Trampli a station wagon?

Az E28-ból még nem volt Touring
Tradíció a külön is nyitható hátsó ablak

Tradíció a külön is nyitható hátsó ablak

Tradíció a külön is nyitható hátsó ablak


Még bele sem ültünk, máris meglepett valamivel az új kombi Ötös: az Egyesült Államokban nem fogják értékesíteni. Amerikában ugyanis csak a szedán, a kupé, a kabrió és az SUV lehet prémium, a station wagon nem – meséli Christian Schulte, az új Ötös marketingfőnöke. A kombi csak a családanyák papírzacskókkal telerámolt batárja lehet, amely akkor sem prémiumtermék, ha csillag, négy karika vagy vese van az orrán.

Nem tudják a jenkik, mit veszítenek, mert az új modell sokkal átgondoltabb autó az eddigi BMW kombiknál. Nem a hasmagasságot terhelten is megtartó hátsó légrugózás vagy a külön nyitható szélvédő miatt, ezt az elődök is tudták.

19 évig nem volt kombi

1,3 millió E34-es Ötösből 125 ezer volt Touring. A kombit 1991-ben mutatta be a BMW, automatikus hátsó szintszabályozással

1,3 millió E34-es Ötösből 125 ezer volt Touring. A kombit 1991-ben mutatta be a BMW, automatikus hátsó szintszabályozással

1,3 millió E34-es Ötösből 125 ezer volt Touring


Busás haszon, komoly darabszám: ezt az ideális kombinációt sem a középkategóriás prémiumtermékek, sem a luxusautók nem nyújtják.

Ezért a BMW legfontosabb autója az Ötös, amely a mai névadási rendszert 1972-től bevezette. Az első két szériából, az 1980-ig gyártott E12-esből és az 1987-ben leváltott E28-ból nem készült kombi.

A harmadik, E34-es generációval érkezett meg az első Touring, azaz kombi 1991-ben. Piacra dobásában szerepe volt a korabeli 3-as kombi sikerének.

266 ezer jutott a kombira az összesen 1 480 000 eladott E39-es BMW-ből

266 ezer jutott a kombira az összesen 1 480 000 eladott E39-es BMW-ből

266 ezer jutott a kombira az összesen 1 480 000 eladott E39-es BMW-ből


Az Ötös Touring egyedülálló extrája volt a külön nyitható, szűk helyen a rámolást nagyban megkönnyítő hátsó szélvédő illetve a dupla napfénytető. Egy évre rá a BMW bemutatta a kombi M5-öt.

Miért Touring?

1997-től az E39-é volt a pálya, amelyet 2003-ban váltott le az E61. Nem az E60, mert ekkortól a kombi kódja eggyel magasabb a szedánénál. Így az új 5-ös Touring kódneve sem F10, hanem F11.  A Touring név a tourismo internazionale (ld. 2002ti) kifejezésre vezethető vissza, az első BMW ezzel a névvel a 02-es szériából készült. A ferdehátú, kétajtós 2002 Touring 1971 és 1974 között volt gyártásban.

Ügyes a csomagtér

A támla közepét lehajtva befér a szörfdeszka

A támla közepét lehajtva befér a szörfdeszka

A támla közepét lehajtva befér a szörfdeszka


Csomagtere és variálhatóság lett sokkal ügyesebb. A támla mostantól nem 40:60, hanem 40:20:40 arányban hajtható előre.

Ennek a kétgyermekes családok fognak örülni, akik a sílécekkel utazva is beférnek mindannyian, mégis van lehetőség bővíteni a csomagteret.

Jó ötlet a hátsó támlaállítás is, amelyet maximum 11 fokkal meredekebbre vehetünk.

Így utazni persze kényelmetlen, de ha hátul amúgy is gyermekülések vannak, akkor ez nem számít, viszont megnyerhetjük azt a 4-5 centit, amitől a komódra nem lehet rácsukni az ajtót.

6,4 centivel hosszabb elődjénél az új Touring, tengelytávja 8,2 centit nőtt

6,4 centivel hosszabb elődjénél az új Touring, tengelytávja 8,2 centit nőtt

6,4 centivel hosszabb elődjénél az új Touring, tengelytávja 8,2 centit nőtt


Literben kifejezve 560-1670 literes a csomagtartó, amely alapállásban elnyel négy golfzsákot, ledöntött ülésekkel két 26-os hegyi bringát vagy a középső támlarészt lehajtva egy szörfdeszkát.

380 Nm, 5,1 liter

Egyféle motorral lehetett csak vezetni az autót, a négyhengeres dízellel. Azért épp az 520d-t, mert ez a legfontosabb motor az autóhoz. Németországban, az 5-ös kombi legnagyobb piacán minden harmadik vásárló ezt választja.

177 helyett 184 lóerős az új 520d, 5,1 literes gyári átlagfogyasztása két decivel alacsonyabb a modellváltás óta. 380 Nm-es nyomatéka gyakorlatilag ott tart, ahol egykor a szintén 184 lóerős 530d, ennyit fejlődött tíz év alatt a dízeltechnika.

Mit tud a futómű?

Kétféle sportfokozat van, a másodikban az ESP is engedékenyebb

Kétféle sportfokozat van, a másodikban az ESP is engedékenyebb

Kétféle sportfokozat van, a másodikban az ESP is engedékenyebb


Szűk és ismeretlen utakon, zuhogó esőben vezettük az autót, ennél a tempónál a futómű klasszisa nem érvényesült. Pedig az 5-ös épp futóművével tud kiemelkedni a kategóriából. Még öt éve, prototípusok vezetésével dőlt el, hogy az előd olcsó MacPherson első felfüggesztését kettős keresztlengőkarosra cserélik – tudtuk meg a müncheni bemutatón Jörg Ploß futóműfejlesztőtől.

Az igényesebb hardver egyik előnye, hogy kanyarban az autó nem térdel-bólint rá az ívkülső első kerékre, hanem csak hossztengelye mentén fordul el, amit megéreznek az utasok. Az értékes konstrukció több helyet igényel, mert a felső keresztlengőkar is erősen benyúlik a motortérbe, ahol eleve nehéz volt 4-6-8 hengeres motorokat elhelyezni, köztük a dízeleket a szükséges részecskeszűrővel.

Control alatt minden ami Dynamic és Active

Négyféle állása van az adaptív lengéscsillapításnak

Négyféle állása van az adaptív lengéscsillapításnak

Négyféle állása van az adaptív lengéscsillapításnak


A kipróbált 520d-ben adaptív lengéscsillapítás (Dynamic Damping Control) dolgozott, amely az automatikuson kívül négy fokozatban állítható a kényelmes és az erősen sportos között.

Ez az extra az erősebb motorokhoz tartogatott aktív dőléskiegyenlítéssel kiegészítve Adaptive Drive néven fut. Az aktív kanyarstabilizátor gyakorlatilag egy a keresztstabilizátor két fele közé beépített hidraulikus szerkezet, amelyet a Sachs szállít. Az elődben is elérhető, de továbbfejlesztett megoldás 0,3-0,4 g keresztgyorsulásig vízszintesen tartja az autót, utána 0,7-0,8 g-ig fokozatosan egyre több oldaldőlést enged, hogy a vezető érzékelje a határok közeledését, mielőtt a sportkupékra jellemző 1,0 g-s határt feszegetve leesik az útról. Közúton 0,4 g már úgy tűnik, hogy nagyon durvát kanyarodtunk. További extraként kapható a Hetesből ismert négykerék-kormányzás, amely maximum 3 fokot fordít a hátsó kerekeken, fél méterrel csökkentve a fordulókör átmérőjét, nagy tempónál pedig a stabilitást javítva.

Elődjével szemben az új Ötös elegáns belül és szépek az anyagai

Elődjével szemben az új Ötös elegáns belül és szépek az anyagai

Elődjével szemben az új Ötös elegáns belül és szépek az anyagai


222 km/órás végsebessége és 8,3 másodperces százra gyorsulása nemcsak papíron tűnik jónak, a motor és az autó méretéhez képest imponálóan megy az 520d. Érezni, hogy német autópályákra született, talán 160-180-nál sem fogyasztana többet, mint az országúti poroszkálás végén leolvasott 7,1 liter.

Kevés a négy henger

Ennek ellenére előállt az a helyzet, amikor az autó önmagában csodás, a motor is remek, de a kettő együtt nem az igazi. A BMW régen híresen pontos váltókat csinált, de jó ideje szárazon járó, akadozó kézi váltókkal találkozunk a BMW-kben, mint most az 520d-ben is.

Adatlap

BMW 5-ös Touring

Az E28-ból még nem volt Touring
Motor 1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 184 LE
Nyomaték 380 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,3 sec
Végsebesség 222 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,1 l / 100 km

Valószínűleg a nyolcfokozatú automata sokat dobna az 520d-n, de egy négyhengeres dízel akkor is csak egy négyhengeres dízel, ha a BMW-é: rezgéseivel nem lehet mit csinálni, az előkelő környezet hathengeres motorért kiált.

Egy négy-, három hathengeres

Hathengeresből van több is. A benzines 523i és az 535i egyformán háromliteres, de az utóbbi turbós, előbbi szívómotor. A dízelek között egyelőre az 530d az egyetlen sor-hat, a 245 lóerős teljesítményt és az 540 Nm nyomatékot nem szükséges fényeznünk, mindkettő önmagáért beszél.

Hazánkban az F11-es BMW már szerepel az árlistában, két dízel és két benzines kapható belőle. A 12 440 000 forintos 520d-től az alapáron 17 149 000 forintba kerülő 535i-ig terjed a spektrum, de később a kombi is megkaphatja a gyártás indulásakor hiányzó motorokat a limuzinból.