Gyakorta megesik, hogy egy közepes autót sikerre visz a korszakalkotó design, mint a technikailag semmi különös Ford Sierrát vagy a 206-os Peugeot-t. Ennek ellentéte, amikor egy nívós autó szenved a félresikerült formától, mint a FIAT Multipla vagy az Audi A2.
Nem volt szép
Egészen idáig a kettes Fabia életét sem könnyítette meg a design. Sokat elmond a formatervről, hogy még Skoda-kereskedésben is hallottam szidni a külsejét. A Roomsterről átvett orral bután mutatott, magasnak és keskenynek tűnt, amin az átdolgozáskor javítottak a designerek.
Optikailag az új modell azért fest alacsonyabbnak, mert a fényszórókat laposabbra, szélesebbre rajzolták, vízszintesen, a szélek felé megnyújtva az autót. Tehát a Fabia nem lett alacsonyabb, de szélesebbnek, alacsonyabbnak tűnik.
Sportos kivitel
Helyesebben az Active kivitelű tesztautó tényleg alacsonyabb is, de csak a sportcsomag miatt. A széria Dynamic-szettben sportülés, háromküllős, bőrborítású kormány, bőrözött kézifékkar és váltógomb van. A 15 milliméteres ültetést hozó sportfutómű extra, de passzol a rallyzöld metálfényezéshez (106 250 Ft) és a 81 250 forintért mért fehér tetőhöz.
Adatlap
Skoda Fabia 1,2 TSI Active
Motor | 1197 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 175 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,1 sec |
Végsebesség | 191 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,3 l / 100 km |
Jó sok pénzért kicsinosítva a Fabia nagyon vagány, főleg az új benzines turbómotorral. (A méretcsökkentésről, a kicsi, de feltöltött motorokról itt olvashatnak részletesebben.) A Volkswagen egyre kevésbé kotlik az új motorokon, megfosztva a korszerű technikától a SEAT és a Skoda vásárlókat. Egyedül a váltóból kapnak jobbat a Polóra befizetők, ugyanehhez a 105 lóerős 1,2 TSI-hez ott hatfokozatú váltó jár, a Fabiában csak öt.
Nyerő a turbós benzines
Ennél súlyosabb kifogást nehéz találni az autóval szemben. A mostani autóMAGAZIN-ban jelent meg egy összeurópai kisautó-összehasonlító teszt, amelyet a Polo 1,2 TSI és a Clio 100 TCe előtt pont a tesztelt, sportfutóműves Fabia nyert meg.
Nem véletlenül végzett az első három helyen turbós benzines kisautó. Ezek a motorok tényleg erősek és nem is zabálnak.
105 lóerővel a Skodába lévő ezerkettes teljesítményben ott tart, ahol a korábbi 1,6-os, de nyomatéka nem 153 Nm 3800-nál, hanem 175 Nm, és még nincs vége! Ez az érték 1550-es fordulattól adott.
Ezt a motort még a Yeti vagy az Octavia 1,3-1,4 tonnája sem állítja falhoz, a kisebb kasztniban nagyon élt.
Harcias gyorsulás
Hátul a családdal, együtt gurulva a forgalommal csak egy jó nyomatékú, rezzenéstelenül járó benzinesnek tűnik. Ki sem derül, mi rejlik benne. Kihúzatva harciasan gyorsul vele a Fabia, de az 5000-nél leadott maximális teljesítmény miatt nem kell vinnyogtatni.
Alapjáraton a négyhengeres annyira halk, mintha egy stop-start rendszer automatikusan leállítaná a lámpánál, pedig ez az újítás hiányzik. Autópályán, hatodik híján, nem ilyen észrevétlen, de a TSI így sem zajos.
Érezhetően javult a minőségérzet a modellfrissítéssel, azóta a Fabia nemcsak tágasságával rúg labdába. A hangulatot gerjesztik a kitűnő tartású sportülések.
Hét liter alatt
Amikor békésen, faluról falura gurulunk, 5,3 literből kijön 100 kilométer.
A tesztút két harmadát Budapesten, a maradékot országúton megtéve 6,8 literes átlagfogyasztást mértünk, tehát a TSI Fabiával járni egy embernek is olcsóbb, mint vonatozni, legalábbis első osztályon.
Tömegméretekben eladott autóit a legtöbb autógyár olyanra faragja, hogy senki, semmin ne akadjon fent.
A tesztautónak némi kilengést engedett a sportfutómű, amely az étlagembernek kevésbé szerencsés a normálnál, de izgalmasabb.
Biztosan felébrednek a durmoló utasok, ha kiálló sínen, éles peremű gödrön hajtunk át a peres gumikkal. Cserébe a Fabiával lehet meglepetést okozni kacskaringós országúton. Annyira jól tapad, hogy az alapáron járó ESP még nagyon merész kanyarokban sem lép működésbe.
Erős kisautók, gazdag felszereltséggel, öt ajtóval |
Listaár, Ft |
|
Ford Fiesta 1,6 Titanium (120 LE) | 4 099 000 | |
Mazda2 1,5 GTA (103 LE) | 4 599 900 | |
Peugeot 207 1,6 VTi Premium (120 LE) | 4 241 000 | |
Skoda Fabia 1,2 TSI Active (105 LE) | 4 318 500 | |
VW Polo 1,2 TSI Highline (105 LE) | 4 317 250 |
Húzós: 4,3 millió Ft
A turbós Fabia remek kisautó, sajnos méretéhez cseppet sem idomul az ára. Ha valaki bemenne a szalonba egy a tesztautóval megegyező modellért, 4 622 722 forintos árat számolna neki az értékesítő, mert az Active 1,2 TSI-re 4,3 millióról indul a kalkuláció.
Sajnos ennyibe kerül a szuper motor, a gazdag kényelmi és biztonsági felszereltséggel. A konkurensek egy része még drágább, de a VW Polo, a Highline kivitel ellenére is olcsóbb egy ezressel. A Fabiával műszakilag azonos, belől jóval szebb Polo stabil értéktartásán talán megspórolható a Volkswagen-márkaszervizek magas árszintje.