Nem kell bele sok extra

Nagy kérdés, miért vegyünk Yetit Octavia helyett
Nemcsak esernyőre csukható babakocsi fér el a csomagtérben

Nemcsak esernyőre csukható babakocsi fér el a csomagtérben

Nemcsak esernyőre csukható babakocsi fér el a csomagtérben


Időnként hitvitába bonyolódunk arról a kérdésről, hogy egy gyengébb színvonalú autó sok extrával jobb-e, mint egy rendes kocsi szinte kopasz kivitelben? Többet ér-e az elektromos napfénytető a tisztességes futóműnél, a tolatóradar és az automata klíma az ergonomikus ülésnél és így tovább.

Többen, köztük én is, inkább egy kopasz, de ESP-s és rendesen megcsinált autóban kurblizom az ablakot, mintsem egy billegő vacakban, pocsék váltóval hűtsön a légkondi.

Hová bújt a Yeti?
Állítólag egy autóból legalább ezer darabot el kell adni ahhoz, hogy feltűnjön az utcaképben. Nálunk mindenesetre ez a harmadik tesztautó, de még soha nem jött szembe egyetlen Yeti sem, pedig hét hónapja piacon van. Lekértük hát a JATO Dynamicstól az idei forgalomba-helyezési adatokat, hogy csak mi nem látjuk a Yetit, vagy tényleg ilyen kevés van belőle. Néhány tucat fogyott belőle, de a szabadidő-autók között a Skoda szereplése nem kirívóan gyenge, Tiguanból vagy a kifutó Tucsonból és a Sportage-ből sem kelt el több. A Qashqai sikere egyértelmű, a nők által favorizált kompakt SUV kategóriát messze vezeti. Összehasonlításképp a Skoda Fabiából 225, Octaviából 825 kapott rendszámot itthon január 1-től április 30-ig.
Típus Idei darabszám
Honda CR-V 74 db
Hyundai Tucson+ix35  13+30 db
Kia Sportage 34 db
Nissan Qashqai 266 db
Skoda Yeti 49 db

A hazánkban 2010. január 1-től 2010. április végéig forgalomba helyezett darabszám. Forrás: JATO Dynamics

Butított kivitel

Csak elöl van hangszóró

Csak elöl van hangszóró

Csak elöl van hangszóró


Az Active alapfelszereltségű Skoda Yetiben nem drámai a helyzet, de a kényelmi extrák közül tényleg csak az van benne, ami nélkül 2010-ben pofátlanság volna 4,6 millióért árulni egy ekkora autót. Végre egy őszinte autó, amely nincs csurig extrázva, mint a legtöbb tesztautó!

A VW-konszern szorgos alapmodell-butítói kihagyták a belépőmodellből a fém kilincset és a kilincs hátoldalára ragasztott puha gumidarabot is, amely figyelmességtől Földes Attilával mindketten ellágyultunk a korábbi tesztekben.

Yeti: egy Skoda a családnak 47

Gyári képek a galériában

Ha erősen sietünk, akkor sem fogyaszt 8 liter felett

Ha erősen sietünk, akkor sem fogyaszt 8 liter felett

Ha erősen sietünk, akkor sem fogyaszt 8 liter felett


Ezt könnyen feldolgoztuk, a szegényházi kivitel egyetlen hátránya, hogy a hátsó ajtókban nincs hangszóró a sokat ígérő rácsok mögött. Ez akkor rossz, ha elöl nem szeretnénk tizenhetedszer is meghallgatni a Kalákát, ilyenkor jó volna a faderrel hátracsavarni a zenét a gyermekeknek.

Mire elég 1197 köbcenti?

A Yetinek nincs szüksége költséges extracsomagokra, hogy meggyőző legyen, még motorból sem kell feljebb lépni a legolcsóbbtól, mert az 1,2 TSI a Golf után jóval nagyobb testtel is meggyőző volt.

Jól törik a Yeti
A cseh kompakt SUV a frontális és az oldalirányú ütközéseken is szinte hibátlanul szerepelt, csak a szigorú, oszlopos teszten kapott a kelleténél nagyobb terhelést a bábu mellkasa. A Yeti kiválóan teljesített az eddig tesztelt autók túlnyomó többségénél gyenge eredményt hozó ostorcsapásos sérülés megakadályozásában, a fejtámla jó minősítést kapott. A felnőttutas-biztonságra összesítve 92 százalékot kapott az autó, részletek a törésteszt-rovatban.
Škoda Yeti
Felnőttutas-biztonság 92%
Gyermekutas-biztonság 78%
Gyalogosvédelem 46%
Biztonsági segédeszközök 71%
Összeredmény * * * * *

Nincs vége a cikknek, lapozzanak merészen!


Elinduláskor kell neki egy kis fordulat, különben rajtaütésszerűen lefullad, de az 1500-tól megérkező 175 newtonméterrel fürgén húz. Hegyre fel halványabb az erő, de az Alföldön nem vágynánk drágább motorra. A puhán járó váltóval mindig akad egy a hat fokozatból, amiben él a finoman járó motor.

Nézz körül odabent!


A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)

Kényelmes, tágas és praktikus a szögletes autó

Kényelmes, tágas és praktikus a szögletes autó

Kényelmes, tágas és praktikus a szögletes autó


Sok bajunk volt viszont az apró külső tükrökkel, nehéz őket úgy beállítani, hogy érjenek valamit. Városban a vastag első tetőoszlop is zavart.

Nem vagyunk befalazva

Máskülönben a szögletes Yeti üdítő kivétel a mai autók között, mert nincs a nyakunkig felhúzva az övvonal, mint például az ix35-ben, így a nagy ablakokon a gyermekek jól kilátnak hátul. A dobozforma miatt parkolni is könnyű.

Kicsi, turbós, benzines
A VW-konszern ezerkettes négyhengerese hengerenként kétszelepes, itt nem a szelepszám, hanem a feltöltés a lényeg. A turbó maximum 0,9 bar nyomással tölti a hengereket, a töltőlevegő köztes hűtésen megy keresztül, a fogyasztást közvetlen befecskendezés mérsékeli.

A nagy nyomással befecskendezett benzin hűti az égésteret, ezért a feltöltés ellenére 10,0:1-re emelhető a kompresszióviszony, ami jót tesz a fogyasztásnak és az erőnlétnek. A lánchajtású vezérműtengely révén nem kell pár év múlva szép summáért vezérműszíjat meg feszítőgörgőket cseréltetni, és a lánc nem hajlamos elszakadni sem.

Csendes és takarékos

Ügyes a tologatható és több részletben kivehető hátsó ülés

Ügyes a tologatható és több részletben kivehető hátsó ülés

Ügyes a tologatható és több részletben kivehető hátsó ülés


Kényelmes futóműve, jó ülései, alacsony zajszintje és tágassága miatt a Yetivel gond nélkül utazhatunk sok száz kilométert.

Jó rugózási komfortjához és magasságához képest a Skoda SUV úttartása is tisztességes, pont úgy viselkedik; mint egy eltalált kompakt autó.

A TSI Yeti kevés benzinnel beéri. 160-nal száguldva – persze német autópályán – csupán 8 liter fogyott, a rossz légellenállás dacára.

Alternatívák
Listaár, forint
Kia Soul 1,6 LX (128 LE) 4 049 000
Nissan Qashqai 1,6 Visia (114 LE) 4 990 000
Skoda Octavia Clever 1,2 TSI (105 LE) 4 393 500
Skoda Yeti 1,2 TSI Active (105 LE) 4 598 500

Nagy kérdés, miért vegyünk Yetit Octavia helyett

Nagy kérdés, miért vegyünk Yetit Octavia helyett

Nagy kérdés, miért vegyünk Yetit Octavia helyett


Városban 7,6 litert mértünk, országúton, ha nem siet a család, 6-6,5 liter simán elég. Érdemes követni a váltásra figyelmeztető nyilakat, időben szól, ha jó lesz kapcsolni, de nem utasít minden pillanatban.

Miért ne Octaviát?

Az idei fórumtalálkozón többen is felvetették, mennyivel jobb vétel ugyanezzel a motorral a tágasabb, jobban felszerelt és takarékosabb Octavia Clever 4,4 millió forintért. Észérveik előtt kapitulálnom kellett, de hátrányai ellenére jobban vágyom a vagány és eredeti Yetire, mint a praktikusabb, de ezerszám futó Octaviára.

Műszaki adatok -Skoda Yeti 1,2 TSI Active
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1197
Furat x löket (mm) 71,0 X 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 77(105)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 175/1500-3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,8
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,9
Vegyes (l/100 km) 6,6
CO2 kibocsátás (g/km) 154
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4223/1793/1691
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 405-510/1580-1760
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1345/545
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 215/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 598 500
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt!
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Hetyke árat szabott a Skoda a Yetinek, de sokat kapunk cserébe: egy rövid, de tágas, takarékos, kulturált és vidám családi autót.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Mellette – Ellene
  • Jól áttekinthető dobozforma
  • Csekély fogyasztású motor
  • Élvezhető menetteljesítmények
  • Tágas, variálható belső tér
  • Kényelmes, stabil futómű
  • Jó biztonsági felszereltség
  • Kis tükrök, vastag A-oszlop
  • Közepes vételár
  • Hiányzó hátsó hangszórók