180 felett a német autópályán, kocogó A6-osokat, 5-ös BMW-ket késztetve udvarias lehúzódásra – egy 1300 köbcentis, ráadásul takarékosságra optimalizált Opel Corsával? Ami dízel? Mi történik itt?
Az Opel sajtóbemutatóján hat felfrissített motor várta az újságírókat, ebből a négyórás Frankfurt melletti program során hármat sikerült kipróbálnunk. Két jót, meg egy rosszat. A benzinmotorok (1.0 65 LE, 1.2 70, 85 LE, 1.4 87, 100 LE, 1.6 Turbo 150, 192 LE) és az 1,7 literes dízel (130 LE) tudják az Euro 5 szabványt, a kis 1,3-as dízel (75, 90, 95 LE) maradt Euro 4-es. A Corsa meg maradt az a jó-jó, de semmi különös német kisautó, ami volt. Legfőbb versenyelőnye az Év Autójának is választott Polóval szemben továbbra is a rendelhető kormányfűtés. |
Ecoflex: 98 g CO2 száz kilométerre – papíron
Két dolog történik; az egyik biztos, a másik valószínű. Biztos, hogy a Fiatnál fejlesztett kis dízel finomhangolt, a Corsában 95 lóerőre állított változata a legfajintosabb kis gázolajmajszoló, amit el lehet képzelni. És valószínű, hogy a sajtóflotta Corsáit némi egyedi utókezeléssel még tovább csiszolták: már az is fura, hogy egyáltalán megy 180-at, de hogy közben még beszélgetni is lehet a pici városi bádogban?
[##vezess_video:uol77m##]
Akár extra tuning, akár nem, a kistraktor-motoros, alul burkolt, hosszú váltós Corsa Ecoflex olyan kocsi, amit ezentúl szívemből fogok ajánlani majd mindenkinek, aki kisautót keres, és balgán azt gondolja, hogy egy autós újságírótól kell tanácsot kérnie profi szerelő helyett.
Szimpatikus ez az Ecoflex-vonal, az ultrakeveset evő Insignia is belopta magát a szívembe pár hete – és most ez a kicsi Opel is. A valamivel több odafigyelést igénylő hosszúra áttételezett váltót (csak ötfokozatú, de nem is hiányzik a hatodik) könnyű megszokni.
Annál nehezebb viszont napirendre térni afelett, hogy a „normális” 5-600 kilométerenként elég másfélszer annyi gurulás után beállni a kúthoz. Már csak azt nem értem, hogy ha pár kis módosítással ilyen látványos spórolást lehet elérni, miért nem Ecoflex minden Opel?
Opel Corsa 2010 – Ecoflex | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat (cm3) | 1248 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 95/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 190/1750-3250 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,3 |
Végsebesség (km/h) | 177 (óra szerint bőven több) |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 4,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,2 |
Vegyes (l/100 km) | 3,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 98 (3a), 99 (5a) |
Ár: | 3 769 000 forinttól (75 lóerős dízel alapár: 3 489 000 Ft) |
1,2 benzin: el ne hagyd a várost, ahol élsz!
Negyvennél már alig rángat ötödikben, viszont 120-nál szétforogja magát. Az 1,2 literes benzines Corsa leginkább kerekes esernyőnek jó. Ha a peremvárosi bevásárlóközpontba kell menni, már készülhetünk a fájdalomra, amit a városhatár tábla után kínlódni kezdő kis fűnyírómotor kelt az érző lelkű, minimális műszaki érzékkel megáldott fülben. Szóval női autó.
Könnyű kormány, rémesen pontatlan váltó, három ajtóval kicsit kényelmetlen, öttel már elfogadható méretű családi autó magyar viszonyok közt. Ha tényleg csak városba kell, nem rossz választás.
De még ez a 85 lovas, erősebb is tragikusan gyenge, bele se merek gondolni, milyen lehet a hetvenlovas. Pláne az egyliteres – mert olyan Corsa is van. A hideg kiráz.
A motor újdonsága, hogy szívó- és kipufogóoldalon egyaránt változó vezérléssel látták el. Így aztán, ha ereje nincs is, az Euro 5 szabványt teljesíti.
Ez persze nem jelenti azt, hogy taposva, hajszolva ne lenne képes a katalógusadatoknál jóval többet fogyasztani. Még akkor se, ha betartjuk az immár minden benzines Corsánál szériában kínált váltásjelző nyilacskák utasításait.
Opel Corsa 2010 – 1.2 85 LE | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat (cm3) | 1229 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 115/4000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13 |
Végsebesség (km/h) | 172 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 6,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 5,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 124 |
Ár: | 3 115 000 forinttól |
1,7 CDTI: felesleges, de jó móka
Az 1,7 literes dízel Corsa legnagyobb baja, hogy legalább 4,8 millió forintot kell érte letenni. 130 lóerős dízel kisautó majdnem ötmillióért? Ejsze’ kérem; ha konszernen belül maradunk, akkor is vicc ez az ár. Az új Cruze kétliteres dízelmotorral ennél kevesebbe kerül!
Különben jó kis meglepetésautó. Senki nem várna 300 Nm nyomatékot, 200 feletti végsebességet egy mezei, nem-OPC Corsától – az 1,3-ason csak meglepődtek a német belső sávosok, de ahogy ez a kis vacak még 150-ről is megindult, attól kiült az arcukra némi tisztelet. Külön öröm, hogy a kútnál sem kell túlzottan megfizetni a mulatság árát.
Opel Corsa 2010 – 1.7 CDTI | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat (cm3) | 1686 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 130/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 300/2000-2500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,5 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 5,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,8 |
Vegyes (l/100 km) | 4,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 118 (3a) |
Ár: | 4 802 000 forinttól |
Az új motoros Corsák már rendelhetők a magyar szalonokban. A legeslegolcsóbb, egyliteres benzines 41 ezer forinttal hárommillió alatt indul. Hazafelé a repülőn azon morfondíroztam: kicsit drága, de jópofa, tehát ha német középosztálybeli apuka lennék, nem sokat gondolkodnék, és ha a lányom ilyet akarna, örömmel meglepném egy kis dízellel az érettségire.
Magyar középosztálybeli apukaként sincs ennek semmi akadálya. A nagyobbik lányom 13 év múlva érettségizik – ha minden jól megy, és lesz még pár csepp olaj a világon, tőlem is megkaphatja a gyerek ugyanazt. Akár ugyanazt a darabot is.