Első megállónk Siófokon volt. Reggel fél kilenckor még a parti sáv is békés
Első megállónk Siófokon volt. Reggel fél kilenckor még a parti sáv is békés

Első megállónk Siófokon volt. Reggel fél kilenckor még a parti sáv is békés

Első megállónk Siófokon volt. Reggel fél kilenckor még a parti sáv is békés


Miután Földes Attila februárban már megénekelte a modellfrissítés utáni modelleket, Rácz Tamás bő 2000 kilométert vezette a benzines, turbós Galaxyt, most újabb tesztúton vagyunk túl az S-Maxban: Szlovéniában jártunk vele, az 1200 kilométert elfelezve kétféle motor között.

Új turbómotorral

Az olasz-szlovén határ közelében fekvő Bovecig a Volvókban is bevetett új turbómotorral mentünk. A 203 lóerős motor pöröghetne kicsit könnyedebben és főleg a hangélmény hiányzik: az eddigi csúcsmodell öthengerese sokkal szebben szólt.

Belehúz a konkurencia

Tolóajtós az új Sharan, amely szeptembertől kapható itthon

Tolóajtós az új Sharan, amely szeptembertől kapható itthon

Tolóajtós az új Sharan, amely szeptembertől kapható itthon


Hamarosan fajsúlyos ellenfeleket kap a Ford Galaxy. Ez új helyzet a Fordnak, mert eddig a 2002 óta megráncosodott francia egyterűeknél (C8, 807, Espace), illetve az 1995-ben bemutatott és alaposabban utoljára 2000-ben renovált Alhambra-Sharan párosnál is vonzóbb volt az ő portékájuk. Komoly vetélytárs híján a Ford egy jó évben 54 ezret is el tudott adni saját autóiból.

Ám szeptembertől megkezdődik az új Volkswagen Sharan, és még idén a vele azonos SEAT Alhambra magyarországi forgalmazása. Az újdonság legnagyobb előnye a Forddal szemben az oldalsó tolóajtó, egy drága, de praktikus megoldás. A tolóajtó jó, például azért, mert nem lehet rányitni őket a mellettünk parkolókra, nem rántja meg őket a szél nyitáskor és szűk parkolóhelyen is a teljes keresztmetszetet szabaddá teszik ki- és beszálláshoz, szemben az oldalra nyíló ajtókkal.

Szlovéniában főleg az ország kulturáltsága  és hegyei vonzók, nem a kurta tengerpart

Szlovéniában főleg az ország kulturáltsága és hegyei vonzók, nem a kurta tengerpart

Szlovéniában főleg az ország kulturáltsága és hegyei vonzók, nem a kurta tengerpart


Viszont 203 lóerővel és a 300 Nm-es nyomatékkal az S-Max szuverén autó maradt, elegáns könnyedséggel várhatunk neki előzéseknek vagy sorolhatunk be vele autópályán a gyorsítósávból.

A friss fejlesztésű motorhoz a Getraggal közösen megalkotott hatfokozatú, duplakuplungos váltó jár.

PowerShift, azaz DSG

Ennek kuplungjai olajfürdőben dolgoznak, mert az olaj hűti a nagy nyomatékú motorokhoz kitalált váltót. (Kisebb erőt száraz kuplunggal is át lehet vinni, a VW konszern autóiban 250 Nm-ig szolgál a hétfokozatú DSG.)

Egyszerű és kiadós: bab, kolbász, kenyér. A hegyi emberek ott sem aloépárán cseperednek

Egyszerű és kiadós: bab, kolbász, kenyér. A hegyi emberek ott sem aloépárán cseperednek

Egyszerű és kiadós: bab, kolbász, kenyér. A hegyi emberek ott sem aloépárán cseperednek


A rántás nélkül, gyorsan váltogatott fokozatok miatt sokkal jobb volt az automata váltós autót vezetni, mint másnap egy kézi váltós dízelt.

Szerencsére a PowerShiftnek hívott váltó a kétliteres TDCi-hez is rendelhető, mind a 140, mind az új, 163 lóerős, 340 Nm nyomatékú változathoz.

Ebben a kategóriában nagy szó, ha vezetni is öröm egy autót, nemcsak a világ végére utazni benne. Az Alpokban kidomborodott a különbség a Ford és a többiek nagy egyterűje között: az S-Max nem tűnt tohonya batárnak, pedig 1,7 tonnás. Mindenféle kanyarnak örültem benne, csak a szűk visszafordítóknak nem, mert a vastag első tetőoszloptól alig látni, ha szembe jön valaki.

A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg:

Mennyivel fogyaszt kevesebbet a dízel? 49
Hárman, egy sorban

Hátul gond nélkül elfértünk hárman, pedig 600 kilométerről volt szó

Hátul gond nélkül elfértünk hárman, pedig 600 kilométerről volt szó

Hátul gond nélkül elfértünk hárman, pedig 600 kilométerről volt szó


Szlovéniából visszafelé öten ültünk a dízel, 140 lóerős S-Maxban. A 2-3-2 üléssoros autóban elvileg sokféleképp eloszthattuk volna a brigádot, de jól táplált, hímnemű felnőttek közül senkit nem lehet 600 kilométerre száműzni a leghátsó sorba. Az S-Max alacsonyabban hordja tetejét az öblösebb Galaxynál, így hátul nincs elég fejtér felnőtteknek.

Maradt három ember egy sorban, ami egy hatórás, kerek ötven hajtűkanyarral induló úton még a helyek időnkénti cserélgetésével sem ígért sok jót.

Bár egyikünk sem számított rá, teljesen jól elfértünk, sőt, az egyforma ülésekben a középső utazott a legjobban, mert ő látta az utat, nemcsak az előtte trónolókat.

Mondeótól Freelanderig: EU C-D padlólemez

Amikor a Ford kiszállt a VW-konszernnel közös egyterűbizniszből és saját maga fejlesztette ki a Galaxy második generációját, a mai Mondeo alapjait választotta az egyterűekhez. A kerékméretet leszámítva a padlólemez és a futómű azonos a Mondeóban, az S-Maxban és a Galaxyban. Ugyanerre az alapra építi az időközben a Fordtól a Tatához került Land Rover a Freelander második generációját, a távolabbi rokonok között található a Volvo S80.

 Nagypolgári miliő

Hazafelé. Az autót épp súrlófények érik az M7-esen, ami a naplementés megvilágítást jelenti

Hazafelé. Az autót épp súrlófények érik az M7-esen, ami a naplementés megvilágítást jelenti

Hazafelé. Az autót épp súrlófények érik az M7-esen, ami a naplementés megvilágítást jelenti


Mert elöl az S-Max tényleg fejedelmi kényelmet nyújt.

A csend zavartalan, a rugózás finom, az állítható deréktámaszos ülés sokat vezetve is kényelmes, bár mindennek az ellenkezője volna meglepő ebben a kategóriában.

Érdekes a fogyasztás

Érdekesen alakult a fogyasztás. A fedélzeti számítógép szerint a kétliteres, benzines turbómotor 9,1 litert fogadott magába százon, a 140 lóerős dízelnek 7,8 liter kellett hasonló körülmények között.

A benzines fogyasztására nem mondhatunk rosszat, mégis, mennyit kéne ennie egy 203 lóerős, automata, váltós, nagy és nehéz egyterűnek?

A dízeltől viszont jobbat vártunk, mert a meredek hegyi szakaszok után nulláztam le a számlálót és tempomattal tartottuk a 120-145 közötti sebességet. Városban fordulna a kocka, ott simán van négy-öt liter különbség a dízel javára. Az egyenletes, nyugodt tempón többet nyert a benzines.

Audiból is átültek

Ebben az árkategóriában a Fordnak prémiummárkákkal kell megküzdenie a 8-10 milliót elköltő vásárlókért. Ez aligha menne silány belső térrel, csálén illesztett kasztnival, ezért a minőségérzet tovább javult a modellfrissítéssel.

Apróság, de a Grand Voyager után a Ford is LED-ekkel oldotta meg a belső világítást, a műszerfalat igen szép, puha műanyag fedi és nemcsak legfelül. A külső-belső elegancia, a jó design és a kiváló futómű hat a vásárlókra, másképp aligha ült volna át olyan sok ügyfél pont az Audi A6 Avantból a Ford egyterűibe.