Éljenek a hibridek

Szóval nem csak a Földet mentik meg, hanem időnként arra is jók, hogy öt másodperc alatti gyorsuláshoz segítsék a hetes BMW-t. Egész pontosan 4,9 másodpercre van szüksége ennek a hatalmas testnek ahhoz, hogy százra gyorsítson. Félelmetes.

Szögezzük le azonban, hogyha mindössze a sámli méretű lítiumos akksi számlájára írnánk az elismerésre méltó teljesítményt, nagyon nem lennénk igazságosak. Egy igen jelentős méretű V8-as is őrködik az autó elejében.

A BMW ActiveHybrid 7 egy úgynevezett mild-hibrid technológiát használ, amiben ugyanúgy szerepelnek az alternatív hajtáshoz szükséges elemek, mint a háromfázisú, váltakozó áramú, elektromos szinkronmotor, a lítiumion-akkumulátor és a magasfeszültségű fedélzeti hálózat szabályzó elektronikája, de mindezt csak a fogyasztás mérséklésére, illetve a menetdinamika javítására használja.

Tisztán elektromos, zéró helyi károsanyag-kibocsátású üzemre nem alkalmas.

A bivalyerős motor és a bitang gyorsulás eddig egyetlen hibridre sem volt jellemző
A technika nagytotálban

A technika nagytotálban

Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben

Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben

Az elektromos hajtás önmagában nem üzemel, csak a gyorsításban és az alacsonyabb fogyasztásban segít, mint a KERS az F1-ben


A 4,4-es V8-as szív a beépített pészmékerrel együtt 465 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 700 newtonméter. Az elektromos technika legfőbb feladata egyébként az, hogy a fékezéskor generált áramot – a gyorsítások segítése mellett – a légkondi, illetve a fedélzeti elektromos hálózat táplálására fordítsa.

Ennél azért egy fokkal viccesebb lett volna, ha a KERS-hez (a Forma-1-ben egy évig használt csodatechnika) hasonlóan, gombbal aktiválhatnánk a pluszteljesítményt. Nehéz mondjuk elképzelni azt a közlekedési szituációt, amikor egy több mint 400 lóerős autóban +20 lóerőt akarunk segítségül hívni. Na jó, talán a BMW mérnökök által kitalált működés is jó lesz.

Nem egy nappali, de beköltöznék, ha nagyon kell

Nem egy nappali, de beköltöznék, ha nagyon kell

Külsőre minden ugyan az

Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár

Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár

Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeihez a BMW, a heteshez lítium-ion akku jár


A hibrid hetes külső jegyei nem utalnak a különleges kivitelre, talán ennek köszönhető a három díszes típusjelzés. A lényeg igazából csendben pihen a csomagtérbe rejtve.

Az autójukkal alaposan összebarátkozott sofőrök aztán persze a műszerfal kijelzőin is találnak majd néhány látványos információt a hibridhajtás működési módjáról és pillanatnyi üzemállapotáról.

Ha éppen nem lenne jobb dolgunk, folyamatosan nyomon követhető a rekuperáció, vagyis az energia-visszatáplálás folyamata. Mi több, azt is látjuk, hogy milyen mértékben hasznosítható az elektromos energia.

Hibridhajtás luxusautókban – Szörényi András

Eltérő hibridhajtást kínál különböző modelljeiben a BMW. A TwoMode Hybrid a BMW, a General Motors és a Mercedes-Benz közös fejlesztése.

TwoMode: húsos szabadiő-autókhoz

Jelentős helyigénye miatt ez a készlet a nagy, benzinzabáló, dagadt szabadidő-autókhoz illik, amilyen az Active Hybrid X6. A V8-as, turbós benzineshez társított elektromos motor egyedül is képes hajtani az autót, a megoldás drága, de maximum 20 százalékkal javítja a fogyasztást.

Egészen más technikát takar az ActiveHybrid név a Hetes sorozatban. Itt a váltóház körteszerű kidudorodásában egy csupán 3,5 centiméter szélességű elektromos motor dolgozik, a 449 lóerős V8 és a nyolcfokozatú automata váltó között. A hibridtechnika a Mercedes S-osztállyal közös fejlesztésben készült, de a Mercedes a takarékosság okán Atkinson-ciklusra átállított V6-os szívómotorhoz társítja.

1: benzines V8
2: elektromos motor
3: automata váltó
4: nagyfeszültségű elektronika
5: kábel a súlyelosztási okokból hátul lévő hibridakkuig

1: benzines V8
2: elektromos motor
3: automata váltó
4: nagyfeszültségű elektronika
5: kábel a súlyelosztási okokból hátul lévő hibridakkuig

465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka

465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka

465 lóerős összteljesítményt produkál és 700 newtonméter a maximális forgatónyomatéka


A villanymotor teljesítménye a két konkurensben mindössze 15 kW (20 LE). Jobban hangzik az a 160 illetve 210 Nm, amivel beszállnak a benzines mellé. Mindkét modellre igaz, hogy az apró villanymotor az étvágyat csökkenti ugyan, de nem képes az autó önálló mozgatására. Így viszont elég egy kisebb és könnyebb akkumulátor a hibridrendszerhez, ahonnan gyorsításkor áramhoz jut az elektromos motor.

A Mercedes-Benz S 400 Hybriddel szemben a 7-esben a hibridrendszer lítium-ion akkumulátora a csomagtartóból vesz el helyet, nem a motortérben van.

Fejlettebb rendszer az Ötösben

2011-től az Ötös a csekélyebb helyigényű új hibridgenerációval lép piacra. 40 kW-os (54 LE) elektromos motorjával az autó képes lesz önállóan menni, tehát a Lexus modellekhez hasonlóan hangtalanul indulhatunk útnak. Jól felöltött akkukkal az autó tisztán elektromos hajtással is megtehet néhány kilométert.

# BMW X6 Act.Hy.
BMW 7 Act. Hy.
Mercedes S 400 Hybrid
Lexus LS 600h
 Benzines
motor
 V8 biturbó, 407 LE / 600 Nm  V8 biturbó, 449 LE / 650 Nm  V6 szívó, 279 LE / 385 Nm V8 szívó/394 LE / 520 Nm
 Villanymotor  91 és 86 LE / 260 Nm és 280 Nm  15 kW (20 LE) / 210 Nm  15 kW (20 LE) / 160 Nm  165 kW (224 LE) / 300 Nm
 Összteljesítmény  485 LE/780 Nm  465 LE/700 Nm  299 LE / n.a.  445 LE/
 Átlagfogyasztás 9,9 l/100 km  9,4 l/100 km  7,9 l/100 km  9,3 l/100 km
Kell hátra a navigáció

Kell hátra a navigáció

8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében

8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében

8 millió forintnak megfelelő extrát rejtettünk el a kocsi belsejében


Időnként azért ez is bekapja a 20 litert

A BMW nagyjából húsz százalékos megtakarítást ígér a hibridre szavazóknak, a mezei turbós V8-hoz képest. Ez azt jelenti, hogy akár 10 liter alatt is elfurikázhatunk. Legalább is az „EU-tesztcikluson mért üzemanyag-fogyasztás” ezt igazolta. Nekünk sajnos a vegyes üzemmód kritériumait nem sikerült pontosan teljesíteni, városban pedig természetesen sokkal-sokkal több ment bele.

Talán, ha kevesebb lett volna az ülésbe szögező padlógázas start, más lett volna az eredmény is.

Egy panellakás árának megfelelő extrát rendelhetünk bele

Az autó alaphangolása a felszereltség tekintetében sem elhanyagolható, a tetemes extralista azonban további csábító elemeket rejt. De jaj, ha egyszer szabadjára engedjük a gondolatainkat!

Jelen tesztautó extrákkal tarkított ára például 37 397 300 Ft. Jó tárgyalási képességekkel talán lecsapható a 300 a végéről…

A lenti listában csak úgy röpködnek a súlyos százezrek, játsszunk el a gondolattal, kinek mire van feltétlenül szüksége az alábbi listáról. Az én Hetes hibridemben szerintem biztosan lesz:

Komfortülés, BMW Individual olvasólámpák hátul, Bőrborítású műszerfal, Parkolássegítő rendszer, TV-Funkció, Professional navigációs rendszer, Head-Up kijelző, Mobiltelefon előkészítés Bluetooth-csatlakozással, Professional HiFi rendszer, Professional szórakoztató egység a hátsó üléseknél, USB-Audio-csatlakozás és BMW Night Vision személyfelismeréssel!

Nézzük csak végig a listát, persze a kattintásokkal nagyon óvatosan bánjanak!


Mellette – Ellene
  • Meggyőző menetteljesítmény
  • Lenyűgöző technikai arzenál
  • Inkább sportos, mint elegáns
  • Alacsonyabb fogyasztás
  • Ide most muszáj írni valamit?
  • Na jó, akkor legyen az, hogy a „kilincs” kialakítása a legkevésbé sem segíti az ajtó becsukását
  • És különben is: sokat fogyaszt, na meg drága is
  • Na arról nem beszélve, hogy azért nem egy Aston Martin, és elég nagy sansz van rá, hogy sűrűn szembejön majd az utcán
A hosszabb kivitel 14 centivel nagyobb

A hosszabb kivitel 14 centivel nagyobb