Boxer dízellel megspékelt Legacy járt már nálunk, akkor kombi változatot, most pedig a négyajtós kivitelt próbálgattuk. A formáról akkor sem tudtuk eldönteni, hogy tetszik-e, vagy inkább csúnyának tartjuk – és ez azóta sem változott – mindenesetre érdekes az autó eleje. Aztán az első pár nap után kezd elnézőbbé válni az ember – már nem rökönyödik meg a fényszóró formáján – ugyanis vezetni remek a dízel Subarut.
Rendmánia
Belsejét nyugodtan nevezhetjük letisztultnak. Hajszálnyit talán steril, olyan, mintha egy betegesen rendmániás ember tervezte volna az utolsó szegletéig. Minden szürke, fekete és ezüst színbe öltözött, a szemünk szinte felkiált, amikor meglátjuk a vészvillogó kapcsolójának fikarcnyi pirosát.
Ezzel együtt a legtöbb kapcsoló, gomb, mütyür a helyén van, használható méretű. Csomagtartója több emeletes és 486 liternyi cuccnak nyújt elegendő helyet. Mindezt több emeleten.
Ergonómia
A villanykézifék logikája, és az elhelyezése megszokást igényel. Elsőre nem biztos, hogy sikeresen kezeli a vezető, de nagy baj így sincs, alaposan kitáblázták a rendeltetésszerű használatot. Már ha valaki a két lehetőség végigjátszása helyett olvasgatásra adja a fejét. Az már zavaróbb, hogy baloldalra, a vezető térde mellé került. De hogy örüljünk is valaminek, az elektromos kézifék legalább magától megtartja az autót, ha emelkedőn kell elindulni.
A gyári galéria a képre kattintva nyílik meg:
Bútorozás
A kárpitok, műanyagok és a teljes belső kidolgozása hibátlan, sehol nem találni kellemetlen, spórolás-szagú megoldásokat. Ülései nagyok, vastagok, kényelmesek, a kárpitok, műanyagok is rendben vannak. Hely pedig van benne bőven. 190 centivel a második sorban is szép az élet, bár az alacsony üléspozíciónak van egy gyenge tankhajó gyomrában ücsörgős hangulata, amire a sötét belső is rájátszik valamicskét.
Fogyasztási verseny
A Subaru rendesen sokkolja a magáról megfeledkező vezetőt, rögtön kétféle fogyasztás-visszajelző műszer is szembesít az elégetett gázolajmennyiséggel. A műszerfal baloldalán mutatós műszer jelzi a pillanatnyi értéket, a szélvédő tövében pedig az átlagfogyasztásról tájékoztat egy kijelző.
Nem túl szavahihetően, de nem is hazudik arcpirítóan nagyot. Miközben a tesztút vége felé 5,8 literes értékkel simogatta a vezető takarékos egóját, addig a tankolásnál kiszámolt érték ennél valamivel több lett. A 7,1-literes főként országúton, autópályán elért eredmény még talán belefér a hibahatárba. Egy ekkora, összkerekes autótól pedig kifejezetten szép adat.
Biztonság: |
Az EuroNCAP tesztjein a Legacy, ha nem is igazán magabiztosan, de begyűjtötte a szinte már kötelező öt csillagot. A vezető- és utasoldali front-, valamint oldalsó test- és fejlégzsákokkal is felszerelt autó utastere ép maradt a frontális ütköztetésnél, de a tesztbábuk lábai komoly sérülésveszélyről árulkodtak. Míg az enyhébb, korlátos oldalirányú ütközésre maximális pontot kapott a Legacy, addig a durvább, oszlopos tesztnél a kívánatosnál jóval nagyobb erőhatás érte a bábu mellkasát. Az autó fejtámlái sem jeleskedtek az ostorcsapásos nyaksérülések megelőzésében. Ez így „csak” 79 százalékos eredmény, de az öt csillag jár érte. |
Motor
A műszaki unikumnak tekinthető boxerdízel előnyei között leginkább az alacsony súlypontot említhetnénk meg. Persze kérdéses, hogy egy négyajtós, teljesen polgári limuzinban ez mennyire fontos. Emellett a motor a sajátos hangjával együtt csendes, és bár nem tartozik a kategória legizmosabbjai közé, ereje mégis elegendő a dinamikus autózáshoz.
A motorhoz kapcsolt hatfokozatú manuális váltó igazi férfias darab, határozottan, rövid úton jár. Finomkodni nem érdemes vele, igényli a határozottabb kezelést. Cserébe pontos, gyors.
Kanyarba vele!
Futóműve ügyes, kellően határozottan tartja a kocsit, mégsem kapunk meg semmit a kerekek alatti rázós világból. Az összkerékhajtás és az alacsony súlypont miatt a kanyarokban érzi magát a legjobban az autó. Nálunk éppen akkor volt az autó, amikor az egész Dunántúlt befújta a hó, így a kanyarban száguldozás élvezetéről szomorúan ugyan, de le kellett mondani.
Maradt helyette a jégborda, több arasznyi hófúvás és 90 km/órás oldalszél. Ez sem volt rossz móka, kétkerekes autóval valószínűleg igen hamar elvéreztünk volna, hiszen a Subaru elektronikája is gyakran jelezte a műszerfalon, hogy alaposan megdolgozik az előrejutásunkért.
Összességében a dízel Subaru egy a konkurenseknél gyengébb dízellel, de igen kifinomult összkerék-hajtásával és nem túl magas indulóárával mégis megfontolandó választás azoknak, akik tágas, hófúvásban, jégen is használható ritka autóra vágynak.
Műszaki adatok -Subaru Legacy 2.0D Limuzin Active | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1998 |
Furat x löket (mm) | 86 X 86 |
Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110(150)/3600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 350/1800-2400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,3 |
Végsebesség (km/h) | 206 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 165 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4730/1780/1505 |
Tengelytáv (mm) | 2750 |
Csomagtér (liter) | 486 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1500/545 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 |
Gumiméret | 205/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 990 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt megtalálhatóak |
ÉRTÉKELÉS | |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|