőle. Főleg persze az észak amerikai piacon, ahová eddig a modern, takarékos dízelek nem nagyon tudtak betörni.
Duplakuplungos váltó
Szintén újdonság ezeknél a modelleknél a duplakuplungos PowerShift automatikus váltó is, amely a kétliteres EcoBoost benzinmotorhoz szériában jár, míg a 140 és 163 lóerős dízelmotoros változatokhoz opcióként kapható.
Menet közben
Elsőként az Európában most debütáló, kétliteres benzines motorral és duplakuplungos PowerShifttel felszerelt S-MAX-ot próbáltuk. A szinte hangtalanul suhanó autótól mi ugyan fürgébb mozgást vártunk, a 203 lóerő egyáltalán nem vág hátba, igaz, hatalmas autó feszül neki a levegőnek. A PowerShift váltó gyors, jól passzol a benzines motorhoz. Ha a fogyasztása is rendben lesz – ennek kiderítésével még várunk a tesztautóra, de a fedélzeti számítógép 11,2 litert mutatott – akkor tényleg alternatívája lehet az elegáns, lágyan, némán suhanó erős benzines a dízelnek.
A jól felszerelt Fordok belsejével eddig sem lehetett bajunk, jók az anyagok, kényelmesen, magasan ülünk benne, és a tehervonatnyi karosszéria is jól átlátható. Csomagtartója pedig elképesztő mennyiségű poggyászt képes elnyelni.
Másnap a szintén átdolgozott dízelmotoros Galaxyval autóztunk egy nagyot. A 163 lovas dízelhez hatfokozatú manuális sebességváltót kaptunk, de nem bántuk. Pontos, határozott váltóval kapcsolgattuk a fokozatokat, míg a hetek óta tartó esőktől rommá ázott Dél-spanyol tájakat róttuk. A negyven lóerős különbség még a testesebb kasztni mellett sem tűnt fel.
A Ford érezhetően nem adja könnyen a kategóriában magának kiharcolt piacvezető szerepét. Igaz, nincs is nehéz helyzetben, hiszen Európában egyetlen komolyabb konkurenssel sem kell megküzdenie.