Sokáig nem tudtam eldönteni, hogy tetszik-e az új Ötös BMW. Amikor az első példány járt nálunk, csak egy felpuffasztott, kigömbölyödött ötöst láttam benne a hetes méreteivel, zavart, hogy az előd szögletes formája így megszelídült. Aztán pár hét múlva megérkezett az 530d, és szinte az elejétől kezdve imádtam.
Formára továbbra is szokatlan egy picit, mert most olyat léptek a BMW-nél, amire egyáltalán nem számítottam. A klasszikus és mindig elegáns Mercedes E-osztály és a sportosan elegáns Audi A6 mellett a BMW a dinamikusabb vonalat képviselte külsőben és belsőben egyaránt. Ennek most vége, a BMW látványosan az Audit kezdte másolni stílusában. Alkottak egy gyönyörű, elegáns formát, amely szinte mindenkinek tetszik. Olyanoknak is, akik eddig túl szögletesnek, túl egyszerűnek, vagy túl puritánnak tartották a márkát.
Ennek a következménye, hogy az új Ötös a külső mellett belül is minden részletében eggyel nagyobb testvérére, a jóval elegantosabb hetesre hajaz (egyébként műszakilag is arra épül). Lágyabb vonalai nagyobbnak éreztetik az autót, mint az valójában, de a mívesebben kidolgozott belső is arra utal, hogy a legnagyobb BMW-ben ülünk.
Akik máris odakaptuk a szívükhöz, és a menetdinamikát siratják, nyugodjanak meg. Jelentjük, az Ötös továbbra is a legdinamikusabb példány maradt a csillagos és a karikás autók között. Még, ha a korábbinál puhányabb is lett valamivel. Erről később.
Faroló Audi
Míg egy Mercedes csak autópályán ingerel száguldásra – vagy inkább tempós utazásra – egy Audival már szívesen előzgetek az országúton is. Egy BMW-ben ülve viszont minden vastagabb kereszteződésben csapatnék, ha megtehetném. Nagyjából ez a különbség a márkák között, és ebből az érzésből most is jókora adag jut a vezetőnek. Az oka?
Az köztudott, hogy kevés jobb motor létezik az iparban, mint a BMW sorhatosai, benzines vagy dízel – egyre megy. A most 245 lóerős 530d 520 newtonmétert passzíroz ki magából. Tetemes teljesítmény, nyomaték, bőven elegendő adag jut mindegyikből, sőt; a számok meghaladják a konkurensek értékeit is. Amiben viszont pótolnivalója volt a BMW-nek: egy kiváló automata váltó. Jó már volt nekik, de ez az új nyolcsebességes váltó, hát nagyon valószínű, hogy a legjobb automata jelenleg a piacon.
A szintén nyolcfokozatú Lexus váltójával ellentétben a BMW villámgyorsan, sokszor észrevétlenül kapcsol, érzésre majdnem mindig ideális tartományban forgatja a motort, szinte azonnal reagál a gázadásra. És ami nagyon fontos, egy pillanatra sem éreztük úgy, hogy feleslegesen sok lenne a fokozat. Lehet, hogy a marketingesek találták ki, de a kivitelezés parádés, gyakorlatilag egy duplakuplungos váltóval vetekszik érzésre.
További előnye, hogy a műszaki adatlap szerint az automata szerényebb fogyasztással is beéri, mint az alap hatsebességes kézi váltós verzió. Kell ennél több? Szerintünk nem, a 685 ezres felár minden egyes forintját megérné nekünk a szerkezet, ha Ötös BMW-ben gondolkoznánk.
Nálunk egyébként 10 litert fogyasztott városban a dízelmotor, de csöppet sem a spórolásra hajtottunk. A gyári 7,7 literes érték kicsit hihetetlennek tűnik, de egyszer talán ennek is utánajárunk.
EuroNCAP – még nincs eredmény |
Sokan emlékeznek az előző ötös szomorú töréstesztjére, amikor még a négyesért is javítani kellett az autón. Ez a baki nagy valószínűséggel elkerülhető az új BMW-vel, mivel a gyár felhagyott az alumínium orr-résszel, és helyette full acélkasztnit vetett be. (azért nem veszik ki az alumínium az ötösből, az ajtók, az első sárvédő és a motorházfedél is alumíniumból készül – ahogyan Szörényi András kolléga megtudta anno a bemutatón)
A gyalogosakat egy gázoláskor felemelkedő motorházetető fogadja szeretettel, de inkább fukarkodjunk csak azzal a vendégszeretettel. Hivatalos eredmény még nincs, feltehetőleg nem kell rá sokat várnunk. |
Gyors reagálású erők
Az 535i-ben is feltűnt a már-már túl hirtelen reagáló gáz-és fékpedál, és a dízelben most ugyanez volt a helyzet. Volt, akit zavart, de rövid használat után csöppet sem megszokhatatlan a dolog. Eleinte most is nekifeszültünk az övnek fékezésnél, és elszédültünk a szinte indulástól rendelkezésre álló hatalmas nyomatéktól.
Utóbbival egyébként annyira elégedettek voltunk, hogy többen úgy gondoltuk: egy szemernyi lóerő vagy newtonméter sem hiányzik az 530d-ből. Ilyen összhang és erő mellett a dupla turbó felesleges pazarlás volna, nem beszélve egy benzintemető V8-asról.
Punnyadtabb vagy sem?
Ami a sportosságot illeti, nehéz megmondani, mennyit változott az új ötös. A pár centis méretnövekedés nem jelentős, de az alumínium mellőzése sem eredményezett komoly elhízást. Felszereltségtől függően 50-120 kiló a túlsúly az elődhöz képest. Ezt ellensúlyozandó egy ügyesebb első futómű került az orr alá, és az erősebb motor, valamint az új váltó miatt még dinamikájában is képes volt javulni az autó.
Valószínűleg csak a példás hangszigetelésnek, a komfortosabb, kidolgozottabb belsőnek a hozadéka, hogy parányit mégis csökkent az ösztönös gázadásra való kényszerünk a mostani Ötösben. A lehetőség pedig továbbra is adott száguldásra, és ha úgy érezzük, hogy az alapbeállítás sok oldaldőlést enged a karosszériának, nyugodtan állítsuk sportosabbra a futóművet, a gomb ott van váltó mellett.
A fő konkurensek | Listaárak |
Mercedes-Benz E 350 CDI BlueEFFICIENCY 231 LE | 14 666 000 |
Audi 239 LE | 15 877 250 |
Lexus GS450H 296 LE | 15 400 000 |
BMW 530d 245 LE | 14 990 000 |
Sok extra nélkül is drága
A 535i után azt gondoltuk, mostani tesztautónkat olcsóbban magunkévá tehetnénk, de a több mint 7 millió forint ára extra eléggé meglepő volt. A BMW szinte alapdolgokért is pénzt kér, így hibába nélkülöztük az adaptív tempomatot, a parkolósegédet, az éjjellátó berendezést, vagy a holttérfigyelőt, tesztautónk így is több mint 22 millió forintot ért. Ettől eltekintve nem sok bajunk lehet az új Ötössel.
Műszaki adatok a következő oldalon, tessék lapozni!
Műszaki adatok – BMW 530d | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2993 |
Furat x löket (mm) | 90,0 X 84,0 |
Hengerek / szelepek száma | S6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 180(245)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 540/1750-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,3 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,2 |
Vegyes (l/100 km) | 6,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 160 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4899/1860/1464 |
Tengelytáv (mm) | 2968 |
Csomagtér (liter) | 520 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1790/540 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/55 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 14 990 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | 22 353 300 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nagyobb, kényelmesebb, elegánsabb, mint az elődje. Kevésbé sportos, de nagyon gyors és tökéletesen harmonikus autó. |
Pontszám (max. 10) | 8,75 pont |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|