ele
Majdnem pontosan négy éve jártunk az Alfa 159 Sportwagon nemzetközi bemutatóján. Az elődhöz képest az új Giugiaro tervezte 159-es egyszerűen tarolt, bár lássuk be, ez még önmagában nem dicsőség. Nem is állt meg itt a történet, a német lapok is elismerően cikkeztek a modellről, és valóban mindenkit levett a lábáról, aki csak látta vagy vezette.
Kombinak még mindig nem volt az igazi, de maga a gyár sem gondolta igazi teherhordónak, ezt a Sportwagon név is jól tükrözi. Ennek ellenére nagy előrelépés volt a 445 literes csomagtér, akkor is ha az igazi kombik inkább 600 liter körüli csomagtérrel mozogtak. Nekem személy szerinte annyira tetszett a Sportwagon külsőre, hogy akkor is azt választottam volna, ha semmi szükségem nem lett volna csomagtérre.
Elkerülte a változás
2010-et írunk, és az Alfa 159-es pont olyan, mint 4 éve volt. Volt rajta ugyan egy enyhe facelift 2008-ban, de az eltérő felnit csak az képes ismeri fel, aki az egészségesnél jobban kötődik az olasz márkához. Az igazat megvallva csöppet sem hiányoljuk a látványos változást, a 159-es ma is újszerű, és gyönyörű, csöppet sem kopott. Idejét sem tudom mikor nézett rám ilyen vadítóan rám valaki ennyi idő után, ráadásul mindjárt három szempárral.
Ezzel együtt az autó hibái is mind négyévesek, de ezek egyike sem olyan, amelyet ne szúrhatnánk ki vásárláskor. A meglehetősen szűkös belső mellett és a sokat zabáló benzinmotorokon kívül nem is tudunk igazán panaszkodni. Utóbbira pedig ott vannak megoldásként a kiváló dízelek, elég csak a 200 lóerős, öthengeres 2,4 JTD-re gondolni. Ma is megállja a helyét.
Mostani tesztünk apropója is egy újabb motor, ezúttal egy ígéretesnek tűnő benzinesről tudunk beszámolni. Aki egyéb technikai újításokra vágyik, távolságtartó tempomatra, holttérfigyelő kamerára, vagy egyebekre, az rossz helyen keresgél. Ellenben az új 1750i motor önmagában is egy technikai műremek.
Az 1750-es história |
Az első 1750 köbcentis, akkor még soros hathengeres motort 1929-ben mutatták be. Ez 46-85 lóerős teljesítményre volt képes a 6C 1750-ben, ami így utólag, jó pár év távlatából is szép eredménynek mondható. Ugyanezt a motort repülőgépbe is építették, a Caproni 100-as könnyűrepülőt is ez a hathengeres blokk emelte a magasba. Kis híján negyven esztendővel később, 1967-ben jött a második generációs 1750-es motor, amely már csak négyhengeres – és valójában egy hajszálnyit nagyobbra, 1779 köbcentisre sikerült -, de 118 lóerős csúcsteljesítmény leadására volt képes. A Berlinába, Spiderbe, valamint a GT Veloce lemezei alá szerelték be. A harmadik generáció pedig idén érkezett, ez szintén soros négyhengeres, a turbónak hála már 200 lóerőt és 320 Nm-es nyomatékot tud kisajtolni magából, utóbbit már 1400-as percenkénti fordulattól. |
A saját fejlesztésű közvetlen befecskendezéses TBi – Turbo Benzina Iniezione – turbómotor nagyon szép számokkal dicsekedhet. A 200 lóerő nem kevés, a 320 newtonméter derék, és hogy utóbbit már 1400-as fordulaton leadja, az pedig lehengerlő. Dízelek tudnak hasonlót. Mindezt természetesen Euro5-ös kibocsátás mellett.
Nagyon szomjas
A korán ébredő nyomatékhoz képest kár, hogy meglehetősen könnyű lefulladni az új motorral. A kicsit hosszabb tanulási időszak után viszont nem nehéz beleszeretni. Szinte váltás nélkül nekilódul bármilyen fordulatról az autó, pörgős is, és komoly tartalékkal bír még autópályán is. Hangja sajnos tényleg nincs, amit már a menetpróbán is neheztelt a kolléga.
Vetélytársak |
|
|
BMW 325i (218 LE) | 12 099 000 Ft | |
A4 2.0 TFSI quattro (211LE) | 11 807 500 Ft | |
Mercedes-Benz C250 CGI Blue Efficiency (204 LE) | 10 350 000 Ft |
Az Alfa 159 1750i listaára: 8 665 000 forint
Ami miatt így utólag mégis rossz szájízzel gondolok rá, az az irreálisan magas fogyasztás. Nem próbáltam sem a 7,7 másodperces 100 sprintidőt rendszeresen reprodukálni, sőt nem mentem vele 230-at sem. Ehelyett kifejezetten visszafogott tempóban autóztam kétszáz kilométert kietlen országúton és autópályán, amelyet 100 kilométer városi forgalommal fejeltem meg. Erre jött ki a 12,4 literes fogyasztás ? ez még a városhoz megadott gyári értéknél is magasabb. Bele sem merek gondolni mi lett volna, ha kihasználjuk a motorban rejlő teljesítményt. Tankolás után erősen lehangolódtam, de talán csak azért mert a 159-es még mindig jobban magával ragad az átlagosnál.
Jól törik a 159-es | |
Hiába 4 éves a 159, már 2006-ban is könnyedén hozta az ötcsillagos minősítést az EuroNCAP törésteszten elért eredményével. A 9 légzsák meghozta az eredményt, szemből és oldalról jól véd a vizsgált sebességig. A dizájn viszont nem kedvez a gyalogosoknak, vigyázzunk velük. |
8 665 000 forint
A bemutatón még nem tudtuk árát. 8 665 000 forint – pontosan ennyibe kerül a legolcsóbb Distinctive modell az új motorral. Ha a palettát nézzük – jó választásnak tűnik, a kevésbé szerethető 1,8-as benzineshez képest elviselhető a felár, a 3,2-es csúcsmodellé viszont teljesen irreális. A magas fogyasztással viszont mindenképpen számoljunk. Városban 15-16 liter is reális.
Műszaki adatok -Alfa 159 SW 1750i | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1742 |
Furat x löket (mm) | 83,0 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 147(200)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/1400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,9 |
Végsebesség (km/h) | 233 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 11,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6 |
Vegyes (l/100 km) | 8,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 189 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2700/1578/1555 |
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Csomagtér (liter) | 445 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1480 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/50 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 665 000 |
Konkurensek (forint) | lásd előző oldalon |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kora ellenére vonzó darab, a motor remek darab. Kár, hogy sokat zabál |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|