Adatlap
Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Motor | 1984 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 200 LE |
Nyomaték | 280 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,5 sec |
Végsebesség | 238 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,7 l / 100 km |
Kár, hogy nem dízel és nem kombi, nyilatkozott őszintén – és picit csalódottan – egy családos kolléga, mikor megpillantotta az Octavia RS-t a mélygarázsban.
Nem volna rossz úgy sem, de az Octavia nem véletlenül bizonyított már annyiszor ötajtós kivitelben. A csomagtér ebben a felállásban is bazi nagy, a 200 lóerős benzines pedig egész takarékosnak tűnik papíron. Pattanjunk a villámgyors DSG-váltóval szerelt Octavia RS sportülésébe, és derítsük ki az igazságot.
A kizárólag az RS modellekhez rendelhető verseny kék szín közelről-távolról is baromi jól áll az autónak, ahogyan az extralistán bepipált 18″-os alufelnik is. Sőt, a LED-es nappali fénysor is menő, hiába tolják ezt a gagyi extrát orrba-szájba a kínai piacon. Végülis ott figyel az Audikon, Porschékon, Merciken, talán nem is béna és haszontalan dolog. Ennyit a csinos külsőről.
Belül a finnyások is örvendezhetnek, mert egy borzasztóan kiforrott autó érzetét kelti az RS Octavia, álló helyzetben, sőt később majd menet közben is.
Szép és puha anyagokból van az inkább elegáns, mint sportos műszerfal, de tömör hatást kelt, mint egy betontömb. A sportosabb vénát mindössze a fémpedálok, és az RS logóval díszített bikolor első-hátsó ülések érzékeltetik. Kicsit több vadság elfért volna, de ebből látszik, hogy az RS nem csak az állandóan dorbézoló, féktelen életet élő fiataloknak készül.
2 in 1 – unalmas családi vagy régi vágású sportautó
Ahogy finoman kigurul az ember az Octaviara az útra, egy roppant kellemes családi autóban találja magát. A váltást nem is érzékeli, olyan precízen vált a szerkezet, zajok alig szűrődnek az utastérbe. Talán csak néhány zörej a méretes kerekek felől. A gázpedálhoz alig érünk, mégis szépen tartjuk a ritmust a forgalommal, nem izgulunk, csak haladunk, akár csurig pakolt, 560 literes csomagtartóval és az átlagnál magasabb hátsó utasokkal. Ez az autó egyik énje, a család- és gyerekbarát, a kényelmes, a hétköznapi. De van másik is.
Miután összebarátkoztam az unalmas RS-sel, egyre inkább kezdett érdekelni az izgalmasabb fele. Először csak menet közben adtam nagyobb gázt, és máris meglepett az autó. A váltó nagyon gyors, de egy pirinyó turbólyuk azért még érezhető. Ez pont arra jó, hogy már 30-40-el guruló autó kerekei vad visításba kezdjenek, és egy régi vágású sportkocsihoz hasonlóan vágtázni kezdjünk. Kikapcsolt kipörgésgátlóval ez szinte bármikor könnyedén megismételhető, ilyet pedig talán még sosem éreztünk kuplungpedál nélküli autóban. Persze, az így előtörő vadállat nem túl konszolidált, így nem fog mindenkinek tetszeni.
Az előzőnél nagyobb feltűnést már csak a rajtprogram aktiválásával tudnunk elérni, merthogy olyan is van. Álló helyzetben váltó S fokozatba, ESP ki, bal láb a fékre, jobb a gázra. A motor felbőg, kb. 3500-as fordulatszámig felszalad a fordulat, de közben nem akar elmászni az autó, nem nyúzzuk a féket, szépen egyhelyben bőgetünk. Amint leszállunk a fékről, a két első hajtott kerék, egyhelyben őrült forgásba kezd, majd mikor betapadt, kilő minket előre, mint csúzli a meggymagot.
Nem mértem le, de érzésre nem ez a leggyorsabb módja az indulásnak – bár kétség kívül a legfeltűnőbb – mert rendkívül fontos tizedeket veszítünk, miközben drága foszlányokat kenünk az aszfaltra. Mintha kicsit elmérték volna a dolgot, pedig anno a Golf GTI-ben ez nagyon jól működött, de a Focus ST-ben is szerettük, ha gyorsan akartunk elindulni. Mókázni mindenesetre tökéletes. Ja, gyárilag 7,2 másodperc alatt fut 100-ig.
Városba, szerpentinre egyaránt
Az erős családi autóknál gyakran felmerül a vád, hogy alkalmatlanok valóban gyors haladásra egy arra alkalmas útszakaszon. Az Octavia RS ezen a téren is jobb az átlagnál. A kifejezetten nagy méretű felnik ellenére is csendes, és meglepően kényelmes a városban, de a Lepence felé vezető szerpentinen sportosságát is bizonyította.
A feszes futómű nagyon jól tart a kanyarban, olyannyira jól, hogy a menetstabilizáló olyan ritkán avatkozik közbe, hogy olykor már izgulok, vajon tényleg megvéd-e ha baj van. Megvéd hát, és sokkal jobb így védelemmel a háttérben ökörködni, mint anélkül. Az oldaldőlés minimális, inkább előre-hátra bólintás érezhető a városra igazított futóműnél. Erős fékezésnél látványosan lebukik az autó orra, de ennyit azért még el tudok viselni.
A hatsebességes DSG váltó eközben végig ügyes munkát végez, olyan gyorsan, amit egy versenyző is megirigyelne. Van mód a kézi váltásra is, a váltókar és a kormány mögötti fülecskék is felkínálják ezt az opciót. A sportértéket növeli, a gyorsaságot nem biztos, annyira jól csinálja automata módban.
Hasonló motorizáltságú konkurensek listaára, benzines motorral | |
---|---|
Ford Focus ST (225 LE) | 8 222 000 Ft |
SEAT Leon 2.0 TSI DSG FR (211LE) | 7 967 500 Ft |
Mazda 3 MPS (265 LE) | 8 359 000 Ft |
Volkswagen Golf GTI 2.0 Turbo DSG (210LE) | 8 926 250 Ft |
Viszonylag takarékos, mégis drága
A városi fogyasztási adat valamivel 10 liter felett van a gyár szerint, én ennél két literrel többet mértem, igaz biztosan nem a szabványban előírt gyorsasággal haladtam az RS-sel. Ha leszokunk a felesleges gyorsítgatásokról, akkor biztosan elfogadható mértékűre szelídül a fogyasztás, főleg ha országúton, vagy autópályán használjuk. De vigyázat: nehéz lesz megállni, mert még autópálya tempónál is szédítően szalad a sebességmérő a tiltott zóna felé. Könnyedén, biztonságosan előzhetjük a forgalmat, miközben hátul valaki az igazak álmát alussza. A hang nem fog zavarni senkit, az valahogy kimaradt az RS-ből.
A kérdés már csak annyi: megér-e 8 milliót alaphangon egy RS Octavia. Ezt döntse el mindenki maga, én annyit mondhatok, hogy a hasonló áron mért konkurenseknél kicsit puhább, de sokkal praktikusabb autó az RS. Minimálisan kevesebb sportértékkel.