Akár a Twingo

Bő 8 literes fogyasztást jelzett a számítógép a 150 lóerős benzinesben
30 kilóval könnyebb a karosszéria, pedig 22 centivel hosszabb a Sharan

30 kilóval könnyebb a karosszéria, pedig 22 centivel hosszabb a Sharan

30 kilóval könnyebb a karosszéria, pedig 22 centivel hosszabb a Sharan


Régen volt 1995. 15 éve a mobilt sokan még bunkófonnak hívták és csak a legmenőbb darabok fértek el egy nadrágzsebben.

A magyar bajnokságban még az MTK-t erősítette Talapa János és Bokros Lajos pénzügyminiszter is ekkor szabadította ránk a 40 százalékos inflációt.

Az eltelt időben az óvodás kislányok jó csajjá cseperedtek, a korabeli szériaautók közül a G-osztályt kivéve talán egy sem készül már, mindet leváltották frissebbek. Csak a Sharant nem, amelynek az első Twingóéhoz hasonló, szokatlanul hosszú karrier jutott.

München mellett, a Tegernsee közelében vezettük az autót

München mellett, a Tegernsee közelében vezettük az autót

A Forddal kezdődött

Összesen 607 700 Sharant gyártott a portugáliai üzem

Összesen 607 700 Sharant gyártott a portugáliai üzem

Összesen 607 700 Sharant gyártott a portugáliai üzem


Anno az első generáció még a Ford és a Volkswagen közös egyterűprojektjének eredménye volt, ennek keretében a Galaxy, a Sharan és a SEAT Alhambra is Portugáliában készült, ugyanabban a gyárban. A hármasikrek igen sikeresek voltak, csak a Sharanból 608 ezer jött ki az üzemből, ahol az új Sharan és Alhambra is készül a Scirocco és az Eos mellett.

Modellfrissítés az ezredfordulóra

2000-ben egy alapos modellfrissítés következett, de a teherautósan, közel vízszintesen álló kormányon kívül a csupán háromcsillagos törésteszten is látszott a konstrukció öregsége.

A Ford később kiszállt, saját maga fejlesztette ki a Galaxy utódját és bedobta mellé a különös okokból Év Autójának megszavazott S-Maxot. Az időben lépő Ford négy éve arat egyterűivel a koros Sharan és Alhambra, illetve a 2002-ben bemutatott 807-Ulysse-C8-Phedra négyesikrek ellenében.

Két srác cikizi aput a reklámban, hogy menő verda, kis kiruccanás a strandra anyuval és a gyerekekkel, mi? A savazás visszafele sül el, és jön a szlogen: a gyermekeknek hely kell.

Visszaszorulóban

Kivehető ülésekkel készült az első széria

Kivehető ülésekkel készült az első széria

Kivehető ülésekkel készült az első széria


A VW-konszern jó ideig nem tudta, mit kezdjen a nagy egyterűekkel, amelyek iránt a piaci igény csökken. A Renault például nemrég elhalasztotta a készre fejlesztett Espace-utód piaci bevezetését, mert magas fogyasztásuk, így szén-dioxid-emissziójuk miatt a jövőben egyre nehezebb lesz eladni ezeket az autókat.

Teljes modellváltás helyett az első Sharan-generáció két modellfrissítéssel volt kénytelen kihúzni öregkoráig. Végül a sürgetőbb feladatok mellett a nagy egyterűk leváltására is akadt kapacitás: az új Sharan idén Genfben volt először látható, értékesítése szeptemberben kezdődik hazánkban.

 

Szabadítsatok ki

Szabadítsatok ki

Felárért gombnyomásra vagy távirányítással nyit-zár a tolóajtó


Most azonban itt az alapjaiban új, 9,2 centivel szélesebb, 22 centivel hosszabb és 1,2 centivel alacsonyabb modell, amelynek két alkatrésze származik csak az elődből: a jobb és a bal oldali napellenző.

22 centivel hosszabb, 1,2-vel alacsonyabb

A koncepcióváltással eltűntek az előd hibái és megszületett a mérvadó Ford Galaxyhoz mérhető családi autó.

Hátul praktikus tolóajtók váltották fel az oldalra nyílókat, amelyeket nem lehet rányitni a szomszéd autóra vagy villanyoszlopra.

Elektromos mozgatást rendelve a tolóajtók kétféleképp is vigyáznak, hogy ne nyomják össze az utasokat: a gumitömítés alatt lévő érzékelőket kiegészíti egy szoftver, amely az ajtónyitás sebességének változásából látja, ha egy akadály miatt meg kell állítani a folyamatot.


Okos ülések

Magasabbak és kényelmesebbek a hátsó ülések

Magasabbak és kényelmesebbek a hátsó ülések

Magasabbak és kényelmesebbek a hátsó ülések


A lényeg mégis az átgondolt ülésrendszer, amely alapáron jár, ezerszer hasznosabb és kényelmesebb az eddiginél. Hátul a túl mély ülések miatt az első széria nagyon kényelmetlen volt, ezt egy életre megtanultam egy Sopron-Budapest túrán. Az 5,8 centiméterrel megemelt üléseken mostantól nem kell padlóközelben, csúnyán meghajlított lábbal utazni.

Bőséges maradt a fejtér, a Passat kombinál hosszabbra nyújt Sharan annyira tágas, hogy leghátra is befértem. Ehhez azért előrébb kellett húzni a 16 centis úton mozgatható középső üléseket, de a harmadik sorban nálam alacsonyabb utasokra számítanak.

Nem muszáj gyermekeket ültetni leghátulra

Nem muszáj gyermekeket ültetni leghátulra

2297 liternyi űr szabadítható fel a hétülésesben, az ötszemélyesben 2430

2297 liternyi űr szabadítható fel a hétülésesben, az ötszemélyesben 2430

2297 liternyi űr szabadítható fel a hétülésesben, az ötszemélyesben 2430


Beszállni könnyű, mert a két szélső ülés előredől és előre is siklik. A plusz két ülést megrendelve helyből jár a háromzónás (elöl oldalanként és hátul is külön állítható) légkondicionáló, amely a tetőben lévő levegőkilépőkkel a 31 fok ellenére elviselhetővé tette az utazást.

2,6 helyett 2,3 köbméter

Egyszerűbben aligha lehet átrendezni egy autót, mint az új Sharant. A két hátsó sor ülései egy mozdulattal előrebuktathatók, szépen a padlóra süllyedve várják a kredencet vagy a gumidelfint. Utóbbit a müncheni Bavaria Filmstúdióban szervezett bemutatón rámolták a kocsiba, amely ránézésre egy olasz téren állt, pedig el sem hagyta a filmstúdiót.

Nagyon halk a Sharan, ami a telefonálás miatt is fontos a mai vásárlóknak

Nagyon halk a Sharan, ami a telefonálás miatt is fontos a mai vásárlóknak

Nagyon halk a Sharan, ami a telefonálás miatt is fontos a mai vásárlóknak


Az új felállás egyetlen hátránya a csökkenő maximális raktér: a kivett ülések nem foglalnak helyet, szemben az összehajtottakkal. Az előd maximálisan 2610 literével szemben az űr 2297 illetve az ötüléses verzióban 2430 liter.

Vezetés közben a Sharan halksága az első, ami feltűnt. Német autópályákon is mentünk az egyterűvel, ahol 180-190-nél megejtő csendben kamatozott az alapos zajszigetelés, a 0,299-re javított alaktényező, a burkolt alváz, a tükrök ügyes kialakítása.

Nincs reggeli a kormányon

Jó a minőségérzet, a kormány végre nem fekszik teherautósan

Jó a minőségérzet, a kormány végre nem fekszik teherautósan

Jó a minőségérzet, a kormány végre nem fekszik teherautósan


Sok a fém és kevés az üveg, arányuk nagyjából két harmad-egy harmad. Paradox módon ez a formatervezési elv javítja az áttekinthetőséget, mert a magasra falazott kasztni igen szilárd, a kevés üveg miatt nem kell vastag első tetőoszloppal merevíteni. A Sharanból az Espace és a C4 Picasso osztott első tetőoszlopa nélkül is jó a kilátás.

Örvendeztünk az üléshelyzet javulásának is, főleg a személyautósan álló volánnak. Az előd laposan álló kormányán éppúgy megteríthettünk a kedélyes szalonnázáshoz, mint a buszsofőrök egy távolsági Ikarusban.

Két-két motorváltozat

5,5 liter a 140 lóerős TDI gyári átlagfogyasztása

5,5 liter a 140 lóerős TDI gyári átlagfogyasztása

5,5 liter a 140 lóerős TDI gyári átlagfogyasztása


Négyféle motor van, a két benzines is turbós és közvetlen befecskendezéses, a dízeleknél ez nem újdonság. Az alapmodell a kompresszorral, majd 3500-as fordulattól egyedül turbóval feltöltött négyhengeres. A 150 lóerős 1,4 TSI nem volt elveszett a hatalmas egyterűben, a fedélzeti számítógépen kiírt 8,2 literes fogyasztása ígéretes.

140 és 170 lóerővel kapható 2,0 TDI, amelyek közül a 320 Nm-es gyengébbet vezettük. A benzines belépőmodellnél erősebb, alig zajosabb és jóval takarékosabb gép. Minden motorhoz rendelhető a hatfokozatú, olajos kuplungos DSG, amely a 200 lóerős kétliteres benzinessel szériafelszerelés.

Nem vakít a reflektor

Óvatos és ügyes az extraként rendelhető automatikus parkolás

Óvatos és ügyes az extraként rendelhető automatikus parkolás

Óvatos és ügyes az extraként rendelhető automatikus parkolás


A váltó előtt lévő kapcsolósor a technológiai Zentrale, egy gazdagon extrázott modellben itt látni, felárért mi mindent tud a Sharan.

Itt van az automatikus parkolórendszer kapcsolója, amely magától beáll és kiáll az autónál 80 – illetve kifelé csupán 50 – centivel hosszabb helyekre.

A Touranhoz is elérhető parkolórendszer volt számunkra az első, amely valóban meggyőzően, akár több húzásból áll be szűk helyekre. Nemcsak a járdával párhuzamosan, hanem merőlegesen is.

Érdekes a szintén feláras Dynamic Light Assyst, amely nem kapcsolja ki a reflektort, csak azon a területen vesz vissza a fényerőből, ahol a távolsági fényszóró vakítaná a szembejövőt.

Rokonok: Passat és Tiguan

Szeptemberben kezdődik a hazai értékesítés, ára augusztusra lesz

Szeptemberben kezdődik a hazai értékesítés, ára augusztusra lesz

Szeptemberben kezdődik a hazai értékesítés, ára augusztusra lesz


A kapcsolók között megleljük az állítható lengéscsillapítás nyomógombját, amellyel kényelmesebbre vagy sportosabbra vehetjük a gátlókat. Ez a hasznos extra a Golfhoz is rendelhető, de a lemezek alatt főleg a Tiguan és a Passat a rokon. Az első futómű nagy vonalakban az SUV, a hátsó a Passat megoldását rejti, persze az új feladathoz és a nagyobb súlyhoz igazítva.

Még nem tudni, mennyiért, de szeptembertől lesz kapható hazánkban az új Sharan. Mivel akkortájt jön a modellfrissítés utáni Touran, év végén pedig az átdolgozott Caddy, a T5 Multivan tavalyi renoválásával teljesen megújul a VW egyterűkínálata.