A második generációs CLS sem bírta ki, hogy ne nőjön nagyobbra, mint elődje. Huszonkilenc milliméterrel hosszabb, tizenhárommal magasabb és nyolccal lett szélesebb – miközben a légellenállása is javult – mint a korábbi CLS, és a tengelytávja is nagyobb lett két centiméterrel. A külső méretnövekedés odabent elöl 2,1, hátul 1,3 cm-es plusz vállteret jelent, és könyéktájon is tágasabb lett a kocsi.
Természetesen a motorok is erősebbek lettek és a fogyasztásból, CO2 kibocsátásból is sikerült lefaragni, nem is keveset, hanem nagyjából 25 százaléknyit. Igaz, a gyári fogyasztási adatok papírra vetőjének – akit nyilván valahol a Mercedes központ egyik dohos pincéjében, a külvilág elől elzártan rejtegetnek – már alaposan megnyúlhatott az orra.
Sikertörténet
2004 októbere óta 170 ezren döntöttek úgy, hogy egy CLS kormánya mögül szeretnék nézni a világot. A felmérések szerint ezeknek az embereknek a nagy része – egészen pontosan hatvannégy százalékuk – a dizájn miatt választották a CLS-t. Külön öröm volt a Mercedes-Benz számára, hogy ezeknek az embereknek nagy része más gyártók modelljeit hagyták hátra a stílusos, csillagos modell kedvéért.
Szerezzünk egyet!
De inkább nézzük meg közelebbről az autókat. Az Autó-motor-os kiváló kollégával szerettünk volna egy CLS500-assal kezdeni – mégiscsak az a legnagyobb újdonság, győzködtük magunkat a dolog halaszthatatlanságáról – de ezeket jó előre lefoglalták nálunk szemfülesebb népek. Így kénytelenek voltunk a csupán 306 lóerős változat kormánya mögött vigaszt találni.
Az autó külseje ugyan már nem annyira újszerű, mint hét évvel ezelőtt, az első CLS bemutatásakor – azóta a konkurensektől is láttunk már szép megoldásokat – de a forma harmonikus, elegáns, merész. A belső, bár mindent tud, amit ebben a kategóriában kell, mégsem bonyolult, űrhajószerű. Nekem talán túl konzervatív is, talán még nem értem meg ahhoz, hogy Mercedesem legyen. Bár biztató jel, hogy a villanykézifékek korában örültem a CLS teljesen mechanikusan működő rögzítőfékjének.
Biztonságban
Nem könnyű újabb biztonsági berendezéseket zsúfolni egy-egy autóba, így a CLS is csupán az aktív holttérfigyelő rendszert és a szintén aktív, kormányt is rezgető sávtartó rendszert tudta bepasszírozni a tucatnyi, már meglévő biztonsági rendszer mellé. Mindkét eszköz az ESP-hez csatoltan működik és a megfelelő oldali fékek aktiválásával ment meg a bajtól.
Biztonság tekintetében amúgy is jól áll a Mercedes, egy 2003 és 2007 közötti balesetek adatai alapján készült tanulmány szerint, annak, aki Mercedesben ül, 9,6 százalékkal kisebb az esélye, hogy súlyos vagy halálos balesetet szenved, mintha más márkát választott volna. Azért érdekelne, hogy ezt a következtetést miből vonták le.
Következzenek a CLS formájáért felelősök:
A kidolgozás, valamint az anyagminőség hibátlan, itt lehetetlen belekötni egy-egy silányabb anyagba. Legfeljebb a kormány csúszós, fa-hangulatú részei szerencsétlenek. Nem jó itt fogni a volánt, mert odaizzad az ember keze. Olyan fújj érzés.
A középen trónoló, hatalmas automataváltó-kart a Mercedesnél nem tekintették szent tehénnek, és szívfájdalom nélkül csináltak helyette valami jobbat, szebbet. A vékonyka kar a régebbi kormányváltókat idézi. Bár nem itt debütál, mégis ügyes dolog.
Néma menet
Vezetés közben az autó könnyedsége lepett meg leginkább. Az 1,73 tonnás autóval élményszámba ment a vezetés, a kanyargós hegyi úton, nyugodtan letagadhatna pár mázsát a súlyából. A benzines motor hangja nem képes átszivárogni a motortérből az utastérbe, így szinte teljes néma csendben autózunk, még az autópályán is. A következő változat a gyengébb, de jóval nagyobb, 620Nm-es forgatónyomatékú 350 CDI volt.
Ezzel még vidámabb az élet, hangja ennek sincs, – valószínűtlenül hangtalanul ketyeg a motor – és a bitang nyomaték miatt a váltónak sem sokat dolgoznia, ha hirtelen meg kell lódítani a testet. És nem utolsó sorban az eltérő felszereltség miatt a kormányát mindenhol bőr borítja. Itt a fedélzeti számítógép által közölt fogyasztási adat is közelebb állt a valósághoz, mint a benzines esetében.
Mozgásban a CLS:
A nap végére, nem kevés lesben állás után sikerült elkötnünk egy 408 lóerős 500-ast is. Az együtt töltött idő nagy részét leengedett ablak mellett töltöttük, mert a V8-asnak hátborzongató hangja van. Ereje pedig letaglózó. A gyorsulások első pillanataiban szinte már csalódott az ember, de ilyenkor a 408 lóerőt – 600Nm nyomatékot – az elektronika nem engedi rá azonnal a hátsó kerekekre. Mert azok csak saját füstjükben forognának szomorúan, amíg le nem ég a horror árú gumikról a futófelület. Helyette akkor érkezik a péklapátos homlokon vágás, amikor már mozog az autó. 10 és 70 között nincs átmenet, a piros lámpától indulva az átlagos kereszteződés kétharmadánál már vadul fékezni kell. Remek móka, de gyenge gyomrúak ne próbálják ki, kár lenne a príma kárpitért.
Mikortól, mennyiért?
Az új CLS jövő év januárjától lesz kapható. Eleinte csak hátsókerék-hajtású változatban, de aki ráér 2011 szeptemberéig a vásárlással, az már négykerekes 4Matic változatot is választhatja. Eleinte a motorválaszték is szerényebb lesz, mindössze két darab V6-ossal kezd a modell. A benzines CLS350 (306LE) illetve a dízelmotoros CLS 350 CDI (265LE) lesznek az első megvehető CLS-ek az európai piacon, amelyeket alig két hónap múlva követ a CLS250 CDI, 204 lóerővel és papíron 5,1 literes átlagfogyasztással.
Áprilisban aztán megérkezik a hab tetejére a cseresznye is, a CLS 500-as formájában. Ez a 408 lóerős V8-as pont dupla olyan erős, mint a teljesítményskála legalsó szereplője.
A gyári képek ide kerültek:
Árak:
Modell: | Teljesítmény:: | Ár: |
CLS 350 BlueEFFICIENCY | 360LE | 20 707 000 Ft |
CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY | 265LE | 18 646 000 Ft |
CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY | 204LE | 17 230 000 Ft |
Az új CLS első pillantásra, és a menetpróba után egyaránt pompás jószágnak tűnik. De nekem valahogy kevés benne a látható, érezhető technikai varázslat. Valóban öregednem kell még a márkához – meg persze gazdagodnom is kéne, ami kicsit nehezebb – de ha négyajtós, kupészerű autót keresnék magamnak embertelen áron, akkor egyelőre az A7-est választanám. De majd térjünk vissza a kérdésre tíz év múlva.