A dizájnerek jellemzően nem a haszonjárműveken töltik ki a kreativitásukat. Itt sokat nem lehet játszani, a praktikus kockaforma adott. Az új, második generációs Movano modernek, urbánusnak kikiáltott formája is alig néhány hangsúlyos elemből áll. A trapéz alakú hűtőrács, a vízszintes krómcsík, a középen megtört motorháztető és az újratervezett, óriási Opel embléma adja meg az Opel Movano egyéniségét.
Variációk Movanóra
A háromféle magasságnak, négyféle hosszúságnak, első- és hátsókerékhajtásnak, manuális, illetve automatikus váltónak hála több, mint háromszázféle Movanót lehet a katalógusból összeállítani. Motorból ugyan csak egyféle van, a 2,3 literes CDTI, de rögtön háromféle teljesítménnyel. A leggyengébb 100 lóerős, a többiek 125, illetve 146 lóerőt teljesítenek. Akinek ez még mindig kevés lenne, annak érdemes szétnézni a gyári kivitelű, extra felépítmények között is.
Költségek
A haszonjárművek vásárlóit nehéz hasba akasztani néhány új kárpittal, netán pár friss, divatosabbnak tartott metálfénnyel. Őket a leginkább az érdekli, melyik modellnél miféle költségekkel kell számolniuk az évek során. Jó hír a számukra, hogy az előző modellhez képest a karbantartási költségek – a hosszabb olajcsere, hűtőfolyadék-csere ciklusnak is köszönhetően – 24 százalékkal csökkentek. Persze a kisebb fogyasztásnak hála további pénzmennyiség is megtakarítható vele.
Kabin
Úgy látszik, a haszonjárműveknél a tervezők nem próbálják meg kitalálni, mit is szeretne a fél életét az autóban töltő sofőr a négykerekű munkatársán megváltoztatni, hanem egyszerűen megkérdezik tőle. Így vetették papírra a második generációs Movano belsejének terveit is.
Méretben mindössze 5,7 centivel lett hosszabb a kabin, de számos olyan apróságot is beleépítettek, amire régóta fájt a vezetők foga. Így széles lépcsőfokok, hatalmas, robusztus visszapillantók és kilincsek, jó fogású, nem túl nagy kormány, kényelmes ülések, és elképesztően sok tárolórekesz került a haszonjármű belsejébe.
Bárhová nézünk, ezernyi helyet találunk a műanyagpohárban gőzölgő kávénak, vagy éppen a telefonnak, üdítős palacknak és akad hely az ülések alatt is.
A rengeteg gomb, kapcsoló – hasonlóan a motorhoz – a franciáktól érkezik, így furcsán, kicsit idegenül hat a kormány közepén hetvenkedő Opel embléma. A látszat ellenére a Movano mégis rendes, a kezdetektől együtt végzett közös munka gyümölcse.
A gyári fotók a képre kattintva bújnak elő
Baki?
A Movano megörökölte a Renault-k navigációs berendezését is, amelyhez fura távirányító is jár. Maga a kijelző furcsa helyre, a belső visszapillantó mellé, a plafonra került. Ez még megszokható, jóval szerencsésebb ide telepíteni a monitort, mint eldugni a középkonzol alsó régiójában, de a vészvillogó plafonra száműzését már nem tartjuk jó ötletnek.
Nem tudjuk, hogy vajon ez is a sofőrök lelkén szárad-e, mindenesetre a vészvillogót köszönésre is használó nemzet sofőrje soha nem tetetné ilyen távoli, nehezen elérhető helyre a nagy piros gombot.
Raktér
Az áruszállítás szempontjából legfontosabb raktér sem marad extra tudás nélkül. A hatalmas tolóajtón keresztül akár targonca segítségével is megtömhető a Movano, hiszen simán befér rajta az EU-raklap. Arról, hogy menet közben is minden a helyén maradjon a padlóban található rögzítőfülek gondoskodnak. Ha ennél komolyabb rendszerre van szükség, az is megoldható. Felárért sínes rögzítőrendszerrel lehet elborítani akár a plafont is.
Idehaza júniusban kezdődik a Movano értékesítése, az árakat leghamarabb valamikor májusban tudjuk majd meg. A személyszállító, kisbusz változatra pedig szeptemberig kell várni.
A program ezúttal nemcsak a szokásos tesztvezetésből állt, hanem itt-ott természetes élőhelyén is kipróbálhattuk az autót. Így rámoltak bele több mázsányi díszburkolatot, és meglátogattunk egy nagybani gyümölcspiacot is. Mókaként pedig az ADAC tesztpályáján is farolgathattunk egyet a csendes, kényelmes, kezes bálnákkal.
Az Opel optimista, saját előrejelzéseik szerint az évek óta tartó visszaesés a piacon, végre lassú, de határozott emelkedésbe válthat, már idén. A lábadozó kisvállalkozóknak pedig új, takarékos, alacsony fenntartási költségekkel rendelkező autók kellenek majd.
Berlini gyümölcspiac |
Az 1965-ben épült és 2007-ben felújított piac mintegy 85 ezer négyzetméteren terül el. Ebből 29 ezer négyzetmétert tesz ki a központi csarnok, amelyben két és félezer ember kínálja a különböző európai és egzotikus tájak gyümölcseit. Évente nagyjából 225 ezer tonna gyümölcs fordul meg itt, amelyet hatmillió kereskedő szállít tovább saját boltjába, vagy éttermekbe, bárokba évi 325 millió euró értékben. A három éve áttervezett világításnak hála a csarnok barátságos hangulatú, még az eszelős tempóban vágtató, életveszélyes targoncák ellenére is. A hűtőkamrák gépei a csarnokon kívülre kerültek, így a zaj sem elviselhetetlen. A rövid távolság a parkolók és az elárusítóhely között, a végig zavartalan hűtőlánc, valamint a fedett rakodóhelyek is jól jönnek az eladóknak, vásárlóknak egyaránt. Nekünk leginkább egy életre-halálra vívott videojátékra hasonlított, ahogy az ész nélkül száguldó targoncák elől spricceltünk szanaszét. |