Ingolstadtból Martorellbe
Szinte el is felejtettük, hogy a hasonló fizimiskájú A4 Avant a 2001-es Genfi Autószalon újdonsága volt.
Az Exeo ST alapjaiban egy Audi, az Ingolstadtból átszállított gépsoron alacsony, sportos, szép vonalú kombi készül Barcelona közelében.
Nagyjából 70 százaléknyi alkatrész közös az előző A4-gyel, azért nem több, mert a dízelmotor abban még nem közös nyomócsöves volt.
A modernizáció során a donor orrát ibizásra szabták a SEAT formatervezői, a farát viszont nem sikerült feldobni az ormótlan hátsó lámpával.
Szűk, de elegáns
Külsejéhez hasonlóan belül sem ráncosodott meg a design. A tesztautó világos bőrkárpitja feláras és érzékeny is, de a bézsszínű tetőkárpittal együtt a belső tér elegáns és barátságos.
Az Exeo az előző A4 bajait is örökölte, konkrétan a jobb térdet nagyon kellemetlenül nyomó élt a váltó mellett. Nem tetszett az Aux-csatlakozó sem, amely pont semmit nem ér egy USB bemenethez képest, ha a kedvenc talpalávalót pendrive-on vinnénk magunkkal.
Máig kitart az A4 kiváló minőségérzete, az Exeo egy tömbből faragott, tartós autónak mutatja magát. Bárhová nyúlunk, finoman fordul, precízen kattan az összes tekerentyű, kar, kapcsoló, a világos belső térben.
A kétliteres Exeo ST TDI és konkurensei |
Ár |
|
Alfa 159 Sportwagon Progression 1,9 JTDm 16V (150 LE) | 8 405 000 Ft | |
BMW 318d Touring (143 LE) | 9 407 000 Ft | |
Mazda6 Sportkombi CD 129 TE (129 LE) | 7 699 900 Ft* | |
Opel Insignia Sports Tourer Edition 2,0 CDTI (130 LE) | 7 830 000 Ft | |
SEAT Exeo ST Style 2,0 CR TDI (143 LE) | 7 655 500 Ft | |
Toyota Avensis Wagon Sol 2,0 D-4D 125 (126 LE) | 7 515 000 Ft |
*A megadott listaárból a Mazda most egymillió forintot elenged
Hangos és erős dízel
Az előkelő belső tértől könnyű emelkedett hangulatba kerülni, amibe belerondít a dízelmotor. Pedig ez nem is a zajosságáról híres PD TDI, hanem a modernebb, közös nyomócsöves konstrukció, de zajszigetelése lehetne jobb.
170 lóerős is van a TDI-ből, de 320 Nm-rel a tesztelt 143 lóerős változat is épp elég erős.
A turbódízel a hatásszünet után hamar feléled, nyomatékára lehet támaszkodni könnyed előzésekkel. Azt tudja, amit a többi kétezres dízelben is szeretünk.
Még nincs vége a cikknek, a túloldalon jönnek az előnyök és a hátrányok, a mért fogyasztással együtt
Budapesten dombra fel-hegyről le hullámvasutazva 7,5 litert mértünk, autópályán és országúton normális tempóval 6-6,5 liter elég, az étvágy tehát közepes.
Nagy zene, kis hely
Utazni kellemes az Exeóval. Zajszigetelésben vannak jobbak a középkategóriában, de hangosnak nem hangos.
Értékeltük a kényelmes üléseket és kitűnően beállítható üléshelyzetet, a szépen szóló, extraként mért, tíz hangszórós Bose hangrendszerrel jól telik az utazással töltött idő.
Még hátul is, bár ránézésre a lábtér riasztóan csekély. Magas sofőr mögé tényleg nehéz beszállni, de hátul elvackolódva nincs annyira rossz dolguk az utasoknak, persze a kategóriatársak jócskán elhúztak.
Egy Mazda6, egy Avensis, egy Mondeo, pláne a Superb Combi térkínálata és kényelme egészen más. Az Exeo szűkebb, mint egy kompakt kombi, 442 literes csomagtere is ibolyaszerény a középkategóriában.
Alig öregszik
Vezethetőségben és a kormányzás precizitásában jó a SEAT, bár hasonló agilitást jóval terebélyesebb kombik is nyújtanak.
A kormányerők eltaláltak, az elöl négylengőkaros, hátul is többlengőkaros, független felfüggesztéssel egészséges kanyarsebességet érhetünk el. Vezetés közben egyedül a hosszú váltóutak okoznak csalódást.
Az Exeo több nyugati piacon, így Ausztriában vagy Nagy-Britanniában is jutányos árú autó. Mifelénk nem érezni az Audinál kiszolgált technika előnyét, hiába termelte ki a gépsor az árát az A4 sikerével.
Miért nem jutányosabb?
7,7 millió forinttal a 143 lóerős dízel ST Style ára semmivel nem kedvezőbb, mint a korszerűbb és jóval nagyobb konkurenseké. Az Exeo a prémiumtermékkel szemben nem elég friss, középvezetői családi autónak szűk és drága.
Elvben a korábbi Audi életben tartása praktikus megoldás, így a SEAT gyorsan és különösebb fejlesztési költség nélkül és nívós autóval léphetett be a középkategóriába. A konstrukció korához azonban az autó árának is igazodnia illene, ami az Exeo ST-ből hiányzik.
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Belül kicsi, kívülről elegáns az Exeo. Az előző A4-ből kihozott modell ma sem elavult, kedvezőbb áron érdekes színfolt lehetne a cégautók között. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|