500C: C mint cabrio vagy c mint cabriolet. Általában rossz felütés, ha egy autónak már a neve sem stimmel, márpedig erős túlzás egy vászon tolótetőt kabriónak fényezni. Tehát az 500C nem igazi kabrió.
A harmonikatető nem kabrió
Pompás, ezennel megvolt a nagy igazságosztás, és végre leírhatom, hogy a nyitott 500-as olyan végtelenül jókedvű és imádnivaló autó, amelynek ennél a csúsztatásnál nagyobb botlásokat is elnéznénk.
Adatlap
Fiat 500C 1,4 Lounge
Motor | 1368 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 100 LE |
Nyomaték | 131 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 182 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,7 l / 100 km |
Mert vászontetővel még az eső dobolása is hangulatosabb, mint egy konzervdobozba hegesztve.
Aki pedig kevesli az 500C-be jutó napfényt és friss levegőt, azon egy igazán huzatos repülő szőnyeg sem segít.
Figyel a külvilág
Fémtetős autóból az 500C-be átülve először a forgalom zaja tűnik fel: mintha résnyire nyitva maradt volna az ablak vagy rosszul zártam volna be az ajtót.
De nem, itt együtt élünk az utcával, nincs esély arisztokratikus közönnyel figyelni, mi történik a külvilágban.
Annál is kevésbé, mert a külvilág nagyon is figyel. Főleg, amikor Lőrincz Karcsi, aki vállban egyedül is púposra nyomja a piros kisautót, beszállt mellém. Nem a legférfiasabbnak tűnő autó az 500C, de az öröm, amit ad, uniszex.
Öltöztet az 500C
De kit érdekelnek a savanyú irigyek! A FIAT 500 a kasztmentes autók egyike, amilyen a Baccara vagy Initiale csúcsmodellként is kapható Clio Franciaországban vagy a németeknek a Golf.
Vászontető: Olcsóbb volt, drágább lett
Nagyon hiányzott a nyitható tető az új 500-ból. 1957-ben bemutatott elődje vastagon minimálautó volt, de kezdettől fogva harmonikatetőn engedte be egy szebb világ napsugarait Giovannira és a bambinire.
A FIAT nem csupán az életminőséget akarta javítani a vászontetővel
Állítólag a korabeli technológiával drága és bonyolult volt a tetőelemek préselése, amit egy vászontetővel el lehetett kerülni.
Ma ez fordítva van, az elektromos mozgatású, jól szigetelt vászontetővel a FIAT 500 nem véletlenül kerül többe 800 ezer forinttal a fémtetősnél.
Más, mint a C3 Pluriel
Az Auto Revue cikke szerint felmerült egy a Citroën C3 Plurieléhez hasonló megoldás is, de amikor a tervezők nem boldogultak a francia modell tetőívének le- és felszerelésével, maradt a gombnyomásra a szélvédő elé hajtogatott vászontető.
Rendszertanilag az 500C afféle tetőkeretes kabrió avagy kabriólimuzin, amely a valódi kabriók és a mára sajnos kiveszett harmonikatetős autók között áll. Ilyen volt sok más autó mellett a Renault Twingók egy része vagy a gömbölyű Mazda 121, amelynek vászontetejét hátulról előre is elhúzta a villanymotor.
Egy 500C kicsi ugyan, de nyugaton egy gyári munkástól a bankigazgató feleségéig mindenféle réteg tagjai meg tudják venni, és egyiküknek sem kínos megjelenni vele.
Még a Buda legsűrűbb villanyegyedeiben is cukinak és kívánatosnak tartják az ápolt szőkeségek, akik különben csak XC90-nal, X5-tel, Q7-tel képesek helyváltoztatásra.
Retro a tetőfokon
Belül is látványos, csinos autó a kis FIAT. A retrohangulat itt hág tetőfokára az elefántcsontszín, talán bakelitet idéző műanyagokkal és a pirosra fújt műszerfalbetéttel feldobva az utasteret.
Az egymás után ledarált hétköznapokban egy nyitott Ötszázas igazán áldás, kár, hogy pár idegesítő ostobasággal kell együtt élni. Az egyik az övcsat. Valamilyen okból sikerült egy merev műanyagtokban elhelyezni, így könnyebb a csat és a burkolat közötti szűk résbe betolni a csatot, mint a helyére. Életveszélyes butaság.
Nem tetszett a kis hátsó szélvédő sem, mert hiába kiskocsi, a tetőt becsukva az 500 pont olyan rosszul áttekinthető, mint a kabriók zöme. A tetőből kimaradt az ütközésérzékelő, ezért zárásnál nem fut végig a vászon egy gombnyomásra, az utolsó szakaszon folyamatosan kell nyomni a gombot, ami nem elegáns. Nagyobb probléma a kényelmetlen fejtámla, a palacsintasütők csak biztonsági funkciójukat töltik be, a kényelmit aligha.
A motor túl hangos, az elegáns kisautó ékszerdoboz hangulatának ad egy nagy pofont a fárasztó morgás. De legalább nemcsak a hangja élénk.
Nagy zaj, nagy élet
Akaratosan húz, a jól áttételezett váltóval városban szépen ugrik a gázra. A hangtalan Peugeot iOn kipróbálása után jó volt visszaülni egy igazi autóba, amelyet öröm pörgetni.
A 100 lóerős 1,4-est nem fekteti két vállra az autó 970 kilója, ami mindössze negyvennel több a zárt változat súlyánál.
Látszik, hogy a tetőkeret megtartásával nem kell mázsás erősítésekkel visszanyerni a kasztni merevségét az egyébként ötcsillagos töréstesztű 500-asban. Az energikus kisautó 8,0 literes fogyasztással mozgott Budapesten, ami elfogadható.
Nem játék: ötmillió forint
100-110-ig az utastér nem huzatos, pedig a hátsó fejtámlákhoz rögzíthető szélfogót a csomagtartóban pihent. Az 500C az úton nem tűnik játékautónak, eltalált futóműve kényelmesen tűri a budapesti úthibákat, de a Pilis kanyarjait is letudtuk vészes oldaldőlés nélkül, ami a rendesen tartó, de primitív magasságállítású ülésnek is köszönhető.
Mi a legjobban felszerelt, Lounge-kivitelt teszteltük, amit a kabrió 800 ezer forintos felárával megdobva elég drágán, 4 950 500 forintért mérnek a FIAT-márkakereskedők.
Négyszemélyes, jól felszerelt és persze nyitható tetős autót máshol sem adnak olcsóbban, és az 500C a legszürkébb őszi napon is a következő tavasz szépségével kecsegtet.