Ami a Logannak nem sikerült
Mondunk pár érdekes adatot: tavaly Németországban 51 292 darab Sandero kelt el, kicsivel több, mint E-osztály. Idén nálunk május végéig 47 Sandero és 84 Logan kapott rendszámot a JATO adatai szerint, ami még a vészesen megroggyant magyar piacon sem sok.
Itthon a Duster az első Dacia, amely sikeresebb lehet. A kis hobbiterepjáró, magyarul SUV most nagyon divatos autóféleség továbbá ez a márka első autója, amely tényleg nagyságrendekkel olcsóbb bármi másnál, ami hasonló méretű, tudású, színvonalú.
SUV, de nem drága
Mert az utóbbi években csupa olyan szabadidő-autót láttunk, amely a jobb kilátás, a kényelmesebb ki-beszállás, az erősebb futómű és persze a divat miatt jóval drágább, mint egy hasonló méretű normál autó. A Dacia a 2,8 millió forinttól kapható Dusterrel most azoknak is mutat valamit, akiknek nincs degeszre tömve a bukszája.
Alacsony árát főleg a Logannal és más Renault-Nissan modellekkel több mint 50 százalékban közös alkatrészeknek, továbbá az olcsón robotoló román munkáskezeknek köszönhetjük. Az első ajtó például a Logané, az olcsó anyagú, de rendíthetetlennek tűnő műszerfaltömb is a rokonságé.
Itthon is jól megy a Duster |
Vérzivataros időket él a magyar autókereskedelem, de akad olyan modell, amelynek havi kvótáját az első héten lerendelik a kereskedések. Ez az autó a Dacia Duster. A 105 lóerős ezerhatosra októberig kell várni, aki dízel Dustert rendel, annak novemberi szállítást ígér a gyár. Pedig a kereskedések felében még nincs is bemutatóautó – tudtuk meg Rosta Gergelytől. Az importőr szakembere elmondta, itthon nagyjából 70 százalék a dízelmotoros, összkerékhajtású Dusterek aránya, a többi 4×2-es benzines. RO, D, F: a három kiemelt piac Azt beszélik, hogy az autó sikere nem jelent majd áremelést, ha a tervek ellenére sem sikerül idén végig tartani az árakat, annak a gyengülő forintárfolyam lesz az oka. Európa más országaiban is várni kell az autóra, főleg, ha nem a három kiemelt piac egyikéről érezik a megrendelés. Az átlagnál jobb helyzetben a német és a francia importőr van illetve a romániai disztribúció. Úgy tűnik, a Renault alultervezte a gyártókapacitást, de ennek bővítésétől minden márka fázik, mert mi van, ha mégsem lesz kihasználva a gyártósor? A Duster esetében ez jó ideig nem fenyeget. |
Van pár ostoba húzás
Nagy, kényelmes üléseiben jó trónolni, magabiztosságunkat egyedül a vastag hátsó tetőoszlopok törik meg, amelyektől nem lehet kilátni, tolatóradar meg nincs. Veszélyes baromság a dudát az indexkar végére tenni, erről már a francia márkák is leszoktak.
A takarékoskodás miatt nem az ajtókárpiton van az elektromos ablakemelők gombja, hanem középen. Ha lenne, akkor a hátsóké is buta helyen volna a kézifék mögött, hogy megspóroljanak pár kapcsolót. A spúrhauser szemléletet tükrözi a silány kalaptartó is.
Hátul a padnak nincs erősebb formázása, mint a zöld műbőrnek MÁV másodosztályon, így három kosaras is elfér. A markáns formával nagyon sok teret sikerült körbezárni, a Yeti vagy a RAV4 ülésállítási trükkjei nélkül egyszerre adott hátul a kényelmes lábtér és a rendes csomagtartó.
Nem kell félteni
Mint például a Golf IV esetében is, az összkerekes verzió a félmerev csatolt hoszlengőkarosnál igényesebb acélkompozíciót kap hátulra. A Duster 4×4 futóműve hátul is független felfüggesztésű, hangolása kellően pontos, de kátyútűrésben sincs hiány.
Az újkori Daciák jellegzetessége, hogy nem érezni bennük, min hasítunk át éppen. Ezt a lazaságot és kényelmet a Duster is megadja, mehetünk nyugodtan, nem teszünk kárt benne, kár félteni.
Viszont a Sanderóval vagy a Logannal szemben ennek nem ér le a tükre kanyarban. A legmagasabb Dacia kevésbé tompa és kevésbé billegős náluk. Nem arról van szó, hogy kétségbeesésbe kergetjük vele a motorosokat a visegrádi fellegvárhoz vezető úton, de a Duster ebben is felnőtt az átlaghoz.
Kuplungol és vált, kuplungol és vált
Városban mást se csinálunk, mint állandóan sebességet váltunk. A terepjárást megkönnyítő áttételezés annyira rövid, hogy 25-nél már jól esik a hármas, 55-60-nal felfelé kaptatva az ötödik a természetes.
Duster a múltból |
Bár a Dacia Duster név telitalálat, nem most született. A nálunk ARO 10-ként ismert, 1980-tól 2006-ig(!) árult kis terepjáró számos piacon Dacia Dusterként került forgalomba. A 3,91 méter hosszú kiskocsi csúnya és megbízhatatlan, de terepen fürge és ügyes. Az ős-Duster 1,3-as, 1,4-es és 1,6-os benzinmotorokkal, valamint 1,9 literes Peugeot-dízellel készült. Az autó alapértelmezésben hátsókerék-hajtású, a 4×4-es változatokban az első tengelyek szabadonfutóját kézzel zárva kapcsolható az összkerékhajtás. |
A folyamatos gangolást megkönnyíti, hogy a Dusterben lévő hatfokozatú váltó annyira szépen kattan, olyan jól mozog, mintha a japán autókra akarnának ráverni vele.
A hajtáslánc precizitása nem véletlen, a TL8 kódnevű váltó van a Nissan Qashqaiban is. (Épp a Daciával egyszerre volt nálunk egy kétezres dCi Qashqai, a két autó nem ugyanaz, a Nissan például nem remegteti a dízelmotorral a kormányt, kisebb körön megfordul és finomabban működik.)
Alternatívák |
Listaárak |
|
Opel Corsa 1,3 CDTI Cosmo (90 LE) | 4 339 000 Ft | |
Dacia Duster 1,5 dCi Arctic 4×4 (109 LE) | 4 290 000 Ft | |
Peugeot 3008 Confort Pack 1,6 HDi (109 LE) | 5 980 000 Ft | |
Skoda Yeti Active 2,0 TDI 4×4 (110 LE) | 6 199 250 Ft | |
Suzuki SX4 2,0 DDiS GS 4WD (135 LE) | 5 899 000 Ft |
*A tesztelt dízel Duster árából illetve méretében
Életerős az 1,5 dCi
A leáttételezett váltóval a dízel állandóan meglódul és megtorpan, de 70-80-tól mindent elintéz hatodikban. 240 Nm-rel a Duster vehemensen gyorsul, és a 130-nál egy hajszállal 3000 feletti fordulatszám ellenére sem hangos. Fogyasztása is kedvező, városban 7,4 litert mértünk, Budapestet elhagyva elég 5,5-6 liter.
A masszív Dusterből árad az életerő. A 4×4-es verzióban azt érezni, hogy jöhet monszun, hózápor, bármi, a kockaforma román autóban biztonságban van a család. A Duster az első Dacia, amelyhez elérhető az ESP. Terepjáró-képességével még a Land Roverrel kalandozó Földes Attilát is meggyőzte a felázott Börzsönyben.
Nagy vétel
A legjutányosabb autók esetében kétféle konkurens adódik: a hasonló tudású és a hasonló árú autóké, amelyek metsző halmazában csak a Duster van. Egy bő 100 lóerős és 4×4-es dízel Yeti vagy SX4 sokkal drágább, a dízel Duster árából kapható autók sokkal kisebbek, nem összkerekesek és közel nem nyújtanak hasonló használati értéket.
A Nagykőrösi úton egy nepper azt mondaná rá, hogy ennyiért AIDS-et nem kapsz. (Vevőként az a kontra, hogy ennyiből helikoptert veszek.) Ezt az autót nem kell megmagyarázni a szomszédoknak és a családnak: a Duster az első Dacia, amely nem ahhoz képest jó, amennyibe kerül. Annak ellenére adják potom pénzért, hogy remek, de legalábbis jó autó.
Műszaki adatok -Dacia Duster Arctic 1,5 dCi 110 4×4 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76,0 X 80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 168 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,3 |
Vegyes (l/100 km) | 5,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 145 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4315/1822/1625 |
Tengelytáv (mm) | 2673 |
Csomagtér (liter) | 408-1570(4×2: 475-1636) |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1294/550 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 215/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 290 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Lásd itt |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Látni rajta a szigorú költségcsökkentést, de a Duster kicsit sem gagyi. Robosztus, tágas és kényelmes autó, verhetetlen áron. Főleg a legerősebb dízellel és összkerékhajtással vonzó. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |