Fejlődő franciák
Nagy Dénes már írt erről az új dízellel tesztelt C5 kapcsán, de mintha a francia autógyártók felismerték volna, hogy közepes termékekkel csak további visszaszorulás lehet a sorsuk, végzetes megrekedés hazai pályán, a telített francia piacon.
Például egy mai Mégane-ba vagy C3 Picassóba beülve érezni, hogy az elmúlt bő két évben bemutatott autóik más igénnyel készülnek, mint korábban. Ez a meghatározó az 5008-ban is. A Peugeot első kompakt egyterűje dízelmotorral nálunk még a Grand Scénicet is legyőzte pár hete.
Hála a Citroënnek
Amit házon belül a Citroën jól kitalált, azt átvették a testvérmodelltől, a Grand C4 Picassótól. Ilyen okosság az öt plusz kettes ülésrendszer, amelynél ügyesebbet a Zafirától a Scénicen át a Versóig nem nyújt más kompakt egyterű.
Az 5008 és vetélytársai |
Listaárak |
|
Citroën Grand C4 Picasso 1,6 THP aut. (150 LE) | 7 180 000 Ft | |
Peugeot 5008 1,6 THP Premium (150 LE) | 6 305 000 Ft | |
Peugeot 5008 1,6 HDi Premium (109 LE dízel) | 6 445 000 Ft | |
Opel Zafira Cosmo 2,2 Direct (150 LE) | 7 398 000 Ft | |
Renault Grand Scénic 1,4 TCe Dynamique (130 LE) | 5 190 000 Ft |
Azonos motorjával elvben a Citroën volna a leginkább testhez álló ellenfél, de a Grand C4 Picasso csak automatizált váltóval és mesésen bőkezű Exclusive kivitelben társítható ehhez a benzineshez, akciós áron 6,63 millió forintért. A Zafirából csak a földgázzal hajtott verzió kapja meg az 1,6-os turbómotort, ezért marad a magas regadóval terhelt 2,2 literes szívómotor. A Grand Scénic 130 lóerős turbómotorja nem sokkal gyengébb, de jóval torkosabb, mint a PSA Peugeot Citroën és a BMW közös fejlesztésű benzinese. Ám a Renault árelőnyét lehetetlen behozni a különbségen, a Grand Scénic annyival jutányosabb a konkurenciánál. |
A harmadik üléssor egy kézzel kifordítható a padlóból, alattuk aktatáskányi hely marad mindenféle apróságnak. Ennek is örülünk, de ami messze átlagon felüli, az a bejutás leghátra. Szélen a középső székek lapja egy mozdulattal felhajlik és az egész szék olajozottan előresiklik. Így hölgyek is viszonylag méltóságteljesen szállhatnak ki leghátulról.
2-3-2
Ez a két hely szokás szerint gyermekeknek való, de ezúttal nem azért, mert felnőttek ne férnének el: ide kucorodva vannak legtávolabb a szülőktől. Középen több a hely, de itt nagyon zavart az 5008 egyetlen hibája: az első háttámlákról lehajtható asztalka.
Kisgyermekeknek a műanyaglap valószínűleg jó magasságba nyílik, de colos vezető mögé kényszerülő és pechjükre szintén nyurga felnőtteknek mindenképp útban van. Nyomja a térdet, ráadásul mivel lefelé hajlik ki, nem fölfelé, még kinyitni sem lehet, hogy aládugjuk a lábunkat.
Amikor három felnőtt mellé három kisbabát (két hordozóval és egy gyermeküléssel) kell elhelyezni, mindezt súlyosbítva egy esernyőre hajtós és egy lapra csukható babakocsival, még ez az egyterű is kicsinek tűnik. Végül mégis befértünk, ami mindennél jobban jelzi, mekkora hely van az 5008-ban.
Sehol nincs a dízel
Apuka összekuszált idegeit kisimítja az ezerhatos turbómotor, amely egészen más kulturális nívót jelent, mint egy modern dízel. Selymesen indul be, alig hallhatóan jár és igen rugalmas. A fejlett, közvetlen benzinbefecskendezéses benzines maga a nyugodt erő.
1400-nál már eléri a 240 Nm-es nyomatékmaximumot, amire építhetünk előzéskor. A francia autótól szokatlanul jól kapcsolható váltó eltalált kiosztással támogatja a motort, bár a falvakat, városokat elhagyva hatodikban megoldja a legtöbb feladatot.
Harmonikus turbómotor
Nagyot változott a világ és sokat nőttek az igényeink: anno az első Porsche 911 kereken 130 lóerővel volt kora egyik legjobb sportkocsija és az autópályák ura.
Ma ez a minden harci kedvtől mentes családi autó pont ezzel a 150 lóerős motorral harmonikus igazán.
Autópályán 150-160-nál béke honol bent, a szép belső térhez illik a csendes siklás. Elöl a jó ülésekben gyorsan telik az idő, a szélvédőre vetített információkkal más kompakt egyterűben nem találkoztunk még.
Fel a fejjel, kijelző! |
Méretes hiba volna nem megrendelni az 5008-hoz a 3008-as Peugeot-ban is látott, de ott valamiért drágában adott head up displayt. A 115 ezer forintért megrendelhető kijelző biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a vezetést. Ezúttal nem a szélvédőre, hanem egy automatikusan felnyíló, átlátszó polikarbonát négyzetre vetíti a sebességet, a tempomat beállítását és a követési távolságot, a legfontosabb információkért nem kell átfókuszálni az útról a műszerfalra. A „fel a fejjel kijelző” először a vadászgépek, majd a Corvette és a felső kategóriás autók privilégiuma volt. |
Drágább a HDi
Az 5008 attól igazán jó autó, hogy vezetés közben nem mutatja magát magas és testes egyterűnek, bármennyire is az. Jól súlyozott kormányzásával, ügyesen elnyomott billegési hajlamával majdnem úgy viselkedik, mint egy 308, nem érezteti, hogy egy óriási hátizsákot hurcolnánk magunkkal.
Kicsit váratlan, de a 109 lóerős 1,6 HDi 140 ezer forinttal többe kerül a fogyasztást leszámítva mindenben vonzóbb turbós benzinesnél.
Érdekes a fogyasztás
Városban járva 11,3 és 7 liter között valóban óriási a különbség a dízel javára, de aki főleg hosszabb utakra venne autót, az ne tegyen le a finom THP-ről.
Autópályán és országúton járva csupán 8,2 litert mértünk, ami máris jobban hangzik a dízel hatjával összevetve.
Talán érdemes bátornak lenni és a tisztább, halkabb benzines kulturált erejéért több pénzt hagyni a kúton. A két harmada úgyis adó, fogjuk fel közadakozásnak!