Hagyta már cserben motoros, miután leverte a tükrét? Kellett már a törött jobb ajtaja felett hangosan károgó idős hölgynek elmagyaráznia a jobbkéz-szabály intézményét, míg ő az udvariasságról papolt? Vagy csak kedvét leli a záróvonalon előzők, tilosban parkolók szégyenfalra töltésében? Egy jóféle fedélzeti kamerával mindent rögzíthet, ami az úton történik. Mi ki is próbáltunk egyet.
A Smarty BX-1000H kamera elég fura szerzet. Mindössze két gomb, és ugyanennyi jelzőfény található rajta, egy memóriakártya foglalat, és a tápcsatlakozó. Meg természetesen a kamera lencseméretű, széles látószögű objektívje. A talpán meglepő, Made in Korea felirat, tehát ezt a szerkezetet nem egy kínai dzsunka gyomrában szerelik össze. Hanem egy koreaiéban. Mindenesetre jó azt látni, hogy készülnek máshol is elektromos kütyük, nemcsak Kínában.
Nappali felvétel:
Felszerelése egyszerű, csupán a mellékelt kétoldalú ragasztócsíkot kell feltapasztani a tartókengyel talpára, aztán azt valahová a belső visszapillantó környékén, ahol nem zavar, az ablakra nyomni. Majd az elképesztően hosszú tápkábelt eltüntetni. Felszereléskor nem szabad elfelejteni, hogy a gép szeme nem pont középen van. Bátrabbak örökre ott is hagyhatják az ablakon, a félősek pedig a házon lévő műanyaggyűrű lecsavarásával öt másodperc alatt le is szedhetik a kamerát. A lakásba nem szükséges, csupán a tartozékként érkező 2GB-os kártyát felvinni, hiszen az az egész készülék lelke.
BeállításokZseniális ötlet, hogy a gép programozása, beállításai nem kismillió gomb nyomogatásával történik, hanem a kamerához mellékelt, magyar nyelvű programon keresztül. A készülékből elég kiszedni a memóriakártyát, azt beledugni az otthoni gépbe – ezen a memóriakártyán van minden, telepítő cd-vel sem kell vacakolni – és azon kényelmesen kiválasztani, mit is szeretnénk, és milyen minőségben elmenteni. Ha visszatettük a kártyát a helyére, a kamera már az új beállításokkal kezdi a működést. Ennyi.
Sötétedés után, közvilágítás nélkül:
Csapó, felvétel!
Hogy mikor kapcsoljon be a kamera, azt is mi döntjük el. Két alapbeállítás közül választhatunk, az egyik azonnal elkezd rögzíteni mindent, amint tápot kap a masina, a másik pedig a szintén állítható érzékenységű mozgásérzékelők jelére – nagy fékezés, döccenés, ütődés – indítja a felvételt. Utóbbi az esetleges ütközéskor indulva, az azt megelőző tíz másodpercet is rögzíti, így biztosan nem maradunk le a tettes dokumentálásáról. Ezen kívül kézzel, a készülék házán lévő piros gomb megnyomásával is indíthatjuk a felvételt.
Mit mond az ügyvéd?
Jogi szakértőnk szerint is sokat lendíthet egy problémás ügyön, ha van a megtörtént balesetről videofelvételünk. Sőt, az ügyvéd úr mindenkinek azt javasolja, hogy nem egyértelmű eseteknél, alaposan fényképezze le a környéket, az autókat, azok helyzetét, bármit, ami később jól jöhet. Ha nincs kéznél kamera, akkor akár a saját mobiltelefon fényképezőgépe is megteszi. Ugyan ezek nem számítanak megdönthetetlen bizonyítéknak, de egy meglévő felvétel – amely esetünkben GPS-adatokat, sebességet, pontos dátum- és időadatokat, a gyorsulásérzékelők méréseit tartalmazza – rengeteget ér.
Más kérdés az autós szégyenfalakra, rendszámmal feltöltött fotók, videók jogszerűsége, ott ugyanis a rokkant helyen parkoló kocsi tulajdonosának személyiségi jogait sértheti a dolog. Röhejes, de így van. Bár eddig nem volt jellemző, hogy a szégyenfalon szereplő autó tulaját megviselte volna a dolog, azért mégis jobb, ha kikockázzuk a felvételen szereplő rendszámot és úgy töltjük fel a netre.
Képminőség
A vezess.hu szerkesztősége a közel 180 fokos látószögű kivitelt használja, amely szinte mindent felvesz, ami az autó előtt látszik, hátránya viszont az, hogy csak azok a rendszámok olvashatóak igazán jól, amelyek aránylag közel kerülnek a kamerához. Aki távolabbra szeretne látni, az válassza a szűkebb, 90 fokos látószögű változatot.
A kamera 640×480-as, vagy 320×240 pixeles, különféle minőségű felvételt képes rögzíteni, egy különleges, számos plusz adatot is tartalmazó formátumban. Ebből aztán kedvünkre menthetünk szabványos videó formátumú felvételt is, a számunkra fontos adatok – idő, sebesség, helyszín – megjelenítésével, vagy éppen elhagyásával. A képminőség még éjszaka, sötétben is megfelelő, nem túl zajos. Csupán egyetlen hátránya van a kamerának, hogy nem rögzít hangot. De ez nem is biztos, hogy akkora baj.
Bár a Smarty kameráknak nincs akkumulátoruk, csak akkor működnek, ha a szivargyújtóból megkapják a 12 voltot, akkor sincs baj, ha baleset során szakad a kábel. Ugyanis a beépített kondenzátor tárol annyi energiát, hogy a megkezdett felvételt még befejezze a kamera, és azt biztonságban el is mentse a memóriakártyára.
Mire jó?
Bár elsősorban balesetnél, koccanásnál, kátyúba zuhanáskor jöhet jól egy megbízható videó felvétel, de a Smarty kamera ennél többre is alkalmas. Szívünk szerint minden rendőrautóba tetetnénk ilyet, hogy ne attól függjön a büntetés, hogy az egyenruhások mit véltek látni, hanem attól, ami valóban meg is történt.