Hét év alatt 1 130 000 eladás
A Volkswagen vagy nem hitt a kompakt egyterűekben vagy másra koncentrálta az erőforrásait, mindenesetre a Touran négy évvel a Zafira A, hattal a Scénic I és vagy 18 évvel a Praire után jelent meg, hogy ne legyünk igazságtalanok a tolóajtós Nissannal.
Bőven maradt idő jól megtervezni az autót, amit 1 130 000 vásárló honorált az elmúlt években. Hét év után aktuális lenne egy teljes modellváltás, de a Volkswagen szerint kompakt egyterűjük alapos átdolgozással is bírja a versenyt még pár évig.
BlueMotion, másképp |
Összesen nyolcféle motor kapható a Touranhoz, mindegyikük feltöltött és közvetlen befecskendezéses. A 105 lóerős TDI és TSI rendelhető BlueMotion technológia-csomaggal is, amely az 1,6 TDI és az 1,2 TSI szabványos átlagfogyasztását egyformán fél literrel javítja, 4,6 illetve 5,9 literre. Az előrelépés a stop-start automatikának és a generátor terhelését csökkentő fékenergia-visszanyerésnek köszönhető. A BMT várhatóan hazánkban is rendelhető lesz és nem azonos az ismert BlueMotion kivitellel, amely például más váltó-áttételezést és a légellenállást javító egyéb módosításokat is tartalmaz. Javult a légellenállás Később várható egy 4,5 literes átlagfogyasztású, kilométerenként 119 gramm szén-dioxidot eregető 1,6 TDI is, de ez csak az ötszemélyesből valósítható meg, amely mintegy 30-35 kilóval könnyebb a hétülésesnél – tudtuk meg Dr. Hans-Joachim Bohntól, a Touran-projekt vezetőjétől. Az összes Touran fogyasztását csökkenti a 0,32-ről 0,29-re javított alaktényező. Az igen jó érték apróságokból adódik össze, köztük van a motorháztető módosítása, a nagyobb hátsó tetőspoiler, a felnik áttervezése és elsősorban az autó alatt örvénylő levegő megszelídítése különféle légterelőkkel és burkolatokkal. |
Rövidebb az Astránál
Tehát az új Touran egy erős modellfrissítés, így megmaradt az alapkarosszéria.
A családi autó így nem nő és nem dagad a modellváltással. 439,7 centijével kicsit rövidebb a Mazda3-nál vagy az új Astránál.
Ezúttal tényleg a technika változott sokat, nem a köntös. Elölről eltűnik a nagy krómrúzsozás, egy kevésbé csillogó, mégis elegáns arculat kedvéért.
Belül szinte minden a régi, pár apróság módosult. A hátsó szélső fejtámlák a támlába simulnak, így kevésbé zavarják a kilátást, ha épp nem használja őket senki. A Touran megkapta a Golfból az aktuális fejegységeket, az intuitív érintőképernyővel könnyű használni a navigációt is.
Belül a régi
Bő egymillió tulajdonos értékes visszajelzéseket adhat. A csomagtérajtó zárómechanizmusa azért módosult, mert törékeny hölgyeknek nehéz volt megküzdeniük vele. Mostantól kisebb rántásra bezáródik. A csomagtér oldalborításán a sérülékeny műanyagot szövet váltotta fel, hogy ne karcolódjék.
Sajnos egy vaskos tömb maradt a Touran első tetőoszlopa, pedig ezerszer jobb volna két vékony, amitől a Citroën C4 Picasso annyival jobban áttekinthető, mint a többiek.
A Touran továbbra is egy nagyon gondosan megcsinált autó, amit a Golfban vagy a Polóban is szeretünk. Nincs benne semmi, ami idegesítene, valahogy mindene jobb a feltétlenül szükségesnél.
Felárért hét ülés
A variálhatóság egyenesen kiváló. A három sor középső ülései kivehetőek, előrehajthatóak, a leghátsó kettő az eddigiekhez hasonlóan könnyen elővarázsolható és eltüntethető a padlóból.
Ha a középső sor középső ülése otthon marad, a két szélső beljebb szerelhető, növelve a teret vállmagasságban. Sajnos a hétszemélyes verzióban továbbra sincs pótkerék, csak defektjavító szett, mert nincs neki hely.
A Touran kivehető ülésekkel készül, de a csomagtartó bővítését nem muszáj a nagyjából 13 (szélső) illetve 11 kilós (középső) ülés kiemelésével kezdeni. Az ülések tologatásával kicsit, lehajtásukkal sokat gyarapodik a csomagtér. A hely van akkora, hogy a vándorcirkusznyi cuccal utazó családok is beférjenek.
Volt-nincs billegés |
Még a Golf V-höz fejlesztette ki a Volkswagen azt a három kereszt- és egy hosszlengőkaros hátsó futóművet, amely az első McPherson rugóstaggal együtt a Touranban is szolgál. A jól hangolt alapfutómű mostantól feldobható adaptív lengéscsillapítás-szabályozással, amely a Golfhoz is rendelhető 242 500 forintért. A sportos, kényelmes vagy automatikus állásban működő lengéscsillapítás sok pénzt megér, mivel a komfortos, de kanyarban megbillenő családi batárból egy gombnyomásra remek útfekvésű autót csinál. A kerekenként akár másodpercenként ezerszer változtatható lengéscsillapítás az ESP, a szervokormány, a motor, a váltó és a fékrendszer adataihoz hangolja a gátlókat. |
Ezerhatos helyett 1,2 TSI
Kétféle motort próbáltunk ki, a legolcsóbbat és a legdrágábbat: az 1,2 TSI-t és a 170 lóerős, kétliteres TDI-t. Előbbi az ezerhatos, híresen elkeserítő motort váltja le, utóbbi a legerősebb a kínálatban.
A turbós, közvetlen benzinbefecskendezéses motor a Golfban virgonc, az Octaviában él, de az egyterűvel is megküzd valahogy. 175 Nm-es nyomatékára lehet támaszkodni, az új fejlesztésű motorral ráérős a gyorsulás, de halksága és finom járása miatt harmonikus vele a Touran.
Hat- és hétfokozatú DSG is van
Sokkal több pénzért sokkal több erőt nyújt a 2,0 TDI a csúcsmodellben. Elég annyit elmondani, hogy 350 Nm-es forgatónyomatéka kereken duplája az alap benzinesének, ami a DSG automata váltóval szuverén, nagystílű haladást tesz lehetővé.
DSG-ből 250 Nm-ig a hétfokozatú, száraz kuplungos passzol a motorhoz, ennél erősebb gépekhez kell az olajfürdőben dolgozó kuplungos verzió, amely korábban jelent meg és jóval elterjedtebb.
Ősszel jön
Magyarországon ősszel kezdődik a Touran értékesítése, várhatóan szeptemberben. Addig visszakerül az autó a Volkswagen honlapján lévő konfigurátorba, ahonnan a kifutó modell hiányzik, mert már tíz darab sincs belőle raktáron.
Még nem tudunk konkrétumokat a továbbfejlesztett Touran áráról, de az alkufolyamat jelen állása szerint a 140 lóerős 1,4 TSI-re sikerül olyan árban megállapodni, hogy volumenmodell lehet.