Dióhéjban
Az autó ránézésre női tulajdonost feltételez, és ehhez még a virágok és a pillangók sem kellenek, így gyúrós tarkóharcosoknak nem áll jól. Kellőképpen jellegtelen, de mégis aranyos, sőt, sokkal nagyobb, mint amekkorának kívülről tűnik. Látszik rajta, hogy nem V8 hajtja, de attól le is szakadna talán a tükör.
Városi autónak tökéletes, sőt, egy-két kiruccanás is belefér a Balatonra. Van hely benne a bevásárláshoz, és a gyerekek edzőcuccainak. Ennyi pénzből viszont már autó formájú autót is lehet venni, de aki kedveli a magas, rohangálós, drága kocsikat, és azt, hogy viszonylag könnyebb vele parkolni, hajrá!
Nem szeretett
Problémáink már az első piros lámpánál elkezdődtek. Ez az autó úgy fullad le mindenféle beavatkozás nélkül, hogy észre sem veszed. Egyszerűen csak indulnál a zöldre, és semmi. Akkor tűnik fel, hogy mintha picit elhalványult volna a műszerfal-világítás.
Nem tagadom, gyorsan újra indul a csinos START gombbal, de elég az a három másodperc is, amit megsemmisülten töltesz egy pillangós autóban a kereszteződés közepén. Ebből is látszik, illetve hallatszik, hogy alapjáraton kellemesen halk a motor. Viszont autópályán már alig hallod a telefont a kihangosítóban.
Körforgalom-ellenes oszlop
A legszembetűnőbb zavaró tényező a bal oldali A-oszlop. Gyakorlatilag egy teljes körforgalmat képes kitakarni, így elég sűrűn kényszerít tornamutatványokra. Ahol viszont nem kell erőlködni, azok a rekeszek. Egyszerűen mindennek van helye! Bárhova nyúlsz, biztosan találsz valamit a lyukakban, mert azonnal tele lehet pakolni azokat. A telefon nem zuhan ki a kanyarban, a kistáska is prímán beszorul a könyöklő alá.
És ha már itt tartunk, ez a könyöklő dolog nincs kitalálva. Egyszerűen zavaró helyen van. Váltani nem lehet tőle, sem alatta, sem felette nem lehet kényelmesen átnyúlni, így azt én többnyire felhajtva tároltam.
Folyamatos figyelemelterelés
A Venga tükrei óriásiak, bár a középső visszapillantó magasan és messzire van az én 173 centimhez. A kulcs ugyan nem szükséges az indításhoz, sőt, a kilincs melletti gombbal is nyitható, zárható az autó.
A műszerfalon a legfontosabb (sebesség, fordulatszám) információkon kívül nem sok mindent láthatunk, a kimaradó számok a középső panelre kerültek. Itt viszont javasolja az autó, hogy váltsak fel egy vagy két sebességet, mert ez most nem jó neki, legtöbbször 5-öst kíván. Bájos, főleg azért, mert szépen váltani nekem nem sikerült. Folyamatosan rángatott, vagy egyszerűen csöndben meghalt, lefulladt alattam.
Nincs vége a cikknek! Lapozzanak, és jön Sári kalandja az elgázolt őzzel
Kamionos pitty
A fogyasztásra, a megtett utakra, a hátralévőkre és egyéb hasznos dolgokra vonatkozó információk középre kerültek, a fő monitor fölé, egy keskeny sávra. Így, bár navigáció közben is látunk mindent, de nem hiszem, hogy biztonságos folyamatosan középre pillantgatni. Főleg, hogy itt lehet váltani is a funkciók között, így ez valószínűleg kétemberes dolog.
A középső érintőképernyő meglepően érzékeny, de az iPhone-on nevelkedett nemzedéknek kell pár perc, mire rájön a kezelésre. A navigáció pontos és gyors, a térkép részletes. A hátramenet gombja a Commodore 64-es időkre emlékeztet, a joystick tüzelő gombja volt hasonló.
Tolatáskor megjelenik a tolatókamera képe, biztonságos, remekül látszik rajta minden, sőt, idegesítő kamionos pittyegéssel is jelzi, ha túl közel mentél egy tereptárgyhoz.
Az 1,4-es dízel meglepően jól bírja a belső sávot az autópályán, bár az elméleti 4,8 l/100 km-es fogyasztást én 6 literre emeltem. Az autó jól gyorsul, a díszítő oldalsó pillangók ellenére tekintélyt parancsol az utakon.
Venga : Őz – 1:0
A ködlámpát nem tudtam letesztelni, egyrészt a nem bekövetkező köd miatt, másrészt pedig azért, mert a második napon benézett rajta egy őzike. Így már arról is be tudok számolni, hogy az úttartása kiváló, hirtelen kormányrángatásra sem jelentkezik a mindjárt felborulunk-para. A fékpróba is megvolt, de az őz visszanézett, így a Venga jobb elejét kicsit átrendeztem. A hűtőrács és az ablaktörlő tartálya rogyott meg egy kicsit, és a már említett ködlámpa.
Lejtőből 5-ös!
Kedvenc funkcióm a Vengában, hogy abszolút városra tervezték. A Hegyalján állva és araszolva nem kell ám a kézifékkel ökörködni, vagy görcsbe szorult lábbal a fékkel és a kuplunggal trükközni.
Pár másodpercre saját maga is megtartja a kocsit, így méltóságteljesen el tudsz indulni a kocsisorban, és sem az előtted, sem a mögötted lévőkre nem hozod rá a koccanó-frászt.
A csomagtartó kisebb, mint amekkorának kívülről látszik, viszont még akkor is lecsukható az ajtaja, ha már azt gondolod, hogy a batyu fele kilóg.
Az ülések elöl-hátul kényelmesek, akár hosszú távra is. A tetőablak egy gombnyomásra nyílik, csukódni viszont csak kettőre, így vigyáz a kint maradt kezekre és fejekre.
Zongoristák előnyben
A bajuszkapcsolók messzire vannak egy közepes ujjhosszal megáldott embernek, első és második fogásra is kényelmetlenek. Az index viszont pöccintésre is hármat jelez, így konfliktushelyzetben esélytelen azt állítani, hogy nem látszott az az egy villanás.
Az ablaktörlőt is lehet pöcögtetni, és bár nincs beszerelve esőérzékelő, valahogyan a gyári beállításokat úgy eltalálták, hogy mindig annyit töröl, amennyire esik az eső. Az ablakmosó sugara ijesztően erős, a nyitva hagyott tetőablakon simán elárasztja a hátul ülőket az illatos folyadék.
A kormány közepét nyomva viszont egy furcsa dologra lettem figyelmes. A dudának határozottan beteg gyerek hangja van. Ezen még dolgozhattak volna.
A középső részen a monitor képeit váltogatva állítható be a rádió is. Annak ellenére, hogy folyamatosan mutatja az elérhető állomásokat, egy retró kinézetű skálán is tekergethetünk úgy, mint régen. Ehhez hasonlóan alakították ki a fűtést is.
Annak ellenére, hogy manuálisnak néz ki, a klíma automata, de a kívánt hőfok nem nyomogatással, hanem a gomb tekergetésével állítható el. (Csendben megjegyzem, hogy 10 Celsius-foknál, 22 fokos belsőre állítva is folyamatosan hideget fújt. Így az alap maradt mindig 25 fok.)
SET vagy nem SET
A rádió alatt egy AUX és egy iPod csatlakozó is van, így külső tárolókról is lehet tolni a muzsikát. Az iPhone-t nem szereti, finoman jelzi, hogy a két almás termék nem ugyanaz.
A telefont viszont bluetoothon keresztül lehet csatlakoztatni a kihangosítóhoz, ami azonnal szinkronizálja a telefonkönyvet és a legfontosabb információk (térerő, aksi töltöttsége) is látszik a monitoron és a felette lévő kijelző csíkon is.
Beszélgetést a kormányon lévő gombbal is lehet kezdeményezni, sőt, itt található a hangvezérlést indító gomb is. A tempomatot is itt lehet beállítani, de erre vonatkozó kutatásaim rendre kudarcot vallottak.
Egyszerűen a SET-re nem szettelt az autó, így maradt a comberősítés. Természetesen, miután visszaadtam, Rácz Tamás kolléga meglepődve hívott, hogy neki minden gond nélkül működik ez a funkció.
A teszt végére rá kellett jönnöm, hogy hiába tetszik nekem egy autó, ha én nem tetszem neki, csinálhatok bármit. A Venga nem szeretett engem. Én viszont szerettem. Megéri az árát, az 1.4-es CRDi alapára 4 399 000 Ft, természetesen alacsonyabb felszereltséggel. De egy ekkora autóba talán vétek is ez a sok extra.