A Volkswagen
konszern elképesztően hosszú ideig hezitált azon, mi is legyen egyterű modelljeivel. Tétovázása alatt , a Ford megalkotta a korábbi féltestvér, a Galaxy új változatát, mely a kategóriában nagy sikereket ért el. Sőt már egy ráncfelvarráson is átesett. A Ford immár partnerből a legkeményebb ellenféllé lépett elő, most ő diktál.
Fiatalos Sharan
Most a Sharan és az Alhambra a kihívók. A Volkswagent már korábban bemutatták, utoljára maradt a SEAT egyterűje. Ahhoz, hogy megfelelő eladásokat produkáljon legalább olyan jónak kell lennie, mint a Fordnak. És a Sharannak.
Másképp nem rúghatna labdába. Az egész bemutató alatt kerestük, hogy vajon hol vehettek el belőle, hol alkalmazhattak gyengébb anyagokat, mert nem kerülhet annyiba, mint a Volkswagen. De tényleg fogalmam sincs.
Egy kis Alhambra történelem
A SEAT egyterűje egy Granadától északkeletre található, mórok által emelt erődről kapta a nevét. Építése 1223-ban kezdődött és egészen 1408-ig folytatták azt. A műemlék 1984 óta az UNESCO Világörökség része.
Az Alhambra első generációja 15 éven keresztül, csaknem teljesen változatlan formában készült. A 2000-ben végrehajtott ráncfelvarrás is inkább csak egy leporolásra hasonlított. Ikertestvérei, a Ford Galaxy és a Volkswagen Sharan is ugyanabban a gyárban készültek, a portugál Palmelában. Köztük csak a motorokban, a belső tér elemeiben és a felszereltségükben voltak felfedezhetőek különbségek.
Az Alhambrából 250 000 darabot adtak el.
Az Alhambra szépen
megnőtt a modellváltással. Hossza 22, szélessége 9,2 centiméternyivel haladja meg az előző generációét. Nagyobb autó lett, mint a Galaxy. Az első pont tehát kipipálva.
És már rögtön a beszállásnál többet nyújt, mint ellenfele, mert hátulra tolóajtókon keresztül lehet bejutni. Ez lényegesen praktikusabb és a kategóriához jobban illő megoldás, mint a hagyományos ajtó. Nem véletlen, hogy a Ford Grand C-Max is tolóajtókat kap majd.
Az ajtók elektromos mozgatással is lehet majd rendelni, így távirányítóval is működtethetők lesznek – ezzel mi jól eljátszottunk a próbaút alatt.
A karosszéria csaknem mindenben megegyezik a Sharanéval. Más lett a hátulja, sportosabbra szabott az első lökhárító, mások a fényszórók. Éppen csak annyira, hogy a gyári előadók által hangoztatott „design, fiatalos, sportos” hármas ismérv teljesülhessen.
A Sharan valóban konzervatívabbnak tűnik. Azonban ember legyen a talpán, aki oldalnézetből meg tudja különböztetni a két modellt. Apró jele az uniformizálódásnak, hogy a csomagtér ajtaja már nem az emblémával nyitható, mint a Seatoké általában, pedig automatikusan egyből azzal próbálkoztam.
Két SEAT siker
Az Alhambra sajtótájékoztatóján a gyáriak után szót kaptak a különböző országok importőrei is. Minket Dr. Vérten Sándor látott el többletinformációval. Ám előbb két magyar márkasikert osztott meg a jelenlévőkkel:
– A SEAT az idei évben 3,5 – 3,7%-os piaci részesedést fog elérni Magyarországon, amivel a legjobb tíz közé kapaszkodik föl az értékesítések számát tekintve.
– A SEAT Leon EuroCup hároméves történetében másodjára hódította el a bajnoki címet magyar pilóta. Idén Wéber Gábor végzett az élen.
Könnyű pakolni
Ha már
kinyitottam az ajtaját, be is néztem a csomagtérbe. Meg voltam róla győződve, hogy hét üléssel pontosan nulla liter tér fog rendelkezésre állni. Ha egy hangár nem is, de azért egy jó Swiftnyi, 267 liternyi rakodóhely még marad a két hátsó ülés mögött.
Ha csak öten utazunk az autóban, vihetjük az egész háztartást is nyaralni, 809 liter sok mindent elnyel.
Két üléssel csaknem 2,3 köbméterrel gazdálkodhatunk. Hamar sok barátunk lehet, akiknek éppen lapra szerelt bútorokat kell hazaszállítaniuk.
Az első generációs Alhambra csomagterének bővítése csak úgy ment, ha kiszereltük az üléseket. Ezért aztán kicsit nagyobb volt a hely, de az ülések tárolását meg kellett oldani. Most viszont összesen öt mozdulattal a padlóba hajtogathatjuk a két hátsó sor üléseit és máris sík raktér áll rendelkezésre.
Végre nem a padlón ülünk
Az ülések viszont
nemcsak könnyű kezelhetőségükkel, de kényelmükkel is felhívják magukra a figyelmet. Már nem kell túl mélyre ülnünk, és nem találjuk a térdeinket a fülünk mellett.
Az természetes, hogy az elöl utazók nem panaszkodhatnak a térkínálatra, de itt az igazi császár a középső üléssor utazóközönsége. Láb- és fejterük végtelen.
Előbbi csökkenthető az ülések előretolásával, ezt meg is kell tenni, ha a hátsó sorba felnőtt emberek ülnek. Nekik viszont már nem kell gumiemberré változni, ha hátra akarunk beülni, mert a szélső ülések nagy átjárót nyitnak.
Az utastérben is körülbelül annyi egyedi megoldás található, mint a karosszérián: egyetlen árva SEAT embléma a kormányon. Ami nem baj. Mert a Volkswagen végre megtanult olyan műszerfalat rajzolni, amitől nem megy el rögtön az ember életkedve.
Sőt, olyanra sikerült a kialakítás, hogy a térdem is elfért a gázpedál taposása közben. A felhasznált anyagok minősége sem rosszabb az anyamárkáénál. Bár volt alkalmam egy bőrüléses kivitelt is vezetni, mégis a világos textilkárpit tetszett jobban. Kicsit komor volt a fekete belső.
Csitt, csak csendben!
Két autót
volt alkalmam kipróbálni, a kisebbik benzinest, és a kisebbik dízelt, utóbbit a duplakuplungos automata váltóval (DSG).
Kiderült, hogy 140-150 lóerő is elég ahhoz, hogy az 1700 kilogrammos karosszériát lendületesen mozgassa. Viszont igen meglepő volt, hogy ez milyen csendben történik. Még az erős gyorsításoknál sem volt zavaró a motorhang. Pihentető a Sharanban utazni.
A futómű sem zajongott – persze egy budapesti teszt lesz az igazi erőpróba -, viszont nem várt sportossággal lehetett kanyarodni az autóval. Persze inkább tartaléknak jó ez a képesség, egy háromgyerekes apuka nem fog szerpentineken száguldozni, háta mögött porontyaival.
Kik az Alhambra vásárlók?
A SEAT egyterűjét 80%-ban férfiak vásárolják, akiknek 91%-a nős, 67%-a apa, 23%-a háromgyermekes apa, életkora pedig 35 és 50 év között van.
Benzinest és dízelt tessék!
Négyféle motorral
rendelhető az Alhambra. A 150 lóerős, kompresszorral és turbóval feltöltött benzines 1,4 TSI az alapváltozat. A 2,0 TDI dízelek 140 és 170 lóerősek.
A csúcsot a 2,0 TSI jelenti, mely 200 lóerős, és alapáron megkapja a DSG váltót, míg a többi változathoz ez opcionálisan rendelhető.
Az elegendő teljesítmény mellett az alacsony károsanyag-kibocsátás is a prioritási lista élére került. Ezért kaptak a motorok stop/start és fékenergia visszatápláló rendszert.
A legtisztább dízelmotort ígéri a SEAT a szegmensben.
Nemsokára érkezik!
Itthon októberben indul az Alhambra értékesítése a kisebbik benzin- és dízelmotorral, kétféle felszereltséggel: Reference és Style. Már az induló szint is tartalmaz hét légzsákot, ESP-t, ABS-t, klímaberendezést, elektromos kéziféket. Megfelelő pénzmennyiség esetén olyan extrákat tömhetünk az autóba, mint a szenzációsan jól működő parkolóasszisztens, érintőképernyős navigáció, üvegtető.
Idén 30-40 autót szeretne eladni a Porsche Hungária. Bíznak benne, hogy a stabil vevőkör újra Alhambrát választ. Az autó alapára 7,8 millió forint körül alakul majd, ami nagyjából 5%-al kevesebb, mint a Sharané. Indokolatlanul, hiszen ez ugyanaz az autó.