Ami a Logannak nem sikerült

Bizonyos piacokon az ARO 10 volt az első Dacia Duster
Sokan megnézték a Dustert

Sokan megnézték a Dustert

Sokan megnézték a Dustert


Mondunk pár érdekes adatot: tavaly Németországban 51 292 darab Sandero kelt el, kicsivel több, mint E-osztály. Idén nálunk május végéig 47 Sandero és 84 Logan kapott rendszámot a JATO adatai szerint, ami még a vészesen megroggyant magyar piacon sem sok.

Itthon a Duster az első Dacia, amely sikeresebb lehet. A kis hobbiterepjáró, magyarul SUV most nagyon divatos autóféleség továbbá ez a márka első autója, amely tényleg nagyságrendekkel olcsóbb bármi másnál, ami hasonló méretű, tudású, színvonalú.

a videó a hirdetés után indul

SUV, de nem drága

Rendíthetetlennek tűnik a Duster belseje

Rendíthetetlennek tűnik a Duster belseje

Rendíthetetlennek tűnik a belső tér


Mert az utóbbi években csupa olyan szabadidő-autót láttunk, amely a jobb kilátás, a kényelmesebb ki-beszállás, az erősebb futómű és persze a divat miatt jóval drágább, mint egy hasonló méretű normál autó. A Dacia a 2,8 millió forinttól kapható Dusterrel most azoknak is mutat valamit, akiknek nincs degeszre tömve a bukszája.

Alacsony árát főleg a Logannal és más Renault-Nissan modellekkel több mint 50 százalékban közös alkatrészeknek, továbbá az olcsón robotoló román munkáskezeknek köszönhetjük. Az első ajtó például a Logané, az olcsó anyagú, de rendíthetetlennek tűnő műszerfaltömb is a rokonságé.

Itthon is jól megy a Duster
Két- és háromdimenziós Duster

Két- és háromdimenziós Duster

Duster két és három dimenzióban


Vérzivataros időket él a magyar autókereskedelem, de akad olyan modell, amelynek havi kvótáját az első héten lerendelik a kereskedések. Ez az autó a Dacia Duster. A 105 lóerős ezerhatosra októberig kell várni, aki dízel Dustert rendel, annak novemberi szállítást ígér a gyár.

Pedig a kereskedések felében még nincs is bemutatóautó – tudtuk meg Rosta Gergelytől. Az importőr szakembere elmondta, itthon nagyjából 70 százalék a dízelmotoros, összkerékhajtású Dusterek aránya, a többi 4×2-es benzines.

RO, D, F: a három kiemelt piac

2,8 és 4,52 millió forint közötti áron kapható a Duster

2,8 és 4,52 millió forint közötti áron kapható a Duster

2,8 és 4,52 millió forint közötti áron kapható a Duster


Azt beszélik, hogy az autó sikere nem jelent majd áremelést, ha a tervek ellenére sem sikerül idén végig tartani az árakat, annak a gyengülő forintárfolyam lesz az oka.

Európa más országaiban is várni kell az autóra, főleg, ha nem a három kiemelt piac egyikéről érezik a megrendelés. Az átlagnál jobb helyzetben a német és a francia importőr van illetve a romániai disztribúció. Úgy tűnik, a Renault alultervezte a gyártókapacitást, de ennek bővítésétől minden márka fázik, mert mi van, ha mégsem lesz kihasználva a gyártósor? A Duster esetében ez jó ideig nem fenyeget.


Van pár ostoba húzás

Hátrafelé rossz a kilátás

Hátrafelé rossz a kilátás

Hátrafelé rossz a kilátás a vaskos C-oszloptól


Nagy, kényelmes üléseiben jó trónolni, magabiztosságunkat egyedül a vastag hátsó tetőoszlopok törik meg, amelyektől nem lehet kilátni, tolatóradar meg nincs. Veszélyes baromság a dudát az indexkar végére tenni, erről már a francia márkák is leszoktak.

A takarékoskodás miatt nem az ajtókárpiton van az elektromos ablakemelők gombja, hanem középen. Ha lenne, akkor a hátsóké is buta helyen volna a kézifék mögött, hogy megspóroljanak pár kapcsolót. A spúrhauser szemléletet tükrözi a silány kalaptartó is.


Hátul a padnak nincs erősebb formázása, mint a zöld műbőrnek MÁV másodosztályon, így három kosaras is elfér. A markáns formával nagyon sok teret sikerült körbezárni, a Yeti vagy a RAV4 ülésállítási trükkjei nélkül egyszerre adott hátul a kényelmes lábtér és a rendes csomagtartó.

Nem kell félteni

A 4x4-es verzió felfüggesztése hátul is független

A 4×4-es verzió felfüggesztése hátul is független

A 4×4-es verzió felfüggesztése hátul is független


Mint például a Golf IV esetében is, az összkerekes verzió a félmerev csatolt hoszlengőkarosnál igényesebb acélkompozíciót kap hátulra. A Duster 4×4 futóműve hátul is független felfüggesztésű, hangolása kellően pontos, de kátyútűrésben sincs hiány.

Az újkori Daciák jellegzetessége, hogy nem érezni bennük, min hasítunk át éppen. Ezt a lazaságot és kényelmet a Duster is megadja, mehetünk nyugodtan, nem teszünk kárt benne, kár félteni.

Látszik, hogy olcsó, fölösleges taperolni

Látszik, hogy olcsó, fölösleges taperolni

Látszik, hogy olcsó, fölösleges taperolni


Viszont a Sanderóval vagy a Logannal szemben ennek nem ér le a tükre kanyarban. A legmagasabb Dacia kevésbé tompa és kevésbé billegős náluk. Nem arról van szó, hogy kétségbeesésbe kergetjük vele a motorosokat a visegrádi fellegvárhoz vezető úton, de a Duster ebben is felnőtt az átlaghoz.

Kuplungol és vált, kuplungol és vált

Városban mást se csinálunk, mint állandóan sebességet váltunk. A terepjárást megkönnyítő áttételezés annyira rövid, hogy 25-nél már jól esik a hármas, 55-60-nal felfelé kaptatva az ötödik a természetes.

Duster a múltból
Bizonyos piacokon az ARO 10 volt az első Dacia Duster

Bizonyos piacokon az ARO 10 volt az első Dacia Duster

Bizonyos piacokon az ARO 10 volt az első Dacia Duster


Bár a Dacia Duster név telitalálat, nem most született. A nálunk ARO 10-ként ismert, 1980-tól 2006-ig(!) árult kis terepjáró számos piacon Dacia Dusterként került forgalomba. A 3,91 méter hosszú kiskocsi csúnya és megbízhatatlan, de terepen fürge és ügyes.

Az ős-Duster 1,3-as, 1,4-es és 1,6-os benzinmotorokkal, valamint 1,9 literes Peugeot-dízellel készült. Az autó alapértelmezésben hátsókerék-hajtású, a 4×4-es változatokban az első tengelyek szabadonfutóját kézzel zárva kapcsolható az összkerékhajtás.

Nem, a Duster nem kamuterepjáró

Nem, a Duster nem kamuterepjáró

Nem, a Duster nem kamuterepjáró


A folyamatos gangolást megkönnyíti, hogy a Dusterben lévő hatfokozatú váltó annyira szépen kattan, olyan jól mozog, mintha a japán autókra akarnának ráverni vele.

A hajtáslánc precizitása nem véletlen, a TL8 kódnevű váltó van a Nissan Qashqaiban is. (Épp a Daciával egyszerre volt nálunk egy kétezres dCi Qashqai, a két autó nem ugyanaz, a Nissan például nem remegteti a dízelmotorral a kormányt, kisebb körön megfordul és finomabban működik.)

Alternatívák
Listaárak
Opel Corsa 1,3 CDTI Cosmo (90 LE) 4 339 000 Ft
Dacia Duster 1,5 dCi Arctic 4×4 (109 LE)   4 290 000 Ft
Peugeot 3008 Confort Pack 1,6 HDi (109 LE) 5 980 000 Ft
Skoda Yeti Active 2,0 TDI  4×4 (110 LE) 6 199 250 Ft
Suzuki SX4 2,0 DDiS GS 4WD (135 LE) 5 899 000 Ft

*A tesztelt dízel Duster árából illetve méretében

Életerős az 1,5 dCi

Háttérben marad vagy automatikusan kapcsol be a hátsó kerekek hajtása

Háttérben marad vagy automatikusan kapcsol be a hátsó kerekek hajtása

Háttérben marad vagy automatikusan kapcsol be a hátsó kerekek hajtása


A leáttételezett váltóval a dízel állandóan meglódul és megtorpan, de 70-80-tól mindent elintéz hatodikban. 240 Nm-rel a Duster vehemensen gyorsul, és a 130-nál egy hajszállal 3000 feletti fordulatszám ellenére sem hangos. Fogyasztása is kedvező, városban 7,4 litert mértünk, Budapestet elhagyva elég 5,5-6 liter.

A masszív Dusterből árad az életerő. A 4×4-es verzióban azt érezni, hogy jöhet monszun, hózápor, bármi, a kockaforma román autóban biztonságban van a család. A Duster az első Dacia, amelyhez elérhető az ESP. Terepjáró-képességével még a Land Roverrel kalandozó Földes Attilát is meggyőzte a felázott Börzsönyben.

Nagy vétel

4 290 000 Ft a tesztelt modell alapára

4 290 000 Ft a tesztelt modell alapára

4 290 000 Ft a tesztelt modell alapára


A legjutányosabb autók esetében kétféle konkurens adódik: a hasonló tudású és a hasonló árú autóké, amelyek metsző halmazában csak a Duster van. Egy bő 100 lóerős és 4×4-es dízel Yeti vagy SX4 sokkal drágább, a dízel Duster árából kapható autók sokkal kisebbek, nem összkerekesek és közel nem nyújtanak hasonló használati értéket.

A Nagykőrösi úton egy nepper azt mondaná rá, hogy ennyiért AIDS-et nem kapsz. (Vevőként az a kontra, hogy ennyiből helikoptert veszek.) Ezt az autót nem kell megmagyarázni a szomszédoknak és a családnak: a Duster az első Dacia, amely nem ahhoz képest jó, amennyibe kerül. Annak ellenére adják potom pénzért, hogy remek, de legalábbis jó autó.

Műszaki adatok -Dacia Duster Arctic 1,5 dCi 110 4×4
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1461
Furat x löket (mm) 76,0 X 80,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80(109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 168
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,3
Vegyes (l/100 km) 5,6
CO2 kibocsátás (g/km) 145
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4315/1822/1625
Tengelytáv (mm) 2673
Csomagtér (liter) 408-1570(4×2: 475-1636)
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1294/550
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 215/65 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 290 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Látni rajta a szigorú költségcsökkentést, de a Duster kicsit sem gagyi. Robosztus, tágas és kényelmes autó, verhetetlen áron. Főleg a legerősebb dízellel és összkerékhajtással vonzó.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont