Szakadó esőben, több méter széles vízátfolyásokon át, nyúlgát-építő visegrádiak és vízzel telt kátyúknál őrködő narancssárga közutasok mellett közelítettem meg a Honda CR-Z magyarországi bemutatójának helyszínét.
Ideális idő autóbemutatóra, különösen ha sportos modellről van szó. Ilyen időben jól ki lehet tapasztalni egy autó képességeit. De ráadásul még sok időnk se volt rá.
A Visegrád feletti étterem parkolójában három kipróbálható autó várta a kéttucatnyi, fényképezőgéppel, kamerával felszerelt, a húszperces tesztmenetet természetesen kivétel nélkül túllépő újdondászokat – túl sok első kézből származó információval nem szolgálhatok a Honda legújabb hibridjéről.
De egy kicsit még azt is visszatartom, nézzünk előbb egy kis nosztalgiát: honnan is ered ez a kicsi, haragos Honda!
A CR-Z elődje: Honda CRX |
A Honda 1984 és 1991 között gyártotta azt az autót, ami a CR-Z elődjének tekinthető. A CRX nevű kis kupé a Civic legsportosabb változata volt. Icipici, nagyon könnyű kupé, fénykorában 150 lóerős VTEC (változó szelepvezérléses) motorral: nem hiába volt gúnyneve a „Száguldó Koporsó”. És tényleg feketében nézett ki a legjobban. A ’84 és ’87 között gyártott széria még kicsit darabos, szögletes volt, de Európában hamar népszerű lett, amint a német fiatalok rájöttek, hogy van itt ez a kis japán gyösz, ami nagyon kevés pénzért kínál igazi sportautós élményeket. A második széria ráadásul már szép is arányos is; a mai napig megdobogtatja az autóbuzik szíveit egy-egy szembejövő, jó állagú példány. Amiből nincs sok.Jó állapotú, megvásárlásra érdemes fennmaradt CRX-et találni nagyjából lehetetlen. Ezek a kis, könnyű (777 kiló volt a legkönnyebb változat, de egy tonna feletti CRX sosem készült), gyors autók már szinte kivétel nélkül elvéreztek egy-egy elnézett kanyarban. Volt még egy CRX. A Honda CRX del Sol nevű targa ’92-től ’98-ig készült, 1,6 literes, 160 lóerős VTEC-motorjával megfutotta a 225 km/h végsebességet. Viszont drága volt és közel nem olyan megbízható, mint elődje: igazán népszerűvé ez a generáció sosem tudott válni. Érdekes, valami hasonló jövőt képzelek a CR-Z elé is. |
Rövid, széles, lapos
Ez a pár paraméter szerepelt a sajtótájékoztató egyik diáján. És tényleg, a CR-Z leginkább egy kis tömzsi ragadozó halra emlékeztet, csak a LED-es menetjelző fénycsík rontja el a dolgot. Ami ilyen hidegen világít, nem lehet élőlény.
Sportosabb, izgalmasabb az Insightnál belül
A pici kocsi belülről két felnőttnek meglepően tágas. 2+2 üléses kupéról beszélünk, tehát hátra legfeljebb két kisgyerek, vagy inkább – és ezek nem az én szavaim, a Honda munkatársa mondta ki őket a sajtótájékoztatón – két kisebb kutya, mondjuk két Bichon Havanese ültethető nyugodt lelkiismerettel.
A csomagtartó se nagy, 214 literes alapértelmezésben (plusz még 19 szétszórt liter a padló alatt, a hibridrendszer nikkel-metálhidrid pufferakkumulátora mögött).
A műszerfal, a vezetői környezet jellegzetes újkori hondás: a Need for Speed játékok szín- és hangulatvilága, kellemős minőségű anyagokkal, furcsán praktikus elrendezésű kezelőszervekkel.
Párhuzamos, de csak elektromos üzemre nem képes, úgynevezett Mild-hibrid
Műszakilag ez a kocsi csak annyiban különbözik az Insighttól, hogy a másfél literes benzinmotor és a néha-néha az eltárolt fékezési energia visszatáplálásával rásegítő villanymotor közös ereje hatfokozatú kézi sebességváltón keresztül jut el az első kerekekre.
Ezzel aztán a Hondának sikerült is némi hangsúlyozható előnyre szert tenni a lényegesen komplikáltabb, kifinomultabb (ugyanakkor műszakilag egyszerűbb, robusztusabb) hibridrendszert használó nagy vetélytársra, a Toyotára. (Akit a téma részletesebben érdekel, olvassa el a legújabb hibrid Toyotáról készült anyagunkat!) Igaz, hogy az és kupékasztnis új rokona, a CR-Z gyengébb és többet eszik, de ugyanazt az adókedvezményt élvezi, mint a Toyota úgynevezett full-hibridje – és a kézi váltóval sokkal-sokkal több klasszikus vezetési élményt nyújt.
Winkler Róbert véleménye az új Hondáról
Villáminterjú a Totalcar főszerkesztőjével: Winkler úr, milyen az új CR-Z?
És szerintünk milyen vezetni?
A nagyon rövid, nagyon esős tesztúton azért kiderült pár dolog a CR-Z-ről. Például hogy szép a hangja; a sportosra hangolt kipufogó egész más lelket ad a kocsinak, mint a műszaki kiindulási pontnak tekinthető Insight unalmas bőgése.
Hátsó ablaktörlő nincs, kilátni amúgy sem lehet
Aztán ott a kézi váltó. Azért egy igazán sportos karakterű kocsiba még a XXI. század első dekádjának derekán is ilyen kell. Nincs az a duplakuplungos csoda, ami olyan közvetlen kapcsolatot teremt sofőr és autó között, mint egy jó kis vasbot. Még ha ez a váltó más Hondákhoz képest puhán, pontatlanul is működik.
A futómű inkább kemény, mint kényelmes, a kormányzás inkább közvetlen, mint puha. Egyik sem végletesen kemény, agresszív, de Visegrád környékén a szerpentineken azért igen élvezetes volt mindkettő.
És a belső hangulat is méltó egy sportos Hondához. Egy merő Need for Speed az egész, kékből vörösbe játszó hátérvilágítással a sebességmérő körül – attól függően, hogy a NORMAL vagy a SPORT gombot nyomtam meg a kormány mellett, balra. Ja, van ott egy ECO gomb is, ami levelecskét rajzol és zölden világító hátteret varázsol, ha takarékosan vezetek – na egy vérbeli hondás, aki CRX-utódnak veszi a CR-Z-t, ilyet sosem fog látni. Hogy látna, amikor már kétezres fordulaton eltűnik a zöld – pedig a VTEC-vezérléses másfél literes motor 6500-nál dadog csak le, ott is kelletlenül.
Műszaki adatok – | |
Lökettérfogat (ccm) | 1497 |
Összteljesítmény (LE/ford) | 124/6100 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 174/1000-1500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,9 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 117 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4080/1740/1395 |
Tengelytáv (mm) | 2435 |
Csomagtér (liter) | 214-410 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1198/1520 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 40 |
Gumiméret | 195/55 R16 |
Mennyibe kerül, mikor jön?
Magyarországon csak a drágább, jobban felszerelt GT kapható
A Honda CR-Z a bemutató napjától, június elsejétől rendelhető Magyarországon. A válságtól itthon alaposan megrogyott Honda (persze ide bármelyik más márka neve is behelyettesíthető lenne) persze nem a CR-Z-től várja az évi 150 ezer eladott autós jó évek visszatértét. Arra számítanak, idén 45 CR-Z talál majd magyar gazdára.
6,5 millió forintért egy 124 lóerős, sportkocsinak pozicionált autóért többre kár is volna.
A CR-Z Nyugat-Európában fiatalok játékautója, vagy klimaxos középkorúak második gyerekkorának eszköze – ezt nem én mondom, ez a két fő célcsoport. Magyarországon egy elfogadhatóan felszerelt Mondeo áráért nem sokan kapnak érettségi ajándékot, és a nyugdíjba vonulok se ilyenre cserélik a céges középkategóriást.
De az igazi Honda-fanatikusok – és ilyenből akad bőven itthon is, a BMW és az Alfa mellett a Honda rajongótábora a legelszántabb – tutira értékelik majd a nagyon jó minőségű, egész hangulatosan autózható kiskocsit. Már azok legalábbis, akik vevők a hibridtechnológiára is. Ebből a keresztmetszetből talán tényleg összejön az a 45 vevő.
Még többet akarok tudni a hibridautókról!