Furcsa jószág a Volkswagen T5-ösből teremtett, leginkább luxusbusznak nevezhető Multivan. Egy tökéletes világban minden háromgyerekes család hasonlóval közlekedhetne, megrakva nagymamával, gyerekkáddal, biciklikkel, gumicsónakkal, Bundás kutyával. De mi nem ilyenben élünk, így a Multivan megmarad az üzleti élet vastag pénztárcájú játékosainak.
Változás
Egy kisbusz külsején ráncfelvarrás címén túl sokat nem lehet szépíteni, így a Multivan is csak apróbb részletekben változott. Előre az új Polóéhoz hasonló, igazán jó kiállású fényszórók kerültek, és a hűtőmaszk, a lökhárító változott az elődhöz képest, valamint a hátsó lámpatestek is megújultak.
A műszaki tartalom frissüléséről négy új common-rail dízelmotor, valamint a duplakuplungos, hétfokozatú, automatikus váltó gondoskodik.
Filmen a kétarcú Multivan:
A biztonságot a szériában adott hegymenetasszisztens, a menetstabilizáló, a féklámpák új villogó funkciója (vészfékjelzés) fokozzák. Az utastérben új műszeregység, átdolgozott kormánykerék, új, érintőképernyős rádiókészülékek és navigációs rendszer, valamint igényesebb kárpitanyagok várják a vásárlókat. Az új tervezésű, aerodinamikusabb külső visszapillantókba sávváltást segítő rendszer is került.
Tárgyaló
A barna bőrbe öltöztetett ülések kényelmesek – a vezető foteljének bal oldalon is van kartámasza -, a középső sorban lévőkből pedig pillanatok alatt gyermekülés alakítható ki.
Nehezen áll össze a kép, hogy ez az amúgy remek, praktikus dolog mit keres a nyilvánvalóan üzletembereknek szánt kisbuszban, de nem foglalkozunk vele, inkább örülünk neki.
Lakberendezés
Az autó nappali méretű, fényűzően berendezett belsejét aránylag tág határok között rendezgethetjük. Szükség esetén pillanatok alatt pókerszalonná alakítható az utastér, még kerek asztalkát is elővarázsolhatunk az ülésekhez hasonlóan ide-oda tologatható, pohártartóval és mindenféle más rekesszel ellátott dobozból.
Ha vége a játszmának, esetleg a háttal utazást nehezen toleráló utasunk van, akkor rövid testmozgás után visszaforgathatjuk menetirányba a második sort.
A leghátsó, egyben mozgatható üléssor helyzetét a csomagtér vs. lábtér verseny győztese határozza meg. Ilyenkor akár egy kosárlabda-válogatott is befér hátra, csak a csomagjaiktól kell elbúcsúzniuk.
Gombnyomásra
A gyors, biztonságos ki- és beszállás érdekében mindkét oldalon elektromos mozgatású tolóajtók nyílnak, záródnak, figyelemre méltó tempóval. Látszik, hogy folyton siető, izgága, izomsorvadásos üzletemberekre szabták a kocsit.
De jogos, a tolóajtó csapkodása amúgy is a köznép és a zöldséges dolga, az öltönyösök maradjanak csak a gombnyomogatásnál. Sokkal elegánsabb, szórakoztatóbb ez így.
Úton
Hiába a rengeteg bőr, az extrákkal telezsúfolt utastér, menet közben nem könnyű elfelejteni, hogy mégiscsak egy haszonjárműből kialakított luxusbuszban autózunk. A méreteivel nincsen baj, termetre valahol a nagyra nőtt családi egyterű és a teljes értékű furgonok között foglal helyet, tehát még azok is baj nélkül ellavíroznak vele, akik amúgy frászt kapnak attól, ha a kocsi oldallemezei kartávolságon kívül vannak.
A duplakuplungos, automatikus váltó szaporán váltogat a fokozatok között, a motor ereje is több, mint elegendő, egyedül a tankolásnál lehetnek kellemetlen perceink, hiszen a száguldásért valamikor meg kell fizetni. Nálunk 14 litert kért minden megtett 100 km után.
Üveges
Az új, aerodinamikailag tökéletesített, de így is hatalmas szélfogóként üzemelő, holttérfigyelő-rendszerrel is felvértezett tükörből mindent látunk, tolatásnál pedig kamera is segíti a sofőrt. A sok és nagyméretű üvegfelületnek hála, a luxusbuszból jó a kilátás.
A masszív, kényelmes és ide-oda tologatható, forgatható ülések kiszereléséhez nem elég egy ember. Még a kisebbek is közel félmázsásak, a leghátsó sor kiszerelése pedig legalább kétemberes munka.
Akkor és most
A Multivan annak a roppant szűk rétegnek lehet a legkedvesebb, akik a hatvanas éveket végigbulizták, füvezték, hányták egy több sebből is vérző, kerregő VW kisbusszal, és ezt valahogy mégis túlélték. Majd miután benőtt a fejük lágya, megkomolyodtak és alaposan meg is tollasodtak, boldogan ülnek vissza egy VW busz kormánya mögé.
Nem utolsósorban a Multivan ma is remek bulibusz. Csak jobban kell vigyázni a cifra belsőre.