– Hans! Fél óra múlva a reptérre megyünk. Elegáns autót hozzon, de kíméljen meg az öreg Jaguártól, nem szeretném, ha megint lerobbannánk – szólt Herr Rudolf, majd a gardróbszobába sietett, hogy magára varázsolja legszebb felöltőjét
Hans, a hűséges családi sofőr konkrét elképzeléssel azonnal elsietett a parkettával borított garázsba. Valami olyat keresett a gyűjteményben, ami gyors, megbízható, és biztonságosan halad az esőben, így a patinás brit luxusautók mellett továbbhaladva a Mercedes E 350 CDI 4Matic indexe villant fel a gombnyomásra. (A szakadó eső miatt Hans még kénytelen volt az erre a célra kialakított tartóból egy ernyőt is kiemelni, mivel az E-osztályban az nem szériatartozék. Micsoda balgaság, gondolta magában, hiszen ez még a Skoda Superbben is benne van.)
Egy ehhez hasonló felettébb izgalommentes jelenetbe illik leginkább legújabb Mercedes tesztautónk. Az E 350 CDI 4Matic névre keresztelt Mercedes ugyan méretéből adódóan – jellemzően – nem sofőrös autó, valahogy mégis hiányzik belőle az a tűz, ami miatt szívesen vezet a földi halandó automobilt. Mindig szívesebben adtam volna át a csillagos volánt valaki másnak, és inkább kényelmesen a hátsó ülésen élveztem volna a csendet és kényelmet.
Az E-osztály erőssége továbbra is ez, hasonló nyugalmat és biztonságot nem nyújt se Audi, se BMW. Talán csak egy Lexus veheti fel vele a versenyt. Viszont aki élvezetre vágyik, másik német prémiummárkát válasszon. Megkockáztatom, hogy ezen E-Mercinél egy S-osztály is többet nyújt a bal első bőrülésben.
Extrák aranyáron
Pedig, ami a bőrülést illeti, jobbat csak elvétve találni még a csillagos stuttgarti márka háztáján is. Hogy a fűtés mellett szellőztetése is lehetséges, szinte már evidens, de a felfújható párnákkal testre szabható/görbíthető és a sziszegő ülések még mindig nagyot ütnek, így 2010 húsvét tájékán is. Igazi parasztvakító extra ez, nem csak a Suzukiból átülőknek.
Az ára? Programozható memóriával megspékelve az egymilliót nyaldossa alulról. De ez közel sem a legdrágább tétel az extralistáról.
Extrák elképesztő árakon: | |
Az E-osztály extralistáját böngészgetve még egy sokat tapasztalt autós újságíró is találhat meglepően drága finomságokat. Ilyen pl. a 3 451 250 forintos AMG kerámia fékrendszer, a több mint 16 milliós VR4-es páncélozás, a 1,3 milliós fényezés és a hasonló árú bőrülés-választék. A nagyjából 900 ezer forintos hátsó differenciálzár, vagy a Comand APS multimédia rendszer ezekhez képest már zsebpénz, akárcsak az ezek feléért kérhető éjjellátó rendszer. Egy E-osztályból nem gond harmincmillás luxuslimót összeikszelni. |
Avantgarde ajánlott
Ahogyan a C-osztálynál is erősen javallott az Avantgarde felszereltség választása, úgy mi az E-osztálynál is hasonlóan cselekednénk. Ez ugyan a legsportosabb csomag az összes közül, de hisszük, kell ennyi ahhoz, hogy ne érezzük magunkat saját nagyapánknak. A „sportos ötcsöves” dizájnban készülő műszerfal szerintünk így is inkább elegáns, a LED-ekből álló nappali menetfényt csiholó lámpa pedig csak markánsabb arccal ruházza fel az amúgy meglehetősen unalmas külsőt. Az egy collal nagyobb, 17-es felni szintén nem okoz kényelmetlenséget, de a 19”-os kovácsolt AMG felniket azért már kétszer is átgondolnánk, mielőtt pipát tennénk a rubrikába.
Helyettünk is vigyáz
Ha nekiindulunk az E-osztállyal, azonnal elektronikus rendszerek sora áll hadba a biztonságunkért, olykor már idegesítő módon. Piros kis lámpácska villog, ha a számítógép szerint túlságosan megközelítünk egy előttünk haladót, sőt néha fel is csippan R2D2, ha ennél is veszélyesebb manővert hajtunk végre. Ennél jóval hasznosabbnak találtuk az oldalsó visszapillantókba integrált holttérfigyelőt, amely szép pirosan világít, ha nem javasolt a sávváltás. Az arzenálban van még távolságtartó radar, éberségfigyelő, sávtartó asszisztens és egy bili egyéb hasznos funkció is, amelyek mind kikapcsolhatóak, ha csak a saját megérzéseinkre hagyatkoznánk, mint egy tisztességes jedi-lovag.
Mercedes E-osztály az EuroNCAP törésteszten | |
Felnőttutas-biztonság | 86% |
Gyermekutas-biztonság | 77% |
Gyalogosvédelem | 58% |
Biztonsági segédeszközök | 86% |
Összeredmény | * * * * * |
Lódulj már!
Láttam én már nemegyszer 3 centis hórétegen egy helyben táncoló Mercedest, amely szégyenletes vergődés az összes hátsókerék-hajtású prémiumautó kellemetlen velejárója. Leginkább ennek kivédésére való a négy hajtott kerékre utaló 4Matic jelzés az E 350 CDI-n. A jólszituált vásárlók így könnyedén feljuthatnak majd a csúszós úton is a budai villába, de a síelésnek sem kell egy quattro Audival nekilódulni.
A hétköznapi közlekedésben már kevésbé kézzel fogható az összkerékhajtás előnye, hacsak nem zuhogó esőben száguldunk egy autópályán, netán sietünk hegynek fel egy igazi szerpentinen. Utóbbira nem sok az esély, sőt: egy Mercedes esetében nem rójuk fel a drift lehetőségének hiányát sem, amit egy átlag BMW-tulaj feltehetően megtenne. Kivéve, ha egyes BMW-t vezet.
Felrójuk neki viszont azt az esetet, amikor épp lámpánál várakozva rajtolnánk egy jóízűt a zöld jelzésre, viszont a Merci csak nem akar úgy megindulni, ahogyan mi szeretnénk. Hiába a remek hétsebességes – kézzel is pöcögtethető – automata váltó, sőt a 231 lóerő és a bőséges 540 newtonméteres nyomaték sem segít. Indulásnál bizony erősen habozik a 4Matic-os E-Merci, pedig álló helyzetből állítólag 7,1 másodperc alatt gyorsulna 100-ra, ha valamit nagyon jól csinálunk. A bő másodperces késlekedést csak a gázpedál és a fék együttes nyomása esetén tudjuk kiküszöbölni, de ennek gyakori használatát nem ajánljuk senkinek sem. És mi is szégyelljük.
A fő konkurensek | Listaárak |
BMW 530d 245LE | 14 990 000 |
Audi A6 3.0 TDI quattro Tiptronic 239 LE | 15 887 250 |
Lexus GS 300 250 LE | 14 800 000 |
Nem fogyaszt jól, de legalább megy
Menet közben azért már jóval kedvezőbb a helyzet. Minden alkatrész szépen és összhangban teszi a dolgát, ilyenkor már a hirtelen gyorsítások is pillanatok alatt kivitelezhetőek a remek V6-os dízelnek köszönhetően. Ennek ellenére autópályán kívül nem sokszor csábított száguldásra az autó, a munkahely felé véletlenül sem jutott eszembe, hogy a talpamat a többiek alapos helyben hagyására használjam. Ezért is sokallom a 14 literes városi fogyasztást, amelyet 1-2 literrel nyilván le tudtam volna még szorítani, ha elkerülöm a dugókat.
Minek, kinek?
Azért, mert csillag van az elején, és olyanoknak akik nem száguldani akarnak a közutakon, hanem épségben, biztonságban, nyugodtan szeretnének megérkezni a közutakon. Olyanoknak, akik az elmúlt évtizedekben is Merci-fanok voltak, és nem zavarja őket, hogy ha a kormány még mindig nem áll vissza egyenesbe kanyarodás után. Igazi klasszikus darab ez, így újonnan is.
Műszaki adatok – Mercedes-Benz E350 CDI 4Matic | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2987 |
Furat x löket (mm) | n.a. |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 170(231)/3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 540/1600-2400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,1 |
Végsebesség (km/h) | 241 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,0 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 188 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4868/1854/1471 |
Tengelytáv (mm) | 2874 |
Csomagtér (liter) | 540 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1840/550 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Gumiméret | 225/45 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 16 187 250 |
Konkurensek (forint) | 0 |
Tesztelt autó ára (forint) | Kb. 20 millió Ft |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | van itt minden |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kevésbé izgalmas, tulajdonképpen egy tipikus kellemes Mercedes. Kicsit nehézkesen indul. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|