Éljenek a hibridek
Szóval nem csak a Földet mentik meg, hanem időnként arra is jók, hogy öt másodperc alatti gyorsuláshoz segítsék a hetes BMW-t. Egész pontosan 4,9 másodpercre van szüksége ennek a hatalmas testnek ahhoz, hogy százra gyorsítson. Félelmetes.
Szögezzük le azonban, hogyha mindössze a sámli méretű lítiumos akksi számlájára írnánk az elismerésre méltó teljesítményt, nagyon nem lennénk igazságosak. Egy igen jelentős méretű V8-as is őrködik az autó elejében.
A BMW ActiveHybrid 7 egy úgynevezett mild-hibrid technológiát használ, amiben ugyanúgy szerepelnek az alternatív hajtáshoz szükséges elemek, mint a háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotor, a lítiumion-akkumulátor és a magasfeszültségű fedélzeti hálózat szabályzó elektronikája, de mindezt csak a fogyasztás mérséklésére, illetve a menetdinamika javítására használja.
Tisztán elektromos, zéró helyi károsanyag-kibocsátású üzemre nem alkalmas.
A bivalyerős motor és a bitang gyorsulás eddig egyetlen hibridre sem volt jellemző
A bivalyerős motor és a bitang gyorsulás eddig egyetlen hibridre sem volt jellemző
Fotó megosztása:
Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben
Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben
Fotó megosztása:
Most épp nem figyel rá senki
Most épp nem figyel rá senki
Fotó megosztása:
Jár neki a giccsparádé. A gyönyörű helyszín adta magát
Jár neki a giccsparádé. A gyönyörű helyszín adta magát
Fotó megosztása:
Az utasra vár a sofőr?
Az utasra vár a sofőr?
Fotó megosztása:
A 4,4-es V8-as motor dübörög az orrában
A 4,4-es V8-as motor dübörög az orrában
Fotó megosztása:
465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka
465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka
Fotó megosztása:
Egyedi, 19-colos, 10-küllős turbina-design-ban pompázó könnyűfém keréktárcsák tapadnak a kerekekhez
Egyedi, 19-colos, 10-küllős turbina-design-ban pompázó könnyűfém keréktárcsák tapadnak a kerekekhez
Fotó megosztása:
Hihetetlen adatok rovat: 4,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t
Hihetetlen adatok rovat: 4,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t
Fotó megosztása:
A hosszabb kivitel 14 centivel nagyobb
A hosszabb kivitel 14 centivel nagyobb
Fotó megosztása:
Ezt látod egy másodperccel a start után
Ezt látod egy másodperccel a start után
Fotó megosztása:
Nem keverhető össze az ötössel, ezt csak az ötös tulajok szeretnék hinni
Nem keverhető össze az ötössel, ezt csak az ötös tulajok szeretnék hinni
Fotó megosztása:
Néhány felelőtlen kattintás a konfigurátorban és a 29 milliós listaár máris 35-re kúszik
Néhány felelőtlen kattintás a konfigurátorban és a 29 milliós listaár máris 35-re kúszik
Fotó megosztása:
Két tonnás önsúlya mellett, a normál akku méretű lítiumos akksik már nem sok vizet zavarnak
Két tonnás önsúlya mellett, a normál akku méretű lítiumos akksik már nem sok vizet zavarnak
Fotó megosztása:
Automata váltó és automatikus motorleállítás együtt még soha nem volt BMW-ben
Automata váltó és automatikus motorleállítás együtt még soha nem volt BMW-ben
Fotó megosztása:
És ezt most szó szerint idézném: A szériakivitelhez tartozó Bi-Xenon kettős fényszórók extrafelszerelésként a Fényszóró-asszisztens (High Beam Assistant), valamint a Kanyarodófény (Bending Lights) funkcióval kiegészített Adaptív Kanyarvilágítás (Adaptive Headlights), illetve a Változó Fényeloszlás (Variable Light Distribution) és az Adaptív Fényszórómagasság-állítás (Adaptive Headlight Range Control) rendszereivel bővíthetők
És ezt most szó szerint idézném: A szériakivitelhez tartozó Bi-Xenon kettős fényszórók extrafelszerelésként a Fényszóró-asszisztens (High Beam Assistant), valamint a Kanyarodófény (Bending Lights) funkcióval kiegészített Adaptív Kanyarvilágítás (Adaptive Headlights), illetve a Változó Fényeloszlás (Variable Light Distribution) és az Adaptív Fényszórómagasság-állítás (Adaptive Headlight Range Control) rendszereivel bővíthetők
Fotó megosztása:
Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár
Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár
Fotó megosztása:
Kell hátra a navigáció
Kell hátra a navigáció
Fotó megosztása:
A hátsó könyöktámaszba pakolt iDrive
A hátsó könyöktámaszba pakolt iDrive
Fotó megosztása:
Itt sincs a távirányító?
Itt sincs a távirányító?
Fotó megosztása:
Nem egy nappali, de beköltöznék, ha nagyon kell
Nem egy nappali, de beköltöznék, ha nagyon kell
Fotó megosztása:
8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében
8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében
Fotó megosztása:
A 8-fokozatú automatikus sebességváltó és az Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszer jól működnek együtt
A 8-fokozatú automatikus sebességváltó és az Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszer jól működnek együtt
Fotó megosztása:
A rejtett mélyedés az ajtón - nevezzük kilincsnek - az ajtó bezárására majdnem teljesen alkalmatlan, de az egyenként 50 kilós ajtók úgyis szinte maguktól záródnak
A rejtett mélyedés az ajtón - nevezzük kilincsnek - az ajtó bezárására majdnem teljesen alkalmatlan, de az egyenként 50 kilós ajtók úgyis szinte maguktól záródnak
Fotó megosztása:
Az automata sebességváltó dinamikáját, a gázpedál és a kormányberendezés viselkedését, a beszédes néven futó COMFORT, NORMAL, SPORT és SPORT + kapcsolókkal zavarhatjuk össze
Az automata sebességváltó dinamikáját, a gázpedál és a kormányberendezés viselkedését, a beszédes néven futó COMFORT, NORMAL, SPORT és SPORT + kapcsolókkal zavarhatjuk össze
Fotó megosztása:
Steve McQueen Le Mans című filmje nem volt túl jó választás, de a BMW multimédia rendszere zseniálisan teljesített
Steve McQueen Le Mans című filmje nem volt túl jó választás, de a BMW multimédia rendszere zseniálisan teljesített
Fotó megosztása:
A több százezret érő gombok az alábbi funkciókat rejtik: Sávváltást segítő rendszer, figyelmeztető jelzés véletlen sávelhagyáskor, éjjellátó asszisztens, Head-up display
A több százezret érő gombok az alábbi funkciókat rejtik: Sávváltást segítő rendszer, figyelmeztető jelzés véletlen sávelhagyáskor, éjjellátó asszisztens, Head-up display
Fotó megosztása:
Kormányfűtés és elektromos magasságállítást is illik kérni hozzá
Kormányfűtés és elektromos magasságállítást is illik kérni hozzá
Fotó megosztása:
Nem kell kulcs, elég ha nálunk van
Nem kell kulcs, elég ha nálunk van
Fotó megosztása:
Az elemek nagy része grafikusan jelenik meg
Az elemek nagy része grafikusan jelenik meg
Fotó megosztása:
Csodás részletek
Csodás részletek
Fotó megosztása:
A kötelező elemek sem maradhattak ki
A kötelező elemek sem maradhattak ki
Fotó megosztása:
A Head-Up-Display segít ésszel közlekedni
A Head-Up-Display segít ésszel közlekedni
Fotó megosztása:
A kedvencem ez a csodásan megvarrt, finomszemcsés felületű Merino bőrrel ellátott műszerfalborítás
A kedvencem ez a csodásan megvarrt, finomszemcsés felületű Merino bőrrel ellátott műszerfalborítás
Fotó megosztása:
Kishetes
Kishetes
Fotó megosztása:
Íme az autó lelke, a TwinPower Turbo
Íme az autó lelke, a TwinPower Turbo
Fotó megosztása:
Nem kell megszakadni a csomagtér nyitással, ha nem muszáj
Nem kell megszakadni a csomagtér nyitással, ha nem muszáj
Fotó megosztása:
Nem foglal sok helyet a kisméretű lítium akksi
Nem foglal sok helyet a kisméretű lítium akksi
Fotó megosztása:
A technika nagytotálban
A technika nagytotálban
Fotó megosztása:
Izgulhatunk, hogy vajon jó lesz e a rekuperáció
Izgulhatunk, hogy vajon jó lesz e a rekuperáció
Fotó megosztása:
A rézszínű tárcsa a váltó előtt a 15 kW-os elektromos motor
A rézszínű tárcsa a váltó előtt a 15 kW-os elektromos motor
Fotó megosztása:
Kapacitása csekély (800 wattóra), de modern és magas energiasűrűségű a hibridrendszer lítium-ion akkuja. Az akku külön hűtést és fűtést igényel
Kapacitása csekély (800 wattóra), de modern és magas energiasűrűségű a hibridrendszer lítium-ion akkuja. Az akku külön hűtést és fűtést igényel
Fotó megosztása:
1: benzines V8
2: elektromos motor
3: automata váltó
4: nagyfeszültségű elektronika
5: kábel a súlyelosztási okokból hátul lévő hibridakkuig
1: benzines V8
2: elektromos motor
3: automata váltó
4: nagyfeszültségű elektronika
5: kábel a súlyelosztási okokból hátul lévő hibridakkuig
Fotó megosztása:
Most épp az akkut tölti a motor
Most épp az akkut tölti a motor
Fotó megosztása:
A technika nagytotálban
Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben
Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben
A 4,4-es V8-as szív a beépített pészmékerrel együtt 465 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 700 newtonméter. Az elektromos technika legfőbb feladata egyébként az, hogy a fékezéskor generált áramot – a gyorsítások segítése mellett – a légkondi, illetve a fedélzeti elektromos hálózat táplálására fordítsa.
Ennél azért egy fokkal viccesebb lett volna, ha a KERS-hez (a Forma-1-ben egy évig használt csodatechnika) hasonlóan, gombbal aktiválhatnánk a pluszteljesítményt. Nehéz mondjuk elképzelni azt a közlekedési szituációt, amikor egy több mint 400 lóerős autóban +20 lóerőt akarunk segítségül hívni. Na jó, talán a BMW mérnökök által kitalált működés is jó lesz.
Nem egy nappali, de beköltöznék, ha nagyon kell
Külsőre minden ugyan az
Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár
Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár
A hibrid hetes külső jegyei nem utalnak a különleges kivitelre, talán ennek köszönhető a három díszes típusjelzés. A lényeg igazából csendben pihen a csomagtérbe rejtve.
Az autójukkal alaposan összebarátkozott sofőrök aztán persze a műszerfal kijelzőin is találnak majd néhány látványos információt a hibridhajtás működési módjáról és pillanatnyi üzemállapotáról.
Ha éppen nem lenne jobb dolgunk, folyamatosan nyomon követhető a rekuperáció, vagyis az energia-visszatáplálás folyamata. Mi több, azt is látjuk, hogy milyen mértékben hasznosítható az elektromos energia.
Hibridhajtás luxusautókban – Szörényi András
Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeiben a BMW. A TwoMode Hybrid a BMW, a General Motors és a Mercedes-Benz közös fejlesztése.
TwoMode: húsos szabadiő-autókhoz
Jelentős helyigénye miatt ez a készlet a nagy, benzinzabáló, dagadt szabadidő-autókhoz illik, amilyen az Active Hybrid X6. A V8-as, turbós benzineshez társított elektromos motor egyedül is képes hajtani az autót, a megoldás drága, de maximum 20 százalékkal javítja a fogyasztást.
Egészen más technikát takar az ActiveHybrid név a Hetes sorozatban. Itt a váltóház körteszerű kidudorodásában egy csupán 3,5 centiméter szélességű elektromos motor dolgozik, a 449 lóerős V8 és a nyolcfokozatú automata váltó között. A hibridtechnika a Mercedes S-osztállyal közös fejlesztésben készült, de a Mercedes a takarékosság okán Atkinson-ciklusra átállított V6-os szívómotorhoz társítja.
1: benzines V8
2: elektromos motor
3: automata váltó
4: nagyfeszültségű elektronika
5: kábel a súlyelosztási okokból hátul lévő hibridakkuig
465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka
465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka
A villanymotor teljesítménye a két konkurensben mindössze 15 kW (20 LE). Jobban hangzik az a 160 illetve 210 Nm, amivel beszállnak a benzines mellé. Mindkét modellre igaz, hogy az apró villanymotor az étvágyat csökkenti ugyan, de nem képes az autó önálló mozgatására. Így viszont elég egy kisebb és könnyebb akkumulátor a hibridrendszerhez, ahonnan gyorsításkor áramhoz jut az elektromos motor.
A Mercedes-Benz S 400 Hybriddel szemben a 7-esben a hibridrendszer lítium-ion akkumulátora a csomagtartóból vesz el helyet, nem a motortérben van.
Fejlettebb rendszer az Ötösben
2011-től az Ötös a csekélyebb helyigényű új hibridgenerációval lép piacra. 40 kW-os (54 LE) elektromos motorjával az autó képes lesz önállóan menni, tehát a Lexus modellekhez hasonlóan hangtalanul indulhatunk útnak. Jól felöltött akkukkal az autó tisztán elektromos hajtással is megtehet néhány kilométert.
# |
BMW X6 Act.Hy.
|
BMW 7 Act. Hy.
|
Mercedes S 400 Hybrid
|
Lexus LS 600h
|
Benzines motor |
V8 biturbó, 407 LE / 600 Nm |
V8 biturbó, 449 LE / 650 Nm |
V6 szívó, 279 LE / 385 Nm |
V8 szívó/394 LE / 520 Nm |
Villanymotor |
91 és 86 LE / 260 Nm és 280 Nm |
15 kW (20 LE) / 210 Nm |
15 kW (20 LE) / 160 Nm |
165 kW (224 LE) / 300 Nm |
Összteljesítmény |
485 LE/780 Nm |
465 LE/700 Nm |
299 LE / n.a. |
445 LE/ |
Átlagfogyasztás |
9,9 l/100 km |
9,4 l/100 km |
7,9 l/100 km |
9,3 l/100 km |
Kell hátra a navigáció
8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében
8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében
Időnként azért ez is bekapja a 20 litert
A BMW nagyjából húsz százalékos megtakarítást ígér a hibridre szavazóknak, a mezei turbós V8-hoz képest. Ez azt jelenti, hogy akár 10 liter alatt is elfurikázhatunk. Legalább is az „EU-tesztcikluson mért üzemanyag-fogyasztás” ezt igazolta. Nekünk sajnos a vegyes üzemmód kritériumait nem sikerült pontosan teljesíteni, városban pedig természetesen sokkal-sokkal több ment bele.
Talán, ha kevesebb lett volna az ülésbe szögező padlógázas start, más lett volna az eredmény is.
Egy panellakás árának megfelelő extrát rendelhetünk bele
Az autó alaphangolása a felszereltség tekintetében sem elhanyagolható, a tetemes extralista azonban további csábító elemeket rejt. De jaj, ha egyszer szabadjára engedjük a gondolatainkat!
Jelen tesztautó extrákkal tarkított ára például 37 397 300 Ft. Jó tárgyalási képességekkel talán lecsapható a 300 a végéről…
A lenti listában csak úgy röpködnek a súlyos százezrek, játsszunk el a gondolattal, kinek mire van feltétlenül szüksége az alábbi listáról. Az én Hetes hibridemben szerintem biztosan lesz:
Komfortülés, BMW Individual olvasólámpák hátul, Bőrborítású műszerfal, Parkolássegítő rendszer, TV-Funkció, Professional navigációs rendszer, Head-Up kijelző, Mobiltelefon előkészítés Bluetooth-csatlakozással, Professional HiFi rendszer, Professional szórakoztató egység a hátsó üléseknél, USB-Audio-csatlakozás és BMW Night Vision személyfelismeréssel!
Nézzük csak végig a listát, persze a kattintásokkal nagyon óvatosan bánjanak!
Mellette – Ellene |
- Meggyőző menetteljesítmény
- Lenyűgöző technikai arzenál
- Inkább sportos, mint elegáns
- Alacsonyabb fogyasztás
|
- Ide most muszáj írni valamit?
- Na jó, akkor legyen az, hogy a „kilincs” kialakítása a legkevésbé sem segíti az ajtó becsukását
- És különben is: sokat fogyaszt, na meg drága is
- Na arról nem beszélve, hogy azért nem egy Aston Martin, és elég nagy sansz van rá, hogy sűrűn szembejön majd az utcán
|
A hosszabb kivitel 14 centivel nagyobb