Tucson helyett BMW-s kód
Új Hyundai, új név: az Atos-i10 és a Getz-i20 váltás után most a Tucson nevet váltja el le egy enyhén BMW-s hangzású kód. A név mellett az autó is alapjaiban új, ahogy a feladata is. A tömzsi Tucsont még el tudtuk képzelni dagványban csörtetve, az ix35 formája megköveteli, hogy frissen mosva ragyogjon a flaszteren.
A Rüsselsheimben működő tervezőközpont olyan menő kasztnit kreált a következő Kia Sportage-dzsel közös alapokra, amit már nem is illik összesarazni. Van mit nézni rajta, feltűnőek a kerékjáratok feletti élek, amelyek mintha Zorro betűt mintáznának.
Célkeresztben a Qashqai
Látszik, hogy nem elég az előd vevőit kiszolgálni, hanem a divatos Nissan Qashqaitól is el kell csábítani vásárlókat. Sajnos a nagy csinosításban olyan magasra húzták az övvonalat, hogy rémes a kilátás hátrafelé, a C-oszlop vastagságán nem segít a benne lévő csökött ablak.
Belül vannak ugyan ujjal benyomható felületek, de tíz és fél évvel a Skoda Fabia bemutatása után egy 5,6 millió forinttól induló autóban legyen már puha a műszerfal felső része. A felületek tartósnak tűnnek, de nem szépek.
Új turbó Amerikából |
Az ix35 és a következő Sportage motorjaiban új turbó dolgozik. A feltöltőt a BorgWarner szállítja a kétezres dízelmotorokhoz, tehát az alapmodellhez (136LE/320 Nm) és a növelt teljesítményű változathoz is.
Utóbbi 184 lóerős és kézi váltóval 383, hatfokozatú automatával 392 Nm-t tud. A BorgWarner a változó lapátgeometriájú feltöltők (angolul VTG) negyedik generációjáról beszél, a szabadalmaztatott újdonság az egyenes lapátok lecserélése S-alakúra. A lapátgeometria áttervezésével javul a gázreakció és magasabb a hatásfok kis fordulaton, ami csökkenti a fogyasztást és az emissziót. A legalább 10 éve használt változtatható lapátgeometria révén egyazon feltöltő képes többé-kevésbé megadni a könnyű és kisméretű turbók előnyét (gyors felpörgés, sebes reakció kis fordulaton). Nagyobb fordulaton, teljes terheléssel, amikor jön bőven kipufogógáz, a lapátok állásának változtatásával (zárásával) a feltöltő nem pörög túl. |
A Vezessnél magas az egységnyi felületre jutó zsiráfok aránya, ezért mindig nagyra értékeljük, ha 190 centis emberek egymás mögé is jól elférnek, nemcsak elöl. Az ix35 ezt simán hozza, kényelmes ülésekkel.
Nincs didergés télen
Hatalmas piros pont jár a hátsó ülésfűtésért, végre egy autó, amelyben téli reggeleken a hátul utazóknak sem kell dideregniük a vesekínzóra fagyott kárpiton. Az viszont erősen kínos 2010-ben, ha csak a vezető oldalán és csak lefelé megy végig az ablak egy gombnyomásra, pedig a Comfort nem is az alapmodell.
Belül a logika kevés helyen bicsaklik meg, például a fényszórómagasság jobb oldalra száműzött állítógombján vagy a jobb térdhez dugott hátsóablak-fűtésen, de ezzel együtt hamar otthon éreztük magunkat, pedig még el sem indultunk.
Nem kell 184 lóerő
Összkerekes szabadidő-autóban egy 136 lóerős dízelmotor ritkán mutat ilyen sokat. A bővérű turbódízellel városban és országúton is repeszthetünk, ha akarunk. A viszonylag rövid áttételekkel jól jönnek ki a váltások, 320 newtonméterrel a gép minden kapcsolás után dinamikusan húz.
A folytatásban: megnéztük, mennyivel drágábbak a többiek. Van konkurens, amely tízezer, és van, amely listaáron bő egymillió forinttal kerül többe
Valószínűleg még jobb az erősebb verzió, de már az LP jelű motorváltozat is olyan potens, hogy elinduláskor jól jön az összkerékhajtás. Így kerékkipörgés nélkül rajtolhatunk, ha meguntuk a várakozást kikanyarodáskor.
Mellékes a terepjárás
Autópályára jobb volna hosszabb áttételű hatodik, 150-nél már 3200 a fordulatszám. Az ix35 nem hangos, de lehetne kifinomultabb autó. Sztrádán a fogyasztás is a 7,7 literes tesztátlag fölé szökik, amit fele-fele városi és országúti szakaszokkal mértünk.
A legtöbb tulajnak aligha lesznek különösebb terepjárási ambíciói, de az elsőkéhez automatikusan csatlakozó hátsó hajtás gombnyomásra fixre zárható, ha egyszer toronyiránt haladnának a mély sárban. Leereszkedéskor jól jön az automatikus fékezés, amely 8 km/óránál nem engedi jobban felgyorsulni az autót.
A futómű hangolásakor fontosabb volt a jó vezethetőség és a billegés elkerülése, mint a kényelem, ezért a kiálló síneken, télről maradt felfagyásokon a dizájnos SUV zötyögősen jut túl.
Nyomulás kanyarban
Némi kényelmetlenség fejében meglepően enyhe oldaldőléssel száguldhatunk át a kanyarokon, az autópályák le- és felhajtóira úgy vethetjük rá magunkat, mintha nem egy magas súlypontú, családi autóban nyomulnánk.
Mint a többi i-jelű Hyundaihoz, a szabadidő-autóhoz is öt év, kilométer-korlátozás nélküli garancia jár ötévnyi segélyszolgálattal.
A többség drágább
Az importőr bedobott még évi egy ingyenes állapotfelmérést, ami nagyjából egy nyaralás előtti átnézéssel egyenértékű, tehát nem váltja ki a benzines motorral 15, dízelekkel húszezrenként esedékes olajcserét.
Nem egyszer a kasszánál jön el az a kiábrándító pillanat, amikor bemondanak egy erősen eltévesztett összeget az autó kvalitásaihoz képest. 7,6 millió forintért a 4×4-es, Comfort kivitelű, dízel ix35 kedvező ajánlat, de kell is a hat légzsákot, tolatóradart, 17-es alufelnit, Bluetooth kihangosítót is tartalmazó komplett felszereltség, ha már a befutott Qashqai árában adják.
Az ix35 és dízelmotoros vetélytársai | Listaár, forint |
|
Ford Kuga 2,0 TDCI Titanium (140 LE) | 8 665 000 | |
Hyundai ix35 2,0 CRDi LP 4×4 Comfort (136 LE) | 7 590 000 | |
Nissan Qashqai 2,0 dCi Acenta 4×4 (150 LE) | 7 600 000 | |
Toyota RAV4 2,2 D-CAT Sol (150 LE) | 8 600 000 | |
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion Trend&Fun (140 LE) | 8 945 500 |
Normál listaáron félmillió, a bevezetés örömére most 300 ezer forint az összkerékhajtás felára a kétezres benzineshez és a dízelhez is. A 184 lóerős dízellel széria, mert abból nem gyárt elsőkerék-hajtásút a Kia Zsolnai üzeme, ahol a Sportage mellett az ix35 is készül. A tesztautó Comfort felszereltsége nem tartozik a lepuccosabbak közé, de így sem hiányzott belőle semmi. |