Miklós barátom céges autója egy Volvo S60 volt. A baráti körben csak Volga álnéven futott, amit kis részben fekete színének, nagyobb részben az utakon tanúsított viselkedésének köszönhetett. Minden volt, csak sportos nem, dacára a kétliteres turbómotornak.
No, ennek mától vége. Az új S60 az aktív, dinamikus emberek járműve lesz.
Meg persze a biztonságé.
Az elmélet
A Volvo S60 hazai
bemutatóján nem dobálóztak számokkal, szó sem volt szélességről, magasságról, átlagfogyasztásról. Három megoldás bemutatását tartották lényegesnek, amelyek kiemelik a konkurensek közül az S60-at.
Az első természetesen a biztonság. A gyár jövőképe, hogy 2020-ra egy új Volvóban ülve senki ne veszítse életét, vagy sérüljön meg súlyosan. Ezért nem a baleset bekövetkezte miatti sérülések csökkentését szolgáló rendszerekre fektették a nagyobb hangsúlyt, hanem azok elkerülését segítő megoldások kerülnek az autóba.
A koccanásgátló a szériafelszereltség részét képezi. A lézerrel működő rendszer 4 és 30 km/h sebesség között működik, és spórol majd jó sok pénzt a figyelmetlen sofőröknek. Ha azt érzékeli, hogy akadály van az autó előtt és nem tapasztal a sofőr részéről ráutaló magatartást annak elkerülésére, állóra fékezi az autót.
A baleseteket megelőzni
hivatott rendszerek egy biztonsági csomagban vásárolhatóak meg. Az 590 000 forintos ár csak első pillanatban tűnt soknak, tartalmát megismerve cseppet sem tartom túlzónak.
Még felsorolni is nehéz, hány segéd ül mellettünk a kocsiban: adaptív tempomat, sorkövető asszisztens, rövid követési távolságra figyelmeztető rendszer, ráfutásra figyelmeztető rendszer automatikus fékezéssel és gyalogosfelismeréssel, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, elalvásra figyelmeztető rendszer, holttér figyelő információs rendszer.
Újdonság, hogy az adaptív tempomat és a sorkövető asszisztens az automata váltóval szerelt változatok esetében 0 és 200 km/h között működik, ami azt jelenti, hogy egy dugóban ülve csak kormányoznunk (és szitkozódnunk) kell.
Adatlap
A Volvo S60 Magyarországon
Motor | 1984 cm3, Dízel, S5 |
Teljesítmény | 163 LE |
Nyomaték | 400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,2 sec |
Végsebesség | 215 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,4 l / 100 km |
A sportosságot hangsúlyozandó, új technológiákkal egészítették ki a dinamikus menetstabilizáló rendszert (DSTC). Az új érzékelőknek köszönhetően hamarabb ismeri fel a megcsúszás veszélyét, ezért hamarabb is tud beavatkozni.
Természetesen a DSTC tartalmaz egy sport üzemmódot is, amellyel átélhető a határon autózás élménye.
A kanyarstabilitás-fokozórendszer csökkenti az alulkormányozottságot kanyarból történő kigyorsítás esetén. Ilyenkor az elektronika az ívkülső kerékre irányítja a nyomatékot, így biztosítva azt, hogy egy elrontott jobbos kanyart ne a szembejövő sávban fejezzen be a sportos lelkületű sofőr.
Ha valaki dinamikusan közlekedik, annak a fordulók előtti lassítások alkalmával illik használni a motorféket is. Ez viszont vezethet megcsúszáshoz, azonban az S60 tartalmazza a motorfékszabályzó funkciót is, mely érzékelve a veszélyt, visszafogja a motor nyomatékát, s a kerekek fékezésével stabilizálja az autót.
Talán az utoljáraemlített új rendszer, a Volvo Sensus sem annyira a kényelmet, mint inkább a biztonságot szolgálja. Olyan menürendszer kialakítása volt a cél, amely látványos és könnyen kezelhető. A különböző funkciók saját színkódot kaptak a kijelzőn, s minden funkció – navigáció, rádió, média, telefon, my car, kamera – egy kijelzőn jeleníthető meg.A Sensus természetesen kezelhető a kormány elengedése nélkül, de rendelhető hozzá klasszikus távirányító is, amivel akár a hátul ülő utas is könnyedén válthat a rádióadók között.
A gyakorlat
A nap élvezetesebb
részében ki is próbálhattuk a technikai újdonságok által biztosított sportosságot és biztonságot.
Érdekelt ugyan nagyon, hogy milyen érzés nem elgázolni egy gyalogost, bármennyire is próbálom, de először meg akartam tenni pár kört a Hungaroringen. Ugyan csak a jobb egyben ültem, de nem bántam, mert aki a kormányt tekerte, maga Michelisz Norbi volt.
Két kört tettünk meg, nem kímélve a technikát.A turbómotor gyönyörűen szólt, és olyan eszement íveken mentünk, olyan rövidre vett féktávokkal, amelyek gyakorlatilag lehetetlennek tűntek. Az viszont feltűnt, mennyire másképp viselkedik az új S60, mint a korábbi modell. A karosszéria dőlése minimális volt.
Norbi kiemelte, hogy nagyon jónak tartja a féket, ám az intenzív használat hamar megtette hatását. Mikor kiszálltam az autóból a boxutcában, a fékek felől füstjelek érkeztek, aztán később annyira elfáradtak, hogy kocsit kellett váltani. Ez érthető, hiszen az utcai fékek nem versenypályára valók.
A biztonsági arzenálból
a gyalogosgázolásokat elkerülni hivatott rendszert próbálhattuk ki élesben.
Ez folyamatosan pásztázza az autó előtti területet, s a látókörébe került gyalogosok mozgását elemzi. Vészhelyzet észlelése esetén – 35 kilométeres óránkénti sebesség alatt – először hang- és fényjelzést ad a sofőrnek, ám, ha erre nem érkezik reakció állóra is képes fékezni az autót a gyalogos előtt.
A rendszer arra van felkészítve, hogy hirtelen felbukkanó gyalogosok életét mentse, amikor talán még a vezetőnek csak észlelni sikerült, hogy baj van. A próba során azonban egy álló bábut kellett volna elütni. Ez, egy embert kivéve, senkinek sem sikerült.
Ugyanis szinte kódolva van belénk, hogy ha akadály felé közeledünk, vegyük le a lábunkat a gázról. Ha azonban a rendszer ezt érzékeli, úgy értékel, hogy nem kell beavatkoznia.
Egy dologra figyeljünk, ha egy S60 elé ugrunk: legyünk 80 centiméternél magasabbak és legyen gyalogos sziluettünk, csak így van esélyünk a megmenekülésre.
Bemutattak még egy hasznos extrát, amely a BMW 5-ösben is tetszett már.
Ez az első kitekintő kamera. Az autó orrán, az embléma mellett helyeztek el egy nagylátószögű kamerát, ami szűk, beláthatatlan helyekről kihajtva láthatóvá teszi a keresztező forgalmat.
Budapest belvárosának tömött utcáiban aranyat érő extra ez. Azelőtt észlelhetjük, teszem azt, a járdán tekerő biciklist, hogy az autó orrát kidugnánk a garázsból, költséges javításokat megspórolva.
Mennyibe kerül?
A forgalmazás kezdetén két benzines és két dízelmotor lesz az S60 kínálatában.
A kisebbik dízel (D3) 163 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal rendelkezik, s kérhető hatsebességes kézi és szintén hatsebesség automata váltóval. Alapára 8 590 000 forint.
A nagyobbik változat (D5) már 205 lóerőt és 420 Nm nyomatékot nyújt, s rendelhető összkerék-hajtással is. Másfél millió forinttal kell érte többet fizetni.
A 2.0T benzinmotor 203 lóerőt, s 300 Nm nyomatékot szabadít a kerekekre. A manuális váltó mellett csak ehhez a modellhez rendelhető a dupla kuplungos Powershift váltó. 9 390 000 forinttól juthatunk hozzá.
A csúcsot jelentő T6 motor 304 lóerős, 440 Nm nyomatékú motorja hatsebességes automata váltón keresztül hajtja a négy kereket. 13 990 000 forintot kér érte a Volvo.
Az alapárakhoz azonban nyugodtan hozzászámolhatjuk azt az 590 000 forintba kerülő biztonsági csomagot. Vétek lenne kihagyni, hiszen ettől igazán különleges az új, közepes méretű Volvo szedán.