Friss arccal, hat új TDI illetve TSI motorral, alacsonyabb fogyasztással, széria ESP-vel, valamint kategóriájában egyedülállóként négykerék-hajtással próbál még népszerűbbé válni a Volkswagen tolóajtós kis haszonjárműve. Nézzük, szabad szemmel mit fedezünk fel a kétezer új alkatrészből.
Változások
Kívülről az autó formája igazodik a VW haszonjárműveinek új, egységes arcához, így az Amarok, illetve a T5-ös hangulatára formálták a Caddyt is. Talán kevésbé lett szögletes, mint a többiek, de a rokonságot nem tudja letagadni. Igaz, nem is kell. Az orr átrajzolása mellett nappali menetfényt is kapott a Caddy és új színekben is rendelhető. Megújultak a modellpalettán lévő felszereltségi szintek fantázianevei is, így a jövőben Startline, Trendline és Comfortline néven kell őket az árlistán keresni.
Odabent a kivehető második üléssor jelenti a legérdekesebb változást – így a rakodótér 3030, illetve a Maxi esetében 3880 literesre növelhető -, bár az utastér több ponton is megújult. Változtak a műszerek, a középkonzol, a kormány és a kárpitozás is.
Nagy változás történt a motortérben is, egy kivételével szinte az összes motor újdonság ebben a modellben. A downsizing jegyében lekicsinyített lökettérfogatú motorokon turbófeltöltő segít, hogy mégis bírják az iramot, még megpakolva is. Ami ebből a Caddy tulajdonosoknak fontos, az az átlagosan huszonegy százalékkal kedvezőbb fogyasztás. Aki még ennél is takarékosabban szeretne közlekedni, annak az 1,6 literes dízelmotorból két BlueMotion változatot is kínál a VW, 75, illetve 102 lóerős változatban. Ezekkel további 0,7 literes üzemanyag-megtakarítás érhető el.
A Caddy története 1979-ben kezdődött, az első, még az I-es Golf alapjaira épülő modellel. Ezt Afrikában egész 2006-ig gyártották, pedig a második generáció már 1993-ban megjelent, amelyet 2003-ban követett a harmadik, majd most a legfrissebb változat.
Furcsa arányok
Míg Európa nyugati felén a haszonjárműként, és privát használatra vásárolt Caddyk aránya 70-30 százalék, addig itthon a fura árképzésnek – illetve a sznobizmusnak – köszönhetően szinte alig fogy a polgári változat. Ugyanis annyi pénzért már ott a Touran is, amelynek nincsenek a sokak szerint ciki, munkásosztályból származó közeli rokonai.
Nézzenek szét a katedrálisnyi belső térben:
Magyarországon, míg a Caddy haszonjármű változata piacvezető, addig a polgári kivitelből évente mindössze tizennégy darabot tudtak eladni belőle. A gyári lakóautónak épített, különleges Tramp változatból pedig csupán egyetlen példány kelt el.
Pedig népesebb családoknak eszményi autó lehetne a Caddy Maxi, hiszen azon kevesek közé tartozik, amelyekben akkor is marad bőségesen rakodóhely, amikor hét embert kell vele szállítani. A magas belső tér, a személyautók félig fekvő üléspozíciójánál jóval nagyobb kényelmet kínáló ülések, valamint a fél lakásnyi kacatnak helyet adó számtalan tárolórekeszben – még a padlóban is van – minden elfér, amit a nagycsaládok kénytelenek magukkal cipelni. Teherautós génjeinek köszönhetően hatalmas tükrei vannak, amelyekkel nem ördöngösség a hosszú – a Maxi változat 4,87 méteres – test biztonságos irányítása sem.
A tesztúton mi a 102 lóerős 1,6 literes turbódízel motorral felszerelt, hosszú, Maxi változatot próbáltuk, amelyhez dupla-kuplungos, hatfokozatú DSG váltó csatlakozott. A párosítás igazán kényelmes, de határeset, a hosszú karosszériához éppen elég ez a teljesítmény, ennél gyengébbel már nem szívesen autóznánk hosszú távon.
Vezetni meglepően jó a Caddy-t. Hiába a közel ötméteres hossz, az autó könnyen, biztonsággal átlátható, az üléspozíció kényelmes, a fejtér elképesztő. Akár porondmesteri cilinderben, vagy varázslósapkában is vezethet, akinek ez a perverziója.
Hétszemélyes autóban mindig érdekes kísérletnek ígérkezik bekucorodni a leghátsó sorba. A bejutás ugyan nem a legegyszerűbb, több mozdulatot is igényel a második sor lehajtása, de ha bent vagyunk, egész vállalható méretű az élettér. Van pohártartó, némi lábtér is, mögöttünk pedig komoly terjedelmű csomagtartó.
A lélektani hárommillió alatt?
Arra a kérdésre, hogy pontosan mennyibe is kerül majd itthon az új Caddy, még a forgalmazó sem tudta a pontos választ. Leghamarabb szeptember vége felé derülhet ki, mennyi pénzt kell a kasszánál hagyni. Annyit azonban már lehet sejteni, hogy a haszonjárművek esetében a hárommilliós nettó ár környékén lehet majd a legolcsóbb Caddyhez hozzájutni.
Célcsoport
Nemcsak haszonjárműnek kiváló a Caddy, hanem családi autónak is remek lenne, hiszen nagy, tágas, belefér hét ember a hozzájuk tartozó csomagokkal együtt és akár 4×4-es hajtással, vagy szükség szerint környezetbarát kivitelben, világjáróknak pedig komplett lakóautóként, sátorral együtt is kapható. A kényelmes üléspozíciónak köszönhetően a hosszabb utak sem annyira megeröltetőek benne. Egy óriási baja van: az ára. Míg a haszonjárművek között kifejezetten jó vételnek számít, addig a személyszállító változata irreálisan sokban kerül. Sajnos.