Már 1550-től él a 175 Nm nyomaték
Szélesebbnek és alacsonyabbnak mutatják az autót a nyújtott lámpák

Szélesebbnek és alacsonyabbnak mutatják az autót a nyújtott lámpák

Szélesebbnek és alacsonyabbnak mutatják az autót a nyújtott lámpák


Gyakorta megesik, hogy egy közepes autót sikerre visz a korszakalkotó design, mint a technikailag semmi különös Ford Sierrát vagy a 206-os Peugeot-t. Ennek ellentéte, amikor egy nívós autó szenved a félresikerült formától, mint a FIAT Multipla vagy az Audi A2.

Nem volt szép

Egészen idáig a kettes Fabia életét sem könnyítette meg a design. Sokat elmond a formatervről, hogy még Skoda-kereskedésben is hallottam szidni a külsejét. A Roomsterről átvett orral bután mutatott, magasnak és keskenynek tűnt, amin az átdolgozáskor javítottak a designerek.

Elöl nem kapcsolható ki kulccsal az utas oldali légzsák, ez nagyon súlyos hiba

Elöl nem kapcsolható ki kulccsal az utas oldali légzsák, ez nagyon súlyos hiba

Elöl nem kapcsolható ki kulccsal az utas oldali légzsák, ez nagyon súlyos hiba


Optikailag az új modell azért fest alacsonyabbnak, mert a fényszórókat laposabbra, szélesebbre rajzolták, vízszintesen, a szélek felé megnyújtva az autót. Tehát a Fabia nem lett alacsonyabb, de szélesebbnek, alacsonyabbnak tűnik.

Sportos kivitel

Helyesebben az Active kivitelű tesztautó tényleg alacsonyabb is, de csak a sportcsomag miatt. A széria Dynamic-szettben sportülés, háromküllős, bőrborítású kormány, bőrözött kézifékkar és váltógomb van. A 15 milliméteres ültetést hozó sportfutómű extra, de passzol a rallyzöld metálfényezéshez (106 250 Ft) és a 81 250 forintért mért fehér tetőhöz.

Adatlap

Skoda Fabia 1,2 TSI Active

Már 1550-től él a 175 Nm nyomaték
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,1 sec
Végsebesség 191 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Jó sok pénzért kicsinosítva a Fabia nagyon vagány, főleg az új benzines turbómotorral. (A méretcsökkentésről, a kicsi, de feltöltött motorokról itt olvashatnak részletesebben.) A Volkswagen egyre kevésbé kotlik az új motorokon, megfosztva a korszerű technikától a SEAT és a Skoda vásárlókat. Egyedül a váltóból kapnak jobbat a Polóra befizetők, ugyanehhez a 105 lóerős 1,2 TSI-hez ott hatfokozatú váltó jár, a Fabiában csak öt.

Nyerő a turbós benzines

Ennél súlyosabb kifogást nehéz találni az autóval szemben. A mostani autóMAGAZIN-ban jelent meg egy összeurópai kisautó-összehasonlító teszt, amelyet a Polo 1,2 TSI és a Clio 100 TCe előtt pont a tesztelt, sportfutóműves Fabia nyert meg.

Azonos motorral a Polóhoz jár hatodik fokozat, a Fabiához nem

Azonos motorral a Polóhoz jár hatodik fokozat, a Fabiához nem

Azonos motorral a Polóhoz jár hatodik fokozat, a Fabiához nem


Nem véletlenül végzett az első három helyen turbós benzines kisautó. Ezek a motorok tényleg erősek és nem is zabálnak.

105 lóerővel a Skodába lévő ezerkettes teljesítményben ott tart, ahol a korábbi 1,6-os, de nyomatéka nem 153 Nm 3800-nál, hanem 175 Nm, és még nincs vége! Ez az érték 1550-es fordulattól adott.

Ezt a motort még a Yeti vagy az Octavia 1,3-1,4 tonnája sem állítja falhoz, a kisebb kasztniban nagyon élt.

Harcias gyorsulás

Igényes műanyagokat találni a Fabia belsejében

Igényes műanyagokat találni a Fabia belsejében

Igényes műanyagokat találni a Fabia belsejében


Hátul a családdal, együtt gurulva a forgalommal csak egy jó nyomatékú, rezzenéstelenül járó benzinesnek tűnik. Ki sem derül, mi rejlik benne. Kihúzatva harciasan gyorsul vele a Fabia, de az 5000-nél leadott maximális teljesítmény miatt nem kell vinnyogtatni.

Alapjáraton a négyhengeres annyira halk, mintha egy stop-start rendszer automatikusan leállítaná a lámpánál, pedig ez az újítás hiányzik. Autópályán, hatodik híján, nem ilyen észrevétlen, de a TSI így sem zajos.

Érezhetően javult a minőségérzet a modellfrissítéssel, azóta a Fabia nemcsak tágasságával rúg labdába. A hangulatot gerjesztik a kitűnő tartású sportülések.

Hét liter alatt

Amikor békésen, faluról falura gurulunk, 5,3 literből kijön 100 kilométer.

A tesztút két harmadát Budapesten, a maradékot országúton megtéve 6,8 literes átlagfogyasztást mértünk, tehát a TSI Fabiával járni egy embernek is olcsóbb, mint vonatozni, legalábbis első osztályon.

Tömegméretekben eladott autóit a legtöbb autógyár olyanra faragja, hogy senki, semmin ne akadjon fent.

A tesztautónak némi kilengést engedett a sportfutómű, amely az étlagembernek kevésbé szerencsés a normálnál, de izgalmasabb.

Biztosan felébrednek a durmoló utasok, ha kiálló sínen, éles peremű gödrön hajtunk át a peres gumikkal. Cserébe a Fabiával lehet meglepetést okozni kacskaringós országúton. Annyira jól tapad, hogy az alapáron járó ESP még nagyon merész kanyarokban sem lép működésbe.

Erős kisautók, gazdag felszereltséggel, öt ajtóval
Listaár, Ft
Ford Fiesta 1,6 Titanium (120 LE) 4 099 000
Mazda2 1,5 GTA (103 LE) 4 599 900
Peugeot 207 1,6 VTi Premium (120 LE) 4 241 000
Skoda Fabia 1,2 TSI Active (105 LE) 4 318 500
VW Polo 1,2 TSI Highline (105 LE) 4 317 250

Húzós: 4,3 millió Ft

Faluról falura autózva 5,3 liter elég neki százon

Faluról falura autózva 5,3 liter elég neki százon

Faluról falura autózva 5,3 liter elég neki százon


A turbós Fabia remek kisautó, sajnos méretéhez cseppet sem idomul az ára. Ha valaki bemenne a szalonba egy a tesztautóval megegyező modellért, 4 622 722 forintos árat számolna neki az értékesítő, mert az Active 1,2 TSI-re 4,3 millióról indul a kalkuláció.

Sajnos ennyibe kerül a szuper motor, a gazdag kényelmi és biztonsági felszereltséggel. A konkurensek egy része még drágább, de a VW Polo, a Highline kivitel ellenére is olcsóbb egy ezressel. A Fabiával műszakilag azonos, belől jóval szebb Polo stabil értéktartásán talán megspórolható a Volkswagen-márkaszervizek magas árszintje.