Nem kell bele sok extra
Időnként hitvitába bonyolódunk arról a kérdésről, hogy egy gyengébb színvonalú autó sok extrával jobb-e, mint egy rendes kocsi szinte kopasz kivitelben? Többet ér-e az elektromos napfénytető a tisztességes futóműnél, a tolatóradar és az automata klíma az ergonomikus ülésnél és így tovább.
Többen, köztük én is, inkább egy kopasz, de ESP-s és rendesen megcsinált autóban kurblizom az ablakot, mintsem egy billegő vacakban, pocsék váltóval hűtsön a légkondi.
Hová bújt a Yeti? |
Állítólag egy autóból legalább ezer darabot el kell adni ahhoz, hogy feltűnjön az utcaképben. Nálunk mindenesetre ez a harmadik tesztautó, de még soha nem jött szembe egyetlen Yeti sem, pedig hét hónapja piacon van. Lekértük hát a JATO Dynamicstól az idei forgalomba-helyezési adatokat, hogy csak mi nem látjuk a Yetit, vagy tényleg ilyen kevés van belőle. Néhány tucat fogyott belőle, de a szabadidő-autók között a Skoda szereplése nem kirívóan gyenge, Tiguanból vagy a kifutó Tucsonból és a Sportage-ből sem kelt el több. A Qashqai sikere egyértelmű, a nők által favorizált kompakt SUV kategóriát messze vezeti. Összehasonlításképp a Skoda Fabiából 225, Octaviából 825 kapott rendszámot itthon január 1-től április 30-ig. |
Típus | Idei darabszám | |
Honda CR-V | 74 db | |
Hyundai Tucson+ix35 | 13+30 db | |
Kia Sportage | 34 db | |
Nissan Qashqai | 266 db | |
Skoda Yeti | 49 db |
A hazánkban 2010. január 1-től 2010. április végéig forgalomba helyezett darabszám. Forrás: JATO Dynamics
Butított kivitel
Az Active alapfelszereltségű Skoda Yetiben nem drámai a helyzet, de a kényelmi extrák közül tényleg csak az van benne, ami nélkül 2010-ben pofátlanság volna 4,6 millióért árulni egy ekkora autót. Végre egy őszinte autó, amely nincs csurig extrázva, mint a legtöbb tesztautó!
A VW-konszern szorgos alapmodell-butítói kihagyták a belépőmodellből a fém kilincset és a kilincs hátoldalára ragasztott puha gumidarabot is, amely figyelmességtől Földes Attilával mindketten ellágyultunk a korábbi tesztekben.
Ezt könnyen feldolgoztuk, a szegényházi kivitel egyetlen hátránya, hogy a hátsó ajtókban nincs hangszóró a sokat ígérő rácsok mögött. Ez akkor rossz, ha elöl nem szeretnénk tizenhetedszer is meghallgatni a Kalákát, ilyenkor jó volna a faderrel hátracsavarni a zenét a gyermekeknek.
Mire elég 1197 köbcenti?
A Yetinek nincs szüksége költséges extracsomagokra, hogy meggyőző legyen, még motorból sem kell feljebb lépni a legolcsóbbtól, mert az 1,2 TSI a Golf után jóval nagyobb testtel is meggyőző volt.
Jól törik a Yeti |
A cseh kompakt SUV a frontális és az oldalirányú ütközéseken is szinte hibátlanul szerepelt, csak a szigorú, oszlopos teszten kapott a kelleténél nagyobb terhelést a bábu mellkasa. A Yeti kiválóan teljesített az eddig tesztelt autók túlnyomó többségénél gyenge eredményt hozó ostorcsapásos sérülés megakadályozásában, a fejtámla jó minősítést kapott. A felnőttutas-biztonságra összesítve 92 százalékot kapott az autó, részletek a törésteszt-rovatban. |
Škoda Yeti | |
Felnőttutas-biztonság | 92% |
Gyermekutas-biztonság | 78% |
Gyalogosvédelem | 46% |
Biztonsági segédeszközök | 71% |
Összeredmény | * * * * * |
Nincs vége a cikknek, lapozzanak merészen!
Elinduláskor kell neki egy kis fordulat, különben rajtaütésszerűen lefullad, de az 1500-tól megérkező 175 newtonméterrel fürgén húz. Hegyre fel halványabb az erő, de az Alföldön nem vágynánk drágább motorra. A puhán járó váltóval mindig akad egy a hat fokozatból, amiben él a finoman járó motor.
Nézz körül odabent!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd a scrollt vagy a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Sok bajunk volt viszont az apró külső tükrökkel, nehéz őket úgy beállítani, hogy érjenek valamit. Városban a vastag első tetőoszlop is zavart.
Nem vagyunk befalazva
Máskülönben a szögletes Yeti üdítő kivétel a mai autók között, mert nincs a nyakunkig felhúzva az övvonal, mint például az ix35-ben, így a nagy ablakokon a gyermekek jól kilátnak hátul. A dobozforma miatt parkolni is könnyű.
Kicsi, turbós, benzines |
A VW-konszern ezerkettes négyhengerese hengerenként kétszelepes, itt nem a szelepszám, hanem a feltöltés a lényeg. A turbó maximum 0,9 bar nyomással tölti a hengereket, a töltőlevegő köztes hűtésen megy keresztül, a fogyasztást közvetlen befecskendezés mérsékeli.
A nagy nyomással befecskendezett benzin hűti az égésteret, ezért a feltöltés ellenére 10,0:1-re emelhető a kompresszióviszony, ami jót tesz a fogyasztásnak és az erőnlétnek. A lánchajtású vezérműtengely révén nem kell pár év múlva szép summáért vezérműszíjat meg feszítőgörgőket cseréltetni, és a lánc nem hajlamos elszakadni sem. |
Csendes és takarékos
Kényelmes futóműve, jó ülései, alacsony zajszintje és tágassága miatt a Yetivel gond nélkül utazhatunk sok száz kilométert.
Jó rugózási komfortjához és magasságához képest a Skoda SUV úttartása is tisztességes, pont úgy viselkedik; mint egy eltalált kompakt autó.
A TSI Yeti kevés benzinnel beéri. 160-nal száguldva – persze német autópályán – csupán 8 liter fogyott, a rossz légellenállás dacára.
Alternatívák |
Listaár, forint |
|
Kia Soul 1,6 LX (128 LE) | 4 049 000 | |
Nissan Qashqai 1,6 Visia (114 LE) | 4 990 000 | |
Skoda Octavia Clever 1,2 TSI (105 LE) | 4 393 500 | |
Skoda Yeti 1,2 TSI Active (105 LE) | 4 598 500 |
Városban 7,6 litert mértünk, országúton, ha nem siet a család, 6-6,5 liter simán elég. Érdemes követni a váltásra figyelmeztető nyilakat, időben szól, ha jó lesz kapcsolni, de nem utasít minden pillanatban.
Miért ne Octaviát?
Az idei fórumtalálkozón többen is felvetették, mennyivel jobb vétel ugyanezzel a motorral a tágasabb, jobban felszerelt és takarékosabb Octavia Clever 4,4 millió forintért. Észérveik előtt kapitulálnom kellett, de hátrányai ellenére jobban vágyom a vagány és eredeti Yetire, mint a praktikusabb, de ezerszám futó Octaviára.
Műszaki adatok -Skoda Yeti 1,2 TSI Active | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1197 |
Furat x löket (mm) | 71,0 X 75,6 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77(105)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 175/1500-3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,8 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,9 |
Vegyes (l/100 km) | 6,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 154 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4223/1793/1691 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 405-510/1580-1760 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1345/545 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 598 500 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt! |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Hetyke árat szabott a Skoda a Yetinek, de sokat kapunk cserébe: egy rövid, de tágas, takarékos, kulturált és vidám családi autót. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|