Amikor megvettem a kocsimat, tisztában voltam vele, hogy mennyit fog fogyasztani, ezért nem is aggasztom rajta magam. A Prius más. Nagyon érdekelt, hogyan fog alakulni az elégetett üzemanyag mennyisége.
Újrajátszás
Bár járt már nálunk ez a kocsi, a napelemes szellőztetést akkor nem igazán tudtuk kipróbálni. Hát most újra megkaptuk. És ismét annyira fellelkesültünk rajta, hogy rövid beszámoló helyett kollégánk véletlenül előállított egy komplett szerelmeslevelet a hibrid Toyotákhoz. Íme.
Itt az elején elárulom,
hogy az eredménnyel még a fogyasztás-fasiszta édesapám is elégedett lenne, mert a nálam töltött ezer kilométer alatt a Prius átlaga 5,1 liter lett. Ebből a fővárosban 250, autópályán 650, míg országúton 100 kilométert tettem meg.
A dízelrajongók persze biztosan megmosolyogják, hogy én ezzel elégedett vagyok, hiszen ilyen értéket a gázolajos autók könnyen produkálnak. Ez igaz, ám ezt sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátás mellett teszik meg, méghozzá nem éppen kulturált formában. Gondoljunk csak a nagyobb gázadáskor kialakuló koromfelhőkre!
Ráadásul a Prius motorja éppen ott eszik keveset, ahol a többi autó fogyasztása nő, városban. Budapest szenzációsan szervezett közlekedési útvesztőjében 4,7 liter benzinre volt szüksége száz kilométer megtételéhez.
Autó ez
Mégsem a fogyasztás tetszett legjobban a Toyota hibridjében. Már nem kell ahhoz becsukni a fél szemünket és megkeresni a megfelelő perspektívát, hogy rendes autónak tűnjön. Több embernek megmutattam, s érdekes módon mindegyikük szépnek tartotta. Sőt, a nők egyenesen gyönyörűnek titulálták. Egy Toyotát!
Szépen törik?
De még mennyire! Az Euro NCAP töréstesztjén ötcsillagos eredményt ért el az autó. A Prius nemcsak a környezetre, hanem a gyalogosokra is nagyon ügyel, ugyanis a gyalogosvédelemre kapott 68%-os eredmény jócskán kiemeli versenytársai közül
Belül sincs már
kísérleti autó jellege, a műszerfal formája éppen csak annyira próbál különleges lenni, mint karosszériáé. De minden megvan rajta, mindössze az nem fér a fejembe, hogy miért nem tudják ugyanúgy elhelyezni a pohártartókat, mint az Aurisban, a szélső szellőzőrostélyok alá.
Úgy talán még több rakodóhely akadna, bár a mostani pakolási lehetőségekre sem lehet panasz. Talán csak az első ajtók apró térképzsebe nem illik a képbe; napszemüvegtartónak azonban éppen megfelel
A feltűnően finom kárpitozású ülésekben kényelmesen lehet terpeszkedni mind elől, mind hátul. Meglepődtem, hogy az én méretemre beállított vezetőülés mögött – 193 centiméter magas vagyok – egy ugyanekkora ember lábai még kényelmesen elférnek, s ha a nyakát kicsit behúzza, a haját pedig nem zselézi fölfelé, akkor még a tetőt sem éri a feje. Hiába, az áramvonalas forma hátránya itt jelentkezik.
Egy rendes autónak csomagtere is van. Ezt is kipipálhatjuk. Majdnem 450 literrel gazdálkodhatunk, igaz, az akkumulátorok elhelyezésének köszönhetően, több szinten.
A felső részbe
ésszel kell pakolni, mert, bármilyen pradoxnak is hangzik, ugyan mély, de alacsony. Magasabb csomagokkal ne próbálkozzunk, vagy számoljunk azzal, hogy a kalaptartót – amely az autó egyetlen minőségileg kifogásolható része – nem tudjuk a helyére húzni.
A padló alatt egy műanyag rekesz található, ami tökéletes hely lehet a folyékony dolgokat tartalmazó edények, dobozok tárolására. Egy családlátogatás után az is bebizonyosodott, hogy könnyen tisztítható, hamar eltüntettem a kovászos uborka levének nyomait.
A legalsó szinten a kerékjavító készlet mellé az ügyesebbek még sok minden betömhetnek, hogy aztán az autó eladáskor csodálkozzanak rá: „Jééé, ez itt van?!”
Kánikula ellen
Mivel a tesztautó
a legmagasabb felszereltségi szintet képviselte, ezért nem hiányzott belőle semmi. Legalábbis nekem. Barátnőm, akinek nagyon tetszett az autó – ez volt az első, amire azt mondta, hogy kellene – egyből kiszúrta az ülésfűtés hiányát. Mivel nem élek vele, nekem télen sem tűnne fel, nemhogy a nyári kánikulában.
Annál inkább élveztem a tetőn található napelem áldásos hatását. A tűző napon álló autó szellőztetését látja el energiával. A rendszer működik, egyszer sem sültem hozzá az üléshez és a kormányhoz. Ilyet minden autóra!
Csendesen mozog, de halad
Az autó vezetése nem kíván speciális felkészülést. Beülünk, nyomjuk az indítógombot – elcsodálkozunk, hogy nem jár a motor -, a megfelelő állásba húzzuk a váltót, gázt adunk, s tökéletes csendben elindulunk. Feltéve, ha nem tolatni kezdünk, mert olyankor a Prius akkora ricsajt csap, mint egy jól megtermett teherautó. Ráadásul kikapcsolhatatlanul.
A benzinmotor
50 kilométeres óránkénti sebesség fölött csatlakozik be a munkába, illetve alacsony töltöttségű akkumulátorok esetén. Belépése alig észrevehető.
Ilyenkor is halkabb az átlagnál a Prius, akár városban, akár országúton, akár autópályán közlekedünk.
A hangja csak akkor lehet furcsa, amikor erősebbet gyorsítunk, hiszen a fokozatmentes váltónak köszönhetően ilyenkor nem a megszokott hangot halljuk; mintha egy robogót hajtanánk.
A gyorsuláshoz tartozó hangélmény ugyan elmarad, de a sebesség növekedése nem. Rugalmas autó, bár nem egy dízel.
Ez utóbbira azonban van gyógyír. Hihetetlen érzés, amikor motorfékkel beesünk egy településre, belőjük a tempomatot 55-re és hangtalanul átszeljük az egészet. Ilyenkor 4-5 kilométert is megtehetünk elektromos hajtással.
Adatlap
Toyota Prius Premium
Motor | 1798 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 99 LE |
Nyomaték | 142 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,4 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,9 l / 100 km |
A kényelemre hangolt futómű jó társ az autózgatásban, s a 15-ös kerekek sem csábítanak forszírozott kanyarvételre. De ne gondolják, hogy másképpen használtam a Priust, mint a saját autómat! Azzal sem szoktam nagyokat ökörködni az utakon, ezzel sem tettem. Abban élvezem a kemény futóművet, ebben egy cseppet sem hiányzik.
Nem, nem a vezetési stílust változtatja meg a Prius, egyszerűen megnyugszik benne az ember. Mégis ugyanannyi idő alatt éri el a célját, mint máskor.
A nyugalomnak azonban ára van. A legjobban felszerelt Prius 9,25 millió forintba kerül. Mégis azt mondta egy barátom, aki kipróbálta – pedig vezetett Velorextől kezdve tankig szinte mindent -, hogy, idézem: „Bazmeg, kell nekem egy ilyen, bazmeg!” Méghogy a Toyota nem generál érzelmeket!
Ha kicsit vár, legalább egymillióval olcsóbban megveheti a Prius egyetlen vetélytársát. A Toyota Auris HSD-t. Mi lesz akkor a Priussal?