Csak az idő telik, szerelmem nem múlik az új Astra tavalyi bemutatása óta. Még mindig ez a kocsi számomra a legszebb a Golf-kategóriában, kívül-belül egyaránt. Máig csodálom igényes, luxusautókéhoz méltó belső megvilágítását, szeretem kihúzható combtámaszos, motoros deréktámaszos komfortülését, jó fogású kormányát, a jól felszerelt újságírói csúcsmodellek számtalan elektronikus szolgáltatását, az állítható keménységű lengéscsillapítókat, a kocsi csendes, stabil futását nagy tempó mellett is.
Közvetlen és pontos a kormányzás, a Watt-rudas hátsó futómű tényleg élvezetessé teszi a kanyargós utakat. Eddig a Focus volt a kategória etalonja, ha vezetési élményről van szó, de elég jól felzárkózott mellé az Opel az Astrával.
Azért ahogy telik az idő, egyre kevésbé vak ez a szerelem, két szörnyű hibát már találtam az új Astrában. Egyrészt kellemetlenül szűk a hely a bal lábnak a kuplung és a doblemez között, nincs hol pihentetni a lábat autópályán. Másrészt a központi zárat sehogy nem lehet rávenni, hogy záródjon be automatikusan elindulás után. Se intuitív próbálkozással a menüből, se hosszas böngészéssel a kézikönyv segítségével. Ez a featúra valahogy kimaradt az Astrából.
Na és ennek az Astrának van még egy hibája. A motorja.Járt már nálunk az új kompakt Opel kis, szívó benzinessel és nagy, turbós dízellel. Dízellel jobb volt, de a benzinest is szerettük. Most megint egy dízelt kaptunk tesztre.
Nagyon vártam: erős most a mozgolódás ebben a két liter alatti, másfél feletti dízel-kategóriában. Egy igazán erős bástyája van a mezőnynek, a PSA 1,6 literes motorja, amely 75 és 112 lóerő között szolgál Fordtól MINI-n, SX4-en, Peugeot-kon, Citroëneken át Mazdákig, Volvókig.
Adatlap
Opel Astra 1,7 CDTI
Motor | 1686 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 125 LE |
Nyomaték | 280 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,5 sec |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
A komolyabb kihívók közül talán még a Kia/Hyundai 1,6-osa tudja legjobban megszorítani ezt a kis dízelt. A nagy tömeggyártók közül a a Volkswagen 1,6-os dízelmotorja megszokhatós, a Renault másfél literese kicsit kicsi, ráadásul néha kifejezetten kellemetlen. A Fiaté pedig konkrét csalódás; alul gyenge, felül zajos, sehol se túl takarékos. (Hoppá, véletlenül verset írtam.)
És a GM sem tudott jó közepes dízelmotort alkotni az új Astrába. Az 1,7-es Opel-dízelre már az első Astra óta leginkább a tartósság jellemző pozitív tulajdonságként. (A hirdetésekben a mai napig feltűnik, ha egy-egy kocsit nem a krómbetűs Opel-, hanem a piros betűs Isuzu dízelmotorral hirdetnek, ami szintén tartós, viszont erős és takarékos is volt a maga idejében.)
Hát most ennek az Isuzu-dízelnek a korszerűsített változatáról beszélünk, csak közben eltelt másfél évtized. (A furat-löket és a lökettérfogat is stimmel: 1686 köbcenti.) Hidegen indítva olyan rémisztő kerregéssel indul el a motor, amiről azt hittük, a mechanikus adagolós VW-TDI-kkel már kihalt. Bemelegedve elcsendesül, de alul rémesen nyomatékszegény marad, nagy fordulaton pedig megint felerősödik a mormolás. Dízel létére szégyenletesen könnyű lefulladni vele, de legalább nem is fogyaszt keveset.
A tesztautó nagyjából 40% autópálya, ugyanennyi országút, 20% város ciklusban a kezünk alatt 7,7 liter gázolajat fogyasztott. Ez még gombócból is sok, de még benzinből is sok lenne egy hasonló teljesítményű autó esetén. Megmagyarázhatatlan.Egy nagy erénye van ennek a motornak (legalábbis ennek az izmosabb verziónak; 110 lóerővel is kapható ugyanez a blokk): fordulaton erős. 125 lóerő, 280 Nm; százról dinamikusan kigyorsítani már-már élményszámba megy, de német autópályás, 160-170-es tempónál is van még tartalék.
A tesztautó ára: 8,4 millió forint. Ühhh. Egy dízel Astra, még nem is a legerősebb, ennyi pénzért? Amennyiért már A3-ast, 1-es BMW-t is kapni, akár hasonlóan kistafírozva?
Mégis azt mondom, gyári navival, jó minőségű hifivel, dupla digitális klímával, sok apró figyelmességgel, ezzel a csodás formával még akár meg is érheti, ha valakinek egy autó, egy műszaki eszköz nettó használati és esztétikai értéke többet nyom a latban presztízsnél, kivagyiságnál. De ezzel a motorral ne tessenek megvenni.
A kétliteres dízel felára félmillió forint. Inkább erre fizesse ki ezt a pénzt, aki Astrát konfigurál magának, legfeljebb hagyja ki a metálfényt meg a navigációt. Kicsit kevésbé csillog majd a kocsi kívül-belül, de legalább mindig jó érzés tölti el a keblet, ha rálép a tulaj a gázra. Főleg, ha szegény 1,7-es tulajokra gondol.