Peugeot külső beszállítótól

Nincs vita, ez a legjobb Peugeot, amit valaha vezettem. Pedig tíz év alatt volt jó pár. Jó lenne tudni, hogy ez a Peugeot érdeme-e. Ez a kocsi ugyanis Grazban, a Magna Steyr üzemében készül, és a Magna nemcsak gyártóként szerepel a történetben: a gyártás minősége mellett a fejlesztésért és az alkatrész-beszerzésért is teljes felelősséggel tartozik. Ugyanitt készül többek között az Aston Martin Rapide és a Mercedes G-osztály is.

Félmillióba kerül a kihangosítóval egybekötött navigáció
2007-ben mutatkozott be a tanulmány

2007-ben mutatkozott be a tanulmány

2007-ben mutatkozott be a tanulmány


De nemcsak jó, hanem vonzó is az RCZ. Még napokkal a tesztautó visszaadása után is állítottak meg a környéken lakók, hogy érdeklődjenek az autóról, amit persze korábban a parkolóban már meglestek. És tényleg, bármikor az autóhoz értem, valaki mindig „ólálkodott” körülötte.

Olyasmit nyújt a Peugeot a vásárlóinak, amit kevesen: megvalósult tanulmányautót. 2007-ben a Frankfurti Autószalonon állította ki a francia autógyár a 308 RCZ koncepciót, amelyet a laikusok meg sem tudnának különböztetni a sorozatgyártású autótól.

Gombra jön az oroszlán farka

Az RCZ engem egy ugrásra kész, de még fekvő vadmacskára emlékeztet, lehet éppen oroszlán is. Nemcsak a tető kapott markáns ívet, de a sárvédők is. Elsőre fel sem tűnik, mennyire nagyok, csak ha rájövünk, hogy a tesztautót 19 colos kerekek díszítik. Spoiler sem töri meg a lendületes formát, pedig akad itt légterelő, csak rejtve.

Aktív szárny, felugró motorház

Pirotechnikai patron

Pirotechnikai patron

Pirotechnikai patron


Sebességtől függően kétféle magasságba emelkedik ki az aktív hátsó szárny. Első pozícióba (19°) 85 km/óránál, míg a második állásba (34°) 155 km/óránál. Ha jampiznánk, magunk is 2-es pozícióba állíthatjuk a kézifékkar mögötti gombbal, mint az Audi TT-n.

Nemcsak a hátsó spoiler, de a motorháztető is aktív. Reméljük, ezt minél kevesebben próbálják ki, mert gyalogosgázoláshoz találták ki. Ha az orrban elhelyezett érzékelők ütközést jeleznek, a pirotechnikai rendszer 0,1 másodperc alatt 55 milliméterrel megemeli a motorháztető csuklóit, megakadályozva, hogy az elgázolt feje a motorháztetőt benyomva a kemény motortömbnek ütközzön, így csak a valamivel puhább, alumíniumból készült elemmel találkozik.

Elöl kényelmes

Elöl kényelmes az autó, nem hat szűknek

Elöl kényelmes az autó, nem hat szűknek

Elöl kényelmes az autó, nem hat szűknek


Bár egy sportkupéról beszélünk, nem a földre kell befeküdni, hanem a hagyományos üléspozícióhoz közelebb álló módon kapunk helyet. Maga az ülés kialakítása is a szélesebb rétegeket célozza. Elsősorban nem a csípőnél tart, hanem a comboknál, így a nagyobb, testesebb vezetőnek is jut hely.

Persze ez csak elöl igaz. Emberek számára a hátsó traktus alig használható, talán 6-12 éves gyermekeknek felel meg. Az ennél fiatalabbak még gyerekülésben, magasítóval ülnek és amiatt nem férnek el, a nagyobbak pedig túl nagyra nőttek.

Az anyagminőség elsőrangú. Maga a bőr nem túl különleges, az már inkább, hogy az üléseken túl a műszerfalat is bevonták vele, látványosan közszemlére tett varrással. A fontosabb kapcsolókat ízléses króm díszíti, a működésük kifinomult. A fedélzeti elektronika fogad SD-kártyát, de csatlakozhatunk Bluetooth-on keresztül, és van saját merevlemeze is.

Adatlap

Peugeot RCZ

Félmillióba kerül a kihangosítóval egybekötött navigáció
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 200 LE
Nyomaték 275 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,5 sec
Végsebesség 237 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,7 l / 100 km

Ahogy a német prémiummárkák sportkiviteleinél, a BMW M és az Audi S-line modelleknél, a tetőkárpit is fekete, amihez jól áll a középkonzol zongoralakk borítása. Egyesek szerint az RCZ külseje az Audi TT-re hasonlít, ők a műszerfalat koppintásnak vélnék. Az Audinál középen három kerek szellőző van és egy-egy oldalt az ajtók közelében. Az RCZ-nél ugyanez, azzal a különbséggel, hogy a középső nyílás helyére egy analóg óra került. A műszeregység a TT-ben két nagyobb és két kisebb kerek órából áll, közöttük a fedélzeti számítógép képernyőjével. Itt ugyanolyan.

Remek sportkocsi

A szárnnyal sem csúnya

A szárnnyal sem csúnya

A szárnnyal sem csúnya


De kit érdekel ez, amikor tudjuk, hogy 200 lóerős turbómotor lapul az orrában. Az 1,6 literes motornak létezik 156 lóerős variánsa is, de nem chiptuninggal érték el a pluszteljesítményt. Nemcsak a szívóoldali vezérlés folyamatosan változó, de a kipufogóoldali is, sőt ebben a motorban a szívószelepek nyitási mélysége is változó.

Bár a motor turbós, nem muszáj nyomatékból autózni vele, sokkal inkább szereti, ha szívómotorként pörgetjük. Remekül veszi a fordulatot, viszont a turbónak hála, alacsony fordulaton is nyomatékos, így simán hatosban is autózhatunk ötvennel. Nem érezni különösen erősnek, de könnyedén gyorsítja az autót.

a videó a hirdetés után indul

Kilenc liter elég

Éjszakai formában

Éjszakai formában

Éjszakai formában


Főként a 3-4-5. fokozatokban brillírozik, ahol a rugalmassága is megmutatkozik, álló helyzetből nem igazán rajtol jól. A fogyasztása rendben van, persze a gyári értéket felejtsük el, de kilenc literből sportos vezetési stílussal is ki lehet jönni vegyes használat mellett.

A sebességváltó elsőrangú. Biztosan merem állítani, hogy ez a legjobb sebességváltó, amit Peugeot-ban valaha láttunk. Röviden, pontosan mozog a kar, a főzelékbe állított fakanál a múlté.

Nem kevésbé remek az RCZ futóműve. Ez az autó szerpentinre termett. Kiemelkedően fordul, élmény vele minden tempós kanyar. Hűvös időben szűk kanyarból való gyors kigyorsításkor a gumik nem bírtak a nyomatékkal és tolta egy kicsit az orrát, de egyébként, mint a villamos. Ami pedig a pontot felteszi az i-re, hogy a 19 colos kerekek ellenére sem ráz durván. Sportkocsi mércével egészen jól használható a hétköznapokon.

Jóárasított élmény

Az a hurok a Sound System, amely a csodás hangot produkálja

Az a hurok a Sound System, amely a csodás hangot produkálja

Az a hurok a Sound System, amely a csodás hangot produkálja


Van viszont egy ok, ami miatt az autó kissé veszélyes: annyira csendes, hogy egyenletes tempónál nincs benne sebességérzet. Jól gyorsul, de szél-, gumi-, motorzaj nem párosul a száguldás mellé. Észre sem vesszük és máris bőven a tiltott zónában repesztünk. Csak a sebességmérőre pillantva jövünk rá, hogy ez bizony sokba kerülhet.

Persze van hangja, de az mesterséges. Az ún. Sound System generálja, ami nem egy prémiumhifi, hanem a motortérben elhelyezett rezonátor. Ez szolgáltat csodás hangot a gyorsítás mellé. Amikor erőteljes gázt adunk, elsőrangú hangélményben van részünk, ám ha országúton, autópályán egyenletesen hajtunk, a rendszer csendes. Nem parasztvakítás, teljesen meggyőző, ami teljessé teszi a vezetési élményt.

Kétmillióval a TT alatt

Mindezt jó áron méri a Peugeot. Az RCZ csúcsváltozata 8,8 millió forinttól vehető meg, ami kétmillióval kevesebb, mint az Audi TT hasonló motorizáltságú variánsa. Egy 205 lóerős Laguna kupé 9,5 millióért vásárolható meg. Sokak szerint az RCZ csajoknak való autó. Nekik nem lehet mást ajánlani, mint egy próbakört, mert a vezetési élmény minden előítéletet felülír.