Az első randinkat 2009 legszebbnek választott autójával az Európa légterét elborító vulkáni hamu miatt kellett lemondani, de a minap végül mégis összefutottunk Spanyolországban a Peugeot 2+2 üléses kis kupéjával, az RCZ-vel.
Két év
Igen gyorsan, két évvel a 2007-es frankfurti bemutató után máris szériaautóvá vált a Peugeot RCZ. A 308-as alapjaira épülő kiskocsi szinte mindent megörökölt, ami a tanulmányautót annyira dögössé tette. Maradt a dupla, buborékszerű dudor a tetőn, valamint a hátsó szélvédő bonyolult formája is, a csomagtartóra pedig kétállású, sebességtől függő szögben álló légterelő is került.
Orrában ugyan a tanulmányautó 218 lóerős motorjánál hajszálnyival gyengébb gépezet lapul, ezúttal „csupán” 200 lóerős csúcsteljesítménnyel, hátborzongató hanggal.
Videón az RCZ:
Takarékos száguldás
A 2011 tavaszától kapható 3008 hibrid kétliteres dízelmotorját kapja meg a hibrid RCZ is, amely 37 lóerős villanymotorral együtt mozgatja a kis kupét.
A közösen összehozott kétszáz lóerővel és az elöl 300, hátul 200 Nm-nyi nyomatékkal az autó valószínűleg semmit nem veszt majd sportos jellegéből, miközben száz kilométerenként csupán 3,7 liternyi benzint éget el, és 95g/km CO2-t ereget a légkörbe.
RCZ motorok, váltók: | |
A bemutató idején kapható változatok: | |
1,6 THP (156 LE) | 6 fokozatú manuális váltóval |
2,0 HDi (163 LE) | 6 fokozatú manuális váltóval |
Nyártól kapható változatok: | |
1,6 THP (156 LE) | 6 fokozatú automatikus váltóval |
1,6 THP (200 LE) | 6 fokozatú manuális váltóval |
Itthon mikortól?
Az Audi TT-re nagyon hasonlító autót Grazban gyártják, a Magna Steyr üzemében. Idén 12 ezer darabot szeretnének belőle eladni, jövőre, az első teljes évben 17 ezer eladott autó a cél. Magyarországon szeptembertől kapható majd az RCZ, értelemszerűen akkor már a teljes motorválasztékkal.
Arról, hogy mennyibe fog kerülni, még hiába kérdeztük az importőrt, mindössze annyi valószínű, hogy nagyjából húsz százalékkal az Audi TT alá lövik majd be a kocsit. De ez persze nem szentírás, őszig sok minden megváltozhat.
Biztonság
Elöl a dupla adaptív légzsák mellett két darab mellkas-medence légzsák és erőhatárolóval, övfeszítővel kiegészített biztonsági öv is vigyáz az utasokra. Az elektronika menetstabilizálóval, elektronikus fékerőelosztóval és vészfékasszisztenssel próbálja úton tartani a kocsit.
Gyalogosgázoláskor az alumínium motorháztetőt pirotechnikai töltet robbantja 55 milliméterrel magasabbra, így az áldozat nagyobb eséllyel ússza meg a balesetet komolyabb sérülés nélkül. Mivel a 308-as padlólemezére épült modellek sorra ötcsillagos eredménnyel végeztek a törésteszteken, a Peugeot szerint jó esély van arra, hogy az RCZ is hasonlóan szerepel majd.
S. O. S.
Ha pedig már megtörtént a baj, a Peugeot Connect SOS – előfizetési díj nélkül, korlátlan ideig áll az RCZ-tulajdonosok rendelkezésére – rendszerrel hívható a segítség, és 2010-re a hálózat már tíz európai országban működhet. A vészhívó rendszer 2003-as indulása óta eddig 3500-an látták már ennek gyakorlati hasznát.
A legélvezetesebb Peugeot
A spanyol tesztúton – két fokban, helyenként hózáporban – az egyelőre még a külföldi piacokon sem kapható 1,6 literes, 200 lóerős turbós benzinest, illetve a 163 lóerős dízel változatot próbálhattuk ki. Az erősebb benzinmotorral megtámogatott RCZ igen kiváltságos jószág. A bivalyerős motor mellé alapáron jár a Sport Pack, amely kisebb átmérőjű kormányt, rövidebb váltókart és speciális hangrendszert tartalmaz.
Utóbbit bátran nevezhetjük remek gyári hifinek, hiszen az utastérben szól igazán nagyot. Igaz, az előadót nem változtathatjuk kedvünkre, hiszen a muzsika a motortérből jön. Egész pontosan a turbó után épített rezonátorból, amely elképesztő üvöltéssel tölti meg az utasteret. És csak az utasteret, a gyalogosok biztosan nem fognak elátkozni miatta még késő éjjel sem.
Üvölts, bébi!
Okos megoldás, hogy a Sound System fantázianevű hangszer csak gázadásra szól nagyot, ha finoman tapossuk a pedált, megússzuk a halláskárosodást akár a hosszabb autópályás utazások alatt is.
A Sport Pack csomag a gyengébb benzineshez és a dízelhez is rendelhető, de aki a takarékosabb gázolajos üzemmód mellett dönt, annak értelemszerűen le kell mondania az extra motormuzsikáról.
Kis kormány a jó kormány
A Sport Pack legnagyobb áldása mégsem a hang, hanem a kisebb kormány és a rövid váltókar. A 200 lovas RCZ kormányzása, vezetése tényleg élvezet. A kormány pontos, határozott, érezni mindent, amit autózás közben kell, amit érdemes. A két volán közti különbség akkor lett igazán szembeötlő, amikor átültünk a dízelváltozat szinte malomkeréknyinek tűnő szerkezete mögé.
Bár a kezes, élményautó számba menő 200 lovas benzines után nem sok kedvünk volt másba ülni, de illett kipróbálnunk a dízelt is. Elsőre szentségtörésnek tűnik a dízelmotor ebbe a remek testbe, de az első kilométerek után ebbe se nagyon lehetett belekötni.
Hajszálnyit mintha nehezebb lenne az autó eleje, a váltó sem annyira fürge, valamint a kormányzás élvezete is elmarad az erősebb benzinesétől. A dízel egyetlen és legnagyobb hibája az, hogy a benzines túl jó lett.
Gyorsul, lassul, kanyarodik, és közben beleüvölti a fülünkbe, hogy mi vagyunk a legjobbak a világon. És az RCZ sofőrje ezt igazi pasi módjára el is hiszi.
Technikai adatok:
RCZ 2,0 HDi | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1997 cm3 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW [LE]/ford.) | 120 (163)/3750 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 340/2000-3000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,2 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 6,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
Vegyes (l/100 km) | 5,3 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 139 |
RCZ 1,6 THP | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1598 cm3 |
Hengerek/szelepek | 4/16 |
Max. teljesítmény (kW [LE]/ford.) | 147 (200)/5500-6800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 275/1700-4500 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,5 |
Végsebesség (km/h) | 237 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 9,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,6 |
Vegyes (l/100 km) | 6,9 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 159 |