Tavasszal a Nissan kicsit átdolgozta a platós Navarát és terepjárós kasztniba bújtatott testvérét, a Pathfindert. A retusálás kívül és belül sem feltűnő, de aki a gigantikus kockadzsip motorházát felnyitja, egy valódi gyöngyszemre lel.
Csípős reggelen maradandó élmény beindítani a dízelt. Mintha egy félelmetes behemót kelne életre, bemelegedés előtt a V6 hangja több mint vészjósló.
A motor végül megkegyelmez, nem veti szét a mélygarázs falait, de a hangorkán gigantikus gépet sejtet.
Joggal, mert többünket is meglepett az új dízel elementáris ereje. Békés tempónál halkan, szép finoman működik, mélyről húz, amihez ideálisan passzol a hétfokozatú automata kényelme.
Egy turbó és a tudósklub
A modellfrissítéssel megjelent hathengeres dízelmotorral a Navara és a Pathfinder egyedülálló a kategóriában. A Renault-Nissan konszern közös dízelmotorja már 1500-as fordulaton 500 Nm nyomatékot ad le, a maximális 550 Nm 1700 és 2500 között állandó.
A hengerszög 65 fok, de a vermikuláris grafitos öntöttvas (a lemez- és a gömbgrafit közötti anyag, tudósklub itt) felhasználásával készült motor anyaga is figyelemre méltó.
Ez a fém könnyebb a sima öntöttvasnál, de a még jóval könnyebb alublokkal szemben külön merevítések híján is nagy szilárdságot és jó rezgéselnyelést biztosít.
Kizárólag automata váltóval
A modern dízeleknél megszokottan alacsony, 16:1 arányú sűrítés csökkenti a károsanyag-emissziót és a zajszintet, a teljesítmény romlását pedig egy feltöltött motorban nem gond kompenzálni.
A befecskendezést, benne a piezokristályokkal működő injektorral, a Bosch szállítja. A közös nyomócsöves rendszer maximum 1800 barral lövi be az égéstérbe a gázolajat.
A motor egyik érdekessége az egyetlen, de viszonylag nagy turbófeltöltő is, amely a hengersorok között helyezkedik el. Korábban a Land Rover Discoveryben is egy turbója volt a más autókban (pl. Peugeot 607, Jaguar XF) duplaturbós 2,7 literes dízelmotornak.
De a masztodonhoz sokkal jobban illik a büntető-üzemmód. Ilyenkor elszabadul 550 Nm, ami még egy két tonna feletti vasban is letaglózó erő.
Sajnos csak a motornak köszönhetjük a nagy pillanatokat, az új V6 köré épített autó erősen középszerű. A Pathfinder belső tere méltatlan a 16,8 milliós listaárhoz, de ha még levonunk belőle 1,5 milliót a mostani akció örömére, akkor is messze elmarad attól a szinttől, amit harmadennyibe kerülő autók nyújtanak.
Egy Octavia szebb és tágasabb
A kormányt például csak billenteni lehet, kihúzni-betolni nem.
Ezért a pénzért égés, hogy a négyből három ablakemelőből kispórolták az akadályérzékelőt, ezért nem futnak fel végig és derék japán következetességgel ragaszkodnak az állíthatatlan ülésmagassághoz az utas oldalán, még az elektromosan állítható, bőrüléses kivitelben is.
Ha már a bajainál tartunk, a Pathfinder hátul meglepően kicsi.
Egy közönséges Skoda Octaviában sokkal kényelmesebb hátul utazni. A Spanyolországban gyártott dzsipben közepes a lábtér és az alacsony ülés kimondottan kényelmetlen.
Három üléssor
Leghátul, mint a Dacia Logan MCV-t kivéve legtöbb három üléssoros autóban, kevés a hely. Ha épp nincsenek gyermekek vagy kistermetű felnőttek, akiket oda lehetne ültetni, a harmadik sor székei diszkréten a padlóba simulnak.
A világból kihasított teret a csomagtérrel kapjuk vissza. Itt egy antilopcsorda meghúzhatná magát éjszakára, pedig a padlószintet két elrejtett ülés emeli.
Tetszett az ülések variálhatósága is, a középső és a leghátsó üléseket sokféleképp le lehet dönteni.
Romboló az úton
Sokszor szóba kerül az a négytenyérnyi felület, amin a gumi tapad. Biztosan van ilyen autó is, de itt a 18 collos felnikkel inkább négy elefánttalpról van szó.
Adatlap
Nissan Pathfinder 3.0 V6
Motor | 2991 cm3, Dízel, V6 |
Teljesítmény | 231 LE |
Nyomaték | 550 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,9 sec |
Végsebesség | 200 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 9,5 l / 100 km |
Talán a Pathfinder ezért ilyen vészesen gyors kanyarban, már ha az utasok jól tűrik az oldaldőlést és a vezető képes elhinni, hogy a testes és magas autó nem esik le az útról.
Hat hengerrel még egy dízelmotor is kulturáltan működik, a Pathfinder kényelmében nagy szerepe van annak, hogy nem egy darabos négyhengeres dízellel van összekényszerítve az ember. A rugózásnak nem sokat kell elnyelnie, az autó szinte megsemmisíti az úthibákat átgázolva rajtuk.
Alvázas, de nincs rendes diffizár
A Navarával szemben nincs kétkerék-hajtás. A 4×4-nek van automatikus és állandó összkerekes állása, illetve nehezebb terepre felezőt is használhat a vezető a forgókapcsoló tekergetésével.
A merev tengely helyett elöl-hátul független felfüggesztésen és a diffizárak hiányán látszik, hogy a Patfinder is főleg aszfaltra szánt autó, ám alvázas, masszív felépítésével jobban tűri a terepezést a divatos szabadidő-autóknál.
Nem elég 15 millió forint
Kizárólag LE csúcsfelszereltséggel kapható a V6-os motor, felára 1,2 millió Ft a 190 lóerős, automata váltós négyhengereshez képest. A nem egészen 10 százalékos árkülönbségért a hathengeres dízel egészen más világ, házon belül messze ez a legvonzóbb modell. Csakhogy ezért a pénzért a Land Cruiser sokkal jobb autó, épített úton kényelmesebb és kifinomultabb, mégis jobb terepen.
A Nissan Pathfinder és konkurensei | |
---|---|
Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 Di-D Instyle Navi aut. (200 LE, 441 Nm) | 15 590 000 Ft |
Nissan Pathfinder LE 3,0 V6 7 AT (231 LE, 550 Nm) | 16 780 000 Ft |
Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D VX Executive aut. (173 LE, 410 Nm) | 18 660 000 Ft |
9-14 liter
Magyarország nem az a hely, ahol homokból meg kőolajból áll a táj, egy drága autónál sem mindegy a fogyasztás.
Budapesten 14,1 litert kergetett át a befecskendezőrendszer azon a pár mikronnyi résen, ahol besüvít az égéstérbe a gázolaj.
Városon kívül a 9,5 literes gyári átlagfogyasztás nagyjából igaznak bizonyult, ami ekkora testtel, ezért az erőért és automata váltóval bőven belefér abban az autóban, amely egy 3,5 tonnás fékezett utánfutóra is csak legyint.
Biztosan engem minősít, de igénytelen utasterével együtt is imádtam a hathengeres Pathfindert. Egy őstulok, de igazi dzsip. Megmaradt benne a terepjárók eredendő zabolátlansága, azt ígéri, hogy mindent akadályt elsöpör az útból, bátran beültethetem a családot, mindeközben navigációsrendszerrel, bőrüléssel, tolatókamerával és minden földi jóval kényezteti az utasokat. Nem tudnék nála maszkulinabb autót mondani.