Hibrid, de duplaturbós V8-ból
13 évvel a Toyota Prius értékesítésének megkezdése után a BMW nem rukkolhat elő akármilyen hibriddel. Első két utcai hibridmodelljét az X6-ból és a Hetesből dobja piacra a gyár, amelyek már itthon is kaphatóak, kicsivel 30 millió forint alatti alapáron.
A két autóban közös a V8-as, duplaturbós benzines motor, de hibridtechnikájuk, benne a nagyfeszültségű akkumulátorokkal, erősen eltérő. Szerencsénk volt, a kettő közül az X6 ActiveHybridet sikerült kipróbálni a BMW fejlesztéseit bemutató rendezvényen.
Hibridarzenál a BMW-től: más a Hetes, más az X6 |
A 7 ActiveHybrid egy félhibrid vagy angolul mild hybrid, mint a Mercedes-Benz S 400 Hybrid. A két luxuslimuzin nagy vonalakban közös megoldásában a 15 kilowattos (20 lóerős) villanymotor besegít a gyorsításba és csökkenti a fogyasztást, de önállóan nem képes mozgatni az autót. A V8-as benzines itt kicsivel erősebb, 449 LE/650 Nm, míg az X6-ban 407 lóerőt és 600 Nm-t ad le. Eltér a hibridrendszer nagyfeszültségű akkumulátora is, a Hetesben a modernebb és sokkal jobb teljesítménysűrűségű lítium ionos akksi van, míg a SUV-é a Honda, a Toyota és a Lexus hibridekben is használt nikkel-metálhidrid típusú. Kapacitása kisebb, de a kipróbáltan megbízható és tartós. Az X6 ActiveHybrid technikája, a Two-Mode Hybrid néven futó fejlesztés a Daimlerrel és a General Motors konszernnel közös. Különlegesen összetett rendszer, amely ennek ellenére rendkívül meggyőzően és kifinomultan működik. A hétfokozatú automata váltóval közös házban összesen négy kuplung hangolja össze a V8 és a 63 illetve 67 kilowattos villanymotorok működését. Egy harmadik, kisebb elektromos motor az automata váltó számára állít elő olajnyomást, hogy álló V8 mellett is mozogni tudjon az autó. Elinduláskor és erős gyorsításkor az autó a nikkel-fémhidrid nagyfeszültségű akkuból merít erőt, illetve ide táplál vissza áramot gázelvételkor és lassításkor, amikor egy vagy mindkét elektromos motorja generátorként dolgozik. A telep elfoglalja a Dynamic Performance Control csomagba tartozó, az erőeloszlást oldalanként változtató hátsó differenciálmű helyét. A hibridben ezért sima differenciálmű van. |
# | BMW X6 Act.Hy. |
BMW 7 Act. Hy. |
Mercedes S 400 Hybrid |
Lexus LS 600h |
Benzines motor |
V8 biturbó, 407 LE / 600 Nm | V8 biturbó, 449 LE / 650 Nm | V6 szívó, 279 LE / 385 Nm | V8 szívó/394 LE / 520 Nm |
Villanymotor | 91 és 86 LE / 260 Nm és 280 Nm | 15 kW (20 LE) / 210 Nm | 15 kW (20 LE) / 160 Nm | 165 kW (224 LE) / 300 Nm |
Összteljesítmény | 485 LE/780 Nm | 465 LE/700 Nm | 299 LE / n.a. | 445 LE/ |
Átlagfogyasztás | 9,9 l/100 km | 9,4 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,3 l/100 km |
A színe és a felnije segít
Első blikkre a hibrid X6 a csekélyebb légellenállású felniken kívül a bluewater kék metálfényről is azonosítható, amely rajta kívül kizárólag az ActiveHybrid Heteshez rendelhető.
Ha a tulaj más szín mellett döntött, akkor sem kell a feliratokat skubizni: messziről látszik a motorháztető masszív domborítása. A power dome avagy izomdudor alatti teret a hibridrendszer vezérlőelektronikája tölti ki.
Áll a motor, megy az autó
A hajtásrendszer gombnyomásra kel életre, a fordulatszámmérő nulla/ready állásba lendülve jelzi, hogy az autó menetkész, de a benzines motor nem jár.
Hangtalanul indul el az autó és lehetőleg egészen 60 km/óráig csak az egyik villanymotor erejével halad. Ha többre vágyunk a rendszer 485 lóerős összteljesítményéből, a másik elektromos gép beindítja a benzinest, de mindezt csak a fordulatszámmérőn látni, annyira olajozottan és puhán áll munkába a V8.
Egy V8, két villanymotor
Itt máris jön egy trükk, mert a második elektromos motort a nyolchengeres részben hajtja az autót, de forgatja a generátorüzemre váltó második villanymotort. Tehát áramot termelnek, hogy a hibridrendszer minél szélesebb tartományban dolgozhasson magas hatásfokkal.
Állandó sebességgel, nagyobb tempóval haladva a benzines erejének jó része közvetlenül az autót mozgatja, az egyik villanymotor generátorként biztosít áramot a másiknak. Amikor elszabadítjuk az őserőt, a két elektromos gép az akkukból nyert árammal besegít a gyorsulásba, az autó erősebb lesz, pedig nem is dől be még több benzin a motorba.
Belül olcsó
Ez az egész nemcsak bonyolultnak tetszik, az X6 ActiveHybridben kapott csúcstechnika nem véletlenül veri fel az árat a sima V8-as benzineshez képest.
Kár, hogy belül a hibrid X6 az előtte vezetett új Ötöshöz képest váratlanul primitív autó volt.
Az ajtócsapódás hangja közel sem ígérte ugyanazt a minőséget, az egyszerűbb belső téri anyagok miatt az 523i-nél amúgy jóval drágább X6 ActiveHybrid kifejezetten olcsónak tűnt a limuzinhoz képest. Aligha a köztük lévő pár év számít, inkább az amerikai piac igényei, ahol az X6 készül és ahová eredendően szánták.
Nehezebb, erősebb, durvább
A hibrid X6 260 kilóval nehezebb az xDrive 50i-nél, tehát 2,5 tonnás. Katalógusadatokon lovagoló kiskorúak biztosan tudják, hogy 5,6 másodperces idejével a hibrid kap tőle két tizedet százig, de aki azt hiszi, hogy kevésbé jól megy, azon nem lehet segíteni.
Egészen valószínűtlen az az agresszivitás, amivel a két villanymotor és a feltöltött V8 a fizikai korlátoknak feszül és szinte legyőzik a nehézségi erőt. Padlógázzal a gyorsulás alig felfogható, összesen 485 lóerős és 780 Nm van velünk, ami még az M-es verzió 680 newtonméterénél is brutálisabb.
Hibrid után hidrogén |
Hosszabb távon a BMW a hidrogént tartja alkalmasnak a kőolaj kiváltására, de nem a Honda FCX-ben kipróbált módon, üzemanyagcellában felhasználva, hanem a motorban elégetve. A hidrogénes üzemhez a V12-es motoron nem kell sokat módosítani, nem ezért nem futkosnak százszámra a gyakorlatilag készre fejlesztett Hydrogen Hetesek. A hidrogénüzemben 260 lóerős, de benzinnel is használható luxusautó elterjedését a hidrogénes töltőállomás-hálózat hiánya akadályozza. A világon összesen mintegy 200-210 hidrogénkút van, összehasonlításképp: itthon csak a MOL 366 benzinkutat üzemeltet. 80 évig forró kávé A legérdekesebb a hidrogénhajtású autó tankja. A BMW nem magas nyomáson, hanem – a nagyobb sűrűség okán – folyékony állapotban tárolja a hidrogént, ehhez azonban mínusz 250 fokra kell hűteni a gázt. A cseppfolyósodott hidrogént duplafalú fémtank tárolja, amelynek csupán kétcentis hőszigetelő rétege egy 17 méter vastagságú hungarocell hőszigetelő-képességét nyújtja. Termoszként használva a hidrogénes Hetes tankja 80 éven át hidegen tartaná a kisfröccsöt. |
Induláskor az elektromos motorok nyomatéka katapultálja az autót, nagyobb tempónál a közel hétezerig forgó V8-as motor eszement ereje és az egész környéket betöltő üvöltése viszi a prímet.
Hárommilliós adókedvezmény
A nagy műért a BMW igen húzós felárat kér a normál X6 xDrive50-ihez, tehát a benzines nyolchengereshez képest. Bár állam bácsi a benzines 3 207 000 forintja helyett a hibridre csak 190 ezer forintos regisztrációs adót vet ki, a felár így is 5,5 millió forint.
Ezen a szinten nem a benzinköltség, hanem a kevésbé rossz lelkiismeret, a csekélyebb környezetkárosítás és a ritkább tankolás kényelme miatt fontos a fogyasztás.
Nem fogyaszt 20 litert
A BMW nagyjából húsz százalékos megtakarítást ígér a hibridre áldozóknak a turbós V8-hoz képest.
Ez azt jelenti, hogy 18-20 liter helyett átlagosan nagyjából 14-16 literrel beéri az X6, a jelentős erő- és súlytöbblet dacára.
Ennél azonban nagyobb is lehet a különbség. Az országúton és autópályán megtett próbaúton a fedélzeti számítógép 13,8 és 15,5 liter közötti átlagokat számolt az autókban, ami lejjebb vihető sok városi úttal és persze kevesebb padlógázas gyorsítással.
Ezt az első időkben nehéz lesz megállni a dúsgazdag tulajoknak, akik kifizetnek 29 790 000 forintot a kupés hibrid terepjáróért.
Elementáris erejével a hibrid X6 zöld maszkban is arra alkalmas leginkább, hogy a G 55 AMG-t leszámítva lesöpörjön mindenki mást az útról.